Jesper1201
Supermedlem
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
|
« på: oktober 23, 2014, 21:27:30 pm » |
|
Skal forbedre kjøreegenskapene på min T1 - 1970. Hadde i utgangspunktet tenkt på; Kraftigere stabstag foran, stabstag bak og nye støtdempere bak med justerbar stivhet. Men så kom jeg over en tråd hvor det ble skrevet at kraftigere stabstag foran vil ødelegge kjøreegenskapene, så derfor er jeg blitt usikker. Skal sies at bilen min er langt fra original, men det er gjort lite understellsmessig. Bygger ny motor i vinter, og understell bør henge med motor. Noen som har noen gode tips? Har ikke noe spesifikt budsjett, så hvis en "større" investering vil gjøre underverker er det få grenser
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #1 på: oktober 23, 2014, 23:51:02 pm » |
|
sidan motor og mykje av vekta er bak er da bak du trenger stabstaget
største forbedringen du kan gjera er jo å bygga om til irs bakstilling
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
|
« Svar #2 på: oktober 24, 2014, 01:07:13 am » |
|
Det glemte jeg å nevne, har allerede bygd om til IRS.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #3 på: oktober 24, 2014, 07:31:12 am » |
|
stabstag bak gjør underverker med tanke på krenging, men bør følges opp med tykkere stag forran. Kjøp også et fremre girkassefeste fra Mags her på forumet. et slikt :http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=13912838356&rub1=Transmission&rub2=Transmission%20Brackets&artnr=22515a&pn=0&sort=0&all= og lag et stag under motor i bakkant så sitter alt på plass når du gasser hardt. Jeg har også bytta alle foringer med uretan foringer fra SwayAway. Bare husk å smøre dem inn med riktig type fett. http://www.swayaway.com/VW.php. Et sett med stivere dempere eventuelt med justering ville jeg også puttet på. Koni, Bilstein eller Spax feks. Og sist men ikke minst så må du nok senke den litt bak.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
|
« Svar #4 på: oktober 24, 2014, 15:24:28 pm » |
|
Takk for gode tips. Da vet jeg sånn någenlunde hva jeg skal gjøre. Den er forøvrig senket et knepp bak.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 876
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #5 på: oktober 24, 2014, 16:16:35 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
vwsteinar
Seniormedlem
Innlegg: 262
Bosted: Sunndalsøra
-62 T1, -80 T25, -65 T3 Racerbil.
|
|
« Svar #6 på: oktober 24, 2014, 16:19:22 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
|
« Svar #7 på: oktober 25, 2014, 00:07:33 am » |
|
Se her ja, her raser det på med ideer :-) Se vedlagt bilde nedenfor, med det kittet til bakstillinga, betyr det at jeg fjerner torsjonsfjørene og bygger om til coilover bak? Hvis den forstillinga er så bra som den ser ut som, så blir det nok ny forstilling http://www.red9design.co.uk/wishbones.htm
Rear Coilover Kit IRS Bug.jpg (67 KB. 500x400 - vist 357 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ghia69
Supermedlem
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
|
« Svar #8 på: oktober 25, 2014, 00:51:54 am » |
|
Se her ja, her raser det på med ideer :-) Se vedlagt bilde nedenfor, med det kittet til bakstillinga, betyr det at jeg fjerner torsjonsfjørene og bygger om til coilover bak? Hvis den forstillinga er så bra som den ser ut som, så blir det nok ny forstilling http://www.red9design.co.uk/wishbones.htmTror ikke jeg ville tatt sjansen på å bruke forstillingen til Red9 i noen som helst sammenheng som innebærer kraftig belastning i form av høy fart og krappe svinger. Ta en nærmere titt på bl.a. det nederste bildet på siden i linken over. Er det bare meg, eller er en arm fra styrestaget som er festet i spindelen med to bolter trygg i det hele tatt? Ville tro at en slik arm har et nokså svakt punkt akkurat der boltene er. Skulle jeg ha byttet over til dobbel A-arm foran, vil kanskje dette være et noe mer solid alternativ (uheldigvis også dyrere): http://www.eyeball-engineering.net/a-arm.htmlDenne bruker originale spindler. Bare min mening om temaet ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
|
« Svar #9 på: oktober 25, 2014, 11:51:55 am » |
|
Ser hva du mener. Skal se om jeg finner noe mer info vdr. den forstillinga. Alternativt kan den delen sveises fast i spindelen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #10 på: oktober 25, 2014, 16:12:00 pm » |
|
At armen til styrestaget er skrudd med to skruer ville jeg ikke brydd meg så mye om. Det kan fikses enkelt om man er skeptisk. Men værre er det at all vekten på bilen ender i to bærekuler som kun er presset inn. Nedre ytre. På en orginal balljoint forstilling sitter det en kule til, motsatt vei i tillegg som også tar i mot vekt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #11 på: oktober 25, 2014, 16:19:33 pm » |
|
Du bør prøve deg frem. Min er et rent helvette å kjøre med stivere stabstag foran. Den blir skikkelig understyrt. Jeg har demontert staget jeg har foran. Grunnen er at når bilen krenger så mister det innerste hjulet kontakt med veien, er det noe man vil ha foran så er det akkurat det å ha kontakt med veien. Dette er pga den lave vekten foran. Bruk gjerne et stabstag, men jeg hadde ikke satt inn noe annet enn original tykkelse. Flytt også mest mulig vekt fremover i bilen, som f.eks batteriet.
