april 29, 2024, 01:05:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: BMW MC motor i råtta?  (Lest 2198 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: november 14, 2013, 10:54:45 am »

Vet dette har vært oppe før, men klarer ikke helt å gi slipp på tanken...
Største utfordringen er bilens vekt kontra dreiemoment, og clutch.
Denne motoren fra BMW R1200GS har 105hk, 115NM og 180mm hydraulisk clutch. Dynamo yter 44A. Denne motoren er mye brukt i mikrofly. Kjøling må jo også fikses.
Den har en drivaksling i senter, så ved å bruke splines fra den originale clutchplata, og sette denne på drivakslingen, kan jeg velge gir både på mc motor og 1200 vw kassa.
Og så er det jo fremdeles en 1200  Gliser
Og om det finnes "racing clutch" til denne motoren, går det jo an å sette på en liten snurre og, så vi får opp dreiemomentet litt.
Tror det må være fin lyd i en to sylindra bokser, med eksosutløp som originalt... ?


* mc.jpg (47.41 KB, 575x431 - vist 208 ganger.)
« Siste redigering: november 14, 2013, 10:58:39 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 14, 2013, 11:05:47 am »

Hadde helt sikkert vært en artig løsning. Spørsmålet blir jo som alltid: Why??
Om svaret er: Har lyst på noe spesielt og noe som ingen har gjort før! ville jeg sagt, gå i gang! Glad
Om svaret er alt annet enn det, så ville jeg sagt, la det være Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: november 14, 2013, 12:13:41 pm »

omvendt høres mere spennende ut. dvs å sette en vw boxer inn i en bmw mc. 2,3 liter med IDAer og greier. DET hadde vært noe!!
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: november 14, 2013, 13:14:35 pm »

So meg at det kanskje var viktig at den roterer samme vei som en vw motor og Googla litt. Det virker som om den snurrer samme vei som en vw motor også.

http://www.r1200gs.info/forum/2-general-chatter/2323-rotational-direction-r1200gs-engine.html


Når det er sagt lurer jeg på en helt annen ting... på discovery, program som heter gold divers, han der alkisen og hissigproppen brukte 2 VW motorer til å pumpe vann på balja si. Fikk de aldri til å gå skikkelig, men for meg virket det som om de sveiv feil vei, mot klokka. Er det ikke litt uheldig for en motor å svive feil vei ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: november 14, 2013, 13:19:06 pm »

kamtiming og tenning blir vel feil hvis motoren sviver feil vei. og oljetrykket blir negativt (suger jo fra oljekanalene og trykker mot sugesiden). funker nok ikke så lenge nei
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: november 14, 2013, 14:50:10 pm »

Om motor sviver feil vei, snur du bare diffen. Men ja, ser på linken din Kjetil at den sviver rette veien.
Og JA, liker oppmerksomhet, lyden, og det å kunne fortelle at ja, i denne 1958 modellen står det 2007 modell flymotor  Gliser
Grunnen til at jeg ble gira nå, var at de selger denne komplett med ledningsnett og drivaksling på finn for kr. 15.000.- ...
« Siste redigering: november 14, 2013, 14:56:01 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: november 14, 2013, 17:31:38 pm »

Fant ut at 2013 modellen av denne har vannkjølte topper. Det kan jo bli en utfordring. Usikker på om motoren du viser til har dette

http://m.youtube.com/watch?v=h1hMpgtE9aA
Loggført

1961 T1 - Custom
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #7 på: november 14, 2013, 17:40:06 pm »

rå lyd blir det uten tvil..
her er en liten snutt fra da en kompis av meg satte inn en R1 motor i en 69 kadett...


Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 14, 2013, 17:42:12 pm »

rå lyd blir det uten tvil..
her er en liten snutt fra da en kompis av meg satte inn en R1 motor i en 69 kadett...




Det skal du i alle fall ha ..... det var en LITEN snutt Gliser

Men kul lyd Blunker
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #9 på: november 14, 2013, 21:50:36 pm »

Den bilen skulle jeg likt å se mer av. Sleeper..
Loggført
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #10 på: november 14, 2013, 22:39:37 pm »

har desverre ikke noe mer bilder eller info. Han "bygde" den, og hadde den en sommer før han solgte den.
kjørte den bergen-vålerbanen, og var noen runder utpå der.. om jeg husker rett, så ble var det bilder og litt info i gatebil magasinet den sommeren.  lurer på om dette var i 2007... utfordringen var jo at det manglet revers..  Gliser men ellers funket det som bare det.
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Ove
Supermedlem
*****
Innlegg: 604
Bosted: M&R



Vis profil
« Svar #11 på: november 15, 2013, 14:17:25 pm »

Fant ut at 2013 modellen av denne har vannkjølte topper. Det kan jo bli en utfordring. Usikker på om motoren du viser til har dette

http://m.youtube.com/watch?v=h1hMpgtE9aA

Vannkjølinga er kun på 2013 og nyere, de eldre er luft og oljekjølt.
Loggført


"De levde som ville dyr, de verken røkte eller drakk!"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: november 15, 2013, 17:18:29 pm »

Hvordan skal du få ordnet kjølinga? Baki motorromet blir jo kjøleribbene liggende i le.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: november 15, 2013, 18:31:36 pm »

Hvordan skal du få ordnet kjølinga? Baki motorromet blir jo kjøleribbene liggende i le.
Har bedt om mål på maskin med girkasse. På øyemål ser det ut til at halve sylindrene blir liggende utenfor motorluka. Ellers er det jo mulig å ta luft fra undersiden av bilen, og blåse ut gjennom luka.
Har løst det veldig greit på turboroadster, men ville helst ha hele motoren inni bilen på denne...
Hjelper jo med en kraftig oljekjøler og.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: november 15, 2013, 20:51:20 pm »

Når det gjelder mc-motor , ville jeg heller sett på litt eldre BMW med separat kasse, eller Moto Guzzi  (V-twin) som også har separat kasse. Tror det vil gjøre ting enklere baki der.

 Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!