april 29, 2024, 17:29:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Skal vi dra i gang et fond?
Ja - 3 (14.3%)
Nei - 18 (85.7%)
Stemmer totalt: 21

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bevaringsfond?  (Lest 12539 ganger)
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« på: august 25, 2014, 07:43:44 am »

Jeg ser at det her med ujevne mellomrom beklages at noen biler blir solgt ut av landet. Hva med å opprette et fond for å sørge for at spesielle biler med spesiell historie blir i landet? Jeg har vel nevnt dette før, men understrekes at jeg ikke har tenkt gjenom alle detaljer. Dette kunne vel vært gjort ved at alle som ønsker å være med betaler en månedsavgift, og da er med i trekningen om de bilene som fondet kjøper. Ved gevinst kan man velge å avstå fra å overta bilen, og da kan neste som blir trekt ut overta mot en symbolsk sum til fondet. De bilene som fordeles gjennom fondet bør ikke kunne selges videre,men gå gjennom fondet hver gang den skal bytte eier senere. Fondet bør ledes av f.eks. 5 personer fra forskjellige deler av landet som alle innehar en høy stjerne og full tillit i miljøet, og det bør være full åpenhet om beløpet som til enhver tid disponeres. Noen tanker rundt dette?
« Siste redigering: august 25, 2014, 14:07:02 pm av Lowlife » Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
bjornboble
Supermedlem
*****
Innlegg: 870
Bosted: finsland



Vis profil
« Svar #1 på: august 25, 2014, 12:26:11 pm »

Stå på Glad dette høres veldig bra ut.

Bjørn
Loggført

agder vw klubb..

orginalt som er tingen..
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #2 på: august 25, 2014, 20:31:47 pm »

God idè ! Glad Blir det noe av så er jeg med.
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #3 på: august 26, 2014, 07:37:58 am »

Jeg tenkte egentlig ikke at jeg skulle dra i gang dette, er ikke sikker på om dette plager meg nok, eller at jeg har nok status/tillit til å kunne få det opp å gå. Det var bare en lansering av en idè som andre kan foredle. Jeg ville likevel vært med og satt inn penger.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #4 på: august 29, 2014, 20:29:41 pm »

Meget god ide. Håper dette skjer. legger i spenn hvis og når dette skjer.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #5 på: januar 11, 2015, 19:54:21 pm »

Har tenkt litt mer på dette, og tror dette er beste måten å gjøre det på:

- Det må til en hver tid være full åpenhet om fondets størrelse, og hver enkelt bidragsyters saldo.Hver bidragsyter får sin saldo som denne kan handle bil for. Det vil si at alle bestemmer selv over det beløpet de setter inn på fondet.
- Alle renteinntekter tilfaller fondet, slik at det etterhvert kan låne ut penger uten å innvolvere andre bidragsytere.

Ved kjøp av bil:

- Fondet må ha nok penger til å handle.
- Hvis noen ønsker å kjøpe en bil, og har satt nok penger inn på fondet til å dekke hele kjøpesummen, kan personen kjøpe bilen uten å innvolvere andre bidragsytere. Dersom flere har denne muligheten, er det først til mølla som teller.
- Dersom noen ønsker å handle bil, men ikke har satt nok penger inn til å dekke hele kjøpesummen, kan resten lånes av andre bidragsytere. Godkjenning for dette innhentes av fondsforvalter. Dersom godkjenning ikke kan framskaffes, blir det ikke handel. Målet er at fondet etter hvert selv skal disponere nok frie midler som kan lånes ut uten å innvolvere andre bidragsytere, til at handler kan gjennomføres.
- Dersom bidragsytere(en eller flere) med stor nok saldo til å dekke kjøpet av en bil, er enige om å handle, uten at noen av dem ønsker å overta bilen, blir det fondets oppgave å finne ny eier til den, og få dekket inn beløpet som er brukt.

Innspill ønskes!

