april 19, 2024, 17:05:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!  (Lest 15738 ganger)
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #30 på: desember 09, 2008, 13:58:10 pm »

Høres ut som en god ide Splittman. Blir det Nordic Classic meet eller hva det heter på SCC09 også eller blir det normal Vintage lounge for alle originalbiler? Personlig synes jeg årets versjon virket ekskluderende.

Og skal man kåre beste originalbil på SCC, så bør det være blant alle deltakere. Man kårer ikke den peneste dama i landet hvis man arrangerer missekonkurranse, men kun tillater pensjonister å delta Blunker

Det blir Norkisk klassisk VW-treff i samarbeid med SCC også i 2009. Vi kommer til å ha hovedfokus på de eldste og originale, men vi tar også ansvar for de nyere orginale bilene på samme området. De skal ikke blandes med våre hovedfokusbiler. Dette er ikke eksluderende, men heller det motsatte. Vi bruker tid på de bilene som NESTEN ALDRI er å se på treff, og dette kommer alle besøkende til gode. Hva hadde SCC vært uten nordisk klassisk VW-treff?

Vår del av treffet hadde personlig inviterte biler gjennom et skriftlig brev sendt ut i god tid med påmelding.

Om det var noe som var eksluderende i år så var det fordi det var for lite antall frivillige til å hjelpe til med f.eks. parkering så alle orginalbiler ikke fikk kjørt helt frem til "oss".

SCC 2009 blir en suksess! Når det gjelder premiering av originalbil på SCC så er det et samarbeid mellom oss og SCC. Vi har med 1 til 2 dommere for alle premier. Generellt vil jeg si at systemet med 100 poeng og at man trekker derfra er kjent og fungerer godt. Den mest originale folkevognmodellen vil alltid være omstridt. Jeg kjenner ingen bil som fortjener den 100 %, men noen nære på.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #31 på: desember 09, 2008, 14:55:18 pm »

Dere gjorde en fantastisk jobb med å få frem pre 54-biler på SCC, håper dere får til det på neste SCC også. Men jeg skulle gjerne sett mer fokus på "nyere" biler også. Med pre 54-fokuset blir vel selv de fleste Ovaler som "nye" å regne.

Dette har sikkert med interesser å gjøre, men for meg er ikke en dønn original boble eller buss fra 60- eller 70-tallet mindre interessant å se enn pre 54-biler, så jeg håper det blir litt mer fokus på det på SCC09 for å vise bredden av originalbiler i alle aldersgrupper. Skulle gjerne sett en 1303 eller en Variant som vant originalprisen jeg Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #32 på: desember 09, 2008, 14:58:38 pm »

Dere gjorde en fantastisk jobb med å få frem pre 54-biler på SCC, håper dere får til det på neste SCC også. Men jeg skulle gjerne sett mer fokus på "nyere" biler også. Med pre 54-fokuset blir vel selv de fleste Ovaler som "nye" å regne.

Dette har sikkert med interesser å gjøre, men for meg er ikke en dønn original boble eller buss fra 60- eller 70-tallet mindre interessant å se enn pre 54-biler, så jeg håper det blir litt mer fokus på det på SCC09 for å vise bredden av originalbiler i alle aldersgrupper. Skulle gjerne sett en 1303 eller en Variant som vant originalprisen jeg Glad


Nettopp. Det er som sagt utvidet neste år og alle med originalbiler er like velkomne som de var i år. Det er ikke noe i veien for at en 412 kan vinne. I utgangspunktet er premier noe rart, og men har hengt med i fra tidenes morgen.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #33 på: desember 09, 2008, 18:50:30 pm »

Jeg må bare svare på denne Blunker
Klart denne oppdiktede bilen din skal stille i originalklassen Even!! Det hersker det ikke tvil om.
Den vil bare ikke oppnå særlig høy poengsum under bedømming Blunker

May the best car win.

