mai 02, 2024, 04:37:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1959 Wehrmacht look alike (Prosjekt)  (Lest 15029 ganger)
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« på: juli 23, 2014, 20:46:29 pm »

Hei! Jeg er ny her inne og etter interesse fra folk lager jeg en prosjekt tråd på en VW Type 82E Look Alike.

Til å begynne med kjøpte jeg en 1959 boble i Rygge før sommeren, den var helt OK med strøkent understell, karroseriet skulle jeg dog tatt selgeren med en spiseskje salt. Var desverre helt gjennomspist på alle mulige steder enn selgeren forklarte.. Det fulgte med ett helt lass med deler jeg ikke har behov for til både denne og nyere bobler, så vis du mangler noe spør så kan jeg se om jeg har det. (mest motordeler)

Fikk derfor tak i ett 66 karroseri i Sarpsbort som nå i skrivende stund er hos sandblåsern for sistnevnte og grunning så nå begynner det å bli spennende! I det minste for meg!

Prosjektet blir å komme og gå, først og fremst skal jeg få den på veien og ta ting som det kommer.

I august får jeg tak i splitt vindu kitt fra, Spania tror jeg butikken holdt til, så blir det å bytte ut baklykter, dashbord, ratt osv. Men til å begynne med blir det Splittvindu. (åpenbart er dette såppas dyre deler at jeg må ta ting litt her og der  Gliser Så er det bare å slenge på nye lister og det som skal til og Panzergrau lakk!

Hittil har jeg bare mottatt repro NOTEK tyskt stridslys på den kosmetiske siden.

Poster bilder av prosjektet som det kommer, har noen smakebiter men burde vel rote frem Nikon kamera ettervært.

Og om noen har tips, triks og innspill så må dere bare komme det dette, dog innspill som "for store sideruter bak" som jeg har hørt før er ikke spesielt interresante da dette er en Look Alike så godt jeg klarer Glad

Tidligere har jeg restaurert en Dnepr MT11 sidevogn og en rota sammen CJ750 sidevogn BMW R71 replika, så nå tenkte jeg en Type 82E passet seg!



100% nytt bremseanlegg montert, nye kabler og. (ikke komplett på dette bildet)

Motoren står på benken i en annen garasje og trenger en toppjobb, desverre har jo alt av verksteder ferie Glad
Kliner til med Pertronix elektronisk tenning på denne. (6v)
Nye sylindere og stempler, fikk også en mekaniker til å se på veiva og den skulle være helt fin, så der ble det samme gamle.



Notek Stridslys.



« Siste redigering: juli 23, 2014, 20:54:22 pm av Graveyardbbq » Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 23, 2014, 21:58:32 pm »

Artig prosjekt. Håper du topper det med hevespindler, reduksjonsbokser og høye krigshjul.

Men ville absolutt jobbet litt mer med å fra tak i pre 64 karosseri eller ennå bedre pre 59. En oval kan bli en splitt utseendemessig med relativt små inngrep. Da den har riktig størrelse på front og sideruter. En "late modell", dvs alt etter 1964 kan i våre sære bobleentusiasters øyne aldri bli pen/morsom/tøff med en splittet bakrute. Da de har for store dør- side- og frontvindu. Sier ikke dette for å være vrang. Men om du er ny i gamet er kanskje ikke dette lett og se de store forskjellene på. Og om du blir i gamet en stund. Kan jeg garantere deg at du kommer til å angre senere  Blunker  Du sparer kanskje en 5-6000,- kroner nå. Men før du er ferdig med prosjektet vil dette være småpeng  Gliser
Loggført

Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #2 på: juli 23, 2014, 23:06:56 pm »

Joda, såklart Glad Men hadde store nok problemer med å få henta ett karosseri som var 20min unna, så det byr på problemer.. Og med en allerede dårlig betalt jobb :/

På en annen side er jeg av den typen som liker å¨plukke ting fra hverandre 10 ganger være det en bil eller MC, så vis jeg får tak i ett ordentlig gammelt og fint kaross så bryr jeg meg ikke så veldig mye om jeg bytter karossen senere Glad
Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: juli 26, 2014, 10:10:36 am »

om du kan sveise så ville jeg skjært sidevinduene ut av 59 - og sveist i det nye karosseriet . Har hatt i tankene å lage en fake kriger selv  - men har enda ikke klart å drepe en oval på veien dit Blunker 

her i Bergen var det en kar som startet på et slikt prosjekt med en splitt, den er nå solgt og står på lagring, men om du kontakter ErikA på vwacb.no - så kan nok han dra fram noen bilder av den bilen.

