mai 28, 2024, 20:34:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Mattis sin 66-mod boble  (Lest 21870 ganger)
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: juli 05, 2008, 00:51:50 am »

Heisann:)
Min boble er ikke et stort prosjekt, bare småting som må fornyes og slikt. Tenkte det var greit å lage en egen tråd, så jeg senere kan se tilbake på hva jeg har gjort, og for egen motivasjon..

Go' bilen kjøpte jeg nå på tirsdag. Dette er min første bil som jeg faktisk eier selv. Jeg kan ingenting om bil og motor, så jeg kjøpte den for å lære litt om denslags. Bror (Gaston her på forumet), har jo litt peiling etter å ha restaurert sin 57 split buss, så vi skal nok klare å fikse eventuelle problemer.

Clutchen var nesten helt gåen når vi skulle hente bilen hos selger, så det var en utfordring å kjøre 20 mil. Kunne nesten ikke røre gasspedalen uten at den begynte å slure.

De to siste dagene har jeg fått jobbet litt på bilen. Tok ut seter og matter, og fikk støvsugd innvendig. Så gikk jeg over rustområder med brunox. Fant et ganske stort rusthull ved kanalen bak ved batteriet, og et fremme på høyre kanal.

Var på HotShop idag, kjøpte ny clutch, viftereim, simmeringer m.m. Fikk byttet clutch med bror, så nå går den som en drøm Blunker


* DSC_1902.jpg (106.59 KB, 700x465 - vist 269 ganger.)

* DSC_1900.jpg (69.62 KB, 700x465 - vist 270 ganger.)

* DSC_1904.jpg (54.57 KB, 465x700 - vist 225 ganger.)

* DSC_1917.jpg (64.09 KB, 700x465 - vist 222 ganger.)

* DSC_1918.jpg (74 KB, 700x465 - vist 228 ganger.)

* DSC_1919.jpg (63.59 KB, 700x465 - vist 248 ganger.)

* DSC_1952.jpg (32.41 KB, 700x465 - vist 273 ganger.)
« Siste redigering: juli 05, 2008, 00:55:26 am av Matti » Loggført

(o\ ! /o)

Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: juli 05, 2008, 01:06:09 am »

Skal til fredrikstad imorgen, så vi rakk akkurat å bytte clutch. Har bare rukket å polere panseret og venstre framskjerm, får ta det imorgen tidlig eller på treffet Glad

Planer fremover:
  • Polere, shine opp takstativ og beise trespilene
  • Kjøpe nye matter og trekk til seter
  • Bytte ut låsesystemet (fikk bare tenningsnøkkel av han jeg kjøpte bilen av). Eller trenger man ikke å bytte alt?
  • Sveise på rustområder

Langsiktig plan:
  • Senke foran (puma)
  • Oppgradere 6 -> 12 volt
Loggført

(o\ ! /o)

HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #2 på: juli 05, 2008, 01:09:31 am »

Gratulerer med fin bil!!!   Gliser Gliser
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #3 på: juli 05, 2008, 08:13:29 am »

Vi gleder oss til å se deg!
Loggført

... it's an adiction ... 
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: juli 05, 2008, 09:41:50 am »

Litt flere bilder:


* DSC_1984.jpg (82.93 KB, 700x465 - vist 239 ganger.)

* DSC_1988.jpg (82.81 KB, 700x465 - vist 286 ganger.)

* DSC_1991.jpg (76.72 KB, 700x465 - vist 317 ganger.)

* DSC_1993.jpg (76.97 KB, 700x465 - vist 255 ganger.)

* DSC_1998.jpg (57.07 KB, 700x465 - vist 264 ganger.)

* DSC_2001.jpg (65.99 KB, 399x600 - vist 235 ganger.)

* DSC_2004.jpg (70.9 KB, 700x465 - vist 223 ganger.)

* DSC_2007.jpg (68.97 KB, 700x465 - vist 317 ganger.)
Loggført

(o\ ! /o)

Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: juli 05, 2008, 09:44:08 am »

Jeg har rustbehandlet innvendig, men det var etter at jeg tok disse bildene..



* DSC_2008.jpg (82.77 KB, 700x465 - vist 272 ganger.)

* DSC_2015.jpg (90.3 KB, 700x465 - vist 284 ganger.)
Loggført

(o\ ! /o)

Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #6 på: juli 05, 2008, 10:31:09 am »

Gratulerer med en knakande fin boble!

