mai 02, 2024, 09:15:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hva tåler en org veiv med tanke på turtall.  (Lest 2017 ganger)
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« på: januar 24, 2014, 18:36:10 pm »

holder på å sette sammen en 1600 motor med turbo. så skal eg i med annen kam. hva tåler org veiv ? lurer litt på engle turbo kammen.

noen er faringer og tips til kam valg?

send meg pm om noen har en kam for salg.
er og int i slipp inn syl sats. til org  topper. 1776. 1680.1640
og topper med større ventiler til org borring på syl.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: januar 24, 2014, 18:51:11 pm »

Hva med 400 hk og 3 bar? 9.85 på 402 meter? Over 3 bar så løftet toppene seg. Sliter lager så den må åpnes hver vinter. Ubalansert med H råder, FK89 kam og Precision 6262 turbo.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #2 på: januar 24, 2014, 19:09:22 pm »

på org topper?

hvor får eg kjøpt kobber pakkninger til org borring?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: januar 24, 2014, 19:26:30 pm »

044 topper fra CB med 40x35 ventiler som er hjemmeporta. Motoren jeg beskriver er Nicklas fra Västerås sin. Jeg har kopiert oppskriften men bruker mindre kam, samme topper og litt mindre Precision turbo. Begge går på E85. Jeg bruker DPR veiv med motvekter. Koster jo bare 299 USD så da var valget enkelt. Veldig morsom, men krevende motor å kjøre.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Marius828
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: januar 24, 2014, 23:49:46 pm »

Org veiv skal helst ikke over 6000rpm
Loggført




Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 25, 2014, 01:11:26 am »

Org veiv skal helst ikke over 6000rpm
Du får si det til JPM Gliser

Står vel no greier her
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.0.html
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 25, 2014, 02:19:41 am »

Hva veiva "tåler" blir litt feil. Veiva i seg selv takler 10000 rpm lett uten brekkasje. Men om lager og blokk takler det er en annen sak.

Ved høye turtall vil veiva flekse og endre form. Store krefter vil prøve og trekke rådejournalene på 1/3 og 2/4 fra hverandre og kontakt mellom bærelager og lagerjournal vil forekomme om oljefilmen blir knust. Trikset er da og ha en lagerflate/feilfri journalflate som takler kontakt eller en oljefilm som gjør jobben. Og ikke minst en blokk som står imot og ikke viker.. noe som igjen vil tillate veiva og flekse ennå mer.

Fleksingen vil ikke bøye veiva permanent om blokka står imot. Da en vw veiv trenger mer enn 7 hundredels mm (som jeg anser som maks lagerklaring på bæring) for å bli permanent bøyd.

Motvekter vil holde igjen endel. Men det lages ikke store nok motvekter for å ta opp hele vekten av rådejournalen og råde. Men det hjelper. God balansering hjelper også. Selv om det er så og si umulig og balansere en veiv helt rett. Normal balansering skjer ved at det fjernes/legges til vekt i hver ende hvor det måles. Mens det egentlig kan være at ubalansen ligger lenger mot midten av veiva. Derfor vil jeg strekke meg til å se at det meste av dagens balansering av veiver ikke hindrer fleksing. Men vibrasjon og effekttap. Men UANSETT ett stort pluss... uavhengig av turtall.

Kontroll på rundhet, størrelse og overflate på lagerjournaler er viktig.
Kontroll på bæring i blokk. Både størrelse og at de er på linje er viktig.
Kontroll på olje og lagerklaring er viktig
Kontroll på at veiva er rett er ett must. VW tillater 2 hundredels mm kast på senter journal og har ofte det. Dette er ikke godt nok i en turtallsmotor.

Kan du med sikkerhet krysse av på de fire "kontroll" punktene... har du gjort det du kan. Og det er bare å begynne å leke  Gliser
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: januar 25, 2014, 09:26:37 am »

Jee har rett i det han skriver såklart. Vi drar ut mye mos i motorene på en veiv med små lagerflater i en skjør motorblokk. Når det er sagt så koster en bra veiv med 69 slag knappe 2000 kroner og blokker finner man overalt. Ikke trenger man å frese blokka heller for å få plass. Ødelegger du så kjøper du ny veiv (eller bruker en original) og en annen blokk så er du igang igjen. Eller du kan bygge to shortblokker mens du er igang og ha en i reserve. 044 toppene er også hyllevare og rimelig priset. Begrenser du effektuttaket og turtallet vil en slik motor vare lenge og man behøver ikke ta det så langt som Nicklas har gjort det. Poenget er at han HAR gjort det og det funker. Skuddsikker? Langtfra, men jævlig morsomt og inspirerende.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: januar 25, 2014, 10:21:15 am »

Vekt på stempler og råder har stor innvirkning på hvor mye flex du får på veiva. Lettere deler, jo mindre flex.
Som BB skriver er dette snakk om hvor lenge motoren skal vare. Anbefaler ikke å åpne motoren hver vinter, det blir litt mye mas...  Glad
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #9 på: januar 25, 2014, 12:20:57 pm »

takker for tilbakemeldinger.

mine planer så langt er

vwspeedshop sine 42 mm spjeld. 1 på hver side.
1600 motor.
engle tcs20 turbo kam... eller fk 89.
org topper med match porting av innsug. samt porting av kanaler i topper.
topplokks studs i god kvalitet vurderer 10 mm i stede for 8. noen innspill på dette?

hjemme mekk turb grenrør som eg har brukt tildligere på den 1600 som sto i bilen . men da blåste eg bare gjennom modda org gasser. dettte ga 75 hk ved 0.35 bar og 114 på 1.2 bar . tenning var modda wbx tenning. og audi\vw 1.8 turbo .

den nye motoren så blir de styrt med megasquirt .. og wbx tenning der  fordeler blir låst helt av . bruker den til trigg.styring av tenning via ms. planen er å kjøre på e85. og håper på 180-200 hk ved 1.5-1.8bar. så får vi se hva den enner opp med. og hvor lenge den holder.
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #10 på: januar 25, 2014, 12:22:21 pm »

hva har du bremset din motor til beetlebug?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!