Hva da med en bil som har vært bulka/kollisjonskadd på ett tidlig stadiet, la oss si 58-64, som er rettet og lakkert. Den vil ganske sikkert være patinert i lakken og vanskelig og se at det ikke er orginal lakk. Skal ikke være i orginal klassen den heller da?
Og hvis ikke verken opplakering eller oppretta biler skal gå som orginalbiler er det nok noen av de som har lagt inn innlegg her, som ikke burde stille i orginalklassen til neste år Blunker
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #34 på: desember 09, 2008, 20:38:20 pm »

Jeg må bare svare på denne Blunker
Klart denne oppdiktede bilen din skal stille i originalklassen Even!! Det hersker det ikke tvil om.
Den vil bare ikke oppnå særlig høy poengsum under bedømming Blunker

May the best car win.

Hva da med en bil som har vært bulka/kollisjonskadd på ett tidlig stadiet, la oss si 58-64, som er rettet og lakkert. Den vil ganske sikkert være patinert i lakken og vanskelig og se at det ikke er orginal lakk. Skal ikke være i orginal klassen den heller da?
Og hvis ikke verken opplakering eller oppretta biler skal gå som orginalbiler er det nok noen av de som har lagt inn innlegg her, som ikke burde stille i orginalklassen til neste år Blunker
Grunn til at jeg spurte er at jeg vet at en av innleggerne  på denna tråden har bil som har vært kolisjonskadd, og sier fortsatt at bilen er orginal, men etter hva jeg kan forstå ut av innlegga her, kan den umulig regnes som det lenger. Og en annen grunn til at jeg spør er rett og slett for at jeg er nysjerrig på dette, da jeg ikke er den som har satt meg inn i orginal bilene og kriteriene for å kalle det orginal.
« Siste redigering: desember 09, 2008, 20:44:45 pm av Even Kirknes » Loggført
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #35 på: desember 09, 2008, 21:10:10 pm »

-----en av innleggerne  på denna tråden har bil som har vært kolisjonskadd----

det er ikke så mange som har skrevet her da,,men hvilken bil sikter du til da even?
Loggført

TAH54
Seniormedlem
****
Innlegg: 485
Bosted: Hernes i Elverum


vw 1954 The evil that men do ! 95178117


Vis profil WWW
« Svar #36 på: desember 09, 2008, 21:14:50 pm »

Hva slags kriterier gjelder for orginalbil , nysgjerrig jeg som Even ! Ettersom jeg restaurerer bilen min som en orginal ! Prøver å bruke orginaldeler på alt som er selv om det er et lite puslespill å få tak i alt ! Er ikke alle som har orginaldeler til en 54  som er villige til å selge ! Men men desto større utfordring !  Glad
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #37 på: desember 10, 2008, 01:03:32 am »

Jeg må bare svare på denne Blunker
Klart denne oppdiktede bilen din skal stille i originalklassen Even!! Det hersker det ikke tvil om.
Den vil bare ikke oppnå særlig høy poengsum under bedømming Blunker

May the best car win.

Hva da med en bil som har vært bulka/kollisjonskadd på ett tidlig stadiet, la oss si 58-64, som er rettet og lakkert. Den vil ganske sikkert være patinert i lakken og vanskelig og se at det ikke er orginal lakk. Skal ikke være i orginal klassen den heller da?
Og hvis ikke verken opplakering eller oppretta biler skal gå som orginalbiler er det nok noen av de som har lagt inn innlegg her, som ikke burde stille i orginalklassen til neste år Blunker


Så du påstår at hvis en f.eks 58 modell ,kræsjet og ble retta i 59, så ville du sett skaden og opplakeringa. Gratulere, du tilhører den promillen som ville sett det. Da håper jeg du har sett veldig nøye på endel av bilene til noen av de profilerte i orginalmiljøt, så slipper vi og se de ta premie i orginalklassen istedet for "orginalklassen" . En utrolig god grunn for meg til aldri å skaffe meg en "orginal" bil, for den hadde ikke vært god nok for den harde kjerne i ett litet miljø som tydeligvis ikke trenger og bli større. Verne om sine egene kan det også kalles. Siste ord i saken fra min side.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #38 på: desember 10, 2008, 02:14:29 am »

Hvis du holder ordet urørt helt fremst i pannebrasken når du leser denne tråden så tror jeg det hjelper...
Tittelen er ment som en liten brannfakkel... den er ikke ment som en kile i miljøet....

Peace out Kysser
Loggført

Speed is no substitute for direction
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #39 på: desember 10, 2008, 09:52:58 am »

Hvis du holder ordet urørt helt fremst i pannebrasken når du leser denne tråden så tror jeg det hjelper...
Tittelen er ment som en liten brannfakkel... den er ikke ment som en kile i miljøet....

