mars 28, 2024, 12:04:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Montere motor sammen 1600 FI '71 modell  (Lest 13483 ganger)
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« på: november 10, 2012, 21:01:46 pm »

Hei !

Har demontert en motor for overhaling og kommet til det punktet hvor den skal settes sammen.

Satt inn veiva + kam aksel og satt sammen blokka. Ifølge Haynes skal skims settes utenpå blokka ved "flywheel", men
da er det slakk i veiakselen sideveis. Dvs tar tak i veiva og kan dra dem + akselen sideveis. Min logiske tanke sier at
skimsen skal sitte rett innafor blokka for å hindre slakk.

Her er to bilder som viser med og uten skims slik Haynesboka mener det skal være

Øverste bilde viser med skims, det andre uten

Er det noen som vet hva som gjelder ? Har ikke lyst å montere alt og så raser motor fordi jeg satte 2 skims feil = flaut  Blunker



* IMG_0082.jpg (52.58 KB, 400x300 - vist 431 ganger.)

* IMG_0083.jpg (53.47 KB, 400x300 - vist 475 ganger.)
« Siste redigering: november 11, 2012, 11:18:58 am av Punter » Loggført

'64 Notchback
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #1 på: november 11, 2012, 01:05:57 am »

Shims skal være mellom lageret og svinghjul.
Skal være 3 stk, i riktig tykkelse for å få rett endeslakk
Loggført
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #2 på: november 11, 2012, 11:17:59 am »

Takker Cato =)

Har lest MYE på The Samba og regner med at endeslakk = endplay. Har også skjønt at det er sykt viktig at slakken ikke skal være mer enn 6 tusendedels millimemeter (?).
Og det er mange som sier forskjellig hvordan å gå frem for å justere. Jeg har ihvertfall sørget for at alle lagrene inni sitter fast i sine respektive "spor" og derfor blir ikke målingen
av endeslakken uriktig.

Montere shims og "flywheel" idag og se om det blir et godt resultat =)
Loggført

'64 Notchback
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 11, 2012, 12:08:40 pm »

Slakken skal være 0.10mm, du må ikke blande tallsystemene!
3 shims skal brukes, fåes kjøpt i flere dimensjoner. Endeslakken settes enklest uten av simmeringen står i, eller før man setter sammen blokka.
Jeg ser også rød silikon og det er fy å bruke.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 11, 2012, 12:24:46 pm »

Noe annet... Hva har du brukt mellom blokkhalvdelene?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: november 11, 2012, 15:51:35 pm »

Tyter den røde siliconen ut inni blokka, har du dessverre snart en tett oljekanal og havari  Gråter
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
rubenthorsen
Gjest
« Svar #6 på: november 11, 2012, 18:23:18 pm »

Tyter den røde siliconen ut inni blokka, har du dessverre snart en tett oljekanal og havari  Gråter

Vis man har bare litt forsiktig på med silikon, legger på med fingeren da.?
Går det bra, eller bør men plane flatene heller da.?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 11, 2012, 18:50:46 pm »

Man bør ikke bruke silikon mellom blokkhalvdelene
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

max_mekker
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Nittedal


Vis profil

« Svar #8 på: november 11, 2012, 19:36:43 pm »

Så vidt jeg har lest er loctite 518, curil k2 eller permatex skal være bra Glad
Loggført
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #9 på: november 11, 2012, 20:06:52 pm »

Da ble det satt sammen med 3 shims og slakken ble på 0,10 mm så der var jeg heldig. Slakken ble målt før simringen ble satt på selvsagt.

Dessverre så var det ikke så mye annet jeg fikk tak i enn den røde pakningsguffa og det ble påført i tynt lag. At jeg valgte feil type beklager jeg, men ikke lett i jungelen. Er førstegangs reisende i motor renoveringsverden og der jeg har lest er det ingen info om hva slags pakningsguffe en bruker.

Er det slik at dere vil at jeg skal demontere halvdelene igjen fordi den kan tette igjen diverse hull og kanaler ? Hva skal jeg bruke istedenform, Erlend og Kjell Roar ? Kan jeg bruke noe av det max_mekker nevner ?

Like greit å gjøre ting nå før alt annet blir skrudd på  Blunker


 
Loggført

'64 Notchback
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 11, 2012, 21:48:53 pm »

Jeg hadde plukket det ned da silicon kan gi feil klaring på lagrene.
Jeg har en boks med permatex du kan få om du henter den.
Bare send meg en pm så kan vi avtale nærmere så kan du få noen tips samtidig. Kjedelig om det skulle gå gæli.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #11 på: november 11, 2012, 21:54:28 pm »

Jeg bruker Loctite 574 på motoren min.
Hvis jeg ikke tar helt feil, bruker/anbefaler Porsche Loctite 574 på sine motorer.
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 11, 2012, 22:25:06 pm »

Jeg bruker Gaskainch. Er det biltemas røde høytemp silikon du har brukt?

Den funker isåfall strålende under sylinderene Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 12, 2012, 00:17:03 am »

Har visst gaskakinch også.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #14 på: november 12, 2012, 10:26:58 am »

O'boy =)

Dewil da har jeg sendt PM

Erlend det stemmer, tenkte å være på den sikre siden ang temp  Blunker Har ikke satt på sylinderne enda heldigvis.

Blir ikke noe mekking før til helgen igjen, men da kommer toppene mine som er overhalt. Da har jeg alt klart til sammensetting og første oppstart.

