april 25, 2024, 09:46:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: motor plassering på Formula vee  (Lest 1288 ganger)
burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal


Savner Folkevogn klubben Østfold


Vis profil
« på: juni 04, 2013, 19:31:21 pm »

har tittet litt på denne typen luftkjølt og har følgende spørsmål.
hvorfor sitter girkassa og motoren feil vei ?
blir det brukt vanlig girkasse og hvilken ccm2 har disse motorene.
og blir giringen riktig når det sitter feil vei ?
Loggført

T-1 1959
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #1 på: juni 04, 2013, 19:37:35 pm »

Blir akkurat som i en 914. Er vel bare noe inni gearkassa som er snudd. Hadde vært gøy å hatt på HMR!
Loggført
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #2 på: juni 04, 2013, 20:17:22 pm »

1300cc var vel vanlig mener jeg. Singelport med 2 enkle solex
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 04, 2013, 20:43:10 pm »

Google er din venn!
 http://www.google.com/m?q=formula%20vee
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal


Savner Folkevogn klubben Østfold


Vis profil
« Svar #4 på: juni 04, 2013, 21:22:54 pm »


har lest noe av det som er på nettet, men er ikke så stødig i engelsk.
men har fått med meg at det er for å ha midtstilt motor.
har 914 motor og gir feil vei også?
moro å lure litt.
Loggført

T-1 1959
Ole Andreas
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: Ski


Vis profil

« Svar #5 på: juni 04, 2013, 21:45:18 pm »

Hepp!

Blir akkurat som i en 914. Er vel bare noe inni gearkassa som er snudd. Hadde vært gøy å hatt på HMR!

En Formel V vil nok aldri få tilgang til banen på HMR grunnet regler...

SCC kanskje, er ikke sikker.

Men historisk racing derimot, ja, det satser vi på. Kanskje ikke i år da det har dukket opp andre utfordringer etter HMR  Blunker
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: juni 04, 2013, 21:55:17 pm »

de eldste f-v ene hadde 1200 motor, mens de nyere hadde mer moderne, ettersom dobbeltport etc kom på markedet. Man brukte std girkasse med diffen snudd, altså satt i fra andre siden, så får man 4 gir forover uten å snu rotasjonsretningen i motoren. Giret funker som på en vanlig bil, i H-mønster, men det var et langt stag som gikk under/rundt motor og girkasse og helt bak til nesekonen som nå ble bakerste punkt på bilen. Med litt geometri og enkel mekanikk, kan man lagre opp dette systemet slik at girposisjonene blir som i en vanlig VW. Trikset er at i en vanlig bil er girspaket lagret opp i et punkt over overføringen til staget, mens på f-v ble spaken lagret opp under punktet hvor staget er festet dermed speilvender man girbevegelsen 2 ganger sammenliknet med std.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 04, 2013, 22:27:04 pm »


har lest noe av det som er på nettet, men er ikke så stødig i engelsk.
men har fått med meg at det er for å ha midtstilt motor.
har 914 motor og gir feil vei også?
moro å lure litt.
Ja, i 914 står motor midtstilt med girkassa bakerst i bilen
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
JanneT2
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Sørum



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 04, 2013, 23:19:54 pm »

Töffe racing bilar, såg en som stog på ett lager i Trøgstad för en stund sen.
Loggført


// Janne
T2 Bay -77 Automat med 2 skjuvdörrar
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46321.0.html
Tlf: 959 32 697
|o```o|
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 07, 2013, 12:56:16 pm »

Hepp!

Blir akkurat som i en 914. Er vel bare noe inni gearkassa som er snudd. Hadde vært gøy å hatt på HMR!

En Formel V vil nok aldri få tilgang til banen på HMR grunnet regler...

SCC kanskje, er ikke sikker.

Men historisk racing derimot, ja, det satser vi på. Kanskje ikke i år da det har dukket opp andre utfordringer etter HMR  Blunker
Dagslisens på SCC funker fint det. Men så kjedelig å bare kjøre rett frem a Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 07, 2013, 13:06:22 pm »

Hepp!

Blir akkurat som i en 914. Er vel bare noe inni gearkassa som er snudd. Hadde vært gøy å hatt på HMR!

En Formel V vil nok aldri få tilgang til banen på HMR grunnet regler...

SCC kanskje, er ikke sikker.

Men historisk racing derimot, ja, det satser vi på. Kanskje ikke i år da det har dukket opp andre utfordringer etter HMR  Blunker
Dagslisens på SCC funker fint det. Men så kjedelig å bare kjøre rett frem a Gliser

Godkjent bil på skilter, så nei, en FV kommer nok ikke ut på stripa..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!