april 29, 2024, 17:52:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: EU Kontroll  (Lest 3627 ganger)
vwdokaeffen
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted: VWestCoast


alle biler lavere 40cm er ubrukelige


Vis profil
« på: juni 23, 2008, 18:05:17 pm »

kan de si noe på at bilen er senka på eu kontroll......?
den senka toyotaen gikk igjennom uten papirer men på busen min ble det diskusjon.....!!!!
Bare og dra til ett annet sted???
What to do Hæ Rekker tunge
Loggført

member of VWCREWTEAM
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 23, 2008, 20:21:58 pm »

da hadde vel toyotaen papirer på senkestellet sitt, og ikke du?
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: juni 23, 2008, 21:15:08 pm »

kan de si noe på at bilen er senka på eu kontroll......?
den senka toyotaen gikk igjennom uten papirer men på busen min ble det diskusjon.....!!!!
Bare og dra til ett annet sted???
What to do Hæ Rekker tunge

ja....

som jeg tror jeg har skrevet i alle fall 20 ganger som svar på slike spørsmål tidligere, så er det biltilsynet og ikke et eller annet verksted som godkjenner endringer på biler. Dersom et verksted oppdager endringer som ikke er godkjente på en såkalt EU kontroll kan de nekte å godkjenne den, og det går melding til biltilsynet om hva som var mangler....
Da hjelper det ikke med et annet verksted, siden mangellappen allerede er registrert. Dersom verkstedet ikke sender melding, går det nok greit å gå til et litt mer useriøst verksted...
Loggført
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #3 på: juni 23, 2008, 23:21:45 pm »

Spørre om de henger seg opp i senkinga før du godkjenner. Hvis de gjør det er det ingen vits å prøve...
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Gilbert
Seniormedlem
****
Innlegg: 264
Bosted: Jessheim/Maura



Vis profil
« Svar #4 på: september 03, 2008, 22:21:44 pm »

Dette spørsmålet har engasjert meg kraftig, for det virker ikke som om noen kjenner til reglene. Så her en dag i sommer, ringte jeg til BT sitt sentralbord, og ba om å få snakke med en ansatt hos dem som virkelig hadde greie på detta med eu kontroll av veteranbiler, og ikke bare en som trodde han kunne regla. Etter mye venting og fram og tilbake, traff jeg en eldre kar fra østfold området. Jeg spurte først rett ut om det var noen spesielle regler ang senk på en f.eks gammal vw buss. Da begynte han som som "alle" andre å bable om tùv papirer osv. Jeg forklarte han hvordan ting var og at det var vanskelig å skaffe papirer på noen man har ordna på hjemmeverksted.

Da kom han på at reglene for eu kontroll ble endret en gang på begynnelsen av 70 tallet og at biler før dette var det helt andre regler for. Og han sa ordrett at, så lenge dekka ikke subba borti på noen måte, så var det ikke noe problem. også nevnte han noe om at dersom man viste det på en kontroll stasjon, så skrev de inn i vognkortet avstanden fra skjermbuen og ned til et eller annet punkt på felg/dekk. (dette husker jeg ikke helt 100%) ellers var det også mange andre regler han nevnte, som felger, avgass, oljelekkasjer osv.

Problemet er bare det, at versteder rundt om i landet kjenner overhodet ikke til disse reglene sa jeg til han, og det blir praktisert så utrolig foskjellig fra verksted til verksted. Da sa han bare det at, de SKAL kunne regla, og hvis man var uenig med verksted, var det bare å rapportere inn til Statens Vegvesen.

En bekjent av meg spurte en han kjenner som jobber på et VW verksted om eu kontroll på sin vw buss som er senka og har uorginale felger og dekk, og han sa at det ikke var noe problem, og han refererte til denne regelen som kom en gang på begynnelsen av 70 tallet, så han var tydligvis kjent med dette.

Men husk nå på, at dette er bare noe jeg har blitt fortalt, men må si at han karen på BT virket oppegående og troverdig. (lenge mellom dem) Blunker
Og det er sikkert flere her inne som kan mer om detta, så hugg ikke huet av meg, for jeg kan desverre ikke disse regla, selv om jeg svært gjerne skulle hatt hele regellista forran meg. For alt jeg vet, er det ikke sikkert at det var noen regelendring en gang på 70 tallet, og at alt han fyren på BT fortalte meg bare var tull og tøys.
Loggført

1958 vw boble
TEW
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 03, 2008, 23:08:57 pm »

Hvordan fikk du EU-godkjent panel’n din? Den har jo sånn hjemme mekk senking Blunker
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 25, 2008, 11:53:34 am »

Nå ble vel PKK innført som et resultat av et EU-direktiv for ikke så veldig mange år siden (jaja, tiden går!) men det han gamlekaren sikter til er kanskje Kjøretøyforskriften?
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2828.0.html
Loggført
Mø...
Juniormedlem
**
Innlegg: 92
Bosted: Trondhjæm


Gettin` high on Gasoline!!


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 31, 2008, 20:13:40 pm »

Eller dere kan bare sende bilen til fine, vakkre og trivelige trøndelag  Osteaktig
her går alt igjennom, dog til en litt høyere pris Blunker (p.s. kvittering ikke inkludert)

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1179988.ece
Loggført

- Små barn, Store gleder -

- Never drive faster than your guardian angel can fly! -
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!