Kanskje dette blir noe av? 
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #6 på: januar 29, 2015, 23:45:12 pm »

En god tanke, men tviler på at den er gjennomførbar. Slått deg at en av grunnene til at bilene blir solgt ut er at selger ikke får i  nærheten av hva han/henne vil ha?(noen ganger er prisene selvfølgelig helt ville, men som oftest ikke). Vw folket i norge er jævla flinke til å hyle at det er synd og skam at en  såkalt klassiker og banebryter blir solgt ut eller enkelte deler blir separert fra bilen og solgt, slik at selger ikke skal gå med sinnsyke tap, men åpne lommeboka for at den skal selges hel eller bli i landet, nei det er de ikke villig til. Se også på mange salgsannonser her inne hvor slike biler blir solgt, svarene er sikle sikle, levert lotton i dag osv. Det finnes stort sett ikke penger i miljøet, men masse drømmer. Drømmer betaler ikke bilen, og de som har penger er ikke villige til å betale så fremt de ikke får, den omtrent gratis, og da er det ofte for at de skal gjøre penger på den, ved mest sannsynelig å selge den utenlands. Hvem ville du hatt i 5 personers utvalget ditt? Har desverre vært med så lenge at kjenner til flere som har respekt i miljøet og full tillit hos majoriteten, men ikke fa.. om jeg hadde latt dem styre noe fond, til det har de en alt for brokete fortid, med svindel, og annen dritt i bagasjen. Kan komme på en fra nord jeg hadde stolt på og kansje en fra vest. Men fra trøndelag og ned over til øst og sørlandet. NEI, ikke en. Hvordan tror du den som er med i fondet men aldri vinner "loddtrekning" vil føle og synds om fondet etterhvert? Tipper denne person etterhvert faktisk vil ut av fondet, og hva gjøres da med dens andel, refunderes det, eller er det tapte penger? Detter en ut spørs det om ikke flere finner ut at "fondet" som deles uti hamar hver helg er mer å satse på. Andre problemer er om det juridisk vil være gjennomførbart at en bil må følge fondet. Hvis ikke dette er på plass med solide juridiske kontrakter så blir det fort tomt for bil og penger i det fondet. Hva når bilen skal selges igjen, skal den da gå tilbake til fondet for samme sum? Hvis den som da skal selge den har mått ha motoroverhaling eller andre  dyre reprasjoner, ikke skal kunne få igjen for en del av dette, ja så tviler jeg på annet en at fondet graver sin egen grav, får den kompansasjon for dette, må dette tas ett sted fra, enten krymper fondet kraftig eller så må det spyttes mer penger inn i fondet. Og da er vi tilbake på den som aldri vinner "loddtrekninga". Hvor lenge skal den være tro mot fondet og hvor mye penger skal det koste han. Da er det nesten større sjans og satse på ett meget nervøst aksjemarked, der vinner du stort når du vinner, eller enda bedre sett det i sikre fond og om en stund kan du kjøpe drømmebilen, og selge den til hvem du vil og til hvilken pris du vil.
For meg så er det flere spørsmål enn kloke svar på hvordan du vil få dette til å fungere. Så jeg mener at skrinlegg ideen, eller tenk grunndig igjennom og hver sikker på at alt er juridisk og på alle andre måter korrekt. Til dere som vil prøve og gjennomføre det, dann ett fond på 50000kr som en start til advokatugifter for å få orden på dette.
Bare mitt lille tips.
« Siste redigering: januar 31, 2015, 11:33:50 am av Even Kirknes » Loggført
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #7 på: januar 30, 2015, 07:59:32 am »

Takk for innspill. Må innrømme at jeg ikke hadde for mye tro på dette selv, ønsket egentlig bare å få en bekreftelse, og å prøve å få "klagerne" til å tenke litt. Viktig ikke bare å klage, men heller prøve å finne løsninger. Mulig dette senere blir en realitet, men da i mindre skala, og med meg som en mer aktiv bidragsyter. Time will show.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #8 på: januar 30, 2015, 10:45:33 am »

En annen ting, å nå setter jeg det veldig på spissen. Fondet er nystartet og 5stk har gått inn med 20 lapper hver, fondet har kjøpt opp biler for kapitalen, plutselig skjer det noe ufousett hos en, som gjør at denne må ha igjen pengene sine. Hva skal da gjøres? Tror at det finnes ett lovverk som sier noe om tidsaspektet for tilbake føring/betaling som gjør det ganske tøft. Det er nemlig ikke sikkert at de som sitter igjen har mulighet til å gjøre opp 20 lapper på 1.2 3. En annen ting er at hvis 1 har en saldo på si 100000kr og en bil selges for denne summen, hva får deg til å mene athan burde kjøpe denne bilen opphengt mot ett fond, når han kan kjøpe den uten noe form for tilknyttelse og på den måten gjøre hva han vil med den. Ser desverre ikke noen fordeler for den som har penger. Den som derimot må låne penger av fondet drar jo nytte av det, men hva om han ikke betaler tilbake? Er du klar over hvilket system du må sette i gang da+kostnadene? Det vil ta mye tid og penger fra fond og forvalter, som i verste fall må møte i forliksråd og evt tingrett. Vil denne personen gjøre dette gratis? Tvilsomt, men lov til å håpe.
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #9 på: januar 30, 2015, 12:54:26 pm »

Løsninger er rett og slett og betale mere for bilene. Betale mere, syte mindre:)
Fungerer alltid.

