november 30, 2021, 17:12:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hybrid airride?  (Lest 3544 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: desember 20, 2013, 00:37:08 am »

Har jo demontert Råtta mi, og venter på alt nytt til forstilling fremme. Senk, korta og drop.
Men tenker jo på at jeg av og til skal over fartsdumper og slikt..
Noen som har tenkt på muligheten for å erstatte støtdemperne med luftsylindre?
Har jobbet litt med luftsylindre, og du kan jo regulere strupinga på dem så de også til en viss grad vil fungere som støtdemper når de ikke er i "løftehjelp" modus...
Edit: seff beholde torsjonsfjæra, men kun bruke ved behov for mer klaring.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: desember 20, 2013, 08:06:52 am »

Hør med Tegle hva han gjorde med 62 modellen han kjøpte av meg. Vet ikke om han er her inne så mye men du kan prøve john arne, han vet sikkert. Lurer på om det var noe volvo hi-jackers greier han monterte.
Loggført

1961 T1 - Custom
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 20, 2013, 08:14:15 am »

Monroe lager hijackers, altså "vanlige" støtdempere du kan koble luft på for å få løftet bilen.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: desember 20, 2013, 10:34:10 am »

Ja, det hadde jeg helt glemt.. Hadde det på 77 commodore.. Ass up, nose down..  Gliser Det burde vel funke? Hijackers ja ...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 20, 2013, 13:13:53 pm »

Flere her på fjellet som har kjørt med det. Har funka det jeg har sett Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #5 på: desember 21, 2013, 12:00:07 pm »

Da jeg kjøpte ghian min, satt det på et sett fra Airkewld. Det var støtdempere foran som var koblet på kompressor, og med brytere kunne jeg heve og senke som jeg ville.


* P1040415 (Small).JPG (19.41 KB. 640x480 - vist 244 ganger.)


For at dette skal virke, kan man IKKE ha fjørplatene inne i torsjonsfjæringen. Denne er byttet ut med en jernstang som er festet fast på hver side av forstillingen, med skruene som vanligvis fester fjørplatene i bærearmene.


* P1040416 (Small).JPG (37.64 KB. 640x480 - vist 254 ganger.)


Dersom fjørplatene er tilstede, vil ikke forstillingen kunne heves og senkes ved hjelp av en slik ordning. Da må man bruke den tradisjonelle puma-forstillingen med å heve og senke med å manuelt justere.

Kitet fra Airkewld er her:
http://www.airkewld.com/1969-79-Beetle-Ghia-Complete-Air-Ride-Kit-p/1002.htm

Har et komplett sett liggende, med unntak av bærekulene. Vurderer å selge dette, da jeg ikke har bruk for det.

ghia69

Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5688
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: desember 21, 2013, 16:04:26 pm »

Jeg har brukt Monroe ridelevelers (hijackers) på splittbussen min. Den var konvensjonelt senket med torsjonsfjærene til det punktet at hjulene ikke gikk rundt i hjulhusene. Så var det bare å kjøre på litt luft til hjulene gikk rundt.

« Siste redigering: desember 21, 2013, 16:07:56 pm av Hot Owl » Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: desember 21, 2013, 23:22:52 pm »

Forstår ikke hvorfor det ikke skulle virke med torsjon fremme?
Senker den med puma og dropspindler. Om jeg da vil heve den bare noen cm, må jo dette kunne virke? De er jo konstruert (monroe) for å hjelpe originalfjærer ved høy last? Og Opel'n min ble veldig høy bak.. ?
Jeg bruker link pin.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 22, 2013, 15:03:34 pm »

Det vil virke med torsjonsfjærene i.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #9 på: desember 22, 2013, 15:15:14 pm »

Har ikke selv prøvd med fjærer. Kunne heve og senke bilen sikkert 20cm opp og ned med dette kitet. Tror at man kan heve og srnke litt med fjærer, men skal man heve og senke mye kan de nok ikke være der.

ghia69
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: desember 22, 2013, 22:43:52 pm »

Ja, men da er vi enige :-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

bug tech
Juniormedlem
**
Innlegg: 65
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: desember 22, 2013, 23:52:52 pm »

Jeg kjørte Gabriel hijackers forran på min oval på slutten av 80-tallet, med orginal fjærer med innsveisede senkere(før Pumaens tid), jeg kunne heve-senke den ca 8-10cm med en liten kompressor som fulgte med i settet, som var beregnet til Ford Granada (bak).

