mars 29, 2024, 11:27:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motornummer kontra veiv og kamaksel  (Lest 11623 ganger)
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« på: mars 29, 2014, 17:09:52 pm »

Hei !

Har kanskje et merkelig spørsmål men det har gnagd i hele vinter. Har prøvd i hele vinter å justere både forgassere og tenninga med ulike resultat. Men aldri fått bilen til å gå optimalt.
Bilen er importert fra Sverige og blitt oppgradert bl.a m nyere motor.

Motornummeret på blokka er U0498214 og er da i utgangspunktet en 1971 1,6 l m innsprøyting ( den er fjernet og er nå vanlig sugemotor )

Finnes det flere varianter av originale veiv og kamakseler til 1,6 litere som kan passe om hverandre ? Da tenker jeg mest på alder og type 1 kontra type 3 motorer.


Som dere kan se av bildet jeg har lagt ved har jeg faktiskt noen muligheter for hva TDC skal være alt etter som hva motorkoden tilsier. Har stort sett prøvd alle og jeg bare roter meg bort i alle sammen. Har prøvd TheSamba som har lagt ut en liten bok om hvordan grunnjustere forgasserne jeg har og den er så enkel at jeg sitter igjen med tenningsproblematikken. Har byttet rotor, stift, fordelerlokk, kondensator, coil, tennplugger og ledninger, repsett til forgassere, fylt på ny bensin med blyerstatning  ( 10ml/10L ), har målt stiftåpningen, tennpluggene, ventiler, har brukt tenningslampe og dobbelt sjekket med merket midt på blokka. Enden på visa er at motoren går bedre jo lengre vekk jeg vrir fordeleren mot urs, dvs mer fortenning.

Takker for alle svar, og jeg gir meg ikke så lett =) SKAL være med på Herbie Memorial Run i slutten av mai =)




* t3timing.jpg (50.56 KB, 435x600 - vist 641 ganger.)
Loggført

'64 Notchback
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 29, 2014, 22:43:06 pm »

Send meg en pm med adresse, jeg har litt tid til overs i morgen, så kan jeg svinge bortom og ta en titt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 30, 2014, 07:53:13 am »

Vet du hva slags fordeler du har på motoren? Min erfaring er at det er ulike kombinasjoner av vakumopptrekk/sentrifugalvekter i VW`s fordelere. Det vil si at for å få motoren til å gå optimalt, må fordeler matche forgassere. Kjenner ikke til hvordan fordeleren er på innsprutsmotor, men det er sannsynlig at den er ulik den som sitter på forgassermotor.

Kjennetegn på at man har missmatch mellom fordeler og forgasser er at en har flat-spots i turtallsregisteret eller "poffing" i forgasser.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #3 på: mars 31, 2014, 18:01:58 pm »

Hei igjen !

Etter at kona har kjøpt seg en liten valp har plutselig live snudd opp ned. Flyr nå rundt og tørker opp etter kjøtern istedenfor å konsentrere meg om viktigere mekaniske arbeid.

Berger her er en link til hva jeg har holdt på med tidligere http://www.vwnorge.no/index.php/topic,49894.0.html Motoren gikk nydelig før jeg begynte men etterpå har den ikke hatt det bra. Så fordeleren
passer til blokka og/ eventuelt har fulgt den hele tiden. Poffing har det vært en del av, både opp gjennom forgasser og gjennom eksos.

Fikk start på motoren i går med utgangspunkt justert før jeg går videre i morgen med fin justering med luftmengdemåler og et godt øre. Om det ikke går helt min vei denne gangen, er jeg muligens heldig og får besøk av Dewil i helgen.

Hva som kommer ut av disse forsøkene skal jeg poste ut på nettet her. Kan jo hende at det er fler som lurer på det samme som jeg sliter med  Blunker

Uansett er dere alle sammen en herlig gjeng og jeg er veeeldig takknemlig for alt som er sagt så langt.

 Gliser Gliser Gliser
Loggført

'64 Notchback
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #4 på: april 06, 2014, 17:50:27 pm »

En KJEMPE takk til Dewil som kom innom og justerte tenning og forgassere i dag  Gliser

Vi begge kom frem til at jeg må overhale fordeleren da det var slakk i "staget" i lengderetningen og at et eller annet gjør at fordeleren ikke gir fortenning som den skal. Med andre ord går fint på tomgang
men får ettertenning med et smell ut av eksos som resultat ved høyt turtall. Kan jo være noe med vakuumen også og noe med vektarmene ( tror det er det heter ) inni fordeleren.

I min søken etter hvordan overhale en fordeler må jeg si at jeg ble KJEMPE overrasket når jeg fant ut nummer og hva den egentlig en gang har tilhørt. Det skal sies at fordeler og motor har fungert perfekt før jeg begynte med overhaling mao det har fungert en gang  Osteaktig

Her er linken hvor jeg fant nummeret  http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm#C6869FM og har lagt ved bildet av den.

Om dere ser like rett som meg har jeg faktisk en fordeler til en type 4 '71-'72 1700 motor.

Er det noen som har tegninger eller linker til hvordan denne er bygd opp slik at jeg tar fra hverandre delene i rett ordning ?



* fordeler.jpg (123.3 KB, 641x427 - vist 650 ganger.)
« Siste redigering: april 06, 2014, 18:04:39 pm av Punter » Loggført

'64 Notchback
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #5 på: april 06, 2014, 19:23:25 pm »

Her er noen bilder til som jeg har tatt av fordeleren.

Lurer fælt på om det brune på veggen inni fordeleren er rust, normalt ser det ikke ut.

Det andre bildet er to platene som stiften og armen til vakuumen sitter på. Ser at det trengs rengjøring men bør
vel legge noe smøring imellom dem etterpå ?


* fordeler 3.jpg (134.99 KB, 641x427 - vist 623 ganger.)

* fordeler 2.jpg (114.74 KB, 513x342 - vist 638 ganger.)
Loggført

'64 Notchback
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!