Det var tydeligvis ingen dårlig tanke å legge ut dette på nettet. Dere har mest sannsynlig spart meg for et motor havari  Osteaktig

Bukker og takker
Loggført

'64 Notchback
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #15 på: november 12, 2012, 10:36:04 am »

Jeg hadde plukket fra hverandre motoren, fjernet silikonen, og så smørt på noe som passer til blokkhalvdeler.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: november 12, 2012, 10:37:00 am »

Håper du ikke lenger har slakk sideveis? Shimsene skal ikke sentrere veiva.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #17 på: november 12, 2012, 11:42:05 am »

Jeg hadde plukket fra hverandre motoren, fjernet silikonen, og så smørt på noe som passer til blokkhalvdeler.

Enig! Jobben som er gjort til nå er høyst sannsynlig bortkastet (med mindre du har veldig flaks) med den silikonen mellom blokkhalvdelene.
Det beste og riktige å bruke er GASGACINCH. Dette er som tynt kontaktlim, skal smøres tynt på begge flater og tørke noen minutter (til det kleber) før du setter blokkhalvdelene sammen. Pass på å fjerne all silikon så du ikke får tette oljekanaler som nevnt.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #18 på: november 12, 2012, 14:01:38 pm »

Da er en boks med Gasgacinch overlevert Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #19 på: november 16, 2012, 14:25:24 pm »

Takker Mr Dewil for gaskainch. Kommer hjem fra Krakow inatt og det klør
I hele kroppen å begynne på nytt.

Det er slakken sideveis som er justert og sjekket. Skal ta en siste sjekk nå som jeg skal
Splitte og sette blokka sammen igjen.

Legger ut bilder etterhvert.

Må bare få kommet meg hjem hehehe
Loggført

'64 Notchback
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #20 på: november 16, 2012, 14:47:17 pm »

Takker Mr Dewil for gaskainch. Kommer hjem fra Krakow inatt og det klør
I hele kroppen å begynne på nytt.

Det er slakken sideveis som er justert og sjekket. Skal ta en siste sjekk nå som jeg skal
Splitte og sette blokka sammen igjen.

Legger ut bilder etterhvert.

Må bare få kommet meg hjem hehehe

hva mener du med sideveis?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #21 på: november 16, 2012, 16:47:24 pm »

Får vel håpe det er i lengderetning det er snakk om.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #22 på: november 20, 2012, 12:28:30 pm »

Det er nok lengderetning om jeg tenker etter  Blunker

Mitt spørsmål nå er om jeg trenger å gjøre rent toppene. Har bare ett bildet av begge to og et nærbilde av det ene. Har satt det bort for overhaling men tiden gjør at jeg begynner å det travelt.


* Image00002.jpg (59.79 KB. 400x267 - vist 494 ganger.)

* Image00001.jpg (65.48 KB. 400x300 - vist 412 ganger.)

« Siste redigering: november 20, 2012, 12:30:04 pm av Punter » Loggført

'64 Notchback
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #23 på: november 20, 2012, 12:30:56 pm »

Jeg ville lappet sylinder i toppene iallefall..

Kjøp ventilslipepaste på biltema, og smør dette på kanten av toppene. Putt riktig sylinder i riktig kammer og spinn rundt mens du presser litt ned. Da får du til slutt en fin, blank ring i toppen som tetter bedre enn skit og møkk.. resten av skiten tar du lett vekk med stålull og bremserens..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #24 på: november 20, 2012, 12:31:20 pm »

Og nå er blokka også satt sammen med Gaskainch =)  STOR takk til Dewil for produktet
Loggført

'64 Notchback
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #25 på: november 20, 2012, 15:37:50 pm »

En fordel med å gjøre reint i toppene er at du evt. lettere vil oppdage sprekker som kan gi deg problemer senere.
Loggført
Punter
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Moss


'64 Notch


Vis profil
« Svar #26 på: november 22, 2012, 09:54:17 am »

Jaja sliter syyykt med å få stemplene inn i sylinder etter å ha montert nye stempelringsett på hvert stempel. Bruker slik et stempelringkompressor, men uansett hvilken vei jeg starter ender jeg alltid opp med at midterste ring eller nederste "ring" ikke vil inn. Mest fordi kompressern ikke klarer å holde trykket nok så ringen ikke blir presset nok sammen det siste stykket.

Jeg har satt inn en ring i sylinderen for å se på avstanden mellom endene og den måler 0,55 mm og innenfor målene som tillates. Sett masse på youtube og ser at de som gjør den samme jobben får stemplet ned på 15sek og jeg må hamre og slå for å få det ned. Har selvsagt honet sylinderene og brukt litt olje for å få ting til å gli lettere, men som sagt sliter big time.

Søkt rundt for å finne alternativt verktøy men så langt har jeg bare funnet slike kompress fra Biltema, Mekonomen, Unneberg o.l

Stempelringsettet kjøpte jeg fra Hot Shop og oppga både motorkode og årsmodell for motor + at jeg har jo målt avstand i åpningen når ringen sitter i sylinderen.


* IMG_0152.jpg (33 KB. 400x300 - vist 358 ganger.)

* Stempelringpresse.jpg (29.66 KB. 225x300 - vist 393 ganger.)

Loggført

'64 Notchback
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #27 på: november 22, 2012, 10:00:41 am »

Jeg setter inn stempelet fra bunnen og det mener jeg å huske er fordi sylinderen er mer konet i bunnen. Jeg bruker bare fingrene når jeg klemmer inn ringene. 
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #28 på: november 22, 2012, 13:16:35 pm »

Jeg setter inn stempelet fra bunnen og det mener jeg å huske er fordi sylinderen er mer konet i bunnen. Jeg bruker bare fingrene når jeg klemmer inn ringene. 
X2
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #29 på: november 22, 2012, 13:39:47 pm »

Jeg setter også inn fra bunnen.. 1min per sylinder med biltemaverktøyet..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!