Peace out Kysser

Nettopp. Det eneste trådstarter gjør her er å vise sin interesse for originalbiler og at det finnes mange oppfatninger der ute. Vi andre henger oss på. Jeg liker originale biler, men jeg påstår ikke at jeg har helt originale biler. Det vil alltid være noe.

Men er de "profilerte originalbilene" de beste?
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #40 på: desember 15, 2008, 09:36:04 am »

Tenker det jeg at hvis Even kommer med en 58 som ble rettet opp og lakkert i 59 og som er urørt utover dette, og har 0 rust og er ellers som om den kom ut fra fabrikken i går med alle sine orginale deler så var det bare en eller to andre biler som kunne vunnet over denne, nemlig en bil som var like urørt med alle orginale deler men som ikke var kollisjonskadet i 59 og rettet og lakkert opp. Nå vet ikke jeg hvor mye en 49år gammel lakkering trekker ned poeng fra de hundre mulige, noe er det sikkert, men poenget i en sånn best bevart klasse er seff å finne vinneren blant bilene, og ikke eierene som har gjort en formidabel jobb for å få bilen best mulig igjen.

Tenk deg tanken: Du skal kjøpe ny bil idag, begge nye i butikken men selgeren sier til deg(noe han aldri ville ha gjort) at den bilen til venstre er litt blankere i lakken fordi den ble skadet under frakt og rettet og lakkert opp på nytt, den til høyre er bare helt som den var da den kom ut av fabrikken. Jeg veit hvem jeg hadde valgt. Nettopp den som IKKE var rettet opp og lakkert. 

Slik ser jeg for meg at "Best preserved" klassen blir også.  Og kommer det en bil som er litt mer sjabby i lakken enn "Even sin 58", men er 100% urørt ja da vinner den, men er det sannsynlig at det dukker opp mange slike biler? neppe.

Jeg kommer ihvertfall til å bli innstinnihelvete sjalu om det dukker opp en 58 av det kaliberet på SCC neste år.

Selvfølgelig kommer ikke noen av skogsvrakene som mange av oss restaurerer til å ha noen sjans i en slik klasse, derfor må også biler som er reparert/restaurert ha en klasse, for det er tross alt disse det er flest av. Da blir det fort arbeidsinnsatsen som teller mest.

Best preserved blir rett og slett en annen type premie, som går til bilen og dens tidligere eiere for å ha tatt meget godt vare på bilen sin og gjort minst mulig reparasjoner. Og ikke som i de andre kalssene hvor det nærmest premieres for å ha gjort mest mulig med bilen.(en overdrivelse)

Jeg liker tanken fordi det gjør at ikke alt blir restarurert uten at folk tenker seg om, dessuten kan en slik bil hjelpe andre til å gjøre sin bil så orginal som mulig hvis dem har lyst til det.

« Siste redigering: desember 15, 2008, 09:38:42 am av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #41 på: desember 15, 2008, 09:49:13 am »

Nå skal det være sagt at jeg ikke har peiling på hvilke klasser det skal være i Orginalkroken på SCC, men slik jeg ser det så bør det være slik at om det skal dømmes etter "urørt tanken" ja da bør det være en klasse for de som er reparert/restaurert også, ellers kommer mange til å føle seg ekskludert.

Og hvis man f.eks har 2 premier for best bevart så kunne disse tildeles 1 for pre 50 og 1 for 50-59modeller. Og dette på tvers av alle andre klasser.

Bare mine tanker.... Og siden jeg ikke har noe bil i disse klassene og sikkert ikke kommer til å få det på mange år ja så driter jeg jo egentlig i hvem som vinner. Men jeg har lyst til å se den mest urørte bilen.. for det er noe HELT ANNET ENN ALLE DE ANDRE!!!!
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #42 på: desember 15, 2008, 12:32:28 pm »

Nå skal det være sagt at jeg ikke har peiling på hvilke klasser det skal være i Orginalkroken på SCC, men slik jeg ser det så bør det være slik at om det skal dømmes etter "urørt tanken" ja da bør det være en klasse for de som er reparert/restaurert også, ellers kommer mange til å føle seg ekskludert.