Artig prosjekt men som Jee sier - ikke lag en fake som alle i miljøet ser er helt feil fra langt hold Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
unge lovende
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #4 på: juli 26, 2014, 17:09:30 pm »

Eller bare gjør som du vil selv  , din bil  Glad Men forvent deg mange meninger i fra " gamle" kara i miljøet  Blunker
Sikkert bare 2 av 100 som vil se at noe ikke er riktig når du er ute å kjører alikevell ..
Loggført

If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: juli 26, 2014, 19:28:16 pm »

Har selv en "splitt" bygget på en 61. Hos meg er siderutene ok men frontruta blir jo aldri riktig.
Loggført

1961 T1 - Custom
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: juli 26, 2014, 20:58:55 pm »

Eller bare gjør som du vil selv  , din bil  Glad Men forvent deg mange meninger i fra " gamle" kara i miljøet  Blunker
Sikkert bare 2 av 100 som vil se at noe ikke er riktig når du er ute å kjører alikevell ..

klart det er hans bil, men 2 av 100 ?` Tror du skal være bra skjeløyd for å ikke se så åpenbare feil. Man trenger ikke gå så banzai tilverks som bekkelagsmafians KDF looker - men rutene er en veldig synlig del.
Apropos "gamle" kara, de vil nok reagere på alt fra hengsler , felger , støtfangere til taklysets plassering i kupeen Blunker
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juli 26, 2014, 22:18:09 pm »

Her er 82E-bygge som Hans viser til, med buss reduksjonsbokser bak og Kubel (heve) spindler fremme. Dette er et grundig gjennomført prosjekt som jeg kjøpte slik fra tidligere eier:



http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=5186.15
Loggført
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #8 på: august 11, 2014, 21:50:19 pm »

Veldig flott grunnlag det der! litt synd at lakken er blank helgrå. HMK har riktig blågrå panzergrau matt lakk til en billig kr! (er en myte at ww2 lakken var blank)

Jeg jobber for ett kundesenter med minimal lønn, ny i arbeidsmarkedet sånn sett og har ikke all verden med kapasiteter hverken når det kommer til verksted eller noe, så det er Veldig vanskelig for meg å få tak i ditt og datt som er korrekt, dette gjør jeg fordi jeg syns det er morsomt. (syns det er en større synd å senke bobla og stappe på det ene etter andre med lykter og #swag #yolo utstyr.)
Og hvem som helst kan få sutre over rutene så mye de vil, får jeg tak i ett riktig kaross i god stand senere bytter jeg bare og lager meg noe annet morsomt av den som er her nå, kommer alltid til å være på utkikk etter ett korrekt kaross. Og desverre er det en del rusthull i vinduskarmene på 59'n som gjør at det bare er tull å kappe de ut. Nå er disse rutene ferdigsnakket Glad

Uansett.. har fått karroseriet sandblådt og grunnet nå! Noe sveis gjenstår men det er fort gjort.

Så er det vel å få skjermer osv sandblåst og toppene til motoren fikset, utrolig nok sa Sarpsborg Motorverksted at de ikke hadde "stort nok verktøy for å plane toppene" når jeg snakket med de per tlf. Hæ

Må bare påpeke at jeg er 100% enig i hva dere sier om ruter etc, men jeg har ikke Kapasiteter til det per nå..

« Siste redigering: august 11, 2014, 21:55:31 pm av Graveyardbbq » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 11, 2014, 23:16:42 pm »

Kul tråd!
Artig å se at man bygger akkurat det man vil.
Gleder meg til å følge med på denne tråden Blunker
Velkommen!

