mars 28, 2024, 17:38:55 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ny Porsche 4-cyl boxermotor  (Lest 5761 ganger)
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« på: juni 04, 2014, 12:02:06 pm »

Ser for meg at denne etterhvert kan bli et populært alternativ å stappe inn i gamle folkevogner

http://www.motorauthority.com/news/1022843_first-details-on-porsches-new-four-cylinder-boxer-360-hp-version-planned?fbfanpage

Google Trans:

Porsches administrerende direktør Matthias Mueller bekreftet nylig at det utvikles en ny firesylindret boxer-motor til å drive sin neste generasjon av sportsbiler , og starter med den neste Boxster og Cayman mot slutten av tiåret , og nå har vi noen flere detaljer på motoren, inklusive ccm og krafttall .

Ifølge CAR, har Porsche utviklet tre versjoner av motoren, 1,6 , 2,0 og 2,5 liter. 1,6 - literen sies å levere 210 hestekrefter, mens 2,0 - liter sies å være god for 286 hestekrefter og 295 nm. 2,5 - liters bør være god for opp til 360 hk og 347 nm ifølge rapporten. For å oppnå disse tallene, blir disse turbomatede samt direkte innsprøytingsteknologi.

Mens alle tre motorene har blitt utformet, er det bare de 2,0 - og 2,5 - litere forventes å bli brukt av Porsche. 1,6 - liters sies å ha blitt designet for innstegsnivår-roadsterne Porsche vurderer å lansere , men har siden kansellert .

Motoren dukker opp i neste Boxster og Cayman. Vi vil også se motorene blir bruit i Porsche Macan og Cayenne, eventuelt integrert med hybrid teknologi. Til slutt vil vi trolig se motoren brukt 911 , spesielt hvis Porsche oppnår suksess med sin firesylindret ( V - 4 ) 919 Hybrid LMP1.

(Obs, Porsche har allerede en firesylindret modell i sin lineup, Macan , men motoren i denne modellen er en rekkefirer lånt fra Audi .


Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #1 på: juni 04, 2014, 12:15:12 pm »

Blir vel vannkjølt denne da....

ghia69
Loggført

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #2 på: juni 04, 2014, 12:23:37 pm »

4 sylindra 911!!? Nå går de for langt her...

Men sikkert gull til boble-bruk! (om 15 år)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 04, 2014, 12:24:56 pm »

Ehh..

Ser jeg syner, eller har Mr. haz lagt ved bilde av en 6er?

 Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #4 på: juni 04, 2014, 12:51:03 pm »

Jeg og teller 6 stk pinner som skal gå ut og inn..
Loggført

Mvh

Marius
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: juni 04, 2014, 13:02:49 pm »

Jeg og teller 6 stk pinner som skal gå ut og inn..

Jeg ser:

- 6 injectors
- 6 innsugskanaler
- 6 sylindre
- 6 råder

Basert på hva jeg ser så TROR jeg dette er en 6 sylinder motor.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #6 på: juni 04, 2014, 13:33:06 pm »

 Osteaktig
[/quote]

Jeg ser:

- 6 injectors
- 6 innsugskanaler
- 6 sylindre
- 6 råder

Basert på hva jeg ser så TROR jeg dette er en 6 sylinder motor.
[/quote]

å fytti grisen, den lo jeg faktisk høyt av  Gliser
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 04, 2014, 13:57:11 pm »

Porsche skal kun forbrenne i 4 av sylinderne. De to sylinderne innerst mot svinghjul skal kun pumpe luft for å få renere avgass.































 Rekker tunge
Loggført

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #8 på: juni 04, 2014, 14:09:13 pm »

 Blunker


* Porsche-Engine-Opening.jpg (36.27 KB, 640x346 - vist 305 ganger.)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #9 på: juni 04, 2014, 16:59:35 pm »

For en søt og forutsigbar gjeng dere er Gliser
 
Bildet er selvfølgelig et illustrasjonsfoto, men det skjønte dere vel sikkert. Men klart, hadde det vært omvendt så hadde jeg også påpekt det åpenbare.
 
Litt overrasket er jeg over at det er den store snakkisen her? Hallo folkens, firesylindret boxermotor!!
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 04, 2014, 20:27:21 pm »

Subaru lager de med samme effekt, og til og med til Diesel fuel. Til en brøkdel av hva denne motoren kommer til å koste. Så jeg skjønner ikke helt greia. Eller er det navnet Porsche som er det viktige.
Loggført

haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #11 på: juni 04, 2014, 22:02:17 pm »

Tipper Porsche er kneppet mer interessert i å utvikle egne motorer enn å bruke Subru sine, selv mener jeg dette er et steg i riktig retning for Porsche
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 04, 2014, 22:17:52 pm »

Det bør gå an å få en 1600cc 16V 4 sylindret turbomotor med 350hk og 100'km garanti.







