april 28, 2024, 21:21:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lyddemping? (motor "brøl" i kabinen)  (Lest 3116 ganger)
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: januar 22, 2014, 13:52:01 pm »

Jeg kunne bruge nogen tips og tricks til lyddæmpning af motorummet. Eller rettere sagt fra motorrummet og ind i kabinen.
Bilen er en 62-model type, og de to 3-kantede puder der sidder der originalt er ikke aktuelle, men jeg mine ører er  åbne ellers  Osteaktig

Gerne billeder og effektive resultater Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1 på: januar 22, 2014, 14:13:24 pm »

Ett lag med Silent Coat og ett lag med Noise Isolator 4 eller 8 på hver side av brannveggen gir godt resultat. Alternativt begge lag med Silent Coat + Noise Isolator på den ene siden, hvis du ikke ønsker å ha noe inni selve motorrommet. Du bør også dempe gulver over girkasse og under baksetet, i samme slengen.
http://bilstereosenteret.no/categories/dempematter

De trekanta putene bør være der, eller en god erstattning for disse. Da taktunellene blir rene høyttalerhornet og transporterer masse støy fremover i bilen.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: januar 22, 2014, 14:28:50 pm »

De trekantede puder må modifiseres lidt for at de kan blive siddende på plads. Men der må findes en løsning som er bedre end disse eller?

Lyder fornuftigt med den anden løsning. Får komme en tur forbi dig på jobben og høre mere.  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: januar 22, 2014, 15:02:57 pm »

Har du noe bra erstatningsmateriale for disse putene, Pål? Ghian trenger litt lyd-demping i det samme området...
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #4 på: januar 22, 2014, 17:00:36 pm »

Mitt beste tips er å erstatte putene med en tett celleplast, som da ikke suger vann. Vi har ikke noe materiale som er så stort og formlig at det passer til dette bruket.

Endel elektronikk kommer pakket i slike formstøpte plastkasetter. Disse kan du spikke til rett form og bruke.
Rørleggeren har noe som heter Armaflex. Det finnes i ganske tykke matter. Disse kan du lime lag på lag for å komme opp i rett tykkelse. Men Armaflex er dyrt.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 22, 2014, 18:27:46 pm »

Kabin? Kjører du båt? Gliser
Jeg har asfaltmatte og skum inni kupéen på bakveggen.
Trenger ikke mer, skal jo ha litt "brøl" inn i bilen også Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 22, 2014, 22:25:28 pm »

Beste tipset som finnes er å montere et sett med CSP luftfilter av denne typen!
Har gjort det nå på min 2110 med 48 Dellortos og det er helt fantastisk stille i bilen!  Gliser

Selv om det er litt dyrt, anbefales det på det varmeste.


* CSP-luftfilter.jpg (44.19 KB, 797x600 - vist 153 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: januar 22, 2014, 22:28:06 pm »

Gni det inn, Øyvind Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: januar 22, 2014, 22:28:44 pm »

Kabin? Kjører du båt? Gliser
Jeg har asfaltmatte og skum inni kupéen på bakveggen.
Trenger ikke mer, skal jo ha litt "brøl" inn i bilen også Gliser

Skum som i byggskum? Er ikke så sugen på det i så fall...
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 22, 2014, 22:29:00 pm »

Drar motoren fortsatt like godt?
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 22, 2014, 22:29:52 pm »

Gni det inn, Øyvind Blunker

 Gliser Gliser Må jo det Roy, finnes flere sett hos CSP Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 22, 2014, 22:32:44 pm »

Drar motoren fortsatt like godt?

Vanskelig å si, da jeg ikke har samme eksosanlegg som tidligere på motoren, men et som struper den veldig på turtallet.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
oval drag
Seniormedlem
****
Innlegg: 272
Bosted: vestfold Våle


Vis profil

« Svar #12 på: januar 22, 2014, 22:41:30 pm »

Dynamat virker også bra litt dyrt men veldig effektiv  Blunker
Loggført
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #13 på: januar 23, 2014, 09:18:30 am »

Man skal ikke dempe slik lyd er min mening..  Gliser
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #14 på: januar 23, 2014, 11:20:50 am »

He he, hele "problemet" mit er at gutten på 3 år ikke mener jeg har reparert motoren da den "bråker like mye". Og resultatet er da at han ikke har lyst til at være med i bilen. Alternativet er en standard 1200 med oliebad filter................  Øyerulling Virker ikke så aktuelt godt nok.

Pål, hvilke temperaturer fungerer det her mirakel middel du har på? Skal der være god og ordentlig værksteds temperatur, eller kan det bruges i uisoleret garage nu om dagen?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #15 på: januar 23, 2014, 12:16:53 pm »


Pål, hvilke temperaturer fungerer det her mirakel middel du har på? Skal der være god og ordentlig værksteds temperatur, eller kan det bruges i uisoleret garage nu om dagen?