Litt annet: Godt at de har vett på å si nei hos Sarpsborg Motorverksted.
Det er ytterst få som veit hva de driver med når det skal høvles luftkjølte vw-topper.
Her er det bedre å høre med JEE her inne om han tar på seg en jobb. Det er ikke mange som veit hvordan dette bør gjøres. Det er alt for mange skjeve topper og blokker der ute.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #10 på: august 26, 2014, 23:52:59 pm »

Driver å skal ta en titt i girkassa mi, så har skaffa meg en donorkasse ettersom 1.st giret lager fæle ulyder. Men å få ut svingakslene fra denne var vist ikke helt en gåtur i parken.. Her finnes ingen låseskive å krympe for å få den ut, kun ett stort kulelager som hindrer meg å dra den ut, aner ikke hvordan i huleste jeg skal få den ut med andre ord og internett sa meg ikke mye lurt....

Bilder rundt hele opplegget..







Loggført
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #11 på: august 27, 2014, 07:01:57 am »

Du må splitte girkassa for å få ut akslene !
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #12 på: august 27, 2014, 07:13:33 am »

I tillegg er 1. giret usynkronisert og skal lage en hvinelyd.
Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #13 på: august 27, 2014, 07:32:14 am »

Den kassa var da veldig oljete? Har du sjekket nesekon , pakninger , foringer etc..
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #14 på: august 27, 2014, 09:41:14 am »

Den kassa skal jeg bare ha det interne, den er korrodert ihjel på festepunktene til motoren.

Har forøvrig prøvd å splitte den, men får bare splitta den til ett vist punkt hvor det er noe som henger igjen/holder den tilbake, altså den er vel åpnet 2-3cm så kasse veggene har ikke kontakt med hverandre.
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #15 på: august 27, 2014, 09:45:32 am »

Vil anbefale deg å skaffe original verkstedmanual/CD med kopi/PDF eller annet for å se alle sprengskisser du behøver.

Automobilia i Oslo har det du trenger for å sette deg inn i stoffet, f.eks. girkasser.

Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #16 på: august 28, 2014, 12:20:42 pm »

Klarte å få det fra hverandre, var forøvrig at jeg bare var litt forsiktig som var problemet.

De gode nyhetene er jo at innmaten er tilsynelatende veldig bra, nesten ikke tegn på slitasje og ingen slark i tannhjul osv. kulelager kjennes også veldig bra ut så dette er gode reservedeler. Samt en svingaksel som fortsatt er pen, den venstre hadde desverre gjengene til hjulmutteren tatt kvelden til det punktet hvor jeg ikke kan gjenge det opp igjen...

Etter å ha sett hvordan konstruksjonen er innvendig kan jeg forøvrig tenke meg hvorfor 1.st giret på kassen jeg skal bruke knisser mot og lager ulyd, det var en her som nevnte justering på sjaltearm og dette virker mer korrekt enn å måtte bytte ut noe.
Loggført
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #17 på: september 01, 2014, 13:16:56 pm »

Når det kommer til justering av sjaltearm, er det noen steg som må taes? Skjønner jo at man må skru opp for å løsne bolten på armen, men hvordan justerer man faktiskt den? Er det bare så enkelt som å føre den frem/tilbake og prøve til det fungerer?

For meg virker det som at armen drar 1st giret for langt og at den da gnisser mot noe

Er det noen manual på nettet som beskriver dette?

Har tenkt å ta det på grava til en mekaniker så jeg får jo noe hjelp der, men han har aldri
justert en boble girkasse før han heller..
Loggført
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #18 på: september 26, 2014, 14:41:02 pm »

Har problemer med bremsene mine. Hverken jeg eller mekaniker kan skjønne hva det er.

Bokstavelig talt hele anlegget er nytt, men det er ikke noe kraft. Har brukt power bleeder og sugd ut alt av luft, bremsebånd er justert.

Men fremdeles går pedalen helt i bånn og tar kun såvidt det er noe, pedalen stopper vel kanskje 1-2cm ifra torpedovegg.

La merke til en dag at når en kompis av meg pumpa, så kom det litt i retur i bremseveske beholderen. (kan hende at jeg fikk en dårlig master?)

Ser også tegn til svetting på bremsepumper bak (de er nye), de skal byttes men de lekker ikke såppas at trykket bare skal forsvinne slik.

Master cylinder er ny, men tror den er av brazil typen da den var veldig billig fra Cip1.