 Gliser







Vi klarer det jo på 8V, men uten garantien
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #13 på: juni 04, 2014, 22:38:14 pm »

Holder du på med folkevogn fremdeles?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 04, 2014, 22:48:05 pm »

Holder du på med folkevogn fremdeles?

Jeg? Seff. Mye bedre enn porsche a gitt  Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #15 på: juni 04, 2014, 22:54:30 pm »

Du missforsto. Jeg har ikke akkurat Porsche dilla... så det jeg mente var.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal være så stort på et luftkjølt vw forum. Om det er en vannkjølt Porsche eller subbis spiller da vel ingen rolle. Subaru har da allerede 2,5 liters STI motor på 305 hp og antar de har lengre garantier enn Porsche. Til en mye lavere kostnad. Begge er boksere med vann. Og ingen av de er stemplet med noen vw logo. Så det forsøker å få frem er hvorfor dette i det hele tatt en nyhet for oss boblefolket. Eller tenker vi fortsatt på Porsche som en vw. Fordi Ferdinand Porsche tegnet den første bobla. Eller er det hekkmonteringen vi drar en sammenligning til. Har egentlig aldri skjønt greia.

At Porsche utvikler nye boxermotorer for å henge med skjønner jeg godt med så sære kunder de har. Hvilket annet bilmerke har mått beholde samme takprofil og grunnleggende design på en bil i 40 år pga kundene. De tør neppe sette noe annet enn en boxer i hekkmodellene sine. Bare se på storsatsingen 928. Porsche la mye penger i utviklingen. Og produserte en bedre bil enn 911... Men kundene sa nei. Og skulle ha bilene tilnærmet like som på 70 tallet.

Når vi først er inne på vann, effekt og andre bilmodeller.. er dette for meg mye mer interessant. Bare synd av CEO head Mazda chief har satt ned foten for all utvikling. Bummer http://www.mazda.com/stories/rotary/16x/

 
Tipper Porsche er kneppet mer interessert i å utvikle egne motorer enn å bruke Subru sine, selv mener jeg dette er et steg i riktig retning for Porsche
Loggført

haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #16 på: juni 05, 2014, 07:47:23 am »

Jeg tenkte nok på VW luftmiljøet generelt verden om, Jee, ikke dette lille universet her. Ser hva du sier, men tror nok ikke alle er helt enig  Glad
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #17 på: juni 07, 2014, 18:01:37 pm »

Det som kan gjøre det interessant for de som evt kunne tenke seg vannsøl i folkevogna si, er at om pordche hadde klart å lage denne motoren så og si problemfri, noe jeg tviler på, så er det ingen som er interessert i disse motorene om bilen må høgges og da kan de bli billige. For det er jo ingen med vettet i behold som setter en slik i sin 73 rs replika.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: juni 07, 2014, 20:34:05 pm »

Kanskje litt off topic her, men er det noen som har prøvt T1/4 kjøling og bare luft på en Subarumotor?
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #19 på: juni 08, 2014, 17:40:49 pm »

Hva mener du med det? Du får jo ikke kjørt noenting av en subarumotor uten en radiator?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #20 på: juni 08, 2014, 17:43:47 pm »

Oxy-subi med scat spilt port topper?  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #21 på: juni 09, 2014, 17:37:43 pm »

Hørtes ut som mye arbe og lite gevinst erlend, poenget med subi må jo være 16v eller vannkjøling eller begge deler?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #22 på: juni 09, 2014, 19:55:18 pm »

Hørtes ut som mye arbe og lite gevinst erlend, poenget med subi må jo være 16v eller vannkjøling eller begge deler?

Seff

Men det er nok mulig å få til. Enda bedre er nok 911 topper så du får OHC.

Finnes det luftkjølte 911 topper med 4 ventiler per sylinder?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #23 på: juni 09, 2014, 21:04:20 pm »

Hørtes ut som mye arbe og lite gevinst erlend, poenget med subi må jo være 16v eller vannkjøling eller begge deler?

Seff

Men det er nok mulig å få til. Enda bedre er nok 911 topper så du får OHC.

Finnes det luftkjølte 911 topper med 4 ventiler per sylinder?

Det tror jeg ikke, nei. Nærmeste du kommer, blir toppene på Porsche 959. Luftkjølte sylindre, men vannkjølte topper, nettopp så det skulle bli mulig med 4 ventiler per sylinder.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!