Og hvis man f.eks har 2 premier for best bevart så kunne disse tildeles 1 for pre 50 og 1 for 50-59modeller. Og dette på tvers av alle andre klasser.

Bare mine tanker.... Og siden jeg ikke har noe bil i disse klassene og sikkert ikke kommer til å få det på mange år ja så driter jeg jo egentlig i hvem som vinner. Men jeg har lyst til å se den mest urørte bilen.. for det er noe HELT ANNET ENN ALLE DE ANDRE!!!!
Poenget med eks i innlegget mitt var at, hvis ikke eier opplyser at bilen er opprettet og lakkert, ville vi ikke se forskjellen i lakken om den var 50 år eller 49 år. Ved vanlig vedlikehold og med den håndtverker utøvelsen de hadde på den tida ville vi ikke sett forskjellen i dag. Og for å si det sånn er det flere her som ville holdt kjeft om at de visste at skaden var der om den ikke synes. Bare for å kunne si at bilen var en urørt orginalbil.
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #43 på: desember 15, 2008, 15:19:50 pm »

Her er det utolig mange eksperter. I alle fall er det mange Meninger hvor opfattelsen og grunlaget er sprikende.
Vet ikke om jeg er kompetent til å si noe her, men noen tanker nevnes alikevel.

Synes kravene til godkjendt veteranforsikring LMK/Tennant gir en grei pekepinn. Veteranbilen skal besiktiges og godkjennes med grundig doktumentasjon/bilder av en kunskaps person med god erfaring. Bilen skal være tilbakeført, eventuelt tatt vare på i en original tilstand.

Hva snakker vi om? Er det veteranbil? Husk en del veteranbiler er så gamle at de må males og stelles. Dette for å beholde bruksverdien på et annet sted enn på et stillestående museum. Jeg har hatt 1960 modeller av veteraner i originallakk osv. Men for de som er eldre også fra før krigen, ja da dukker det flere enn et problem opp.

I all beskjedenhet så har jeg ikke opfattet VW Norge som noe tungt veteranbilforum. Men det er et forum med idealister og med en alsidig interesse for luftkjølte VW, dette til felles glede. Og det er vel også en av grunnene til at det blir til dels så store meningsforskeller.

Det er vel også greit å huske at VW veteranbiler er noe mere enn boble. Flere spennende typer VW er laget og de er en del av VW historien.

Vedlegger bilde av vinneren på SCC i 2008, så får vel mange si, ufortjent med u-originale og mange forskjellige skavanker. Det er vel forsåvidt greit om de selv skjønner hva de sier.

Bilde under, en nesten helt original VW som bli påbegynt resturert i 2009. En utrolig spennende redningsaksjon synes jeg.


* DSC_2327.jpg (37 KB, 450x299 - vist 181 ganger.)

* Sverige funn 08.jpg (156.36 KB, 800x600 - vist 192 ganger.)
« Siste redigering: desember 17, 2008, 14:36:27 pm av svenole » Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #44 på: desember 15, 2008, 15:23:52 pm »

Tror problemet ligger i at mange blander urørt med original.
Og det finnes like mange meninger om hva som ligger i ordet original som det er brukere på forumet.
Det hele bunner vel ned til at de som organiserer premiering og klassifisering på treff må/bør være nøye i beskrivelsen av krav til de gjeldende klasser så folk på forhånd er klar over hva som gjelder. Ellers vil du alltid få en diskusjon i etterkant.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #45 på: desember 15, 2008, 16:02:24 pm »

Enig. Men de som ordner med dette gjør en god jobb. Og det helt sikkert etter beste evne. Synes ikke de behøver å forsvare sin avgjørelse ovenfor diverse av forståsegpåerne.

Skulle gjerne vite hvem som er kompetent til å vurdere detaljene i og på en Schwimmwagen for den del? Det er ikke mange vil jeg påstå og det er faktisk bare å melde seg på? La i vært fall dommerne gjøre jobben med takhøyde, skjøn og pusterom.

En ting er sikkert, ingen av oss i VSN kom for å få pokal, nei vi kom og kommer for å skryte og juge litt i hyggelig samvær. Vi bruker også tid på gjentagelser og formidling av kunnskap om det gamle som ruller, om noen spør oss da.

