april 30, 2024, 03:01:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Köhler 8 dagers speil-klokke  (Lest 4551 ganger)
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« på: januar 29, 2014, 17:16:27 pm »

Noen som har info om dette speilet med klokke i?
Har det vert et ekstrautstyr til VW/Porsche en eller annen gang?
Skiva på klokka minner veldig om VW. Har googlet en hel del, men minimalt med info..

* 1551653_10152155844555498_766752884_n.jpg (36.92 KB. 558x436 - vist 221 ganger.)

* 10181_10152155844605498_1968590327_n.jpg (60.33 KB. 800x600 - vist 224 ganger.)



* 1619120_10152167454880498_1413318852_n.jpg (36.6 KB, 800x600 - vist 198 ganger.)
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #1 på: januar 29, 2014, 22:52:06 pm »

Inne i huset til selve urverket er det en lapp som står Art. 881128 og det ser også ut som det står KR 53.

* image.jpg (128.16 KB. 775x581 - vist 198 ganger.)

Og urverket ser slik ut.. fikk den til å virke også Glad
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152168143585498&set=vb.658595497&type=2&theater

Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #2 på: januar 31, 2014, 07:25:50 am »

Inne i huset til selve urverket er det en lapp som står Art. 881128 og det ser også ut som det står KR 53.


Det siste er prisen. Jeg kan ta den for det (+ frakt) Gliser
6-volt gutta må da kunne svare på hva dette er?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Phlip
Medlem
***
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte



Vis profil
« Svar #3 på: januar 31, 2014, 10:29:57 am »

Etter hva jeg har funnet, så er det ekstrautstyr til indre speilet til en VW. Hvis du ser her, så er det slående likhet med klokkevarianten (til hornknappen) som ble levert til VW (venstre, andre rad): http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/295654.jpg

Og her er en annen type som ligner på ebay: http://www.ebay.com/itm/Vintage-Auto-Rear-View-Mirror-With-Built-in-Clock-/390757312574
« Siste redigering: januar 31, 2014, 11:12:03 am av Phlip » Loggført

Mvh. Philip

1500 1967
1300 1969 (under restaurering)
TLC BJ40 1980

Tidligere:
1303S 1973
1200 1965
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #4 på: januar 31, 2014, 11:41:53 am »

Takk for svar Glad klokka i første link er rimelig lik ja, og samme med speilet i link 2 ..
Men ikke klart å finne en komplett speilklokke med info.
Men kom over en tråd på thesamba om klokker. der står det litt av det jeg er ute etter. Blandt annet om merke Köhler..

* 296631.jpg (46.91 KB. 800x536 - vist 185 ganger.)

 "Köhler was a known company who manufactured wind up clocks for porsche 356 and early vw's untill 1955"
Og det er jo god lesning Glad
kansje da "53" betyr årstallet og ikke pris.. hvem vet...
men på denne klokka der, og på den du linker til, så er opptrekkeren på topp. hos meg er den på siden. Det kan hende at det går an å vri på selve skiva, slik at man "endrer posisjon" på opptrekker.. da er det jo samme klokka mest sansynlig.
her er tråden fra thesamba...
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=188969&highlight=k%F6hler+mirror+clock

Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #5 på: januar 31, 2014, 13:18:25 pm »


Flott del!

2. divisjon:
I Tyskland fantes en skog av bildeleprodusenter som lagde "pirat-original-deler" (bremseklosser, eksosanlegg+++) og ekstrautstyr til alle typer biler...og bare det. Hapich, Kohler++ er eksempler på slike.

1. divisjon:
De største bildeleprodusentene var/er de som er såkalte "OEM" (Original Equipment Maunfacturers)....som var utvalgte underleverandører/hoffleverandører til de store bilfabrikkene....VDO, BOSCH, SWF, Lemmertz, Petri...er eksempel på slike. I tillegg til å lage originaldeler som de leverte til produsentene, lagde disse OEM-leverandørene også originalt ekstrautstyr som de leverte til produsentene.....og....i tillegg lagde de ytterligere ekstrautstyr som de solgte via andre kanaler til de samme bilene. Mange OEM-leverandører leverte både til VW og MB og BMW og Opel og alt...

Petri er et glimrende eksempel på en OEM-leverandør med tre produktkategorier:

De lagde alle originalratt til VW...slik som dette:

* og.jpg (10.62 KB. 225x204 - vist 173 ganger.)


