roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« Svar #120 på: september 16, 2013, 16:55:22 pm » |
|
Blir fett Jørn 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
    
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #121 på: september 16, 2013, 20:11:06 pm » |
|
venter i spenning på hva du ender opp med hva angår styring. Dersom du mekker et system som krever minimale inngrep i bærende konstruksjon vil jeg kopiere deg og prøve å få det godkjent for veien.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #122 på: september 17, 2013, 01:01:31 am » |
|
spent sjæl på hav jeg havner på . jeg står litt mere fritt anng plass da 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #123 på: september 17, 2013, 01:04:12 am » |
|
nærmer seg å "test montere" motor, stivet karossen litt mere og festtet noen firkant rør til bunnplata og kappet plass i tunnelen. venter bare på besøk av Paal og guttungen nå så de kan hjelpe å løfte motor inn 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #124 på: september 17, 2013, 01:07:14 am » |
|
prøvemonterte noen bredda glassfiber skjermer som blei gjort i en byttedeal. greie , lette skjermer men krever en del jobb , så jeg kjøper noen nye Ligger an til CSP flared akkurat nå.
(forøvrig til salgs de skjermene som står på bilen nå!)
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #125 på: september 17, 2013, 08:21:39 am » |
|
Det er flere størrelser å velge mellom hos Kerscher, nesten samme pris. http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/index.php?gruppe1=Karosserieteile&gruppe2=KotflügelVet du forresten hvilke type understell og felger du går for? Kjøper vel skjermer etterpå? Angående servo, så kom forslaget pga kortere utveksling på tannstang, som jo gir tyngre ratting og med eventuelt litt andre hjulvinkler enn orginalt og noe annet enn 195/65-15 dekk så kan det fort bli tungt. og for enkelhetensskyld kom forslaget om ELEKTRISK servo, for da slipper man jo alt bælverket med pumpe og dritt. For å få lettest mulig hjuloppheng så kan det jo være lurt å gå over til noe annet enn porsche 944 deler i hjulopphenget. Men da blir det jo selvfølgelig mye mer arbeid.Jeg har ett sett med 924 Turbo/ 944 NA bremser og hjuloppheng liggende og bare spindler og skive opplegget er vanvittig mye tyngre enn orginalt 1303. og siden bilen blir veldig lett kan det jo hende at ventilerte boble skiver og alu calipre hadde gjort jobben godt nok foran, og da trenger du bare å montere justerbare fjærbein på 1303 spindler så er du i boks. For å få den lavere enn orginalt så er jo golf 1 fjærbein perfekte( det er disse de justerbare fjærbeina er laget av), de har også camber justering på den ene skruen i fjærbeinet. Digger prosjektet, blir veldig moro å se hvordan dette blir fungerende imot mye annet tungt med mye hester. GO GO GO! ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #126 på: september 17, 2013, 10:35:48 am » |
|
anng skjermer så har jeg mulighet for frakt fra GERMANY i oktober. så da blir det bredt nok.  OG det blir mest sannsynlig 86--> 944 Alu bærearmer bak som bygger mye utover. deter visst 2 forskjellige utgave av de de også (i itillegg til den alu armen som er "1 year only" , sein 85.5??) , tidlig og seint innpress. så de 86-> alu bærearmene bygger mere utover + man kan trixe med Hub'en anng servo så har jeg ikke tenkt så mye på EL servo. kanskje en tanke? har vel vært ett tema på div tester av sportsbiler med el servo att de er litt "følelelses løse",og dårlig respons tilbake men det blir vel flisespikkeri i ett slikt bygge
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #127 på: september 17, 2013, 10:39:54 am » |
|
har handlet 944 turbo alu calipere foran og bak. da jeg har dette på bussen og funker knall , selv på den som veier ~1100kg tom. de gule koni fjørbeina jeg har fått tak i er fra Golf . mulig Golf III?? De er vel harde nok til den lette bobla  men ingen mulighet å regulere høyden, får se om det går ann å bygge de om til justerbart og øhlins fjører, da det er lett tilgjengelig (kollevold har masse på lager og ok priset) Pedersen har vel sånne rør med muttere og skåler for DIY jusertbare dempere
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #128 på: september 17, 2013, 12:48:18 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #129 på: september 17, 2013, 16:12:08 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
    
