mars 28, 2024, 12:07:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1303s gullklumpen  (Lest 45735 ganger)
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #30 på: februar 08, 2014, 18:42:32 pm »

Da skal motoren ut. Må bytte utløserlager. Skal også porte toppene litt og skifte eksos.
Blir vel også litt lakk og en grundig vask, men sikkert i omvendt rekkefølge  Gliser
Noe annet jeg burde se på når jeg først har motoren ute?

Jørn.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #31 på: februar 08, 2014, 18:48:12 pm »

Bilde:

* IMG_9819.jpg (89.73 KB. 800x450 - vist 479 ganger.)

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #32 på: februar 08, 2014, 20:09:49 pm »

Da skal motoren ut. Må bytte utløserlager. Skal også porte toppene litt og skifte eksos.
Blir vel også litt lakk og en grundig vask, men sikkert i omvendt rekkefølge  Gliser
Noe annet jeg burde se på når jeg først har motoren ute?

Jørn.

Ofte greit å skifte simring på veiv og o-ring på svinghjul i samme slengen Glad
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #33 på: februar 08, 2014, 20:23:02 pm »

Takker, da er det notert  Blunker
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #34 på: februar 12, 2014, 16:55:15 pm »

DA er motoren havnet på benken i snikkerboden  Gliser
Gleder meg til å gå i gang. Dette bildet burde vel da hete FØR  Blunker

* IMG_9829.jpg (101.14 KB. 800x534 - vist 483 ganger.)

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #35 på: februar 28, 2014, 15:05:52 pm »

Kjøpte en liten fres, koblet den på fleksiledning på borremaskina og portet toppene i går. JADA!  Gliser Gikk som en lek egentlig, men tidkrevende greier, og så var det jo litt lesing på forhånd så man vet hva man driver med, hvor man bør frese, og ikke minst, hvor man ikke bør frese.
Bilder kommer  Blunker
Neste; Hone sylindere. Driter i samtaler om ovale sylindere og maskinering på proffnivå. Drar til med biltemahon og borremaskin, bare så man får litt smørespor og god tilpasning til nye stempelringer  Gliser Lagom, som de sier i Sverige  Gliser

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #36 på: mars 11, 2014, 20:22:04 pm »

Lakk og sånn
Pent skal det være;

* 2014-03-11 19.29.27.jpg (80.87 KB. 800x600 - vist 388 ganger.)


* 2014-03-11 19.29.46.jpg (36.32 KB. 450x600 - vist 375 ganger.)


* 2014-03-11 19.29.59.jpg (42.18 KB. 450x600 - vist 379 ganger.)

[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]


* 2014-03-11 19.29.18.jpg (87.02 KB, 800x600 - vist 343 ganger.)
« Siste redigering: mars 11, 2014, 20:27:39 pm av hauganfoto » Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #37 på: mars 11, 2014, 20:25:21 pm »

Porting av topper.
Vekk med kanten under ventilsetet.

* 2014-03-01 15.52.18.jpg (91.32 KB. 799x581 - vist 449 ganger.)

Litt bortevekk i svingen ut på eksosen.
Legg på pakning på innsug og eksos og lag hullet så stort så det passer akkurat.

* 2014-03-01 15.52.32.jpg (81.63 KB. 800x600 - vist 424 ganger.)


* 2014-03-01 15.53.05.jpg (84.82 KB. 800x378 - vist 436 ganger.)

Ta også innsugene på samme måte (med pakning, tusj og utvid hullet litt).
 Gliser

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #38 på: mars 11, 2014, 20:37:35 pm »

Lite å gjøre?

Knekk en bolt.  Osteaktig
 
Oppskrift.
Ta en gammel bolt, gjerne på eksosdeler som har vært varme/kalde over tusen ganger og som er godt rusten. Bolten som fester eksosen til toppen er et glimrende valg. Hiv på en fastnøkkel med skikkelig godt grep på mutteren. Ta i. Kjenn godt etter på den litt sånn vage myke følelsen (hmmm, dette kjennes da rart ut?) og plutselig står du der med en halv bolt med mutter på...

Så tar du vinkelkutteren og sliper bolten som står igjen i toppen flat og helt nedtil godset.

Så borrer du litt, prøv å holde deg rundt midten av bolten og deromkring.


