mars 19, 2024, 06:08:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Josephine - Gammel sliter gis nytt liv med motivlakk og EFi.  (Lest 3865 ganger)
Annelie
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Drammen



Vis profil
« på: oktober 01, 2014, 21:21:42 pm »

Bløthjerta som jeg er, kunne jeg ikke la denne søtnosen av en 66-modell gå i pressa, så den 25. juni endte hun opp hos meg.
En liten impulskjøpt gave til meg selv for bestått fagprøve gjør vel ingenting?   Øyerulling

Josephine kom uten papirer og identitet for en symbolsk sum. Om det blir å krangle med biltilsynet eller skaffe en ny flyndre for å få henne på veien, vil tiden vise.





Litt generelle planer for bilen: Josephine skal først strippes helt ned. Dette blir første bil i mitt eie hvor jeg tar steget og splitter karosseri og flyndre  Glad Gleder meg!  Gliser
Deretter blir det den vanlige biten med pussing/sandblåsing av rust etterfulgt av oppretting av karosserifeil og klargjøring til lakk, som på mange måter blir den mest interessante delen av prosjektet. Planen er å pryde Bobla med motivlakk over større deler av bilen. Interiøret vil også bli shinet opp for å matche eksteriøret til bilen.
Parallellt med karosseri- og lakkarbeidet, vil jeg også fikse opp og modernisere den gamle 1300-motoren...

Jeg befinner meg i en litt lammet situasjon siden jeg står på flyttefot mellom to verksted, så har ikke fått muligheten til å starte demonteringen ennå.
Imens jeg venter, valgte jeg heller å starte i en helt annen ende av prosjektet; EFi.

For de som ikke vet hva EFi er, så står forkortelsen for Electronic Fuel injection, eller på godt norsk elektronisk innsprøytning.
Planen er å overhale den totalt utslitte 1300SP-motoren, for så å bygge den opp med EFi, men alikevel gi den et tilnærmet originalt utseende. Jeg tenker å bruke det originale SP-innsuget, std.-forgasser som spjeldhus og WBX-fordeler som referanse til ECU (motorstyring).

Her er jeg godt igang med produksjonen av min egen ECU. Selve ECU-designet skal jeg ikke ta æren for; det er det tmbryhn som står bak.





Et par timer senere ligger det ferdige produktet foran kameralinsen. Lodding av overflatemonterte komponenter var faktisk ganske gøy!  Gliser





Noe som er litt kult med denne ECU-en er at den er designet for å passe inni en original Bosch-ECU-boks. Ser temmelig biltillsynsvennlig ut i mine øyne i alle fall  Glad
Loggført

erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 01, 2014, 22:24:09 pm »

Artig!
Skal du gjøre noe mer med ytelsen på motor, større volum el.?
Loggført
Annelie
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 01, 2014, 22:46:48 pm »

Kun overhale og optimalisere med tilnærmet std. kam og std. volum.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 02, 2014, 09:37:28 am »

Veldig kjekt at du både deler postkasse og interessen!  Glad Det lover godt for dere..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 02, 2014, 09:51:41 am »

Dette skal det bli interessant å følge med på, Annelie! Tommel opp!
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Annelie
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 09, 2014, 19:26:43 pm »

Takk Blunker
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 09, 2014, 23:02:23 pm »

Mulig jeg tar feil, men tror det har vært prosjekttråd på den bobla for noen år siden?

Lykke til! 😊
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Annelie
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 17, 2014, 00:30:33 am »

Mulig jeg tar feil, men tror det har vært prosjekttråd på den bobla for noen år siden?

Lykke til! 😊

Rub1 hentet denne fra ett jorde hvor den hadde stått i mange år, så er nokk ikke denne det var tråd om, men han la ut noen bilder på sin tråd når han henet den Blunker

takk Glad
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!