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #130 på: september 17, 2013, 20:27:01 pm » |
|
tror du skal lage bærearmene bak selv til den lette bilen. Porsche armene er som nevnt tunge og svært kraftige. Tyngden kommer av større skiver,hubber,lagre,handbrekkopplegg og kraftigere akslinger. selve armen er lettere. Lag doble"A"armer når du først er i gang.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #131 på: september 18, 2013, 13:21:57 pm » |
|
Kollevold har også sånne rør og muttre, faktisk ikke så dyrt sist jeg sjekka.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #132 på: september 18, 2013, 13:22:55 pm » |
|
Golf 2 og 3 har samme innfestinga.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #133 på: september 18, 2013, 13:23:22 pm » |
|
tror du skal lage bærearmene bak selv til den lette bilen. Porsche armene er som nevnt tunge og svært kraftige. Tyngden kommer av større skiver,hubber,lagre,handbrekkopplegg og kraftigere akslinger. selve armen er lettere. Lag doble"A"armer når du først er i gang.
Liker!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #134 på: september 18, 2013, 23:45:25 pm » |
|
har tenkt tanken på noe annen bakstilling. ja blir det "værdt" det ?? nei tror jeg , etter en vurdering av tid/kostnad/fordeler mot vekt/$$$ så tror jeg ikke det blir noe av. Blir faktisk fort Kilogram av å lage extra ramme/bur lenkearmer, uniball ledd, spindler etc også. så siden dette bygget skal være kjørbart til våren og ikke koste skjorter , blir det nok alu bærearmer eller std stål. IRS opplegget fungerer bra og er "ferdig"
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #135 på: september 18, 2013, 23:48:47 pm » |
|
Paal og guttungen dukket uoppfordret opp i kveld så vi fikk vippet inn godsakene i ett komplisert midlertidig rullerøropplegg som kunne brukes til å flytte motoren rundt i lengde og bredde retning  TAKK for hjelp. da kan jeg jobbe videre på tilpassing å evt se på litt motorfester. må kappe litt og flytte den litt bakover og littebitt ned.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #136 på: september 18, 2013, 23:51:55 pm » |
|
Quiafe ATB diffen dukket opp i dag. litt mindre enn jeg trodde men det er bare en fordel (mindre vekt  ) . skal være "sterk nok" sier'em
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #137 på: september 18, 2013, 23:55:21 pm » |
|
det er litt diskusjoner anng vekt på saker og ting.
Det jeg har landet på foreløpig via google er
Tomt karosseri ca (250Lbs) 112-113kg? samme for bunnplate ca (250Lbs) 112-113 kg?
noen som har info om dette??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #138 på: september 19, 2013, 00:19:34 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
    
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #139 på: september 19, 2013, 10:13:43 am » |
|
Ser ut som du bør begynne å lete etter 15" fuchs. de er jo lettest. Pass bare på at de går over bremsene. det gikk ikke på mine 944 turbo S bakbremser.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #140 på: september 19, 2013, 10:38:50 am » |
|
Tok et par bilder av forskjellen på 944 og 03 spindel her om dagen. Den til venstre i skrustikka er 944. Den har kortere arm og dermed høyere utveksling på styringen.
 03vs944.jpg (43.15 KB. 800x534 - vist 455 ganger.) " alt="" border="0" /> Men den har også mindre vinkel på armene, som gjør Ackermanvinkelen tilpasset en mye lengre bil. Tror egentlig bare dette er positivt for en bil som skal gå fort, og ikke brukes i bytrafikk.

03vs944_2.jpg (32.32 KB. 800x534 - vist 385 ganger.)" alt="" border="0" />
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #141 på: september 19, 2013, 10:49:03 am » |
|
ser veldig bra ut det der
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #142 på: september 19, 2013, 11:19:22 am » |
|
En god (og lett) stropp så er du nesten klar Jørn:)
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #143 på: september 19, 2013, 11:31:30 am » |
|
fin info JHU er det samme kon på bærekula 944 vs 74-> spindel?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #144 på: september 19, 2013, 12:30:34 pm » |
|
Bærekula er ulik mellom 944 og 74 spindelen. Konen på 944 er (etter husken) 1 til 2 mm større. Den jeg har bilde av her har fått en "liner" inne i konen slik at den passer på 74 bærekule. Men det finnes et tysk firma som selger spesial lagede kuler, dvs. boble dimensjoner på "korgbiten" og 944 dimensjoner på konen. Husker ikke det tyske firma lenger, men disse forhandler kulene: http://www.laperformance.co.uk/blog/Men for en kar med dreibenk er jo dette bare tull etter min mening... bare å dreie et boss med 944 dimensjoner å sveise fast ytterst på de pressede 74-> bærearmene. Da kjører du standard 944 deler som nok både er lettere å få tak i og billigere. Eller hvorfor ikke gå på bilrekvisita sjappa og finne kuler som passer til spindlene og lage resten på bakrommet? Eller drit i all the above og gå for løsningen jeg drømmer om:
 Tubie.jpg (146.05 KB. 800x600 - vist 520 ganger.) " alt="" border="0" />

Tubie2.jpg (91.01 KB. 640x480 - vist 451 ganger.)" alt="" border="0" />
Dette vil jeg tro faktisk kan merkes ganske tydlig på kjøreegenskapene. Dessverre selges det ikke i kit form...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #145 på: september 19, 2013, 12:32:43 pm » |
|
jeg har et par alu irs-bærearmer liggende som jeg nok aldri får bruk for hvis det er av interesse
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #146 på: september 19, 2013, 12:38:52 pm » |
|
Eller sett bremse skivene inne på girkassa og spar ennå mer ufjæret vekt.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #147 på: september 19, 2013, 13:01:30 pm » |
|
Mye som frister :p
Grelland. Fra årsmodell? Evt delenummer? Med nav?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #148 på: september 19, 2013, 13:07:27 pm » |
|
skal sjekke når jeg kommer hjem, det er med nav ja
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #149 på: september 19, 2013, 17:35:12 pm » |
|
Ja det bør vel sies bærearm opplegget på bobla har ikke mye på en brannbil å gjøre. Jeg vil tro at bærearmer fra 944 hadde gjort susen. 924 armene er tatt fra Golf1 har jeg blitt fortalt men det kan jeg ikke bekrefte. Går du for boblearmene kan du sveise en boks konstruksjon ytterst som du skrur noen løse kuler i.
Jon H, har 944 runde bærekuler som bobla og ikke skrudde? Jeg mente jeg har tenkt tanken om å skru fast bærekuler fra 924 litt lenger ut for å få geometriske litt mer lik 924/944
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|