april 27, 2024, 22:06:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skifte av bærekuler. Hvordan gjør man det?  (Lest 23461 ganger)
Cab89
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted:



Vis profil
« på: juli 04, 2008, 17:22:00 pm »

Hei!
Lurer på om noen her har en konkret beskrivelse/fremgangsmåte på hvordan man skifter bærekulene på en VW Transporter fra begynnelsen av 70tallet? Hadde vært greit om noen hadde orket tatt seg tid til å gi en god forklaring, og kanskje til og med ilustrasjon?

På forhånd takk! Blunker
« Siste redigering: juli 05, 2008, 01:27:22 am av Cab89 » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: juli 05, 2008, 22:01:12 pm »

Det første du gjer er å springe til nermaste biltema og kjøpe eit stk. endeleddsavdragar av denne typen på bildet nr 19-1254

Så berre skrur du på bolten, og endeleddene/bærekulene poppar eller smeller av - easypeasy Gliser


* 19-1254_l.jpg (11.66 KB, 345x337 - vist 976 ganger.)
« Siste redigering: juli 06, 2008, 19:37:59 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 06, 2008, 09:08:23 am »

popper og popper. i det fleste tilfeller smeller det noe inst så du skvetter til. men da er hvertfall endeleddene løse!!
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Cab89
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: juli 06, 2008, 21:02:11 pm »

Takk for det! Har faktisk aldri hørt om noe sånt, så det var jo ikke så dumt Rekker tunge
Loggført
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: september 08, 2008, 19:05:42 pm »

Jeg begynte på dette prosjektet idag, men fikk det ikke til. Jeg skrudde ut mutterne på begge (den øvre og nedre), og fikk de av spindlen. Så står jeg fast, bærekulen sitter jo bom fast i endeleddet?? Har prøvd med to forskjellige avdragere fra biltema, men de gikk i stykker før bærekulen løsna. Ok, greit, da tar jeg av endeleddet og går til en sjappe som gjør jobben. Skrudde ut muttern til endeleddet, men den sitter jo like bom som bærekulene???

Hjelp?
Loggført

(o\ ! /o)

kejoleid
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Fjerdingby


Vis profil

« Svar #5 på: september 08, 2008, 19:10:51 pm »

Skru bil er som ofte like primitift som en diskusjon mellom 2 neandertalere... mye løses med blind vold og litt smøring (det sa forresten brura også)...
De endeledda jeg har slitet med har ofte fått smake hammern...

Løsner mutteren, og skrur den et stykke ut - skru den ikke av og ikke for langt ut, men skru den såpass langt ut, at når du kliner til med hammeren så ødelegger du ikke endeledded (men du må nok ofre mutteren..) Etter noen harde slag så burde endelettet ha løsnet, og du får vippet det ut

om ikke annet slik jeg løste det på 1303n og Audin da jeg hadde den...
Loggført

"Datanerd" med en HOBBY
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #6 på: september 08, 2008, 20:01:34 pm »

Her trengs det litt oppklaring av ord og uttrykk, for bærekulen kan ikke sitte fast i endeleddet.
Bærekulene sitter i enden av bærearmen, som er de to "parallelle" armene som du løsnet før i dag.
Endeleddet er skrudd inn i enden av styrestaget som går på tvers inn under bilen koblet til styresnekka.
Du må altså forklare hvem av disse du skal bytte?
Endeledd hvis styringen er slarkete, bærekuler hvis det lager lyder når du kjører over dumper e.l.
Evt. feil på EU-kontroll..

Skal du altså skifte bærekuler gjør du følgende:
Du løsner de to mutterene på bærekulene som står mot hverandre, løfter den øvre armen ut og løsner den nede.
Hold så godt i bremsetrommelen/bremseskiven og legg den oppå noe passende så du ikke strekker bremseslangen eller bøyer styrestaget. Altså: Ikke rør endeleddet om du ikke må.
Sitter noen av armene godt fast, slå et par slag på siden der hvor bolten går igjennom spindelen og bruk rustløser.
Bærekulene klarer du ikke å skifte selv, derfor er vi glade for at Unneberg bil kan gjøre dette for oss.
Du løsner derfor hele bærearmen ved å løsne mutteren innerst mot forstillingen litt og skru skruen ut med en sekskantnøkkel. Dra den så rett ut. Sitter den godt, ta spenntak mot forstillingen og rugg og dra. Vær klar over at inni der er det fullt av fett. Ikke rør det som er inni (fjærpakken).
Avtal nå med Unneberg bil at du ønsker å kjøpe byttearmer av dem, tørk av dine og send dem til dem.
Vær også klar over at på den øvre bærekulen sitter det en "eksentermutter", løsne den om du får det til, evt. be dem sende dem tilbake til deg. Pass også på gummipakningen som sitter på forstillingen, evt. bestill ny om det pleier å lekke fett rundt bærearmen.
Det anbefales å bytte på begge sider, så en ikke risikerer skeiv bil.

