april 29, 2024, 02:01:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ødelagt gjenge på bunnplate  (Lest 1524 ganger)
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« på: april 10, 2014, 20:55:20 pm »

Fikk karosseriet ned på bunnplate for en tid tilbake og fikk satt inn alle boltene etter litt justering frem og tilbake. I går skulle jeg bytte ut de to bakerste boltene som sitter på utsiden ved støtdemperne/støtdempertårn da det var de gamle og rustne som sto der. Er M10 bolter.
Klarte det kunststykket å dra inn den ene bolten skjevt og gjengen på støtdempertårnet har da blitt noe deformert på toppen. Uansett hvordan jeg prøver med gjengetapp eller andre løsninger får jeg ikke fikset gjengen. Kommer ikke til fra undersiden heller. Ser ikke lyst på å ta av karosseriet pga kun 1 bolt da resten av boltene er på plass. Noen gode tips?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 10, 2014, 21:27:03 pm »

Når det er knot å komme til pleier jeg å bruke fastnøkkel for å få skrudd på gjengetappen, samt øyemål og "feeling"
Her er det nok fingerferdighet som gjelder, om du ikke får laget en jig som kan hjelpe til å holde tappen rett.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #2 på: april 10, 2014, 21:46:02 pm »

Problemet er at gjengen trolig er såpass deformert på toppen at verken bolt eller gjengetapp går nedi. Sikkert null gjengefeste igjen. Er ikke noe problem med plass egentlig, og fastnøkkeltipset er noe jeg også bruker. Planen var å skru fra undersiden for å rette ut gjengen, men der er det plassproblemer. Kommer ikke til med gjengetapp eller bolter.
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #3 på: april 11, 2014, 07:39:03 am »

Gjengetappforlenger?
Loggført
Bendik
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #4 på: april 11, 2014, 08:00:06 am »

Er det plass til å lage en kloss som gjengetappen går gjennom først slik at den har en guide når den treffer hullet. Da vil den ikke "trekke" seg skjev på samme måte?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: april 11, 2014, 08:09:31 am »

Det beste er å skru fra undersiden, om du har et lengde problem kan du kappe ned lengden på gjengetappen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #6 på: april 11, 2014, 08:13:56 am »

Det beste er å skru fra undersiden, om du har et lengde problem kan du kappe ned lengden på gjengetappen.

Har kommet frem til det samme, men det er liten plass til å både skru samt få rett vinkel på bolt eller gjengetapp som skal inn pga formen til støtdempertårnet. Men skam den som gir seg. Får vri hjernen litt iløpet av helgen.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #7 på: april 12, 2014, 22:27:03 pm »

Problem solved......etter mye banning og sverting.

Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 14, 2014, 06:59:18 am »

\o/ hooray! Gliser
Hva ble løsningen?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #9 på: april 14, 2014, 07:34:11 am »

Løsnet alle boltene en smule for å løfte karosseriet litt opp. Fikk mer romslige muligheter med gjengetappen. Lagde meg så et provisorisk verktøy av et par fleksible forlengere som gjorde jobben litt lettere og brukte rå kraft for å skru gjengetappen ned.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!