Martin.
Loggført

57 1200 T1 (Solgt)
69 2332 doka
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #12 på: desember 23, 2013, 00:23:53 am »

Hvis noen som leser tråden er opptatt av lovlighet, sikkerhet og slikt:  Hijackers/ luftstøtdempere foran er Helt forbudt i følge lovboka.  Kun tillatt bak som lastregulering. Fjærene på bilen skal bære bilens vekt i forsvarlig kjørehøyde, ikke støtdempere.
 
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #13 på: desember 23, 2013, 07:37:39 am »

Tror trådstarter kun var interessert i noe som kunne hjelpe han over en fartsdump og to. Forstod det slik at fjærene skulle være vekta til vanlig.
Loggført

1961 T1 - Custom
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 23, 2013, 09:10:47 am »

Hvis noen som leser tråden er opptatt av lovlighet, sikkerhet og slikt:  Hijackers/ luftstøtdempere foran er Helt forbudt i følge lovboka.  Kun tillatt bak som lastregulering. Fjærene på bilen skal bære bilens vekt i forsvarlig kjørehøyde, ikke støtdempere.
 

Bagasjerommet i bobla er jo foran Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #15 på: desember 23, 2013, 11:13:11 am »

Bakdempere til Granada og Ascona funker fint på balljoint forstilling. Om det finnes sett som passer kingbolt, som fortsatt er i salg vites ikke. Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5688
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: desember 23, 2013, 13:47:04 pm »

Jeg brukte bakdempere til Volvo 245 foran på bussen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: desember 25, 2013, 09:54:01 am »

Tror trådstarter kun var interessert i noe som kunne hjelpe han over en fartsdump og to. Forstod det slik at fjærene skulle være vekta til vanlig.
det stemmer det ja. Er klar over at du får skjærkrefter på bolter til støtdempere, og at konstruksjon og innfestning ikke er beregnet for dette. Tenker på bruksområder som: Inn over smøregrava, få jekken under, inn og ut av ferja, de verste fartsdumpene, kråle seg ut fra stien du har hatt picnic på.  Glad
Artig poeng at lasterommet er fremme, og det er der vi trenger luftdempere  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: desember 29, 2013, 07:40:11 am »

Hvordan hadde det funket å bruke senkeforstilling med luftdempere fremme, og fjernet strammemekanismen på torsjonsfjøra? Sånn at den fritt kunne bevege seg? Da hadde jeg vel fått samme effekt som å fjerne fjørene og sette i aksling? Da hadde det vært lett å bygge om til vanlig senk. (Bare sette på brakett og mutter.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1847
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #19 på: desember 29, 2013, 11:21:17 am »

Vil vel lett bli slitasje på midtstykket, da. Er jo ikke lager på det og det vil bevege seg i hver hump.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5688
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: desember 30, 2013, 14:43:42 pm »

Det er nok bedre å bruke en hydraulikk sylinder eller en elektrisk aktuator slik at mittstykket står fast mellom justeringene. Men du må sørge for at justeringen ikke kan forflytte seg sidelengs heller. Det er der de sidelengskreftene blr overført fra hjulene til forstilling/chassis. For bærearmene har ikke anlegg mot forstillingsrørene.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #21 på: desember 30, 2013, 19:20:31 pm »

Da høres det ut som en tøff jobb for den bolten og sporet den går i til dette bruket ja..

Hva med fjernstyrt låsing av disse strammerne, så jeg kan løsne dem, løfte opp fronten for hånd, låse dem mens jeg holder fronten i rett høyde?
Har et par elektriske linæere aktuatorer på 12v, og har også flere forskjellige trykkluftsylindre..

Hva med en kombinasjon av assymetriske "sykkelsete" klemmer med god arm, og en aktuator på denne?
Bør hvertfall kunne gi nok spennkraft? Disse aktuatorene jeg har er på 400nm med slaglengde på 200mm. Da bør det være nok å gå på til å lage skikkelig utveksling?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!