november 01, 2024, 01:36:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hovedbremsesylinder ved bytte til skivebremser  (Lest 2816 ganger)
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« på: juli 10, 2008, 17:28:13 pm »

Hei!

Er usikker og nyskjerrig på følgende:

Har fått papirer fra Møller for godkjenning av bytte til skivebremser på bobla (71 mod 1300), og i dem står det følgende:
"Samtidig må også hovedbremsesylinderen skiftes da biler med skivebremser foran skal ha hovedsylinder uten hviletrykk".
Men dette motsier det jeg har lest flere steder og hva Karl Fredrik Skjæggestad har sagt, nemlig at det ikke skulle være nødvendig å bytte.
Det jeg derimot har lest er at hovedbremsesylinderen til bobler med skivebremser orginalt har en annen fordeling av bremsetrykket.

Men så til dilemmaet:
- Mannen på BT kommer jo ikke til å se forskjell på sylinderen når jeg viser bilen!?
- MEN: Er dette noe dere anbefaler? For er dette kanskje løsningen på at bremsene subber litt mer enn de bør og gjør felgene litt varme under lengre turer (kan fint ta på dem, men bremsene begynner å pipe)

Og så: Kan jeg i så fall ta en tilfeldig hovedbremsesylinder fra 1300s, 1302 eller 1303 med skivebremser?
(skivebremsene er fra en 1300s)

På forhånd takk for svar!
Magnus.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: juli 10, 2008, 18:53:41 pm »

VW brukte ihvertfall to forskjellige hovedsylindre til biler med skiver og tromler foran. Nettopp pga dette med hviletrykk - trommelbremser er ikke selvjusterende, mens skivebremser er det. Derfor lar hovedsylinder for trommelbrems det være igjen litt bremsetrykk etter første trykk på pedalen, slik at du får mindre frigang ved neste oppbremsing. Kombinasjonen av hviletrykk og selvjusterende skivebremser derimot, blir ikke helt optimal, akkurat.
Loggført
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #2 på: juli 10, 2008, 19:38:12 pm »

Nettopp. Slik jeg antok det virket.
Men dette forklarer kanskje oppførselen som jeg opplever nå, hvor jeg får en strammere pedal ved å trykke to ganger ved første oppbremsing etter lengre kjøring og om morgenen. Dette er til tross for at systemet ikke lekker, men bør luftes bedre (venter på ny bremsesylinder.. Glad).
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: september 03, 2008, 23:07:25 pm »

Må bare bumpe denne tråden her, for etter å ha spurt på TheSamba er jeg ikke lenger sikker på om jeg trenger hovedbremsesylinder til skivebremser når jeg skal bygge om til skivebremser.

Se tråden på TheSamba her: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=316952

Har noen faktisk hatt ute de to, angivelig forskjellige, hovedbremsesylindrene og sjekket at det er en forskjell?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Eskild
Medlem
***
Innlegg: 229
Bosted: Nesodden


Slackers Hangaround :-)


Vis profil
« Svar #4 på: september 04, 2008, 00:26:40 am »

Jeg har satt skivebremser på plastcabben som ble bygget på en '68 1300. Nå begynner dette å bli noen år siden, men jeg mener at vi fjernet en returventil fra hovedsylinderen? En liten kule som ligger og sperrer for retur av bremsevæske og på den måten holder trykket oppe i systemet? Correct me if I'm wrong...
Loggført

RPB Piraya, '63 T1, '68 T1 Plastcab, '69 Baja Bug x 2, '69 Buggy x 2, '73 T2 Dobbelkabin, '89 Audi 200 TQ
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #5 på: september 04, 2008, 00:57:57 am »

Dette har jeg også hørt.
Hvor fjernet du denne kulen?
Har forstått det som at noen har denne i en sak mellom bremserøret og hovedsylinderen!?
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: september 04, 2008, 06:16:20 am »

CSP sin installasjonsmanual oppgir at man skal bruke en bremsesylinder nummer 611 015 113 BD til skivebrems ombygginger, og at denne vanligvis er brukt på 68 mod og nyere. Videre står det at ved bruk av en hovedsylinder (altså "feil type") med "residual pressure valve" vil det bli stående trykk som gjør at bremsene henger og går varme ved kjøring.
Håper dette oppklarer noe.
« Siste redigering: september 04, 2008, 06:18:41 am av Eivind E » Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
Eskild
Medlem
***
Innlegg: 229
Bosted: Nesodden


Slackers Hangaround :-)


Vis profil
« Svar #7 på: september 05, 2008, 14:27:46 pm »

Dette har jeg også hørt.
Hvor fjernet du denne kulen?
Har forstått det som at noen har denne i en sak mellom bremserøret og hovedsylinderen!?

Mener å huske at det sitter en kule/-ventil mellom bremserøret og hovedsylinderen, ja. Husker ikke om vi bare fjernet selve kula eller om det er en liten "rørstuss" som fjernes. Jeg har prøvd å finne sprengskisse som viser dette - foreløpig uten suksess.
Loggført

RPB Piraya, '63 T1, '68 T1 Plastcab, '69 Baja Bug x 2, '69 Buggy x 2, '73 T2 Dobbelkabin, '89 Audi 200 TQ
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: september 05, 2008, 21:21:44 pm »

Nummer 8 er betegnet som fortrykksventil. Er det denne dere tenker på?


* Hovedsylinder.jpg (182.58 KB, 1447x939 - vist 203 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!