april 30, 2024, 23:59:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lader ikke  (Lest 2533 ganger)
anderssomme
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:



Vis profil
« på: august 25, 2013, 10:02:43 am »

Etter og ha skiftet børster, forsvant det røde lyset med høyt turtall, men etterhvert merket jeg at det kun ville av i høyt turtall, nå vil det ikke av i det hele tatt.  Kan dette ganske sikkert skyldes at regulatoren er defekt?

  Dette er snakk om en 1200 63 mod ombygget til 12 volts.
 på forhånd, takk for svar  Blunker
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: august 25, 2013, 11:22:10 am »

Finn frem et multimeter eller ei prøvelampe og mål.

Kommer det strøm ut av dynamoen?
Kommer det strøm ut av regulatoren?

Regulatorer er forøvrig sårbare greier. Har bytta to stykker på ti år på min bil.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: august 25, 2013, 11:48:55 am »

For å teste om dynamo virker som den skal, vil jeg anbefale å teste med denne koblingen på bildet under., viss det er en "likestrømsdynamo" du har. Da skal dynamoen normalt levere over 36volt med rundt 3000 omdr på motoren.
PS: Koble fra alle andre ledninger fra dynamoen først, da batteri og annet ikke liker 36volt, og ikke test for lenge siden dynamoen også kan bli varm.



Viss dynamo leverer det den skal, er nok sansynligheten for at regulator er defekt, stor.
Kanskje litt fler tips her også:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Annelie
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 22, 2013, 21:59:59 pm »

Hvis du har testa det som blir sakt over her, og regulator fungerer som den skall, så kan det være polariseringa av dynamo som er på tur feil vei, det som var problemet når min ikke lada som den skulle.  Blunker
Dynamoen står konstant med en polariasering, det er den som drar den i gang når motoren startes, og denna kan fort gå over på feil side, skjedde med min i løpet av vintern, bare ved att den sto demontert fra motoren.  Trist
fulgte ganske enkelt denna for og komme frem til det, men, er lurt og sjekke det som blir sakt over her først Blunker http://www.vwresource.com/generator.html

finnes også noen filmer av selve polariseringa på youtube om ikke jeg husker heeelt feil  Osteaktig
Loggført

ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 23, 2013, 11:27:44 am »

Hvis du har testa det som blir sakt over her, og regulator fungerer som den skall, så kan det være polariseringa av dynamo som er på tur feil vei, det som var problemet når min ikke lada som den skulle.  Blunker
Dynamoen står konstant med en polariasering, det er den som drar den i gang når motoren startes, og denna kan fort gå over på feil side, skjedde med min i løpet av vintern, bare ved att den sto demontert fra motoren.  Trist
fulgte ganske enkelt denna for og komme frem til det, men, er lurt og sjekke det som blir sakt over her først Blunker http://www.vwresource.com/generator.html

finnes også noen filmer av selve polariseringa på youtube om ikke jeg husker heeelt feil  Osteaktig

Nå er ikke jeg ekspert på bobler, men dette høres ikke riktig ut.

Det som skjer i en bil er at det induseres en spenning i dynamoen når tenningen skrus på. Det går positiv spenning fra tenningslåsen via ladelampen og videre til dynamoen hvor den jordes, og det er dette som gjør at ladelampen tennes.
Nå er det altså spenning i viklingene (statoren) i dynamoen.

Når motoren etter hvert starter (og dynamoen roterer) skapes det et magnetfelt mellom stator og rotor, noe som igjen blir til spenning. Når denne spenningen overstiger en gitt verdi slukker ladelampen og dynamoen lader batteriet.

Det er altså ikke noen spenning, eller polarisering, i dynamoen med tenningen av. Det har ingen betydning om dynamoen er koblet fra eller ikke.
De aller fleste fritidsbåter, og svært mange hobbybiler, står med frakoblede batterier om vinteren og dette er ikke noe tema for de, i hvert fall ikke som jeg har hørt om.

Nå fikk jeg forøvrig ikke lenken til å virke og jeg får derfor ikke lest artikkelen du henviser til. Det kan tenkes det er noe annerledes på bobla, men jeg har ikke hørt om noe slikt før i hvert fall.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 23, 2013, 16:09:41 pm »

du tenker nok på vekselstraumsdynamo,classicVAG. mykje da samma men ikkje heilt:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Annelie
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 23, 2013, 17:03:34 pm »

Hvis du har testa det som blir sakt over her, og regulator fungerer som den skall, så kan det være polariseringa av dynamo som er på tur feil vei, det som var problemet når min ikke lada som den skulle.  Blunker
Dynamoen står konstant med en polariasering, det er den som drar den i gang når motoren startes, og denna kan fort gå over på feil side, skjedde med min i løpet av vintern, bare ved att den sto demontert fra motoren.  Trist
fulgte ganske enkelt denna for og komme frem til det, men, er lurt og sjekke det som blir sakt over her først Blunker http://www.vwresource.com/generator.html

finnes også noen filmer av selve polariseringa på youtube om ikke jeg husker heeelt feil  Osteaktig

Nå er ikke jeg ekspert på bobler, men dette høres ikke riktig ut.

Det som skjer i en bil er at det induseres en spenning i dynamoen når tenningen skrus på. Det går positiv spenning fra tenningslåsen via ladelampen og videre til dynamoen hvor den jordes, og det er dette som gjør at ladelampen tennes.
Nå er det altså spenning i viklingene (statoren) i dynamoen.

Når motoren etter hvert starter (og dynamoen roterer) skapes det et magnetfelt mellom stator og rotor, noe som igjen blir til spenning. Når denne spenningen overstiger en gitt verdi slukker ladelampen og dynamoen lader batteriet.

