blåball
Juniormedlem
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
|
« på: juli 10, 2013, 16:02:20 pm » |
|
Tror jeg har en forgasser som ikke fungerer som den skal (solex 34 pict-3). De første minuttene etter oppstart er alt som det skal, men så fort choken skrur seg av, dør motoren med mindre jeg gir gass/pumper gassen. Har prøved å lete etter vakumlekkasjer, ikke funnet noen. Har også demontert forgasseren og rensa dyser osv. med forgasserrens, samt bytta pakninger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
|
« Svar #1 på: juli 10, 2013, 16:27:29 pm » |
|
sjekk att tomgangs ventilen virker
el. tilkoblimg på venstre side av forgasseren
tenning på, trekk av ledningen og sett den på i gjenn, da skal du høre et tydelig klikk! hvis den ikke klikker sjekk att du har strøm til den når tenninga er på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #2 på: juli 10, 2013, 16:33:29 pm » |
|
sjekk att tomgangs ventilen virker
el. tilkoblimg på venstre side av forgasseren
tenning på, trekk av ledningen og sett den på i gjenn, da skal du høre et tydelig klikk! hvis den ikke klikker sjekk att du har strøm til den når tenninga er på
Burde vel nevnt at den er klipt av enden på og skrudd inn igjen. Kjøpte en ny for sikkerhets skyld, men gjorde ingen forskjell fra den gamle.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #3 på: juli 10, 2013, 16:47:56 pm » |
|
Gitt at alt det andre er 100% i orden (tenning, stifter, plugger, coil, kondensator, ledninger, eksos, luftfilter, osv) høres det ut som du har for mager blanding. Prøv å justere Volume Control Screw ut litt mer enn "vanlig".
Tomgangsdysen: sjekk på nytt at den er helt ren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #4 på: juli 10, 2013, 16:52:42 pm » |
|
Var nettopp nede i garasjen nå og skrudde inn den nyinnkjøpte tomgangsventilen. Ikke noe klikk å høre når jeg satt på ledningen med tenninga på... Gjorde det samma med den gamle tomgangsventilen første gang bilen stoppa, og endte med at jeg klipte den fordi den ikke fungerte som den skulle. Men hva kan være grunnen til at den nye ikke fungerer heller?
|
|
« Siste redigering: juli 10, 2013, 16:56:04 pm av blåball »
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #5 på: juli 10, 2013, 16:55:25 pm » |
|
Gitt at alt det andre er 100% i orden (tenning, stifter, plugger, coil, kondensator, ledninger, eksos, luftfilter, osv) høres det ut som du har for mager blanding. Prøv å justere Volume Control Screw ut litt mer enn "vanlig".
Tomgangsdysen: sjekk på nytt at den er helt ren.
Blandinga har jeg justert og justert og justert.... Fulgt flere forskjelllige guider på nettet osv. Er tomgangsdysa den samma som tomgansventilen (elektrisk) eller noe annet? I så fall - hvor sitter den?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #6 på: juli 10, 2013, 17:40:59 pm » |
|
Her har samspillet med fordeleren også mye å si. Jeg hadde litt problemer selv. Jeg har lik forgasser og SVDA 034 fordeler. Den ser slik ut: http://www.shop.kaddieshack.com/NOS-Bosch-034-SVDA-Distributor-0231170034.htmJeg slet med innstillinger og justering av tenning. Så leste jeg meg opp litt og løste problemet med en popnaggel. Jepp, les om det her : http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=365762&highlight=rivetScroll litt ned så ser du et veldig stort og illustrerende bilde. Raskt å fikse dette. Kan faktisk gjøres bare ved å løsne forgasserfestene, men jeg tok min helt av. Etter dette stemte plutselig alt. Great feeling! Den elektriske tomgangsventilen kutter bensinen når tenningen slåes av. Bør absolutt virke. Lykke til.
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #7 på: juli 10, 2013, 17:52:27 pm » |
|
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.30.htmlJa dette hjalp for meg også. For mer permanent løsning bør hullet loddes igjen. Tomgangsdysen sitter oppe på høyre side (stor messingdyse). Kjekt at den er helt ren. Ville sjekket det først.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #8 på: juli 10, 2013, 18:09:10 pm » |
|
Takker for svar, skal ta en titt så fort jeg kommer hjem i kveld
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #9 på: juli 12, 2013, 14:16:08 pm » |
|
Ny forgasser; bilen gikk veldig bra helt til den stoppa pga. bensinmangel. Tipper bensinpume, skal sjekke det seinere i dag...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GamleNydal
Supermedlem
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange
93011499
|
|
« Svar #10 på: juli 12, 2013, 18:47:53 pm » |
|
Er det bensinpumpa skulle den vel ikke startet til å begynne med heller. Rust/møkk i tanken?
|
|
|
Loggført
|
Bergrenner
93011499
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #11 på: juli 12, 2013, 21:42:45 pm » |
|
Eller stangen opp til bensinpumpen som kiler seg når ting blir litt varme og utvider seg?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Ziggy66bug
Supermedlem
Innlegg: 577
Bosted: krokstadelva
|
|
« Svar #12 på: juli 12, 2013, 22:43:12 pm » |
|
Sjekk bensin slangene dine og. De orginale på min var blitt så dårlige att etterhvert som pumpa sugde drivstoff så ble det så mye sug att den ene slangen klemte seg sammen og sperret for bensin tilførselen... nye slanger og alt fungerte fint Er jo en mulighet
|
|
|
Loggført
|
66-Boble 1300 (1641 ) - drømmebil prosjekt 88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil 69-Type 3 Variant - trofast tur kompis 76-Mercedes Bens w123 - solgt 64-Boble Cal Looker - solgt
|
|
|
blåball
Juniormedlem
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #13 på: juli 12, 2013, 23:45:46 pm » |
|
Sjekka støtstanga og hylsa til stanga, der virker alt som det skal. Pussa til og med litt utapå hylsa da den var litt trang (youtube.com/watch?v=eU6aVBW71Es). Utgjorde ingen forskjell, for når motoren ble varm stoppa den igjen...
Dermed blir nattens/morgendagens oppgaver å sjekke bensintank og slanger
|
|
« Siste redigering: juli 13, 2013, 00:00:55 am av blåball »
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #14 på: juli 18, 2013, 03:52:56 am » |
|
Mistenker overoppheting e.l.. Monterte el-pumpe fra biltema, og motoren stoppa etter å ha blitt kjørt varm (sånn som før), men denne gangen virka det ikke som problemet skyldtes bensinmangel, for el-pumpa klarte fortsatt å hente bensin. På en annen side var ikke bensinfilteret halvfullt engang selv om det tydelig var bensintilførsel, så kanskje bensinen fordamper på vei til forgasseren pga. overoppheting. Enten det eller så er det mangel på luft eller noe elektrisk som kun fusker når motoren er varm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BP 73
Supermedlem
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
|
« Svar #15 på: juli 18, 2013, 07:53:38 am » |
|
blås bensinrøret mellom tank og motor med trykkluft begge veier. prøv å kjør uten eller med løst tanklokk. kan være dårlig utlufting på tanken.
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
|