Slik SCC nå fremstår, så er det godt gjort å samle så mange forskjellige og spesialiserterte under en paraply. Dette lover godt for et farverikt fellesskap i den tiden som kommer. Min store oplevelse var et lite inblikk i en del av det VW miljøet som jeg ikke hadde sett før. Her var faktisk mye spennende å opleve, det var mange proffe folk på sine spesialområder.
« Siste redigering: desember 17, 2008, 14:38:02 pm av svenole » Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #46 på: desember 15, 2008, 23:58:17 pm »

Klarer ikke helt å la dette ligge jeg.

Jeg er kjempe glad for at vi endelig kan møtes på ett sted alle sammen. Det var veldig moro ifjor og det blir sikkert like moro i 2009.

Kan det være det blir en slik urørt klasse? Det er vel mange nok med erfaring på de forskjellige områdene til å samles om å finne den best bevarte bilen? Jeg syntes iallefall det hadde vært moro.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #47 på: desember 16, 2008, 00:23:04 am »

hmmmmm.. denne tråden gjør meg veeeldig usikker på om jeg tør å sette sammen splitten min å komme på treff.. da må isåfall noen med god kompetanse på denne modellen hjelpe meg myye, så alt blir "riktig" så jeg ikke blir jagd fordi jeg ikke har de rette dekka eller noe annet..  Tvilende
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #48 på: desember 16, 2008, 00:56:58 am »

hmmmmm.. denne tråden gjør meg veeeldig usikker på om jeg tør å sette sammen splitten min å komme på treff.. da må isåfall noen med god kompetanse på denne modellen hjelpe meg myye, så alt blir "riktig" så jeg ikke blir jagd fordi jeg ikke har de rette dekka eller noe annet..  Tvilende
Og her har du sakens kjerne. "Ferske" folk innen orginal sjangeren blir "skremt" bort av de innbarka "bilen skal være urørt, for å regnes for orginal" gutta. Som jeg sa tidligere har den harde kjerne her satt lista så høyt at man risikerer at ett miljø som er litet ikke vil vokse, for folk blir "redde" for at bilen dem ikke er "bra" nok som orginalbil. Og når det kommer en "ny" bil, så går vi rundt og ser på den og påpeker "feila", og påpeker skjeldent eller aldri hvor bra jobben er gjort. Men dette gjelder alle klasser, ikke bare orginal.
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #49 på: desember 16, 2008, 09:16:23 am »

hmmmmm.. denne tråden gjør meg veeeldig usikker på om jeg tør å sette sammen splitten min å komme på treff.. da må isåfall noen med god kompetanse på denne modellen hjelpe meg myye, så alt blir "riktig" så jeg ikke blir jagd fordi jeg ikke har de rette dekka eller noe annet..  Tvilende
Og her har du sakens kjerne. "Ferske" folk innen orginal sjangeren blir "skremt" bort av de innbarka "bilen skal være urørt, for å regnes for orginal" gutta. Som jeg sa tidligere har den harde kjerne her satt lista så høyt at man risikerer at ett miljø som er litet ikke vil vokse, for folk blir "redde" for at bilen dem ikke er "bra" nok som orginalbil. Og når det kommer en "ny" bil, så går vi rundt og ser på den og påpeker "feila", og påpeker skjeldent eller aldri hvor bra jobben er gjort. Men dette gjelder alle klasser, ikke bare orginal.

Nå ligger vi an til å bevege oss over i et nytt emne, men akkurat det sistse du skriver her har du desverre så utrolig rett i.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #50 på: desember 16, 2008, 09:24:53 am »

Vi må for all del ikke skremme bort noen. Så det er kanskje best å holde kjeft. Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #51 på: desember 16, 2008, 09:37:18 am »

hmmmmm.. denne tråden gjør meg veeeldig usikker på om jeg tør å sette sammen splitten min å komme på treff.. da må isåfall noen med god kompetanse på denne modellen hjelpe meg myye, så alt blir "riktig" så jeg ikke blir jagd fordi jeg ikke har de rette dekka eller noe annet..  Tvilende
Og her har du sakens kjerne. "Ferske" folk innen orginal sjangeren blir "skremt" bort av de innbarka "bilen skal være urørt, for å regnes for orginal" gutta. Som jeg sa tidligere har den harde kjerne her satt lista så høyt at man risikerer at ett miljø som er litet ikke vil vokse, for folk blir "redde" for at bilen dem ikke er "bra" nok som orginalbil. Og når det kommer en "ny" bil, så går vi rundt og ser på den og påpeker "feila", og påpeker skjeldent eller aldri hvor bra jobben er gjort. Men dette gjelder alle klasser, ikke bare orginal.

