april 28, 2024, 14:06:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Langkjøring erfaringer  (Lest 2727 ganger)
Rune Ellingsen
Medlem
***
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: august 12, 2014, 13:03:13 pm »

Hei! Skal på mitt første SSC nå til helga, og bare lurte på om noen har noen erfaringer å dele :-) Alt fra ting å ta med seg, noe verktøy som bør tas med etc.

Bilen er en 1965 T1 som er laaaav, og 6v.
Vil også nevne at jeg ikke har kjørt noe langt med bilen før.

Håper på svar!

Rune
Loggført

1965 T1
1973 T2
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: august 12, 2014, 13:38:39 pm »

Ting som er kjekt å ta med:
Reservehjul
Gassvaier
clutchvaier
coil
fordeler, gjerne komplett
ekstra olje
ekstra bensin på kanne
jekk
hjulvinne
verktøy som div fastnøkler, pipesett, slangeklemmer,lyspærer,sikringer++++

Viktig! Brannslokker.

God tur
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: august 12, 2014, 14:08:48 pm »

Det er mange som skal kjøre fra Stavanger tidlig fredag morgen. Se www.srvwk.com
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: august 12, 2014, 16:03:14 pm »

Ting som er kjekt å ta med:
Reservehjul
Gassvaier
clutchvaier
coil
fordeler, gjerne komplett
ekstra olje
ekstra bensin på kanne
jekk
hjulvinne
verktøy som div fastnøkler, pipesett, slangeklemmer,lyspærer,sikringer++++

Viktig! Brannslokker.

God tur

Har med viftereim, plugger, pluggnøkkel, stift og kondensator også. Og søkerblad.
Dessuten sukkerbit med litt størrelse og tilhørende sportrekker. For å lappe gasswiren når/hvis den ryker bak i motorrommet.

Har ikke hatt bruk for noe av det på langtur, utenom verktøy da mutteren på bensinkrana sprakk i Karlstad for 10 år siden.

God tur! Bobla er en god langturbil, ihvertfall i originalhøyde....   Blunker

Med ovalen har jeg kjørt ned til franskegrensa og opp igjen.
« Siste redigering: august 12, 2014, 16:06:50 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 12, 2014, 22:07:50 pm »

Har som regel med viftereim, en liten vicegrip tang, et par skrutrekkere, søkerblad, prøvelampe og et lite skrallesett.
Stort sett alt får plass i hanskerommet. Da jeg hadde stifttenning lå det som regel en stift og kondensator der også, mem den ble donert  til en 1303.
Har for øvrig aldri fått bruk for det når det har ligget i bilen.

Langtur med god gammel bil er bare moro. I hvertfall når ting funker som det skal.
« Siste redigering: august 12, 2014, 22:12:16 pm av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 12, 2014, 22:13:31 pm »

Er bilen din vant med å kjøre minst 50-70 km i en smell så går det nok bra.

Sørg for at du ikke har for store oljelekkasjer...ikke minst fra mansjettene på girkassen.

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 12, 2014, 23:38:30 pm »

Godt humør og evne til å le av eventuelle kronglete situasjoner. Pleier stort sett å gå feilfritt disse originale motorene da.

God tur!
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 20, 2014, 21:16:43 pm »

Gikk turen fint?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Rune Ellingsen
Medlem
***
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: august 20, 2014, 22:01:10 pm »

Gikk turen fint?

Hadde kjørt rett over en time da hjullageret forran røk, men med god hjelp fra folk i klubben fikk jeg overlevert nytt lager og jeg fiksa det på parkeringsplassen på Rema 1000  Osteaktig Utenom det så gikk bilen veldig tregt, spesielt i oppoverbakker. Til tross for det så kom jeg meg til Gardermoen, hadde ikke så veldig lyst å ligge å skru på selve treffet, så jeg gjorde ikke så veldig mye med det. Da jeg kom meg hjem til Stavanger åpna jeg motorlokket og begynte å feilsøke litt, og fant ut at den ene pluggledningen på fordeleren ikke var helt på... Så da har jeg kjørt 1020 km, circa 16 timer... på 3 sylindere...

Men jeg har iallefall lært!  Gliser
Loggført

1965 T1
1973 T2
Mangokid
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: august 20, 2014, 22:52:41 pm »

øl
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: september 02, 2014, 07:45:20 am »

Savnet sveiseapparatet. 450km på frieksos fra to rør på header som var blåst av før turbo ga lite effekt og mye bråk.
Prøvde å reparere på en buss stopp med ølboks og slangeklemmer(trodde det bare var ett hull), det holdt i 0,4sek. Måtte legge ut luftfilteret til friluft og ta på hørselvern  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: september 02, 2014, 12:03:05 pm »

Savnet sveiseapparatet. 450km på frieksos fra to rør på header som var blåst av før turbo ga lite effekt og mye bråk.
Prøvde å reparere på en buss stopp med ølboks og slangeklemmer(trodde det bare var ett hull), det holdt i 0,4sek. Måtte legge ut luftfilteret til friluft og ta på hørselvern  Gliser

Kjekt med noen utfordringer underveis...  Blunker
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: september 02, 2014, 14:07:09 pm »

Jeg er så barnslig at jeg syntes det var litt kult de 8 gangene jeg stoppet på hjemveien for å fylle bensin. Kom ut etter å ha betalt, trykker på fjernkontrollen for å åpne døra, et par klemt i sirenen for kvittering, lysene går på. Så på med firepunktsbeltet, hørselvern, på med alle vifter og bensinpumpe, og starte flyet for å taxe langsomt ut mot rullebanen  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: september 02, 2014, 14:24:59 pm »

Jeg er så barnslig at jeg syntes det var litt kult de 8 gangene jeg stoppet på hjemveien for å fylle bensin. Kom ut etter å ha betalt, trykker på fjernkontrollen for å åpne døra, et par klemt i sirenen for kvittering, lysene går på. Så på med firepunktsbeltet, hørselvern, på med alle vifter og bensinpumpe, og starte flyet for å taxe langsomt ut mot rullebanen  Gliser

Høres helt herlig ut!  Glad
Tipper det ble en del smil pr mil...  Gliser
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!