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: januar 30, 2015, 12:55:35 pm »

Løsninger er rett og slett og betale mere for bilene. Betale mere, syte mindre:)
Fungerer alltid.

Mvh Marius

Det enkle er ofte det beste.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #11 på: januar 30, 2015, 13:32:08 pm »

Som nevnt var dette for å prøve å sette i gang tankene hos de som mener det er et problem at biler blir solgt ut av landet. Har aldri hevdet at jeg kan finne gode løsninger. Tanken bak å gjøre noe sånt, er at mange sikkert, som meg, har vanskelig for å se at det står penger på kontoen. De blir på en måte litt mindre tilgjengelige. Likevel kan de ikke stå fast dersom noen virkelig trenger pengene sine. Når det gjelder dårlige betalere, så finnes det løsninger..... Når det er sagt, så har jeg selv også alle betenkeligheter som dere nevner. Ikke en gang jeg er så naiv at jeg ville stolt på mer enn en håndfull her inne. Trolig kommer vi til å finne på noe lignende senere, i liten skala, i en annen setting, der det eksisterer full tillit. I stor skala er jeg helt enig med andre innlegg.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #12 på: januar 30, 2015, 15:58:04 pm »

Løsninger er rett og slett og betale mere for bilene. Betale mere, syte mindre:)
Fungerer alltid.

Mvh Marius
Helt enig Marius. Den som mener at bilen må bevares og holdes i landet, får rett og slett punge ut eller holde kjeft. Ikke forvente at den skal selges for vekslepenger bare for at den skal beholdes i landet. Penga styrer ofte veien bilen tar i ett salg. Personlig er tida med å investere 50-100tusen i ei gammal boble over, men jeg har gjort det mange ganger tidligere, nå mangler bare interessen for det totalt. Men så gir jeg også beng i om andre selger bilene hit eller dit også.
Mitt råd til de som selger,  selg bilen der du får mest for den, må du separere enkelte deler fra den for å tjene mest mulig, stå deg eller redusere tapet til det minimale, gjør det, det er penger vi lever av, uansett om du har mye eller lite av det.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #13 på: januar 30, 2015, 23:46:39 pm »

Synes fortsatt dette er en flott ide. Er ikke en av dem med stinn konto og har overhodet ikke lyst til å betale jødene i banken masse rentepenger. Så dette ville vært en døråpner for å fått en nydelig bil, beholdt den i landet og betalt en saklig sum til selger.  Med det menes ikke en fantasipris, bare fordi en spekulant fra det store utland kan overby alle . Når det kommer til stykket så er penger bare penger.

Men det er det å finne de riktig folka til å styre fondet ++++.
Ser det kan bli en vanskelig/umulig sak.
 Men fortsatt en bra sak
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #14 på: januar 31, 2015, 01:39:55 am »

Synes fortsatt dette er en flott ide. Er ikke en av dem med stinn konto og har overhodet ikke lyst til å betale jødene i banken masse rentepenger. Så dette ville vært en døråpner for å fått en nydelig bil, beholdt den i landet og betalt en saklig sum til selger.  Med det menes ikke en fantasipris, bare fordi en spekulant fra det store utland kan overby alle . Når det kommer til stykket så er penger bare penger.

