april 19, 2024, 09:38:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: En 6v klassiker: Gratulerer - du har vunnet det folk tror er originalklassen!  (Lest 15735 ganger)
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #60 på: desember 17, 2008, 12:35:48 pm »

Det evige problemet er at ambisjonene er for store og kunskapen for dårlig, mange fine biler har endt opp i bæreposer. De har blitt bært rundt omkring til eventuelle nye eiere. En del ble aldri ferdigstillt.

Det har vært en tendens til at allt skal plukkes ned for å bli som nytt. Dårlig anbefaling i mange sammenhenger spør du meg. Desverre har disse rådene sendt mange ut på glattisen og ned i det store hullet.

Kos dere med det dere har, bilen har sjel så lenge noen er glad i den. Synes mange ganger de fineste bilene er de som er i bruk og bærer preg av det. La for all del, målsettingen være en langsiktig glede som også bevarer helsa til lommeboka.

Vis respekt for doningen, det gjelder alle oss som er innenfor denne båsen "originalprat" det synes nå jeg da.

Premie hva er det?
« Siste redigering: desember 17, 2008, 14:55:53 pm av svenole » Loggført
TAH54
Seniormedlem
****
Innlegg: 485
Bosted: Hernes i Elverum


vw 1954 The evil that men do ! 95178117


Vis profil WWW
« Svar #61 på: desember 17, 2008, 16:25:20 pm »

Artig tråd det her! At det er delte meninger om ting er bare bra  Glad Men når det gjelder orginale biler (utseende,høyde ) så er nok dem i mindretall ! Men når man har lyst til å restaurere en bil tilbake i orginal stand så må man regne med å bruke noe nytt ! Er jo tross alt litt tillårskomne disse bilene  Glad Må vel være en fordel at noen gjør det også . Men å ikke se på det som en orginal bil selv om den er helrestaurert blir litt feil synes jeg .Så lenge alle ting stemmer når man er ferdig så er det jo det ! Derfor er det greit å bruke dette forumet til å mase om ting så det blir riktig ! Det at biler blir liggende i esker er vel kanskje for at det blir ganske tidkrevende å restaurere med orginale fine brukte deler for at kjennere kanskje liker det de ser når man er ferdig  Glad Men nå er det jo sånn at det er lettere å komme med negative synspunkter enn positive ! Men desto større utfordring for dem som restaurerer bilen som orginal . Det sitter mange personer med utrolig mye kunnskap om dette her inne på forumet som kan komme med tips utenom at noen tar det ille opp at det blir sagt i fra. Er jo tross alt ikke mange urørte orginalbiler igjen ! Og kjøpe seg en gammel orginalbil er jo ikke lett ! Selger sier den er orginal og når man ikke sitter inne med så mye kunnskap så kan man bli "lurt" . Er vel noen her inne som har opplevd det ! Jeg kunne jo valgt en lettere vei enn å restaurere bilen orginalt !   Gliser
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #62 på: desember 17, 2008, 18:45:30 pm »

Man må også huske at veldig mange "modifiserte" biler har sin verdi og sin historie, fordi det viser utviklingen som skjedde opp mellom årene. Hvor mange kjører med laksetrapp på en 70-talls boble nå?

Jeg har en gammel mc, som blei veteran i år. Da den blei levert ny, var den påmontert 4-1 effektanlegg. Hvorfor skulle jeg sette på et originalt eksosanlegg på denne? Det har ingenting med denne sykkelens historie. Det som står på, forteller om hva som var vanlig da den var ny. Og noen andre modifiseringer, som alle er tidstypiske.
Nei, ta gjerne bedre vare på det utypiske, det er også historie ( må dog innrømme at jeg hadde et objekt av en 52 splitt, hvor de hadde satt inn stor bakrute på 60-tallet. Splitten ville jeg nok satt inn igjen).
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #63 på: desember 17, 2008, 19:25:56 pm »

Kanskje dette gjer ein peikepinn på korleis folk vurderer bilen: http://www.lmk.no/e107_files/downloads/soknad-forsikring.pdf
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #64 på: desember 18, 2008, 22:16:31 pm »

Man må også huske at veldig mange "modifiserte" biler har sin verdi og sin historie, fordi det viser utviklingen som skjedde opp mellom årene. Hvor mange kjører med laksetrapp på en 70-talls boble nå?
Vet om en i alle fall!  Osteaktig Bilde, BayJon??
Loggført
RZR-Jånni
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: Lier (Litt Bergen)


Regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #65 på: desember 18, 2008, 22:57:31 pm »

Laksetrapp comin` up!!  Gliser



* laksen.jpg (149.5 KB, 800x537 - vist 200 ganger.)
Loggført

Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika "Stivikken"
74 1303S Big
77 Doka
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #66 på: desember 19, 2008, 15:50:16 pm »

Man må også huske at veldig mange "modifiserte" biler har sin verdi og sin historie, fordi det viser utviklingen som skjedde opp mellom årene. Hvor mange kjører med laksetrapp på en 70-talls boble nå?

Jeg har en gammel mc, som blei veteran i år. Da den blei levert ny, var den påmontert 4-1 effektanlegg. Hvorfor skulle jeg sette på et originalt eksosanlegg på denne? Det har ingenting med denne sykkelens historie. Det som står på, forteller om hva som var vanlig da den var ny. Og noen andre modifiseringer, som alle er tidstypiske.
Nei, ta gjerne bedre vare på det utypiske, det er også historie ( må dog innrømme at jeg hadde et objekt av en 52 splitt, hvor de hadde satt inn stor bakrute på 60-tallet. Splitten ville jeg nok satt inn igjen).

Veldig bra innlegg! Fullstendig enig med dette. En "preservation award" slik jeg spilte den inn ovenfor ville i utgangspunktet kunen gis til en slik bil også. En "ta vare på premie" skal gå til den bilen hvor dommerne mener at eieren har gjort en glimrende jobb i å bevare - ikke restaurere - en spesiell bil....enten den er bevart med "battlescars" og tidsriktige modifiseringer...eller den er urørt superoriginal. Dte blir umulig å trekke bastante grensr...derfor bruker man noen sakkyndige på treff til å gjøre akkurat vurderingen. Mitt poeng var egentlig bare et forsalg til SCC-sjefen(e)(?) om at vi innfører "beste restaurerte bil"....og "beste preserverte bil"... så blir det opp til seksvoltdommerne og ta avgjørelsen der og da.

Ellers er jeg personlig egenltig mest enig med Sven Ole ang dette - premier er noe stort tull! Vi skulle aller helst vært dem foruten. Det handler om bilglede og om å "vårrå fornøyd me'n som 'en e, når'n ittj vart som en skoill"...som vi si.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!