Dette er en kjent utfordring på alle treff, ikke bare VW. Jeg husker godt første gang jeg kom på treff eller klubbmøte med min "originale" oval. Da var jeg 18 år og stolt av bilen min. Men felgene var feil lakkert. Det irriterer fremdeles. De kunne heller ha gledet seg over at en på 18 år hadde originalbil. Hvor mange andre var det den sommeren i 1995? Til og med premier fikk jeg også, ufortjent selvsagt, siden dommerene da som nå er innkompetente i "det folk TROR er originalklassen:)

Det finnes fremdeles folk som ikke snakker sammen etter å ha blitt fornærmet på treff når bilen har blitt diskutert. Det er IKKE meningen i denne tråden overhodet. Meningen er å sette fokus på originalitet og få opp kunnskapsnivået.

NOBRAKES; om det er noe du lurer på så kan kanskje noen i denne tråden hjelpe deg med det? Du skal ikke være redd for å møte opp med bilen din.

Men jeg skal innrømme en ting; jeg hadde ikke tatt ut splitten min til sommren uten visshet om at det sitter riktige piler på den. Jeg bare orker ikke å høre: "FEIL piler på den der!" Men det er meg da:) Selvsagt fullstendig tullete, siden gleden ved å eie den er det viktigste.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #52 på: desember 16, 2008, 09:49:38 am »

Men jeg skal innrømme en ting; jeg hadde ikke tatt ut splitten min til sommren uten visshet om at det sitter riktige piler på den. Jeg bare orker ikke å høre: "FEIL piler på den der!" Men det er meg da:) Selvsagt fullstendig tullete, siden gleden ved å eie den er det viktigste.

Litt motsigende kanskje? Hvis det viktigste var gleden av å eie, ville du vel aldri vurdert å ikke ta ut bilen til sommeren med feil type del på den. Da hadde du gitt blanke :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #53 på: desember 16, 2008, 09:53:35 am »

Men jeg skal innrømme en ting; jeg hadde ikke tatt ut splitten min til sommren uten visshet om at det sitter riktige piler på den. Jeg bare orker ikke å høre: "FEIL piler på den der!" Men det er meg da:) Selvsagt fullstendig tullete, siden gleden ved å eie den er det viktigste.

Litt motsigende kanskje? Hvis det viktigste var gleden av å eie, ville du vel aldri vurdert å ikke ta ut bilen til sommeren med feil type del på den. Da hadde du gitt blanke :-)

Enig i det. Men det er også dønn ærlig. Det er ene og alene fordi det er SÅ mye mas om de teite pilene.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #54 på: desember 16, 2008, 09:56:27 am »

Men jeg skal innrømme en ting; jeg hadde ikke tatt ut splitten min til sommren uten visshet om at det sitter riktige piler på den. Jeg bare orker ikke å høre: "FEIL piler på den der!" Men det er meg da:) Selvsagt fullstendig tullete, siden gleden ved å eie den er det viktigste.

Litt motsigende kanskje? Hvis det viktigste var gleden av å eie, ville du vel aldri vurdert å ikke ta ut bilen til sommeren med feil type del på den. Da hadde du gitt blanke :-)

Enig i det. Men det er også dønn ærlig. Det er ene og alene fordi det er SÅ mye mas om de teite pilene.

Osteaktig Ærlig liker vi.

Da er det bare å gi etter da ;-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #55 på: desember 16, 2008, 09:59:51 am »

Men jeg skal innrømme en ting; jeg hadde ikke tatt ut splitten min til sommren uten visshet om at det sitter riktige piler på den. Jeg bare orker ikke å høre: "FEIL piler på den der!" Men det er meg da:) Selvsagt fullstendig tullete, siden gleden ved å eie den er det viktigste.