Men det er det å finne de riktig folka til å styre fondet ++++.
Ser det kan bli en vanskelig/umulig sak.
 Men fortsatt en bra sak
Å det du sier er, ja takk jeg vil ha en flott bil, men jeg vil at andre privatpersoner skal være banken min.... så gå til helvete til foreldrene dine å lån penger, hvis du ikke vil låne penger i banken. Eller gjør som mange andre, begynn å spar penger til det du har lyst på. Mange andre  som har mått prioritere for å få det en vil ha. Og hvorfor skal selger selge til skampris i norge, når andre utenfor grensene er villig til å betale mer.
Tror også vi får gå litt stillere i dørene om utlendinger som spekulerer i noe som helst. Er du klar over at det er større import av gamle vw enn eksport? Og penger er bare penger, men det er det du lever av du også. Men skal like å se hvis den dagen kommer at du må ha igjen pengene du har lagt i fondet, men ikke kan få det pga kassa er tom. Da tenker jeg penger er litt mer enn bare penger for deg også.... det vil ta mange år før ett slikt fond vil kunne være trygt for de som investerer i det, hvis ikke du da er av den meningen at det skal være risikofylt med å få igjen pengene og tap må beregnes. Hvor mange vil da være villig til og sette sparepengene sine på spill. Det er nemlig det det er, sparepenger, som du faktisk ikke skal få renter på. Dårligere deal enn hos "jødene" dine i banken det gitt. Høres jo kjempe bra ut. Vel i hvertfall for de som ikke vil spare penger til bilen de vil ha. I dyreverden finns det ett ord på slikt, parasitter.
« Siste redigering: januar 31, 2015, 11:23:00 am av Even Kirknes » Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #15 på: januar 31, 2015, 08:52:02 am »

Even, tenk hadde det vært et slikt fond den gangen du skulle selge det gule lynet på vw2you.... Da kunne fondet kjøpt den og du hadde du sluppet å finne frem gravemaskinen  Osteaktig

Fra spøk til alvor så er jeg enig i mye av det Even sier. Man vil nok aldri få noen suksess med noe slikt uten en rik bilgal investor eller en nasjonal bil organisasjon i ryggen. Man må nok etablere et foretak med valgt styre og en skikkelig forretningsplan. Vi snakker tross alt om en del penger og uten det formelle på plass vil dette nok strande før det har startet. Har man et foretak kan bilene registreres på foretaket hvor eierne kan disponere bilene etter en fordelingsnøkkel. Man vil da kjøpe aksjer i foretaket, ikke selve bilene.

En venneklubb som deler på pengene for å kjøpe biler er noe annet. Det vil nok kunne drives i liten skala, men en god regel er at man aldri driver business med venner, man ender da ofte som uvenner.

God helg gutter....
Loggført

1961 T1 - Custom
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #16 på: januar 31, 2015, 09:47:36 am »

Even, tenk hadde det vært et slikt fond den gangen du skulle selge det gule lynet på vw2you.... Da kunne fondet kjøpt den og du hadde du sluppet å finne frem gravemaskinen  Osteaktig



Nå lever den i beste velgående ......hehe;) men jeg hadde aldri solgt til det fondet så lenge det er andre som betaler bedre. Ligger tykt utenpå at de mener at biler skal selges billigere til ett fond som gjør at bilen blir i norge. Er ikke slik det funker. Fondet må nok slå den utenlanske spekulanten på pris, og da kan man like gjerne kjøpe bilen selv, så lenge man har penger. Har man ikke penger, gå i banken eller til familie å hør om lån. Ikke men at privatpersoner som ikke kjenner deg skal leke bank for deg, med faktisk helt elendige vilkår. Hvorfor skal den person tape penger. Korttenkte naut som ikke forvalter sparepengene slik at formuen faktisk formerer seg og samtidig låner den ut uten å få renter på det. Så skjønner at folk som ikke har penger til å kjøpe det de gjerne vil ha, er for ett slikt fond. privatbank med sinnsykt bra vilkår for de som ikke har penger, og helt elendige for de som har penger.
« Siste redigering: januar 31, 2015, 11:19:43 am av Even Kirknes » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: januar 31, 2015, 11:02:41 am »

Maken til tråd!

Lowlife skriver:

"Jeg ser at det her med ujevne mellomrom beklages at noen biler blir solgt ut av landet. Hva med å opprette et fond for å sørge for at spesielle biler med spesiell historie blir i landet?"

Hva er en spesiell bil med spesiell historie som folk ikke gidder å betale for? Kan det feks være noen av bilene som er nevnt i denne tråden?: http://www.vwnorge.no/index.php?topic=733.110 De aller fleste, kanskje bortsett fra enkelte nostalgifetisjer, er vel enige om at ombygde biler knapt er verdt mer en delene som kan selges løst med mindre dem har en helt unik histore?

