april 28, 2024, 08:09:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "High Performance" 6V - fordelervalg?  (Lest 4639 ganger)
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« på: desember 17, 2007, 08:54:23 am »

Jeg holder på med en 1680 Porsche 356 motor med Doble Solex 40mm  til 54 modellen (Tidligere industrimotor)
(Jaja, jeg vet det der pratet med at det er billigere og bedre å gå ut fra en VW blokk osv.. Drid i det.. jeg mener det er kult med 356 motor og 6V i en 54!)

Er det noen som har erfaring med 6V tenning?
Jeg har vurdert 050 fordeler om jeg får tak i...  (Skal være bedre en 009 på 356 motor), eventuelt fikse litt på fjærene i 009
Hva med Magneto?.. Hvordan fungerer dette i forhold til 6V stift tening?`
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: desember 17, 2007, 12:14:36 pm »

050 fungerer glimrende på 6V. Og på "high performance" motor for så vidt. Magnet på en gatebil er mest for show.
Har noen papirer på at det ytes fler hk med 12V er jeg svært interessert i å se dem...
Loggført
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 17, 2007, 12:28:57 pm »

Kan ikke svare på 050, for der er jeg blank... men kjører selv en 356 1680 ccm3 med 6V og 009 fordeler. To doble 32 Zenith  009 fungerer helt fint både til by- og langkjøring.
Fordeler fra splitt (383) skal også funke, men det har jeg ikke testet ut sjøl.
Loggført
overland
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Sola


Vis profil

« Svar #3 på: desember 17, 2007, 14:08:24 pm »

Magneto burde fungere fint det også om du får tak i en som ikke har fast fortenning.  Magneten lager jo strømmen selv så da trenger en ikke tenke på hvor mange volt den skal ha.  Men du må endre litt på opplegget for tenningslås, tenningen skal gå til jord når du stopper..
Loggført
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: desember 17, 2007, 18:41:59 pm »

Toto aka fosenexpressen kjører magnet på 1915 på gara.. funker suverent....

Alien
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #5 på: desember 18, 2007, 08:26:33 am »

Jeg har bare kjørt 6V motorer der stift og annet tenningsdeler har blitt byttet som "vanlig service"
Og det er som regel alltid noe klatt med at gnist ikke er god nok... Bilen går bedre om en slår av lys osv...
Men når ledningsnett, pluggledninger, dynamo, coil osv er 40år++ så er vel det kanskje grunnen  Øyerulling

Har leitet litt etter 050 fordeler, og det ser ut til å være vanskelig
26graders magneto finnes det flere av.. men det koster litt.
Ser at på ulike 356 / 912 forum anbefales IKKE 009 fordeleren, men det må da gå om en endrer fjærene litt slik at en får den kurven en ønsker.

Jeg får se hva jeg får tak i... takker for info
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
stickan
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: desember 24, 2007, 16:38:11 pm »

383 fördelaren från splitten funkar utmärkt. Den sitter i många av dom snabbaste Formel Vee bilarna i Sverige och är bättre än tex 009:an.
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 25, 2007, 01:46:32 am »

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=541988
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Vilhelm
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: desember 31, 2007, 00:22:49 am »

Problemet som ofte oppstår er at condensatoren på en 12 volts anlegg har bare halve kapasiteten til en fra et 6 volts anlegg, noe som skaper problemer med at stiftene brenner opp og at tenningsanlegget får dårligere kapasitet. Om du ikke får tak i 6 volts kondensator kan du koble 2 st 12 volt i paralell.
Det går eller greit å bruke 009 til 2 doble forgassere, men da må du ha riktig kondensator??
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: januar 04, 2008, 11:55:12 am »

Det problemet som Vilhelm snakker om her tror jeg i beste fall er teoretisk.
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #10 på: januar 04, 2008, 14:29:52 pm »


Det går bra å bruke 009... men den har for flat kurve for 356 motoren, så den må modifiseres litt...
050 har en noe brattere kurve... og skal passe bedre
Får lage en prosjekt trår av den etter hvert tenker jeg... Samler fortsatt deler selv om det nå begynner å dra seg til
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Vilhelm
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: januar 06, 2008, 21:17:31 pm »

Det med doble condensatorer er IKKE bare teori, har måtte gjøre denne modifiseringen på ca 10 biler til nå. Hvis du kan din bil-lære også den delen som omhandler teningsanlegg vil du se at jeg har rett.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #12 på: januar 06, 2008, 21:33:58 pm »

Som du også vet er det enkelte ting som ikke fungerer likt i teori og praksis.
Hvorfor oppstår dette problemet ofte og ikke alltid?
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #13 på: januar 06, 2008, 22:59:11 pm »

Jeg har montert flere 12V motorer i mine 6V biler og må innrømme at jeg aldri har tenkt på bytte kondensatoren.. Den bilen jeg bruker mest nå (6V) har en 1600 med standard fordeler og 12V kondensator. Går 10.000 km hver sommer uten at jeg rører stift aller andre tenningsdeler annet enn når den blir satt bort for vinteren, og da er stiften som regel ikke spes sliten. Den gikk en sommer med 12V coil uten at jeg merket det også..
Sier ikke at du tar feil, men jeg har aldri merket noe til problemet.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 06, 2008, 23:09:52 pm »

setter du en 12volt motor i en 6 volt bil så går det jo bra.
 siden kondestatoren sitter på Motoren...( hvis ikke man tar fordeleren fra 6 volt bilen da...)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #15 på: januar 06, 2008, 23:35:23 pm »

setter du en 12volt motor i en 6 volt bil så går det jo bra.
 siden kondestatoren sitter på Motoren...( hvis ikke man tar fordeleren fra 6 volt bilen da...)

Ikke hvis jeg forstår Vilhelm rett.. Da er problemet at hvis man bruker en fordeler som er beregnet på 12V (som jeg har) og bruker den på et 6V anlegg (som jeg også har) må man bytte til 6V kondensator.. Høres jo fornuftig ut det, men jeg har bare aldri hatt problemet..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 06, 2008, 23:43:10 pm »

ja og jo

jeg tenkte litt anderledes ...tenkte att 6volt  bilen var bygd om til 12 volt , men da er det n jo ikke en 6 volt...   Flau blei bare surr detta
 

(PS hva gjør du med tomgansventil evt choke på 12volts motor på 6v spenning?)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #17 på: januar 06, 2008, 23:55:37 pm »


(PS hva gjør du med tomgansventil evt choke på 12volts motor på 6v spenning?)

Choke: Bytter elementet til et 6V. På de motorene som har ventil som stopper bensintiførselen inn har jeg bare blokkert den åpen. Funker greit det, de eldre motorene har jo ikke sånt.. På tidlige 12V motorer som har ventil på tomgangsdysa har jeg bare byttet dyse til en tilsvarende uten ventil fra eldre motor.
Den motoren jeg bruker nå er en 1600 singelport som har samme forgasser som en 1500, så der brukte jeg dyse fra en 67 1500 som har 6V ventil. Confused?
Ble vel litt off-topic dette her..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!