Litt motsigende kanskje? Hvis det viktigste var gleden av å eie, ville du vel aldri vurdert å ikke ta ut bilen til sommeren med feil type del på den. Da hadde du gitt blanke :-)

Enig i det. Men det er også dønn ærlig. Det er ene og alene fordi det er SÅ mye mas om de teite pilene.

Osteaktig Ærlig liker vi.

Da er det bare å gi etter da ;-)
Godt ikke alle er som deg Håkon,,,da hadde det ikke vært mange biler og se på treff  Rekker tunge
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #56 på: desember 16, 2008, 12:43:29 pm »

Kjør med det dere har, gjerne sagge det ned osv. ikke noe problem det. Alle biler har en skjønnhet i hvert fall i eierens øyne, men ikke kall den opprinnelig original.

Det som er poenget her og på alle veterantreff i Norge er at hvis en møter opp med en bil og kaller den veteran - original og restaurert, så må en finne seg i at noen kunskapsrike vurderer arbeids-stykket. Vel å merke hvis en setter bilen inn i den utstillinga der publikum ser etter opprinnelige veteranbiler.

Skal en vise seg frem på fesjå bør en ha nerver som tåler det.

Synes ikke dette er vanskelig, jeg tror ingen av de kjøretøyene som stiller i utstilling er feilfrie, de ligger på en skala, men det også med sin spesielle historie.

Noen ganger har jeg parkert utafor gjerdet fordi doningen har ingen ting på utstilling å gjøre, heller ikke var det meningen å vise seg frem.

Mange av de kunskapsrike i veteranbil sammenheng ser vel tvers i gjennom bilen. Men de er forsiktige med kritikk og fremhever det som er positivt. De er svert positive og hyggelige folk spør du meg. De deler gjerne erfaring med andre om en undres på noe. Der er vanlige folk som mekanikere, spesialister, lærere og visergutter osv. osv.
« Siste redigering: desember 17, 2008, 14:41:22 pm av svenole » Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #57 på: desember 16, 2008, 12:54:48 pm »

Gjøres det forskjell på hva som har blitt bytta ut?
Dersom en bil bulkes i en skjerm som rettes, og lakkes, er den da mer eller mindre original enn en bil som opprinnelig ble levert med piler, mensom ble ombygd til svenskeblinkers og så kjøpte piler igjen (fra en helt annen bil)?

Behandles alt likt, eller er det metall og lakk det går på,og resten er greit så lenge delene som ble putta på bilen er tidsriktige.

Kan man f.eks kjøpe en bil som ikke lenger er original, og deretter "bygge" den opp igjen som en urørt original?
Er det mer godkjent enn en som har en originalbil med full historikk men som har fått opplakkert en skjerm for 30 (eller 5) år siden.

Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #58 på: desember 16, 2008, 13:03:54 pm »

Nå får jeg nerver.

Min erfaring er, stikk av fra diskusjonen når de harde idealistene begynner. Jeg bruker erstatningsdeler når originalt er ubrukelig og vil redusere kjøretøyets fremtidige levetid.

Tilbakeføring til original tilstand gjøres ikke av meg på kreti og pletibiler som er knekt. Det må være en bevaringsverdig eller en skjelden gromsak.

Ingen får skru ned mine biler for å sjekke inmaten. Men de er ikke dårligere på innsiden en på utsiden. Der orginaldeler er tilgjengelige, så er de der. Hvis ikke så er det erstatningsdeler.

Bruker ellers skjønn og min egen, forhåpentligvis sunne fornuft. Dette selv om jeg flere ganger på enkelte veterankjøretøyer har rettet opp feil fra fabrikken når det har vært formålstjenlig for bruk og konservering.

Hva er museums standard? Nytt, eller bevart brukt med patina?



« Siste redigering: desember 17, 2008, 14:44:56 pm av svenole » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #59 på: desember 17, 2008, 09:36:14 am »

For meg er en originalbil en bil i tidstypisk stand, med eventuelle tidstypiske modifiseringer og utstyr.
Jeg liker både biler som er pusset opp, og biler med patina. For meg er det helhetsinntrykket som avgjør, ikke om den eller den delen er diskuterbar.
Det er alt for mange som har plukket ned biler som egentlig kunne overlevd med en relatvt liten jobb, og skulle helrestaurert opp. Men bilen kom bare ned i biter, og der blei den. Synd.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!