Det er helt klare tegn på økt betalingsvilje for biler som virkelig har en verdi og bevisene for dette er mange, også her hjemme. Sitter man på en vintage bil, en fin oval, en splitt, en buss, en rustfri lavmilsbil eller til og med en bra 1303 så er folk villige til å betale det bilen er verdt. At vi her til landet har brukt litt lengre tid på å forstå verdien av slike biler er jo vårt problem og da kan man være så etterpåklok man bare vil. Lik det eller ikke, bare ikke bruk dette forumet for å "grine sine bittre tårer" i ettertid!

Et av verdens største auksjonshus skrev nylig at verdien av historiske biler vil være mer stabil en gull i fremtiden. Det er jo noe vi andre kan ta med oss neste gang vi teller penger og vurderer et kjøp. Man burde også ta i betrakning at den norske kronen er rekordlav oppmot enkelte andre valutaer og i disse dager så er det svært enkelt å annonsere sin bil globalt. Når det er sagt så er det fortsatt mulig å finne fine biler på låver, kjellere og garasjer rundt om. En dag er det kanskje deg som får nyss om nettopp en slik bil. Da er mitt tips til deg at du betaler det bilen er verdt for selgeren. Jeg valgte å ikke gjøre det for en strøken 1303 for 3 år siden og angrer fortsatt.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #18 på: februar 01, 2015, 13:13:11 pm »

Fram til nå har jeg kjøpt de fleste argumentene til Even, men når folk mener å kjenne meg uten at de gjør det, blir dette for dumt. At verden er et forferdlig sted, og at alt er negativt, er trist for han. Det er ikke alle oss andre som har den innstillingen. Jeg innrømmer at jeg kastet ut en tanke uten å ha tenkt den gjennom. Der har jeg hatt god nytte av all hans pessimisme. Jeg skjønner at dette ikke er gjennomførbart. Men å påstå at min tanke er å "lure" noen til å selge billigere, tar han ikke bare feil av meg, men han driter seg fullstendig ut. De som kjenner meg vet at det jeg prøver å dra i gang ting på grunn av idealisme, ikke av sleiphet. Siden han ikke kjenner meg, og aldri vil få sjansen til å gjøre det, kan han holde seg for god til å tillegge meg meninger og skjulte agendaer. Dersom noen, deriblant Even, var redd for at dette skulle bli en realitet, kan jeg betrygge dere med at det blir det ikke.

Tanken min sprang utfra min egen begrensede evne til å spare penger og muligheter til å skaffe dem. Jeg har nå skjønt at resten av VW-miljøet ikke har slike problemer. Derfor synes jeg det er rart at verden er så fæl. Jeg klarer å beholde humøret til tross for at jeg ikke har masse penger. Jeg synes nå vi kan legge denne ballen død. Vi kommer til å lage noe tilsvarende i liten skala, men jeg skal aldri nevne dette igjen på dette forumet.

Til slutt vil jeg bare nevne at jeg håper at Even snart får det bedre med seg selv og livet sitt.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #19 på: februar 01, 2015, 16:06:29 pm »

Fram til nå har jeg kjøpt de fleste argumentene til Even, men når folk mener å kjenne meg uten at de gjør det, blir dette for dumt. At verden er et forferdlig sted, og at alt er negativt, er trist for han. Det er ikke alle oss andre som har den innstillingen. Jeg innrømmer at jeg kastet ut en tanke uten å ha tenkt den gjennom. Der har jeg hatt god nytte av all hans pessimisme. Jeg skjønner at dette ikke er gjennomførbart. Men å påstå at min tanke er å "lure" noen til å selge billigere, tar han ikke bare feil av meg, men han driter seg fullstendig ut. De som kjenner meg vet at det jeg prøver å dra i gang ting på grunn av idealisme, ikke av sleiphet. Siden han ikke kjenner meg, og aldri vil få sjansen til å gjøre det, kan han holde seg for god til å tillegge meg meninger og skjulte agendaer. Dersom noen, deriblant Even, var redd for at dette skulle bli en realitet, kan jeg betrygge dere med at det blir det ikke.

Tanken min sprang utfra min egen begrensede evne til å spare penger og muligheter til å skaffe dem. Jeg har nå skjønt at resten av VW-miljøet ikke har slike problemer. Derfor synes jeg det er rart at verden er så fæl. Jeg klarer å beholde humøret til tross for at jeg ikke har masse penger. Jeg synes nå vi kan legge denne ballen død. Vi kommer til å lage noe tilsvarende i liten skala, men jeg skal aldri nevne dette igjen på dette forumet.