Ser jo ut til at polishen hjalp litt da  Blunker
Ølkasse-bukker var noe nytt for meg  Osteaktig

Denne kommer nok til å bli fet med puma forstilling, og muligens bredda orginalfelger ?  Gliser

Bra med masse bilder Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: juli 05, 2008, 10:46:37 am »

Kjempefin boble !!! Gliser

Er skrivebordsbakgrunn det mørke bildet Kult

Hold oss oppdatert Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #8 på: juli 05, 2008, 17:26:36 pm »

Og så pollerte Matti bilen sin i dag:




Ble det bra?
« Siste redigering: juli 05, 2008, 17:47:31 pm av prizma » Loggført

... it's an adiction ... 
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #9 på: juli 06, 2008, 08:39:08 am »

Kjempebra!!   Gliser
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juli 06, 2008, 08:50:21 am »

fin bil dette ja!
ser du har puma som langsiktig plan!!??
det er vel ingen grund til å vente?
har en puma med ditt navn på som ligger i garasjen jeg..
1500 så er den din!
det er jo tross allt kun en max 2 timers jobb!
Loggført
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: juli 06, 2008, 11:24:15 am »

Hehe, poleringen hjalp den! Har bare tatt panseret og skjermene foran. Hadde tenkt å gjøre meg ferdig idag, men det regner jo Sint

Førsteprioritering er belter, polering og sånne ting.

Sliter med at motoren ikke starter. Det er kanskje noen dårlige koblinger i det elektriske eller noe sånt, for motoren går kjempebra.. Har nytt batteri, men motoren svivver såvidt rundt likevel. Merket at når jeg kjørte med lys hjem fra Fredrikstad, begynte motoren å slure veldig, nesten uansett hvor høyt turtallet var. Prøvde å skru av lys, så går den perfekt igjen. Noen som har noen ideer om hva som kan gjøres?

Fant også ut i går at dynamofoten (vet ikke helt hva det heter), er 12 volt, mens dynamoen er 6v. Foten er for stor til dynamoen, så tidligere eier har bygget opp under med plater og skruer Tvilende . Vi skulle stramme viftereima, men det var ingen chims (?) igjen..
Loggført

(o\ ! /o)

Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: juli 06, 2008, 13:47:30 pm »

Jeg lurer på dette med sikkerhetsbelter.. Jeg ser det er fester det det.. Kan jeg bare dra på Thorsov Bilrekvisita, kjøpe og installere på 10 minutter? Skal til hytta imorgen, og må ha belter til turen..
Loggført

(o\ ! /o)

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: juli 06, 2008, 17:24:32 pm »

Det kjem vel an på om du skal ha to eller tre-punktsbelter, og om dei har det på thorshov..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #14 på: juli 06, 2008, 17:34:02 pm »

Sjekk om du får tak i originale belter, Mattis.. Dei eksisterar.  Blunker
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #15 på: juli 10, 2008, 20:28:26 pm »

Jeg lurer på dette med sikkerhetsbelter.. Jeg ser det er fester det det.. Kan jeg bare dra på Thorsov Bilrekvisita, kjøpe og installere på 10 minutter? Skal til hytta imorgen, og må ha belter til turen..

Njaaa, spørs om du har festet ned e på b-stolpen, slik min 65 mangler...

Se http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5747.0.html

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: juli 13, 2008, 09:49:50 am »

Delene kom fra Cip1, så jeg og bror fikk gjort en del i går:
  • Byttet list ved motorrommet (rundt lokket)
  • Byttet list foran ved panseret
  • Sveiset inn nytt metall ved rusthullet foran på høyre varmekanal
  • Lagde fester til setebelter (takk til .LP), og installerte 3 punkts fra Cip1.

Gassvaieren må byttes, men jeg vet ikke hvor lang den skal være. Jeg har en som er 2627mm, denne skal passe fra 66-71. Men den som er 2650mm skal også til '66 (57-66). Hvilken lengde er riktig? Bilen er førstegangsregistrert 27. april 1966, hvis det hjelper..
« Siste redigering: juli 13, 2008, 10:05:39 am av Matti » Loggført

(o\ ! /o)

Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: juli 30, 2008, 09:14:44 am »

På tide med en ny oppdatering nå snart. Vært på hytta noen uker, så har ikke fått gjort så mye. Har trukket om setene, ble ganske bra. Har også bytta gassvaier.

Jeg var innom et motorverksted her på Tjøme, og fikk konstantert at det sannsynligvis er starteren som er gåen. Så da blir det oppgradering til 12v med ny starter så fort som mulig!

Finnes det et sett med alt man trenger for å bytte til 12v? Noe Unneberg har kanskje?


* int.jpg (28.09 KB, 700x525 - vist 265 ganger.)

* int2.jpg (26.03 KB, 700x525 - vist 270 ganger.)
Loggført

(o\ ! /o)

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: juli 30, 2008, 20:39:46 pm »

Flotte seter!!
Trur unneberg har eit sånt sett frå 6 til 12 volt, men der er det ikkje med batteri...  ;=)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Keirn
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Malmø


Magister Mundi Sum


Vis profil WWW
« Svar #19 på: juli 30, 2008, 20:52:52 pm »


Fin bil det der , liker i grunnen lakken som den er jeg da .
Pass på å få sjekket jordinga til motorn/ Chassie, det kan bli mye fanteri av dårlig jord.
Loggført

Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #20 på: juli 31, 2008, 15:38:28 pm »

Da har jeg byttet starter, uten hell. Samme problem som før; det kommer et klikk når jeg vrir om, men det skjer ingenting med starteren. Kanskje den sviver en gang rundt, men starte vil den ikke.