Også lagde de VWs "offisielle" ekstrautstyrs-ratt..."Pealit"...som sto i VW-katalogen og som man kjøpte hos VW-forhandleren:

* pealit.jpg (91.19 KB. 640x480 - vist 225 ganger.)


Utover det lagde de en rekke "piratekstrautsryrs-ratt" som ble solgt via andre kanaler...som også passet til VW...slik som feks "VDM"-modellen:

* vdm_incar.jpg (47.06 KB. 700x525 - vist 182 ganger.)


Også blir dette ekstra forvirrende når for eksempel at en rattype som de leverte originalt til BMW....også ble utstyrt med nav til VW og solgt som et "pirat-ekstrautstyrsratt" til VW:

* bmw.jpg (6.73 KB. 175x168 - vist 387 ganger.)


Og total forvirring oppstår når det er slik at enhver amerikaner tror at Petri bare lagde ting til VW.....så aaaalt for ofte ser man ebay-annonser hvor et helt vanlig originalt Petri ratt til en DKW annonseres som supersjeldent ekstrautstyrsratt til VW:

* dkw.jpg (10.2 KB. 232x218 - vist 179 ganger.)


.....hmm.....dette ble et langt svar...kortversjonen om akkurat det du spør om er:
Kohler speilklokka di er et flott, tysk ekstrautstyr som ble produsert og solgt til ettermontering i alle typer tyske biler. Størrelsen og utførelsen på nettopp ditt tilsier at det hovedsaklig var ment til en større bil enn VW...sikkert oftest brukt i en Mercedes eller en BMW. Skal du selge det, tipper jeg du får mest for det i Mercedes-miljøet....skal du bruke det, så er det helt topp og helt OK å ha det i en VW boble eller buss....men altså: et "generisk" tysk ekstrautstyr - ikke VW-spesifikk.

Loggført

SCREWDRIVER #2
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: januar 31, 2014, 15:24:44 pm »

Utrolig stilig klokke!
Tøft at du har fått den til å virke.  Glad
Det må jo bli helt konge å få den på plass!

Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #7 på: januar 31, 2014, 16:14:11 pm »

Takk for det Glad så litt mørkt på det ang å få den til å virke, så ble litt overasket nå den etterhvert tikket og gikk Glad går på 3 dagen nå Glad og det er jo et godt tegn Glad

Og takk til Splitmann for god og utfyllende info Glad Kjekt å vite litt fakta om ting man har. både verdimessig, og for å ha en historie å fortelle til folk som spør.

Siden mercedes er nevnt, tenkte jeg å bruke faisboka til videre undersøkelser og årstall den kan vere fra. men tipper selv midt på 50 tallet.

Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #8 på: januar 31, 2014, 16:33:00 pm »

Flott klokke!
Hvis hun stopper, så prøv en urmaker. Kan være nok at et par tenner mangler/ er skjeve til at den ikke klarer seg helt på egen hånd. Kan gå bra når fjæra er nytrekt! Har selv fått igang veggklokker med litt TLC, men av og til så stopper det igjen  Rekker tunge

Får si som karen som hadde vært på horehus: Fagfolk er fagfolk!  Glad
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #9 på: januar 31, 2014, 16:45:59 pm »

nei, noen urmaker blir jeg nok aldri..  Gliser
Inni ser den nesten ut som ny. ikke noe støv eller drit i det hele tatt.
Men man vet jo aldri stand når den er så gammel som den er.
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #10 på: januar 31, 2014, 17:30:06 pm »

Ikke jeg heller!
Ser det reint ut har den nok hatt et godt liv!
Har en gammel 8-days klokke som fatter snausa fra en Metropolitan (en sånn med vinger). Hadde gjort sett bra i en hvilken bil (nesten)... Men den går fort som fy. Kanskje jeg skulle følge mitt eget råd og få sjekket den opp?!  Øyerulling
Har en Mach-måler fra en F86 også, men tviler på at jeg vil få noe utslag på den i min utrimma 1300  Gliser Ulempen er at den er lang som en underarm og vanskelig får plass i et dashbord på noe jeg kjører/skal kjøre. Og baufil er ikke et tema på denne!