Står helt fast her.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #19 på: september 26, 2014, 18:50:27 pm »

Er nok fremdeles luft i systemet.
Begynn å lufte fremme ved hovedbremsepumpa. Hold trykk på pedalen og løsne en av bremserørene slik at det kommer ut luft/bremsevæske, gjør dette på alle koblingene. Det samme gjør du med bremselysbrytern. Sørg også for at akselen/pedalen har 1-2mm slakk fra pumpa.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #20 på: september 26, 2014, 21:02:01 pm »

.
« Siste redigering: april 20, 2015, 01:41:32 am av Graveyardbbq » Loggført
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #21 på: april 20, 2015, 01:56:33 am »

Jeg måtte jo gi etter til slutt, vekk med det nye, inn med det gamle!

Hadde aldri hatt hjerte til å endre en orginal splitt, så next best? En bastard og med litt hjelp av venner så blir dette så bra så, drømmen om en splitt er iallefall nær nå!

Her mangler pilutkapp som er på vei i posten og dashbord som jeg regner med jeg ordner til sommern en gang når den skal sandblåses og gåes ordentlig over. Akkurat nå må den bare bli fiks ferdig og lakkert til Panserfest på Trandum 23.Mai hvor den skal være med en av stridsvognene. Det er en litt lett løsning her og nå, men når jeg blir sponset med lakk av stridsvogn eiern, hvorfor ikke?

Skulle vel kanskje hatt skaffet "crotch coolers" på siden ved dørene, men får finne utkapp først vel Glad




Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #22 på: april 20, 2015, 07:31:46 am »

Det der er et mye bedre utgangspunkt for en kriger ja Osteaktig  tommel opp

men isjasluke eller crotch cooler blir igjen feil da de er datert til 51 - 52 i noen spesifikke mnd'er der .
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #23 på: april 20, 2015, 11:40:17 am »


men isjasluke eller crotch cooler blir igjen feil da de er datert til 51 - 52 i noen spesifikke mnd'er der .


Oja! Det viste jeg ikke. Vet du om andre detaljer som det burde være mulig å få til uten mye "om og men" ?

Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #24 på: april 20, 2015, 11:45:37 am »


men isjasluke eller crotch cooler blir igjen feil da de er datert til 51 - 52 i noen spesifikke mnd'er der .


Oja! Det viste jeg ikke. Vet du om andre detaljer som det burde være mulig å få til uten mye "om og men" ?


Dashbordet, piler, panser og pansermerke, bakluke, med mer. Søk og se på bilder av aktuell modell som kriger. Alt er mulig i dag.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #25 på: april 20, 2015, 12:04:13 pm »

Det viktigste utseendemessing er frontruta, som skal være lavere enn den du har der. Jeg har det fremre delen av taket til en splitt liggende om du kjenner suget.  Blunker 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #26 på: april 20, 2015, 13:49:19 pm »

Motorluke har jeg handlet tidligere, hva er forskjellen på panseret?

Vil ikke bygge om og lage det for fint så jeg ikke tørr å kjøre med djevelskapet heller, så får holde med enkle ting. Stopper nok med dashbordet Glad
Loggført
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #27 på: april 26, 2015, 03:32:47 am »

Litt repp og sveis så blir det så bra til slutt så!

Litt jobb må til forran så jeg får tilbake hull til støtfanger, få sprøytet antirust på baksiden av platene som ble sveiset osv Glad

Regner med at dashbord kommer på plass til høsten, men frem til det skal man ha det morro!




« Siste redigering: april 26, 2015, 03:36:08 am av Graveyardbbq » Loggført
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #28 på: mai 05, 2015, 21:36:24 pm »

Jeg bøyer meg i støvet, det blir også å sveise inn frontrute, fikk en dårlig klump i magen når jeg titta på andre orginal splitter, for så å titte på min igjen.

Så hjertelig takk til dere som har gjort meg bevisst på dette, for deretter å gjøre lommeboka mi smalere!  Osteaktig

Hva skal til å for å sette på reduksjonsbokser? om jeg i det hele tatt får tak i dette.
Loggført
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: mai 05, 2015, 21:41:13 pm »

Tror det er et rett valg. Forskjellen er ganske stor når du først har sett den =)
Med det har du som jhu sier, tatt unna den største detaljen. Og du ser ut til å kunne håndtere en sveis så dette blir nok bra!
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!