april 29, 2024, 10:33:52 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Utladet over natta (6v)  (Lest 1622 ganger)
JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« på: juli 27, 2013, 13:58:16 pm »

Hei!

Bobla mi har ladet seg ut over natta.. Tenning, lys etc. var slått av når jeg satte den fra meg. Har aldri vært ut for dette tidligere. Satt i en 12v starthjelp i sted og bobla starta med en gang. Voltmeteret viser 1.9v :\

Kan sikkert være mange årsaker, men noen tips?
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: juli 27, 2013, 15:43:18 pm »

Kupelys som står på.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« Svar #2 på: juli 27, 2013, 15:47:31 pm »

kuppelyset funka ikke når jeg kjøpte bobla, så det har jeg ikke vært borti engang..
Loggført

Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #3 på: juli 27, 2013, 22:19:11 pm »

Gammelt dårlig bateri.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: juli 28, 2013, 06:53:33 am »

For å teste, kan du koble fra batteriet og la det stå over natta. Viss det da er tomt, er det nok som Andersen skriver.

Viss ikke det blir tomt kan du koble til minuspolen, men på pluss kobler du en 6V lyspære mellom pol og polsko. Er det strømlekasje vil lyspæren lyse, svakt eller sterkt alt etter hvor stor lekasjen er. Viss den lyser, tar du bort sikringer i sikringsboksen helt til den slukker. Når du finner rette sikringen kan du koble til batteriet normalt og se hva på bilen som ikke virker når den sikringen mangler.

Kan også være laderele, men det kan vi ta viss ikke noe av det andre gir resultater.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« Svar #5 på: juli 28, 2013, 14:56:54 pm »

batteriet står på lading nå, så vi får se ikveld..
Loggført

JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« Svar #6 på: august 14, 2013, 05:32:02 am »

For å teste, kan du koble fra batteriet og la det stå over natta. Viss det da er tomt, er det nok som Andersen skriver.

Viss ikke det blir tomt kan du koble til minuspolen, men på pluss kobler du en 6V lyspære mellom pol og polsko. Er det strømlekasje vil lyspæren lyse, svakt eller sterkt alt etter hvor stor lekasjen er. Viss den lyser, tar du bort sikringer i sikringsboksen helt til den slukker. Når du finner rette sikringen kan du koble til batteriet normalt og se hva på bilen som ikke virker når den sikringen mangler.

Kan også være laderele, men det kan vi ta viss ikke noe av det andre gir resultater.

Jeg ladet batteriet forleden som jeg skrev ovenfor, tok av polene og lot batteriet stå en stund (par dager). Sjekka etterpå med multimeter og det står på litt over 6v. Når jeg vrir om tenninga så hopper det helt ned til 4v og bilen starter ikke (uten hjelp fra en 12v hjelpestarter). Har lagt merke til at når jeg slår på hjelpestarteren så fungerer ikke langlys, blinklys etc. (dvs ikke uten hjelpestarter heller). Har bestilt nytt batteri i håp om at det er problemet. Hva annet kan være feil?
Loggført

Type-2
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted: Jaren



Vis profil
« Svar #7 på: august 14, 2013, 15:24:03 pm »

Er det no bra å bruke 12v hjelpestart på 6v da?
Loggført

Kan alt dette være rust?
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: august 14, 2013, 19:45:26 pm »

Siden det hopper ned til 4V kun ved at tenningen slåes på, tyder det fælt på at en celle i batteriet er defekt, ja.
Men å teste lys på 12V hjelpestarter er nok ikke så veldig lurt. Kan fort grille noen lyspærer eller releer. Har selv brukt startkabler fra 12V, men kobler det kun til akkurat når starteren skal svive. Men du kan også være heldig at det kun er noen sikringer som har dårlig kontakt siden lysene ikke virker.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JohnChr
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan


66 Boble


Vis profil
« Svar #9 på: august 15, 2013, 04:56:44 am »

Siden det hopper ned til 4V kun ved at tenningen slåes på, tyder det fælt på at en celle i batteriet er defekt, ja.
Men å teste lys på 12V hjelpestarter er nok ikke så veldig lurt. Kan fort grille noen lyspærer eller releer. Har selv brukt startkabler fra 12V, men kobler det kun til akkurat når starteren skal svive. Men du kan også være heldig at det kun er noen sikringer som har dårlig kontakt siden lysene ikke virker.

Ok. Da har jeg sikkert grilla enten ett par pærer eller releer Trist Fikk i meg ett splitter nytt batteri i går og ingen startproblemer etter det, men langlysa samt noen av instrumentpærene fungerer ikke. Skal sjekke sikringer samt pærer i dag. Hvordan ser/måler man om releer har tatt kvelden?
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!