mars 29, 2024, 15:35:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygge om 1303 til cabriolet, ikke roadster...  (Lest 3076 ganger)
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« på: juni 16, 2014, 21:06:16 pm »

Har stående en 1303 med rusten karosseri samt et rustfritt orginalt 1303 cabriolet karosseri og siden drømmen om å kjøre toppløst(på bilen!) har vært der i alle år tenkte jeg å sjekke mulighetene for å få dette godkjent.

Alle forsterkningene sitter jo på cab karossen(eller er jeg på bærtur?) så ser egentlig ikke hva som skulle stoppe dette bortsett fra dokumentasjon.
Holder på å lage til en søknad til biltilsynet.

Er det noe jeg overser?? Er det noen plasser, sider på nettet, eventuellt papirer som forteller om 1303 cabens oppbygning som kunne vært greit å legge ved søknaden. Biltilsynet vil vel ha så mye som mulig dokumentert

Om noen har cab mekanisme/tak og sidevinduer etc er jeg int å kjøpe.
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: juni 17, 2014, 11:34:12 am »

Forskjellen mellom cab og standard er dette (skissen er pre-1971, men er stort sett det samme):



Med andre ord er det bare forsterkningene langs siden av bunnplaten som må sveises på. Så hvis du har et som ikke er fiklet med skulle det være greit. Har vært gjort før i Norge, traff en kar en gang som hadde sveist en cab på en standard 1303 bunnplate. Må godkjennes av biltilsynet, så søknad i forkant er nok lurt.

http://www.chucksconvertibleparts.com/ har mange deler til cab. Ellers er det ting å få kjøpt fra nettbutikkene i USA.

For at det skal bli en cab av det må du ha alle vinduer m/mekanismer og rammer, kalesje med ramme og trekk, gummilister, baksete, dørpaneler, tepper, speil, osv.  Antar at en delebil er billigste vei ut av dette, det er ikke mange løse deler å få kjøpt her hjemme, i hvert fall ikke når du må ha alt. Sjekk classified på www.thesamba.com, det er flest cab'er i USA.

Loggført
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« Svar #2 på: juni 17, 2014, 19:23:26 pm »

se der ja, takker for innspill!! kan printe det ut å legge det ved søknaden. blir en del ting å kjøpe inn ja, men å finne en rimelig 03 cab delebil er vel verre enn nåla i høystakken. Får kjøpe litt etter hvert hvis tilsynet er positiv til ombygginga. Karrosseriet er helt og ikke tuklet med, har disse dobble kanalene etc.
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: juni 17, 2014, 20:34:08 pm »

Absolutt oppnåelig prosjekt (gitt at faktorene tid og kostnad prioriteres ned... Gliser).

Er det US eller tysk karroseri du har? Hvis det er US må du ha nye skjermer og innfesting for andre fangere med mindre du sveiser på europeiske fester. Bør kanskje avklares med BT mht hvilken typegodkjenning bilen skal følge.
Loggført
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« Svar #4 på: juni 17, 2014, 20:42:27 pm »

Absolutt oppnåelig prosjekt (gitt at faktorene tid og kostnad prioriteres ned... Gliser).

Er det US eller tysk karroseri du har? Hvis det er US må du ha nye skjermer og innfesting for andre fangere med mindre du sveiser på europeiske fester. Bør kanskje avklares med BT mht hvilken typegodkjenning bilen skal følge.


Er kansje US siden innfesting til støtfanger bak ikke ligner noe jeg har sett før, men skjermer passer di ikke overens??
Har selvsagt mulighet for å flytte over innfestningene til fangere fra donorkarosseri.
Er det ene eller det andre noen fordel med tanke på typegodkjenning??

Setter stor pris på infoen som kommer opp her Glad
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #5 på: juni 17, 2014, 21:52:49 pm »

US-fangerne på de siste modellene var plassert høyere opp og hadde andre huller i skjermene. Hvis du skal bruke europeiske skjermer/fangere må du bytte alle fire festene. De fås kjøpt løst og er en grei jobb for en dyktig sveiser. Som regel er brakettene rustne, så man pleier å sette på nye.

Jeg vet ikke hva BT sier til dette her, men jeg ville satset på å få benytte typegodkjenning for cabriolet. Mao at du bygger opp en helt original europeisk VW Cabriolet type 15, dønn lik, og får den godkjent deretter.

Hvis de ikke godkjenner dette ville jeg skaffet et tvilsomt cab-vrak (fra USA?) og bygget opp derfra. Siden du bare beholder bunnplaten med motornummer fra den gamle bilen skulle jo det være formelt greit da.

« Siste redigering: juni 17, 2014, 22:30:13 pm av JFP » Loggført
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« Svar #6 på: juni 18, 2014, 11:19:26 am »

aha da skjønnte jeg hva du mente med problemet fangere/skjermer, det må jeg ut å måle, er ikke noe problem å sveise inn europeiske hvis det er det som må til Glad

får lage en utfyllende søknad til biltilsynet så får vi se.

Er det en fordel å legge ved bilder av bil og karosseriet?
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: juni 18, 2014, 11:49:06 am »

Det er bare bak du må bytte fanger innfestinger. Skjermene foran er også "like" når det gjelder fanger hull.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #8 på: juni 18, 2014, 12:57:53 pm »

Det er bare bak du må bytte fanger innfestinger. Skjermene foran er også "like" når det gjelder fanger hull.

Takk for oppklaring - du har helt rett!

Opp til 73 hadde US og europeiske avlange slisser/hull i skjermene. Hvis det nye karrosseriet er 73-modell skulle det da være greit.
Fra 74 i USA kom de forsterkede støtfangerne med buffer. Da ble hullet trekantet foran og "diamond shaped" bak for å gi plass til bufferen.
Regner med at det satses på å bruke 1303-sedan delene her, så da er det altså bare å sveise på nye fester bak.

Ellers er det en detalj til: Bakplaten bør kanskje skiftes? De siste US-modellene hadde bare ett avkapp/utstansing på høyre side for eksos siden det bare var ett rør.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #9 på: juni 18, 2014, 13:07:28 pm »

Er det en fordel å legge ved bilder av bil og karosseriet?

Sikkert lurt. Det gjelder vel å beskrive prosjektet så godt som mulig, men har ikke søkt om slikt før, så jeg vet ikke.

Er det noe partnummer, serienummer eller VW identifikasjon på det karosseriet du har? Vil tro at saksbehandlerer vil like å vite at det er originale VW deler som brukes og ikke noe "hjemmesveis" greier. Kan ikke tro at det skulle være noe problem da hvis du holder deg helt innenfor typegodkjenning for 1973-modell(?).
Loggført
Brezel
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: Biri



Vis profil
« Svar #10 på: juni 18, 2014, 21:11:37 pm »

PM
Loggført
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« Svar #11 på: juni 19, 2014, 08:29:15 am »

PM

til meg?? har ikke fått noe  Hæ
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!