Du kan fint holde på med det nå, men det er anbefalt at stålet ikke er kaldt. Så har du mulighet til å parkere bilen inne på jobben gjennom dagen, er det klart en fordel. Dempemattene kan du bare la ligge i romstemperatur 1 døgn før du begynner, så blir de så myke at ekstra varme er helt unødvendig.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #16 på: januar 23, 2014, 12:58:07 pm »

Har samme "problemet" med ghian. Herlig med litt lyd, men synes det blir ganske mye når jeg gir på.
Vil det være mye å hente å legge dempematerialer under og bak bakseter, og på yttervegger i en cabriolet?
Noen som har erfaringer med dette?

ghia69
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 23, 2014, 14:02:39 pm »

Har samme "problemet" med ghian. Herlig med litt lyd, men synes det blir ganske mye når jeg gir på.
Vil det være mye å hente å legge dempematerialer under og bak bakseter, og på yttervegger i en cabriolet?
Noen som har erfaringer med dette?

ghia69

Min erfaring fra Ghia MED tak er at lyddempingen ikke på langt nær hjelper nok. Har på begge sider av torpedoveggen ++
Synes også at litt lyd er fint, men veldig slitsomt når en skal ligge noen timer etter landeveien. CSP filteret er løsningen Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #18 på: januar 23, 2014, 14:42:20 pm »

Har samme "problemet" med ghian. Herlig med litt lyd, men synes det blir ganske mye når jeg gir på.
Vil det være mye å hente å legge dempematerialer under og bak bakseter, og på yttervegger i en cabriolet?
Noen som har erfaringer med dette?

ghia69

Min erfaring fra Ghia MED tak er at lyddempingen ikke på langt nær hjelper nok. Har på begge sider av torpedoveggen ++
Synes også at litt lyd er fint, men veldig slitsomt når en skal ligge noen timer etter landeveien. CSP filteret er løsningen Blunker

Har du video av motoren med bilen "i fart" så det er mulig å høre lyden? Har forstått at mye av lyden kommer fra forgasserne når gassen er i bånn.
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #19 på: januar 23, 2014, 14:50:59 pm »

Har samme "problemet" med ghian. Herlig med litt lyd, men synes det blir ganske mye når jeg gir på.
Vil det være mye å hente å legge dempematerialer under og bak bakseter, og på yttervegger i en cabriolet?
Noen som har erfaringer med dette?

ghia69

Min erfaring fra Ghia MED tak er at lyddempingen ikke på langt nær hjelper nok. Har på begge sider av torpedoveggen ++
Synes også at litt lyd er fint, men veldig slitsomt når en skal ligge noen timer etter landeveien. CSP filteret er løsningen Blunker

Har du video av motoren med bilen "i fart" så det er mulig å høre lyden? Har forstått at mye av lyden kommer fra forgasserne når gassen er i bånn.

Nei, har dessverre ikke det.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #20 på: januar 23, 2014, 16:55:56 pm »

jeg har god erfaring med å kjøre på campingtur til SCC Glad Da fylte jeg hele baksetet og bagasjerommet bak bakseteryggen med puter, liggeunderlag, telt og dyner. Da ble det behagelig lydnivå Blunker

Men jeg deler Øyvinds erfaringer, det er innsugs-"støy" fra de doble spjellhusene som blir slitsomme over tid, og jeg har en plan om å teste ut med CB sine pressure-covers for turbo, og sentralt montert luftfilter ala CSP sitt system. Synes prisen på CSP-systemet er litt i overkant...

Da kan jeg forsøke å få til en sammenlikning med og uten, for å se hvor mye dette begrenser flowet.

her er et lite bilde:
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #21 på: januar 23, 2014, 17:37:01 pm »

Kjøp Porsche. Den er ferdig dempet.
Loggført

Mvh

Marius
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #22 på: januar 23, 2014, 21:33:36 pm »

He he, hele "problemet" mit er at gutten på 3 år ikke mener jeg har reparert motoren da den "bråker like mye". Og resultatet er da at han ikke har lyst til at være med i bilen.

Problemet er ikke støy, men feil oppdragelse Gliser
Naboen kjører sånn derre vriåtter som bråker fælt, kompressor som hviner har den også. Guttungen hans (3åring) syns det er skikkelig kult, hvertfall når "fattern" sladder Gliser

På turer får guttungen grønne hørselværn og far kan nyte motorbrølet fullt ut.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #23 på: januar 23, 2014, 21:38:58 pm »

Ha ha, ja det kan der være noget om. Men der er "MYE BRÅK" med sådan der åbne tragte uden filterbokse og absolut ingen lyddæmpning på nogen af siderne af brandvæggen. Ingen puder på plads over gasserne og ikke har den taktrekk, tæppe eller andet af den type Blunker

Men hørselsværn i størrelse helt passe til gutten, plassering af barnestol foran i stedet for i bagsædet, og så en lettere fod på gassen er jo også en start..
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!