* 2014-03-11 18.35.41.jpg (49.78 KB. 478x600 - vist 380 ganger.)


Så borrer du større og større og større.

Så gjenger du opp hytt hull, hiver i et gjengestag og kapper i passe lengde.


* 2014-03-11 19.29.01.jpg (86.73 KB. 800x600 - vist 401 ganger.)


En fin måte å få tiden til å gå på, uten egentlig å tilføre bilen noe som helst  Rekker tunge

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #39 på: mars 19, 2014, 20:59:09 pm »

Forgasser

I påvente av at kontoen skal si at det er greit med doble gassere, får man gjøre det beste ut av det man har.  Gliser
Jeg har derfor renset og gått over min 34 pict 3.
Dyser kan man lese mangt om, så da måtte jeg jo se etter hvordan min var satt opp.

Main 125
Idle 55
Air correction 60z

Hadde en 132,5 main liggende, så da er den på plass :-) Har også en 127,5 liggende, men ikke 130 som sikkert hadde vært midt i blinken.
Håper å få 132,5 til å fungere sammen med min SVDA fordeler og mine nyporta topper som kanskje får 1,25 vipper om ikke så lenge. Herlig å komme dit at ting skal settes sammen igjen!


* 2014-03-19 20.43.06.jpg (95.77 KB. 640x480 - vist 420 ganger.)

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #40 på: mars 20, 2014, 19:34:28 pm »

dysetips  Gliser
http://www.ebay.com/itm/Kukko-245-004-Carburetor-Tapered-Jet-Reamer-Set-Made-in-Germany-/301109121225?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item461b8090c9&vxp=mtr
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #41 på: mars 21, 2014, 16:53:00 pm »

Takker! 
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #42 på: mars 23, 2014, 17:42:18 pm »

Da har jeg akkurat erfart hvilken del av kjøleblekket som heter glemmeblekk, og hvorfor det har fått det navnet. Jada...
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #43 på: mars 23, 2014, 18:21:32 pm »

Da har jeg akkurat erfart hvilken del av kjøleblekket som heter glemmeblekk, og hvorfor det har fått det navnet. Jada...

Det kjøleblekket lever opp til sitt navn for de fleste som plukker det av, slår aldri feil  Osteaktig

Blir bra dette her!
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #44 på: mars 26, 2014, 21:12:03 pm »

Endelig er vi der at bildet "ETTER" kan legges ut  Osteaktig

* IMG_0080.jpg (124.4 KB. 799x507 - vist 522 ganger.)

Nå gleder jeg meg veldig, veldig, veldig til våren.
(her på Drevsjø er det en måned til, minst...)

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #45 på: mars 28, 2014, 18:37:16 pm »

Er noe harmonisk med før/etter bildet av motoren.
Loggført

hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #46 på: mars 28, 2014, 20:49:57 pm »

Harmoni er bra, tror jeg!  Osteaktig
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #47 på: mars 28, 2014, 21:00:48 pm »

Super jobb! Hva slags lakk brukte du på varmepottene og eksosen? Glad
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #48 på: mars 29, 2014, 12:13:27 pm »

Endelig er vi der at bildet "ETTER" kan legges ut  Osteaktig
[ Vedlegg ]
Nå gleder jeg meg veldig, veldig, veldig til våren.
(her på Drevsjø er det en måned til, minst...)

Dette ser jo meget bra ut
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #49 på: mars 30, 2014, 17:27:48 pm »

Super jobb! Hva slags lakk brukte du på varmepottene og eksosen? Glad
Eksosen er kjøpt ny og ferdig lakka. Varmepottene er malt med Gjøko antirustprimer.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #50 på: april 24, 2014, 20:13:39 pm »

Motoren er tilbake i bilen og de første prøveturene er gjort. Dette virker meget lovende. Har justert alt (tenning, ventiler, stift, pluggåpning og forgasser), men må nok kjøre litt å "kjenne på det" før finjusteringen tar til. Og for en herlig lyd det ble i bilen!