Det er altså ikke noen spenning, eller polarisering, i dynamoen med tenningen av. Det har ingen betydning om dynamoen er koblet fra eller ikke.
De aller fleste fritidsbåter, og svært mange hobbybiler, står med frakoblede batterier om vinteren og dette er ikke noe tema for de, i hvert fall ikke som jeg har hørt om.

Nå fikk jeg forøvrig ikke lenken til å virke og jeg får derfor ikke lest artikkelen du henviser til. Det kan tenkes det er noe annerledes på bobla, men jeg har ikke hørt om noe slikt før i hvert fall.

Jeg er overhodet ingen ekspert på detta jeg altså, heller ganske fersk på alt ang. boble  Øyerulling men alt jeg veit, er att bobla mi lada ikke, og jeg skifta regulator(en ny en) og fremdeles ingen endring, så jeg leste meg opp og prøvde og polarisere dynamo, og da lada det igjenn  Gliser

http://www.vw-resource.com/generator.html
der skall linken funke Blunker
Loggført

ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 23, 2013, 21:04:45 pm »


Jeg er overhodet ingen ekspert på detta jeg altså, heller ganske fersk på alt ang. boble  Øyerulling men alt jeg veit, er att bobla mi lada ikke, og jeg skifta regulator(en ny en) og fremdeles ingen endring, så jeg leste meg opp og prøvde og polarisere dynamo, og da lada det igjenn  Gliser

http://www.vw-resource.com/generator.html
der skall linken funke Blunker

Se der ja, da gir det litt mening.

Det som skjedde med din er at magneten inne i dynamoen ikke er magnetisk lenger, og da gir det mening å sette spenning på den for å "lade den opp igjen". Denne metoden er enkelt og greit det stikk motsatte av normal operasjon og gir litt "lading" til magneten inne i dynamoen.

Jeg har aldri vært borti dette før så jeg har lørt noe nytt i dag, og det er jo litt morsomt. Takk for lenken.

Forøvrig så tror jeg ikke dette er en permanent "fix" av problemet, jeg tror den kommer til å slutte og fungere igjen etter en stund, men vi får håpe det holder.
Loggført
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: oktober 23, 2013, 21:06:24 pm »

du tenker nok på vekselstraumsdynamo,classicVAG. mykje da samma men ikkje heilt:)

Ikke helt det samme nei, men så likt at man i praksis ikke håndterer de annerledes. Forskjellen er strengt tatt at vekselstrømsdynamoen er mer effektiv, og så er det naturligvis bygd litt annerledes.
Loggført
Annelie
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 23, 2013, 21:35:53 pm »


Jeg er overhodet ingen ekspert på detta jeg altså, heller ganske fersk på alt ang. boble  Øyerulling men alt jeg veit, er att bobla mi lada ikke, og jeg skifta regulator(en ny en) og fremdeles ingen endring, så jeg leste meg opp og prøvde og polarisere dynamo, og da lada det igjenn  Gliser

http://www.vw-resource.com/generator.html
der skall linken funke Blunker

Se der ja, da gir det litt mening.

Det som skjedde med din er at magneten inne i dynamoen ikke er magnetisk lenger, og da gir det mening å sette spenning på den for å "lade den opp igjen". Denne metoden er enkelt og greit det stikk motsatte av normal operasjon og gir litt "lading" til magneten inne i dynamoen.

Jeg har aldri vært borti dette før så jeg har lørt noe nytt i dag, og det er jo litt morsomt. Takk for lenken.

Forøvrig så tror jeg ikke dette er en permanent "fix" av problemet, jeg tror den kommer til å slutte og fungere igjen etter en stund, men vi får håpe det holder.

haha, tror jeg skall slutte og forklare, og heller bare deler lenker jeg Gliser

hakke hatt no problemer med det i etterkant, bank i bordet! Blunker
Loggført

ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: oktober 23, 2013, 21:43:14 pm »


Jeg er overhodet ingen ekspert på detta jeg altså, heller ganske fersk på alt ang. boble  Øyerulling men alt jeg veit, er att bobla mi lada ikke, og jeg skifta regulator(en ny en) og fremdeles ingen endring, så jeg leste meg opp og prøvde og polarisere dynamo, og da lada det igjenn  Gliser

http://www.vw-resource.com/generator.html
der skall linken funke Blunker

Se der ja, da gir det litt mening.

Det som skjedde med din er at magneten inne i dynamoen ikke er magnetisk lenger, og da gir det mening å sette spenning på den for å "lade den opp igjen". Denne metoden er enkelt og greit det stikk motsatte av normal operasjon og gir litt "lading" til magneten inne i dynamoen.

Jeg har aldri vært borti dette før så jeg har lørt noe nytt i dag, og det er jo litt morsomt. Takk for lenken.

Forøvrig så tror jeg ikke dette er en permanent "fix" av problemet, jeg tror den kommer til å slutte og fungere igjen etter en stund, men vi får håpe det holder.

haha, tror jeg skall slutte og forklare, og heller bare deler lenker jeg Gliser

hakke hatt no problemer med det i etterkant, bank i bordet! Blunker

Ingenting er bedre enn det...at du ikke har hatt problemer etterpå altså... *S*
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 23, 2013, 22:37:27 pm »

du tenker nok på vekselstraumsdynamo,classicVAG. mykje da samma men ikkje heilt:)

Ikke helt det samme nei, men så likt at man i praksis ikke håndterer de annerledes. Forskjellen er strengt tatt at vekselstrømsdynamoen er mer effektiv, og så er det naturligvis bygd litt annerledes.

vekselstrømdynamoen er jo avhengig av spenningen frå ladelampen for å fungera, noko som likestraumsdynamoen ikkje er:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!