Til slutt vil jeg bare nevne at jeg håper at Even snart får det bedre med seg selv og livet sitt.
Kan hende jeg formulerte meg litt galt, for jeg har skjønt at du ikke ville noe annet enn å dra igang en debatt, hvis du mener noe annet så deg om det, og da er det såfall du som har en mørk og trist verden. For min del, har jeg ett ganske lyst syn på verden og syns ikke den er spesiellt negativ heller, men nå har det vel vært andre som har kommet med meninger også, som kan tolkes slik at, jada vil ha flott bil, men har ikke penger til den, men med ett fond så får jeg råd til den, med private lånegivere. Og poenget mitt er at for den som har penger, drar ingen fordeler av tanken, den taper penger, pga tapte rente inntekter. Som en annen skrev, så er penger bare penger, men forklar meg hvorfor den som ikke har penger skal dra større fordeler enn de med penger.
Hvorfor skal en eller flere personer være en bank for de som ikke har penger, med dårlige betingelser. Uansett åssen du ser det, så løper den/de personen(e) en risiko. Hvis personen ikke betaler så finnes løsninger, men de koster penger og tar mye tid.

Samme innlegget går langt mot å si  at selger skal få en lavere pris enn det den vil gå for på markedet. Og ja, det hadde vært en gjennomførbar tanke HVIS fondet eide bilen i utgangspunktet, men er ikke gjennomførbart før det, av den enkle grunn at da står selger fritt til å selge til den med mest penger. At du føler deg truffet av min mening om de som evt kan sko seg på, eller spekulere i å lure folk i ett slikt fond, syns jeg minner om at jeg "klør litt på ett irritert sted".

Mine innlegg er ikke ment som noe annet enn tanker "fra andre siden av bordet". Jeg gir fullstendig beng i om ett slikt fond blir dratt i gang. Jeg gir også fa.. i hva folk gjør med bilene, for verken t-111, pink ugly, born2run, tjelta bilen eller andre fortjener noe annet enn og bli fornyet i look og lakk. Vi har mer enn nok av bilder for å dokumentere trender og hvordan biler har sett ut. Heller ingen av disse som har noe mer unike historier enn andre, men de er mer profilerte i blader. Mange andre bygg i landet her som er av betraktelig høyere kvalitet enn disse og med mer unik historie enn disse.

Og for å gjøre det helt klart for deg og alle andre, jeg har aldri ment at jeg kjenner deg, har heller ikke noe ønske om å bli kjent med deg og kommer ikke til å bli det heller. Men nærtagene må du være hvis du har tatt dette personlig, for ikke kan jeg se en eneste gang at jeg har nevnt navnet eller nicket ditt for å rette det personlig mot deg, men jeg har ikke problem med å stå for det jeg har skrevet.
« Siste redigering: februar 01, 2015, 17:45:58 pm av Even Kirknes » Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #20 på: februar 07, 2015, 22:55:05 pm »

Det er kreativt å tenke bevaring av sjeldene kjøretøyer i Norge og det har vi vært opptatt av siden 60 tallet. Det er noe med syken som gjør at  sjeldene biler ikke skal koste hos enkelte, men det hakket må vi komme ut av som borgere i en rik nasjon med lav rente.

Folk veiver rundt med svære suver, hva koster de? Internasjonale priser ja og normen er lagt med info og internett, men ubemidlet er vi ikke. Vil vi bevare verdigjenstander i Norge så er det opp til hver enkelt av oss. Viljen til å ofre noe for å investere i en verdigjenstand kan de fleste greie, men det vil kreve prioritering og viljen til.

De fleste av oss selger til egnet norsk kjøper når det er muligheter, men vi eiere kan ikke sende verdiene i fattigkassa. Jeg roser tanken, men vi må nok finne oss i å betale selv når vi satser høyt.
Tanker rundt dette temaet er allikevel kreativt og lover godt for fremtiden synes jeg.