Skal du i steden bytte endeledd, evt. alt gjør slik:
Du må være klar over at du skal dytte skruen oppover, og monterer avdrageren riktig?
Som bærearmen, slå et par slag på siden ved skruen og bruk rustløser.
Endeleddet skrur du ut av styrestaget.
Vær klar over at det i den ene enden av staget vil det være venstregjenger.
Du vil heller ikke her klare å få ut kulen, men kjøper biten med gjenger og kule ny. (koster mellom 100 og 200,- pr. stk.)
Pass fortsatt på bremsetrommelen og skift gjerne alle fire, for når du først har tuklet med dette så må du på forstillingskontroll slik at bilen din blir trygg å kjøre.

Håper dette var til hjelp, selv om det var en skrekkelig lang forklaring! Glad

Magnus.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: september 08, 2008, 20:08:23 pm »

Går det ikkje an å skifte bærekuler vist du har ei sånn pressa på x-antal tonn Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: september 08, 2008, 20:39:28 pm »

Ok, dette oppklarte litt. Skal ta bilder i morgen, så ingenting misforstås. Jeg fikk feil på EU på en bærekule, derfor tenkte jeg å bytte alle 4. Har også kjøpt senkespindler, og da må jeg visst bytte til nyere endeledd (for '68 og oppover, min er '66). Tenkte å gjøre alt i samme slengen.
Loggført

(o\ ! /o)

wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 08, 2008, 20:41:34 pm »

Har bytta bærekuler den gangen jeg hadde sånn forstilling, og ja... en sånn presse er et must. Har sånn på jobben, og har hatt mye glede av den. Både når de skal fra hverandre, og når du skal ha det sammen igjen uten å slå i filler nye deler..  Blunker
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: september 08, 2008, 20:58:39 pm »

Og du varma ikkje opp(eller ned) noko?? Berre trykte den ut, og trykte inn ei ny?

Kor mangen tonn brukte du?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #11 på: september 08, 2008, 21:13:02 pm »

Fikk et berømt firma til å presse inn bærekuler for meg, men de var altfor "trange". Noen her på forumet sa at det vile gi seg etter en 500 km. Men etter 3-4000 km og nesten et års kjøring er de fremdeles så harde at bilen ikke er selvopprettende. Nå må jeg av med bærearmene for å få presset mer på kulene slik at de blir løsere.

Altså: Før du monterer de nye armene, sjekk at bærekulene du setter på ikke er for harde - ellers blir bilen din et sant mareritt å kjøre med. Fortell gjerne firmaet du bruker til å presse dem på at de må ta hensyn til dette!


Ellers ble jeg lurt av en inkompetent EU-kontrollør, som hevdet at bærekulene var slitt, og jeg ble nødt til å skifte dem. Etter hva jeg forstår skal bærekulene skiftes når de er så løse (slarkete) at de ikke klarer å holde seg oppe av seg selv når pinnen er i horisontal stilling (om du skjønner hva jeg mener?). Er du sikker på at du må skifte bærekule? Det er ikke bare pakningen som er litt sprukket, da?
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 08, 2008, 21:24:33 pm »

Presset de bare inn uten varme ja. Husker ikke hvor mange tonn det var jeg brukte, men det er jo veldig viktig hvor på kulene du presser. Selv hadde jeg noen dreide hylser, som passet utenpå ytterringen på kulene. Ellers presser man de jo i stykker.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: september 08, 2008, 21:27:08 pm »

Hmm.. må forske litt meir på dette mao.

Men takk for hjelpa!

Cab89: Har du ordna dette nå?? Har ikkje hørt meir ifrå deg Rekker tunge
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #14 på: september 08, 2008, 21:32:31 pm »

Det er mye viktigere å ha et javnt høyt trykk på de, enn mange små slag..  Blunker
Da får man et lite "knækk" og kulene detter ut. enkelt og greit..
Men har aldri hørt at disse kan presses så de blir trange?? Da må de rett å slett være pressa i stykker da?
Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?
Loggført

TEW
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: september 08, 2008, 21:41:27 pm »

http://www.pavementsucks.com/tech/balljoint.php

Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #16 på: september 08, 2008, 21:47:20 pm »

Har tydeligvis fått med meg alt denne gangen..  Blunker
Loggført

Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: september 09, 2008, 15:23:25 pm »

Her er bilder. Ettersom det jeg har forstått, sitter bærekulene i enden av de parallelle bærearmene. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å ta av bærearmene.

På det andre bildet er endeleddet? Eller har jeg misforstått?


* DSC_2946.jpg (82.48 KB, 800x532 - vist 5374 ganger.)

