april 25, 2024, 06:24:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hvilke motorer passer på hvilke girkasser?  (Lest 2757 ganger)
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« på: juli 09, 2013, 05:21:26 am »

Har litt problemer med å få på motoren jeg har satt sammen også lurer jeg på om det er fordi den ikke passer sammen med girkassa, eller om det bare er drevene som ikke har kommet i korrekt stilling.
Det er en AD motor (nyere 1300 motor med ekstern oljekjøling) som jeg skal sette på en 1967 splittbuss girkasse. Den forrige motoren som satt på den girkassa hadde nummer H0087731.
Jeg har en 1300s girkasse liggende som jeg har planer om å bytte til etterhvert. Jeg sammeliknet de to girkassene litt og de ser rimelig like ut der motoren festes, det eneste er at akslingen på 1300s girkassen er litt lenger. Jeg forsøkte å koble til 1300s girkassen på motoren for å se om det gikk greit, men da stoppet den ca 1 1/2 cm før den kom på plass. Er det pga den for lange akslingen, eller skal den passe på 1300 motoren min?
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #1 på: juli 09, 2013, 06:26:54 am »

"Nyere" AD motor er vel 1600 dp så det må vel kanskje vere AB motor du har dersom det er er 1300dp da. Eller så er det en F motor som er 1300 sp.
Disse motorene skal passe på gir kassa di, så det må vel finnes en forklaring på at du ikke får satt de i sammen (kanskje feil kløtsjdeler?)
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #2 på: juli 09, 2013, 08:31:33 am »

Du har rett, jeg husket feil, det er en AB motor jeg har, AB778556. Klutsjen har jeg testet før, det er den samme som sto på den andre motoren jeg hadde på samme girkasse, så den skal passe. Jeg har også sjekket etter at lamellen er korrekt linet opp.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: juli 09, 2013, 08:49:30 am »

Trykk clutch disken inn på splinsene på girkassa for å rense opp.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #4 på: juli 09, 2013, 09:38:59 am »

Må det ikke taes ut i kassa for å for denne inn? Svinghjulet som tar i?
Loggført

Mvh
Reiel
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 09, 2013, 11:24:52 am »

Den gamle motoren din, er ikke det en singelport 1500 (44hk) med 6 volt (originalt iallefall) fra januar 1966...?
AB motoren din er høyspent (12V).

Har du sjekket om svinghjulene dine er like - er vel muligheter for at du må ta ut litt av (gamle) kassa her, som nevnt over.

Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #6 på: juli 09, 2013, 11:49:53 am »

Ah, ja det kan være det som er problemet ja. Hva er det som er annerledes? Hvor tar det borti? Er det større diameter på det? I så fall vil vel ikke tannhjulet på startmotoren kunne brukes overens heller?
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #7 på: juli 09, 2013, 12:29:45 pm »

Ah, ja det kan være det som er problemet ja. Hva er det som er annerledes? Hvor tar det borti? Er det større diameter på det? I så fall vil vel ikke tannhjulet på startmotoren kunne brukes overens heller?

Sett inn motoren til den ikke går lenger og drei den rundt på nedre reimhjulet noen ganger, svinghjulet langer merker der det trengs å fjerne gods i kassa.

Hender seg det blir tunt der hvor starter sitter  Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #8 på: juli 10, 2013, 14:31:40 pm »

Takk for tips, stemte bra at svinghjulet var for stort. Skal teste å slipe vekk litt materiale fra girkassa, så får vi se om det ikke går bedre Glad
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: juli 11, 2013, 06:37:29 am »

Husk å bytte starter, disse går ikke overens. Evt flytt over svinghjulet fra den gamle motoren. (husk shimsing)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #10 på: juli 11, 2013, 07:36:53 am »

Er det tannhjulet på 6V starteren som blir litt for stort for 12V svinghjulet? Er det mulig å bytte kun tannhjulet? Jeg har ikke noen ekstra 12V startmotor liggende og ser ingen til salgs på forumet heller.
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #11 på: juli 11, 2013, 09:37:34 am »

Er det tannhjulet på 6V starteren som blir litt for stort for 12V svinghjulet? Er det mulig å bytte kun tannhjulet? Jeg har ikke noen ekstra 12V startmotor liggende og ser ingen til salgs på forumet heller.

Tannhjulet på 6v starter er for stor ja. Går ann å bygge om eller kjøpe starter fra -67 one and only som har lite hjul og 6v.
Loggført

Mvh
Reiel
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!