november 01, 2024, 01:41:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Må jeg ha ny forgasser?  (Lest 3469 ganger)
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« på: juli 10, 2013, 16:02:20 pm »

Tror jeg har en forgasser som ikke fungerer som den skal (solex 34 pict-3). De første minuttene etter oppstart er alt som det skal, men så fort choken skrur seg av, dør motoren med mindre jeg gir gass/pumper gassen. Har prøved å lete etter vakumlekkasjer, ikke funnet noen. Har også demontert forgasseren og rensa dyser osv. med forgasserrens, samt bytta pakninger.
Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #1 på: juli 10, 2013, 16:27:29 pm »

sjekk att tomgangs ventilen virker

el. tilkoblimg på venstre side av forgasseren

tenning på, trekk av ledningen og sett den på i gjenn, da skal du høre et tydelig klikk!   hvis den ikke klikker sjekk att du har strøm til den når tenninga er på
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #2 på: juli 10, 2013, 16:33:29 pm »

sjekk att tomgangs ventilen virker

el. tilkoblimg på venstre side av forgasseren

tenning på, trekk av ledningen og sett den på i gjenn, da skal du høre et tydelig klikk!   hvis den ikke klikker sjekk att du har strøm til den når tenninga er på

Burde vel nevnt at den er klipt av enden på og skrudd inn igjen. Kjøpte en ny for sikkerhets skyld, men gjorde ingen forskjell fra den gamle. 
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: juli 10, 2013, 16:47:56 pm »

Gitt at alt det andre er 100% i orden (tenning, stifter, plugger, coil, kondensator, ledninger, eksos, luftfilter, osv) høres det ut som du har for mager blanding. Prøv å justere Volume Control Screw ut litt mer enn "vanlig".

Tomgangsdysen: sjekk på nytt at den er helt ren.
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #4 på: juli 10, 2013, 16:52:42 pm »

Var nettopp nede i garasjen nå og skrudde inn den nyinnkjøpte tomgangsventilen. Ikke noe klikk å høre når jeg satt på ledningen med tenninga på... Gjorde det samma med den gamle tomgangsventilen første gang bilen stoppa, og endte med at jeg klipte den fordi den ikke fungerte som den skulle. Men hva kan være grunnen til at den nye ikke fungerer heller?
« Siste redigering: juli 10, 2013, 16:56:04 pm av blåball » Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #5 på: juli 10, 2013, 16:55:25 pm »

Gitt at alt det andre er 100% i orden (tenning, stifter, plugger, coil, kondensator, ledninger, eksos, luftfilter, osv) høres det ut som du har for mager blanding. Prøv å justere Volume Control Screw ut litt mer enn "vanlig".

Tomgangsdysen: sjekk på nytt at den er helt ren.

Blandinga har jeg justert og justert og justert.... Fulgt flere forskjelllige guider på nettet osv.

Er tomgangsdysa den samma som tomgansventilen (elektrisk) eller noe annet? I så fall - hvor sitter den?
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #6 på: juli 10, 2013, 17:40:59 pm »

Her har samspillet med fordeleren også mye å si. Jeg hadde litt problemer selv. Jeg har lik forgasser og SVDA 034 fordeler.  Den ser slik ut: http://www.shop.kaddieshack.com/NOS-Bosch-034-SVDA-Distributor-0231170034.htm
Jeg slet med innstillinger og justering av tenning.
Så leste jeg meg opp litt og løste problemet med en popnaggel. Jepp, les om det her : http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=365762&highlight=rivet

Scroll litt ned så ser du et veldig stort og illustrerende bilde. Raskt å fikse dette. Kan faktisk gjøres bare ved å løsne forgasserfestene, men jeg tok min helt av. Etter dette stemte plutselig alt. Great feeling!

Den elektriske tomgangsventilen kutter bensinen når tenningen slåes av. Bør absolutt virke.

Lykke til.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #7 på: juli 10, 2013, 17:52:27 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.30.html

Ja dette hjalp for meg også. For mer permanent løsning bør hullet loddes igjen.

Tomgangsdysen sitter oppe på høyre side (stor messingdyse). Kjekt at den er helt ren. Ville sjekket det først.
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #8 på: juli 10, 2013, 18:09:10 pm »

Takker for svar, skal ta en titt så fort jeg kommer hjem i kveld
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #9 på: juli 12, 2013, 14:16:08 pm »

Ny forgasser; bilen gikk veldig bra helt til den stoppa pga. bensinmangel. Tipper bensinpume, skal sjekke det seinere i dag...
Loggført
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #10 på: juli 12, 2013, 18:47:53 pm »

Er det bensinpumpa skulle den vel ikke startet til å begynne med heller. Rust/møkk i tanken?
Loggført

Bergrenner

93011499
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #11 på: juli 12, 2013, 21:42:45 pm »

Eller stangen opp til bensinpumpen som kiler seg når ting blir litt varme og utvider seg?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 577
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #12 på: juli 12, 2013, 22:43:12 pm »

Sjekk bensin slangene dine og. De orginale på min var blitt så dårlige att etterhvert som pumpa sugde drivstoff så ble det så mye sug att den ene slangen klemte seg sammen og sperret for bensin tilførselen... nye slanger og alt fungerte fint Glad
Er jo en mulighet Blunker
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #13 på: juli 12, 2013, 23:45:46 pm »

Sjekka støtstanga og hylsa til stanga, der virker alt som det skal. Pussa til og med litt utapå hylsa da den var litt trang (youtube.com/watch?v=eU6aVBW71Es).
Utgjorde ingen forskjell, for når motoren ble varm stoppa den igjen...

Dermed blir nattens/morgendagens oppgaver å sjekke bensintank og slanger
« Siste redigering: juli 13, 2013, 00:00:55 am av blåball » Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #14 på: juli 18, 2013, 03:52:56 am »

Mistenker overoppheting e.l.. Monterte el-pumpe fra biltema, og motoren stoppa etter å ha blitt kjørt varm (sånn som før), men denne gangen virka det ikke som problemet skyldtes bensinmangel, for el-pumpa klarte fortsatt å hente bensin.

På en annen side var ikke bensinfilteret halvfullt engang selv om det tydelig var bensintilførsel, så kanskje bensinen fordamper på vei til forgasseren pga. overoppheting. Enten det eller så er det mangel på luft eller noe elektrisk som kun fusker når motoren er varm  Hæ
Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #15 på: juli 18, 2013, 07:53:38 am »

blås bensinrøret mellom tank og motor med trykkluft begge veier. prøv å kjør uten eller med løst tanklokk. kan være dårlig utlufting på tanken.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!