Da burde man vel se på det elektriske, kanskje bytte ut gamle ledninger??

Pass på å få sjekket jordinga til motorn/ Chassie, det kan bli mye fanteri av dårlig jord.
Skrudde den av, og dynka alt sammen i white spirit, så det er så rent som det kan blitt. Fortsatt ingenting Flau
« Siste redigering: juli 31, 2008, 15:41:13 pm av Matti » Loggført

(o\ ! /o)

FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #21 på: juli 31, 2008, 16:22:36 pm »

Har du sjekka batteripolane dine? Altså, kablane og klemmene?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #22 på: juli 31, 2008, 16:47:25 pm »

Hva er symptomene på dette startproblemet da?
Loggført

FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #23 på: juli 31, 2008, 16:48:10 pm »

Samme problem som før; det kommer et klikk når jeg vrir om, men det skjer ingenting med starteren. Kanskje den sviver en gang rundt, men starte vil den ikke.

Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #24 på: juli 31, 2008, 16:50:56 pm »

Der var det ja, samme problemet jeg har.
Hittil så jobber jeg med å bytte starter for det var nærmest allt som pekte
på den, men om det ikke er den så sjekk ledningene som går til starter
og som sagt over meg. Jordinga.
Loggført

Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #25 på: juli 31, 2008, 18:15:31 pm »

Ville ikke tatt for gitt at det er starteren som er gåen (sånn som meg) Blunker

Det som er renset:
- Jordingskabel og festene fra girkassa
- Batteripoler og klemmer
- Kontaktpunkter og fester til starteren

Har prøvd trikset med å skrutrekker mellom ledningene på starteren, uten at det hjalp noe mer. Kan man da anta at det er ledningene?

Imorgen skal vi prøve å bytte ut kabelen mellom batteriet og starteren, kanskje det hjelper..
Loggført

(o\ ! /o)

HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #26 på: juli 31, 2008, 19:31:20 pm »

Har du målt spenningen på batteriet ditt, og om du har samme spenningen på starteren, og på innslaget når du vrir på nøkkelen?

Husk å måle både jord og pluss direkte på starteren med et multimeter. Da får du også med deg om det er spenningsfall på grunn av eventuelle jordings og ledningsfeil mellom batteriet, tenningsnøkkel og starteren. Glad

For å se om en starter er ok, er det også greit å prøve den i skrustikka med et batteri og to startkabler..
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #27 på: august 01, 2008, 13:25:34 pm »

Da har jeg sjekket litt med et multimeter.. Jeg har aldri brukt et sånt før, så det er ikke sikkert at mine målinger er riktig.
Når tenningen var på, viste multimeteret 6,23v.
Når jeg vred om nøkkelen, hoppet spenningen ned til 2/3v.

Det jeg hvertfall kom fram til var at spenningen på batteriet, starteren, og tenningsnøkkel er lik.

Bror la merke til at det grønne lyset i speedometeret (oljetrykk), ikke lyser når tenningen er på. Det kan vel ikke ha noe å si?

Loggført

(o\ ! /o)

Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #28 på: august 07, 2008, 16:34:18 pm »

Var på Unneberg i går og kjøpte deler, så nå er det 12v på bilen Blunker

Jeg sliter fortsatt med det samme problemet, at starteren sliter med å svive motoren rundt. Trodde dette ville løse seg med dobbel spenning på den samme 6v starteren, men ei..

Når jeg vrir om nøkkelen, tar det heller ikke mer enn 2-3 sekunder før det begynner å ryke og gløde ved batteripolene. Veldig skummelt, har ikke turt å starte den mer enn et par ganger.

Edit: Fant ut at hele problemet lå i jordingskabelen til batteriet. Det begynte å ryke fordi jeg hadde trukket en startkabel mellom jordingakabelen og batteripolen (jordingskabelen var ikke lang nok med et 12v batteri). Så nå spinner starteren som bare rakkern Gliser Gliser Gliser Gliser

Det jeg er usikker på nå er hvordan jeg skal koble ledningene til de to nye relèene foran under panseret.
« Siste redigering: august 07, 2008, 21:09:20 pm av Matti » Loggført

(o\ ! /o)

Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #29 på: august 31, 2008, 21:46:29 pm »

I det siste har jeg tenkt tanken på å ikke kjøre bilen i vinter, og heller bruke den tiden på å dille med den. Planene er å sette på senkespindler, kanskje overhale bremser, gjøre om til 2-krets bremsesystem, bytte ut typiske slitedeler osv..

Men det jeg tenkte på i hovedsak er å lakke om bobla. Det blir da den orginale sea blue-fargen. Altså bare utvendig lakkering, hvor jeg enten maskerer over rutene, eller tar de ut, og gjør jobben skikkelig. Er dette et veldig stort prosjekt, eller noe jeg klarer (som aldri har pusset ned en bil, eller lakkert)? Jeg og brodern gikk til innkjøp av trykkluftskompressor, så da skal jeg lakke og gjøre alt selv.
Loggført

(o\ ! /o)

Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!