Gammalt ekstra stash ruler!!
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #11 på: januar 31, 2014, 17:58:35 pm »

ingen tvil om at gammalt ekstra stash ruler!! men det koster også peng  Gliser hehe..
Ser nå at min går litt går litt for seint.. lar det seg justere på slikt gammalt urverk? men da er vi vel tilbake til at det er vel en urmakerjobb.. Glad Ser på en deluxklokke jeg også har at der er det en justeringskrue som står + og - på.. antar at det er for å justere en slik feil.. eller?  Hæ
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #12 på: januar 31, 2014, 18:14:47 pm »

Jupp!
Som regel så enkelt som å øke/ minske friksjon. Men det betyr ikke at det er enkelt, om du forstår  Øyerulling
Spm er vel om det er viktig at den går 100% riktig?! (Da kjøper du noe quartz-greier hos Clas!) En koselig tikkelyd kan være nok..
Still klokka når du skal på tur og vær fornøyd med at den går?
Eller ta den med til fagfolk og få hjelp. Behøver ikke koste et statsbudsjett. Service på fruens Omega (og han fant tannhjul som måtte byttes) kom på 1200. Da lå klokka der en uke også, bare for å tweake hastigheten innenfor et par sekunder i døgnet.

Du avgjør hva du vil med klokka!  Gliser
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #13 på: januar 31, 2014, 18:23:44 pm »

den blir nok som den er ja.  Gliser
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Nebelbrille
Supermedlem
*****
Innlegg: 815
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #14 på: februar 01, 2014, 09:48:18 am »


Total blir ikke forvirringen før DKW rattet faktisk ble levert til vw







Flott del!

2. divisjon:
I Tyskland fantes en skog av bildeleprodusenter som lagde "pirat-original-deler" (bremseklosser, eksosanlegg+++) og ekstrautstyr til alle typer biler...og bare det. Hapich, Kohler++ er eksempler på slike.

1. divisjon:
De største bildeleprodusentene var/er de som er såkalte "OEM" (Original Equipment Maunfacturers)....som var utvalgte underleverandører/hoffleverandører til de store bilfabrikkene....VDO, BOSCH, SWF, Lemmertz, Petri...er eksempel på slike. I tillegg til å lage originaldeler som de leverte til produsentene, lagde disse OEM-leverandørene også originalt ekstrautstyr som de leverte til produsentene.....og....i tillegg lagde de ytterligere ekstrautstyr som de solgte via andre kanaler til de samme bilene. Mange OEM-leverandører leverte både til VW og MB og BMW og Opel og alt...

Petri er et glimrende eksempel på en OEM-leverandør med tre produktkategorier:

De lagde alle originalratt til VW...slik som dette:
[ Vedlegg ]

Også lagde de VWs "offisielle" ekstrautstyrs-ratt..."Pealit"...som sto i VW-katalogen og som man kjøpte hos VW-forhandleren:
[ Vedlegg ]

Utover det lagde de en rekke "piratekstrautsryrs-ratt" som ble solgt via andre kanaler...som også passet til VW...slik som feks "VDM"-modellen:
[ Vedlegg ]

Også blir dette ekstra forvirrende når for eksempel at en rattype som de leverte originalt til BMW....også ble utstyrt med nav til VW og solgt som et "pirat-ekstrautstyrsratt" til VW:
[ Vedlegg ]

Og total forvirring oppstår når det er slik at enhver amerikaner tror at Petri bare lagde ting til VW.....så aaaalt for ofte ser man ebay-annonser hvor et helt vanlig originalt Petri ratt til en DKW annonseres som supersjeldent ekstrautstyrsratt til VW:
[ Vedlegg ]

.....hmm.....dette ble et langt svar...kortversjonen om akkurat det du spør om er:
Kohler speilklokka di er et flott, tysk ekstrautstyr som ble produsert og solgt til ettermontering i alle typer tyske biler. Størrelsen og utførelsen på nettopp ditt tilsier at det hovedsaklig var ment til en større bil enn VW...sikkert oftest brukt i en Mercedes eller en BMW. Skal du selge det, tipper jeg du får mest for det i Mercedes-miljøet....skal du bruke det, så er det helt topp og helt OK å ha det i en VW boble eller buss....men altså: et "generisk" tysk ekstrautstyr - ikke VW-spesifikk.



* image.jpg (51.4 KB, 789x172 - vist 182 ganger.)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!