* DSC_2948.jpg (81.16 KB, 800x532 - vist 2617 ganger.)
Loggført

(o\ ! /o)

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: september 09, 2008, 15:26:34 pm »

du har nok forstått det rett Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #19 på: september 09, 2008, 15:28:35 pm »

Ok flott, da var det jobben med å få av bærearmene Rekker tunge
Mutteren er skrudd ut, men ikke den øverste bærearmen.
Loggført

(o\ ! /o)

TEW
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: september 09, 2008, 16:34:25 pm »

Mutteren er bare en låsemutter, det som holder bærearmen er umbracoskruen mutteren satt på.
Loggført
ReidarRust
Medlem
***
Innlegg: 158
Bosted: Horny Island



Vis profil
« Svar #21 på: september 09, 2008, 16:47:24 pm »

Ok, dette oppklarte litt. Skal ta bilder i morgen, så ingenting misforstås. Jeg fikk feil på EU på en bærekule, derfor tenkte jeg å bytte alle 4. Har også kjøpt senkespindler, og da må jeg visst bytte til nyere endeledd (for '68 og oppover, min er '66). Tenkte å gjøre alt i samme slengen.

sjekk indre diameter på hjullagrene hvis du skal montere senkespindler. jeg måtte bytte lagrene på min pga at de var for små....
Loggført

Horny Island Aircoolers #1
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #22 på: september 09, 2008, 16:53:24 pm »

sjekk indre diameter på hjullagrene hvis du skal montere senkespindler. jeg måtte bytte lagrene på min pga at de var for små....
Er klar over dette, har kjøpt nye hjullagre som er fra 68-.
Loggført

(o\ ! /o)

66 bobla
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted: Hauge i Dalane, Rogaland



Vis profil
« Svar #23 på: september 09, 2008, 20:22:02 pm »

Jeg brukte en 30 tonns presse når jeg skiftet mine bærekuler, men jeg var ikke oppe i maks trykk. Halve jobben er å lage et godt mothold og akslinger/hylser  til å trykke med.
Viktig å få trykket rett på feste til kula, ikke på skjeiva. ps trykk bare på ytterringen.  obs obs! bærekulene er også myke i bunnen.
Loggført
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #24 på: august 07, 2014, 11:03:52 am »

Jeg tar opp denne tråden igjen, da jeg skal gå igang med å bytte mine bærekuler på en 74 bay. Jeg fant denne videoen på youtube hvor det er en som tar for seg denne jobben:


Jeg legger merke til at 26 sekunder inn i filmen viser han motholdet han bruker. Dette har ett par "hakk" som kan se ut som skal gå inni de hakkene som er på bærekulene for å presse mot armen. Vet noen hvor man evnt. kan få tak i ett slikt sett? Jeg har funnet ett på ebay, men er usikker på om det kan brukes.

http://www.ebay.co.uk/itm/21PCS-Universal-Ball-Joint-Separator-4x4-Master-Adaptor-Removal-Service-Kit-Auto/261142675490?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D24195%26meid%3D8862569497282339442%26pid%3D100011%26prg%3D10285%26rk%3D1%26rkt%3D10%26sd%3D200528475993
Loggført
JarleA
Seniormedlem
****
Innlegg: 296
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #25 på: august 08, 2014, 09:56:53 am »

Jeg brukte presse da jeg byttet mine. Mener at jeg var over 20 tonn trykk før de slapp! I og med at de gamle var kasserte slippe jeg et større hakk i de gamle for å få mothold i pressa. For å få i de nye dreide jeg en hylse som jeg trodde over kula.
Loggført

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #26 på: august 09, 2014, 07:17:04 am »

Jeg hadde ikke utstyr (presse) til å bytte selv, og for å være sikker på at gummihettene på de nye bærekulene ikke skulle bli skadet,
og ikke minst, forhindre at de ble poppet dårlig på plass slik at svingingen på bilen blir treig, så leverte jeg de på verksted.

Dette er eneste jobben på 4 år med restaurering som jeg ikke har gjort selv (bortsett fra pulverlakkering og sandblåsing av noen deler),
og siden de gamle bærekulene satt ganske godt fast, ble regningen på bytte av bærekulene på 1650,- !!
Da husket jeg hvorfor jeg driver med veteran: da kan jeg ordne det meste selv.  Øyerulling

Men, det er en viktig del av bilen, så jeg synes det er verdt å betale for jobben om man ikke har en dyktig kjenning med rett utstyr  Blunker


* PIC_0682x.jpg (115.91 KB. 600x488 - vist 712 ganger.)

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #27 på: august 09, 2014, 07:47:01 am »

Denne tråden er ny for meg.... Så Unneberg bytter kuler i bære armer altså. Har prøvd dette selv. Gikk rett vest. Får ta med armer på SCC og høre om de vil ta jobben 😊
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!