« Siste redigering: februar 09, 2015, 15:57:42 pm av svenole » Loggført
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #21 på: februar 09, 2015, 07:54:44 am »

Jeg synes denne tråden har flyttet seg vekk fra det som var temaet. Det er greit nok. Jeg synes derimot det er trist at den er kuppet av egoister og initativdrepere. Det var ønskelig å få konstruktiv kritikk og løsninger. I stedet for endte vi opp med syting og nedsabling. Det er trist at man bare får tilbakemeldinger fra folk som bare tenker "what`s in it for me", og som automatisk tror at alle andre også tenker det. Jeg vet det er mange i miljøet som har ideologiske grunner for det de driver med, men disse drukner vanligvis i støyen fra egoistene og initativdreperne. Vi får bare la de regjere forumet, så får vi andre finne andre arenaer.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: februar 09, 2015, 08:38:28 am »

Er enig i at tråden har sporet i feil retning så forhåpentligvis kan noen som fatter interesse i idéen legge den på rett tråd igjen og diskutere saklig.
På samme tid synes jeg ikke du skal generalisere forumet basert på div utsagn i denne ene tråden.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #23 på: februar 09, 2015, 09:09:07 am »

Det er langt i fra første gang tråder får en slik skjebne på forumet, så jeg uttaler meg ikke bare på grunnlag av denne tråden. Det er ikke noe galt med forumet, bare med innstillingen til en god del av brukerne. Min største tabbe er at jeg aldri lærer.
« Siste redigering: februar 09, 2015, 09:12:35 am av Lowlife » Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #24 på: februar 09, 2015, 12:59:07 pm »

Dersom jeg skjønte idéen riktig var meningen å hindre biler å forsvinne ut av landet. Ikke å redde Norgeshistorien eller tjene masse penger. Vil man det er det vel andre ting enn bil man bør satse på.
Måten å redde disse bilene på er ved å by mer enn de i utlandet. Altså igjen en dårlig innvestering. Ved å beholde bilene i fondet vil man kunne få (kjøre)glede av disse. Det er det man får igjen for pengene ikke renter og ikke returrett på innsatte penger.
Kan jo deles i andeler som man kan prøve å videreselge men ingen garantier og ikke imøtekomme krav om å få igjen pengene sine. De som vil blir med og de som ikke vil slipper. Ved rett navn på fondet kan jo innbetalte penger bli fradragsberettiget.
Penger inn igjen Gliser.
Ingen dårlig ide dette synes jeg.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #25 på: februar 09, 2015, 13:18:46 pm »

Takk. Vi holder dette "innenfor veggene" i framtida.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #26 på: februar 09, 2015, 13:27:04 pm »

Blir muligens en form for fundraising dette, der avkastning kan være gleden det er å kjøre historiske doninger(som nevnte i tidligere innlegg). Eller andre goder, kun kreativiteten som stopper dette.  Kult
Nettsteder for dette kan  f.eks. være; https://www.kickstarter.com/help/handbook/funding
Bare noe som slo meg... Glad
Loggført
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #27 på: februar 09, 2015, 15:50:08 pm »

Takker for det.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #28 på: februar 09, 2015, 15:51:15 pm »

Er jeg på Snikk snakk så synes jeg at jeg kan bidra med mine tanker. Trodde ikke dette var sensurens mekka. Har drevet med skjeldene veterankjøretøyer siden 1960 og noe må jeg da ha forstått, men er innlegget mitt lavmål så takk for meg.
Er noen av innleggene utafor folke skikken så si hvem det er, men allikevel det må da være noe som fungerer i debatten.

Kjøretøy eldre en 1950, det kreves eksport lisens i fra FMU.
Oppnås det lisens så er vel ikke kjøretøyet så veldig unikt.
Les regler hos Kulturrådet No.
Fond tror jeg ikke på, det burde være alles ansvar å ta vare på kulturarven og uten penger tar en ikke vare på verdiene. Trolig må noen betales for å drive et fond og alt koster. Tenker på de som suger i bonus og profitt Norge og hvordan slår janteloven inn.
NB. Vi har i løpet av en årrekke vært svært flinke til å plukke skjeldene biler/kultur fra våre naboland pga. god økonomi.
« Siste redigering: februar 09, 2015, 19:42:09 pm av svenole » Loggført
burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal


Savner Folkevogn klubben Østfold


Vis profil
« Svar #29 på: februar 09, 2015, 19:42:19 pm »

Må si meg enig med at dette ikke er noe som lar seg gjennomføre i praksis. Jeg hadde ikke satt inn penger i et fond for å la andre låne av mitt bidrag for å kjøpe en bil. Ønsker man å kjøpe en spesiell bil så er nok banken det rette stedet å få tak i penger. Hvis en ikke har en drøss av dem under madrassen.

Og så lenge dette er en åpen tråd så kan alle si det de mener.
Loggført

T-1 1959
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!