april 30, 2024, 00:32:40 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skifte tetningsring uten å skifte clutch...?  (Lest 1637 ganger)
innmari
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: karmøy/nigeria



Vis profil
« på: juni 06, 2013, 11:58:13 am »

Vi skal snart sette i gang med å skifte tetningsring foran på motoren pga lekkasje.
Så er det noen påstander om at man må skifte ut clutch også da.
Men det vil jeg ikke!!!

Noen innspill?
Loggført

lars peder: vw boble 1969 1300
knut olav: vw lt 28 1980 (innredet til turkompis)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: juni 06, 2013, 12:50:05 pm »

Hvis det er olje på clutsjplata, skal den skiftes. Du klarer aldri å få ut all olja som har sugd seg inn i den gamle clutsjplata. Er det ikke olje på plata, kan du bruke den videre.

Hvis du ikke vil bytte, må du regne med at clutsjen vil slure igjen...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 06, 2013, 12:53:46 pm »

Hvis clutchen slurer ville jeg skiftet den. Du kan måle lamellen, den er slitt når den er under 7mm. Hvis du lett får tredd på en 7mm fastnøkkel på lamellen ville jeg i det minste skiftet lamell.

Slurer den pga olje så er det bare å skifte lamell da det er nesten umulig å få ut olja.

Ellers: klin til og sett det sammen igjen.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #3 på: juni 06, 2013, 12:58:22 pm »

Jeg fikk girolje på cluch pga dårlig simring på inngående aksling på girkasse...
Byttet simring, men cluch ver mer tilgriset en jeg hadde regnet med...
Vasket så godt jeg kunne og bruke propan brenner for å prøve å fjerne mer...

Cluch holder fint.. helt til fult pådrag på 4 gir... da slurer det :-)
Nytt svinghjul, cluch og lamell plate før det ble tilgriset - da fungerte alt fint...
Og det ser fortsatt nytt ut og helt 100 når jeg la på stål linjalen.

Dette er en 1720cc 356 motor / Solex 40mm... med 200mm cluch i en 54 boble
Hadde antagelig gått greit? på en standard 1600 motor...
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #4 på: juni 06, 2013, 14:06:34 pm »

Vi skal snart sette i gang med å skifte tetningsring foran på motoren pga lekkasje.
Så er det noen påstander om at man må skifte ut clutch også da.
Men det vil jeg ikke!!!

Noen innspill?

Vil ikke skifte clutch.... Morsomt. Når motoren først er ute er det særdeles lite ekstra jobb for å bytte clutchen. Snakker vi om ca 10-15 min. tro?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: juni 06, 2013, 14:07:42 pm »

Ikke gjør noe du ikke vil.
Kanskje får du mer lyst til å ta ut motoren og gjøre det senere?
Loggført

Speed is no substitute for direction
innmari
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: karmøy/nigeria



Vis profil
« Svar #6 på: juni 06, 2013, 16:11:12 pm »

Vi skal snart sette i gang med å skifte tetningsring foran på motoren pga lekkasje.
Så er det noen påstander om at man må skifte ut clutch også da.
Men det vil jeg ikke!!!

Noen innspill?

Vil ikke skifte clutch.... Morsomt. Når motoren først er ute er det særdeles lite ekstra jobb for å bytte clutchen. Snakker vi om ca 10-15 min. tro?

og prislappen på ny clutch Blunker
Loggført

lars peder: vw boble 1969 1300
knut olav: vw lt 28 1980 (innredet til turkompis)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: juni 06, 2013, 16:50:20 pm »

Er du skikkelig kjip, finns det brukte...

 Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 06, 2013, 17:36:56 pm »

Disse har clutch
unneberg-bil.no
folkevogn.no
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: juni 06, 2013, 19:56:35 pm »

er detta ein orginal 1300(som antyda i underteksten din) so kan du trygt klara deg med ein ny lamell, og heller slipa over trykkplata og svinghjul for å matta ned overflatene.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #10 på: juni 06, 2013, 21:57:56 pm »

betalte rett rundt 300 for ny lamell til 1600en, skal du ha trykkplate å så koster det litt mer da men synes ikke det var så dyrt.
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!