Vel, det første jeg la merke til er at motoren gjerne vil ha litt mer luft. Portet topper og ny eksos puster bedre gitt  Gliser
Derfor har jeg bestilt et K&N filter som skal i originalboksen: http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=33-2001

Så var det dette med luftmengden som skal inn i boksen, den er vel ikke kjent for sine performance-egenskaper denne digre svarte plastkassen, men det kan man kanskje gjøre noe med? Jeg tenkte litt på annen filterholder, men siden det regner rett inn og ned på filteret, er jeg noe skeptisk til åpen løsning.
Her er hva jeg gjorde:
1. Borret noen hull og saget litt på baksiden av lokket:

* 2014-04-24 18.52.35.jpg (96.13 KB. 640x480 - vist 342 ganger.)

2. Laget et tak av en takrenne, så det ikke skal renne inn vann i hullene:

* 2014-04-24 18.58.08.jpg (97.58 KB. 640x480 - vist 391 ganger.)

3. Slik ble det ferdig montert. Dette er på "baksiden" så det er ikke synlig montert på bilen:

* 2014-04-24 19.06.44.jpg (95.73 KB. 640x480 - vist 369 ganger.)


Jeg sagde også av tuten en del cm, slik at hullet inn ble større (den er jo kon...).
Så da er det bare å vente på at annet filter dukker opp i postkassen  Blunker
Er litt spent.

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #51 på: april 24, 2014, 22:53:25 pm »

Blir bare morro å lukke opp motorluka nå! Blunker
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #52 på: mai 05, 2014, 19:52:37 pm »

0-100 km/h er forbedret med fire sekunder ;-)
Foreløpig...

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #53 på: mai 06, 2014, 10:31:58 am »

Snuser veldig på å gjøre det samme med toppene på min 03. Bare ved bytte av eksos mener jeg bilen nå går bedre, men med litt porting vil jeg nok også få mer gamp ut. Fint å se hva du gjorde, selv om vi vel alle kjenner til dette så er det noe med det å se hvordan det blir gjort.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #54 på: mai 06, 2014, 11:14:13 am »

Bare å kjøre på det Kjetil! Kjøpte en slik oval fres på biltema, og har fleksislange til borremaskina. Sånn halv fart gav god kontroll og passe avvirkning. Nummer fire fra venstre. (Kunne kjøpes løs): http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Bor-slipemateriale/Roterende-filer-5-stk-20540/
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #55 på: mai 06, 2014, 11:43:18 am »

Anbefaler luftfres, vernebriller, hørselsvern og hodelykt.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #56 på: mai 06, 2014, 21:11:42 pm »

Ja, det sa jeg ikke, men briller og hodelykt er absolutt et must. Hørselvern hadde jeg også på. :-)
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #57 på: mai 07, 2014, 08:53:01 am »

Har brukt luftfres på enkelte deler på et prosjekt jeg har holdt på med i 5 år, men aldri på motor.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #58 på: mai 21, 2014, 15:47:53 pm »

Innkjøring.

Etter å ha skrudd, filt og bytta litt deler, er det alltid spennende å komme i gang med justering av forgasser og tenning. Tok utgangspukt i grunninnstilling, men ble nok stilt for mager blanding første runde. Etter en stund ble tomgangen rufsete, og responsen litt dårligere.
Nå er blandingen fetere, en halv turn inn fra grunninnstilling på 2,5 turn ut ser ut til å være passe.
Tenning er på 32 grader btdc (svda og 34 pict, plombert vakum) ved godt driv, men ved bånn gass er den nok oppe i 36-38 grader. Litt mye kanskje, men ingen pinging/tenningsbank og temperaturen holder seg nede på normalt nivå.

Digger lyden i nye eksosen. Brøler godt, men holder kjeft på stabilt turtall i 80 km/h  Blunker

Fra en kveldstur; http://m.youtube.com/watch?v=oUpC0NXl4FA
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #59 på: februar 01, 2015, 13:08:23 pm »

Da er det tiden kommet for å skru litt i garasjen uten å fryse rævva av seg  Gliser

Bobla står på bukker så her er det bare å starte opp:

* 20150201_121209.jpg (84.87 KB. 800x548 - vist 347 ganger.)


Plan A
Nye dempere bak

* 20150201_121501.jpg (72.54 KB. 800x600 - vist 306 ganger.)

Det viste seg å være ganske så gamle oljedempere (merke ukjent), den ene lugger litt, så dette skal bli en klar forbedring å få på nye.

* 20150201_124448.jpg (37.68 KB. 800x447 - vist 302 ganger.)

Røde Koni bestilles i kveld  Blunker





Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!