Eneste forstillingen jeg hadde skiftet til er den som eyeball engineering har laget. Den forstillingen skal være fri for "bump-steer"
Alternativt er vanlig balljoint forstilling en god forstilling det også. Det er en franskmann (bastouil cox) som kjører drifting med boble, han bruker original forstilling.
Forstillingen på bobla er det minst kritiske å tenke på så lenge den er justert riktig, det viktigste er å få kontroll på hekken. Stivere fjærer bak, "cup-stag"/triangelstag rundt girkasse/støtdempertårn, stivere foringer, quafie-diff (helst en torsen, ikke lsd), et kraftig stabstag og riktige hjulvinkler er en god oppskrift.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
|
« Svar #12 på: oktober 25, 2014, 19:20:04 pm » |
|
Akkurat det med stabstaget foran er det jeg har lest på nettet også.
Grunnen til at jeg kunne tenkt meg den forstillinga fra Red9 er at jeg uansett skal ha en ny forstilling, og hvis jeg først skal bytte er det ikke noe krise å legge i noen kroner ekstra. Bak blir det oppgradering uansett. Hadde i utgangspunktet tenkt på nye justerbare støtdempere og stabstag, men ser også at jeg kommer til å kjøpe det cup-staget.
Takk for alle tips, blir litt prøving og feiling til våren!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #13 på: oktober 25, 2014, 19:40:22 pm » |
|
At armen til styrestaget er skrudd med to skruer ville jeg ikke brydd meg så mye om. Det kan fikses enkelt om man er skeptisk. Men værre er det at all vekten på bilen ender i to bærekuler som kun er presset inn. Nedre ytre. På en orginal balljoint forstilling sitter det en kule til, motsatt vei i tillegg som også tar i mot vekt.
Synes innfesting av spindel ser helt likt ut som på bj forstilling. Begge kulene er presset inn nedenifra og opp i armen
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #14 på: oktober 25, 2014, 19:45:07 pm » |
|
Se her ja, her raser det på med ideer :-)
Se vedlagt bilde nedenfor, med det kittet til bakstillinga, betyr det at jeg fjerner torsjonsfjørene og bygger om til coilover bak
[ Vedlegg ]
Ja med dette settet fjærner du torsjon stavene. Du skal lage skikkelig sportsvogn ut av Bobla eller?
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
|
« Svar #15 på: oktober 25, 2014, 20:23:48 pm » |
|
Se her ja, her raser det på med ideer :-)
Se vedlagt bilde nedenfor, med det kittet til bakstillinga, betyr det at jeg fjerner torsjonsfjørene og bygger om til coilover bak
[ Vedlegg ]
Ja med dette settet fjærner du torsjon stavene. Du skal lage skikkelig sportsvogn ut av Bobla eller? Ja, planen er å lage en som sitter bra i svinger
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #16 på: oktober 25, 2014, 20:47:02 pm » |
|
Jeg er helt enig med både tistlo og dewil over her. IKKE bruk tykkere stabstag foran. Bobla er vel godt kjent for hvor den har tynga si. Prøvde selv med tykkere stabstag foran og som dewil skriver ble bilen HELT JÆVLIG å kjøre. Snakket med en del av Käfercup-folka og tilogmed de bruker standard stag foran. Jeg opplevde at da jeg satte på dette ble bilen ikke god å kjøre, den oppførte seg IKKE bra ved nedbremsing og du får også dårligere veigrep. Som han ene som kjørte käfercup sa : Et (inner) hjul som vifter i lufta gir ikke særlig med veigrep, og det er akkurat det som skjer når du presser bilen med kraftigere stag foran.
Jeg monterte også gule koni foran først, men fronten hoppa og spratt ved de minste dumper, ikke uten grunn at de fleste coil-over-sett bruker røde koni foran. Bruk røde koni og still dem inn på ca. middels.
Meeen derimot å få på stabstag bak gjør underverker. Bruk polyforinger på alt bak bortsett fra de yttre smulteringene, de har en lei tendens til å knirke noe jævlig selv med lithiumfett. Polyforinger i forstillinga på bobla er også viktig hvis du har mcpherson, men det har jo ikke du. Bilsteindempere bak er gull på bobla, eventuelt gule koni.
Boxsterbremser foran og 944 turbo 86 mod only bak er fint oppsett på bobla sammen med bremsepumpe fra 944 som er bolt.on på bobla.
Stavene bak kan du også ta i fra 86 944 turbo, de er 26mm mot bobla som stort sett har 23,5mm. Ingen vits å få staver fra vanlig 944 na, da de er akkurat samme som på irs-boble. Har kjørt boble med 30mm staver bak, og der gjelder uttrykket "less is more", de var rett og slett for stive, men de ble mere riktig da bilen senere fikk installert 6´er i hekken. 26mm-stavene fra 86 944 turbo holder i massevis.
|
|
« Siste redigering: oktober 25, 2014, 20:54:15 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #17 på: oktober 25, 2014, 21:12:34 pm » |
|
At armen til styrestaget er skrudd med to skruer ville jeg ikke brydd meg så mye om. Det kan fikses enkelt om man er skeptisk. Men værre er det at all vekten på bilen ender i to bærekuler som kun er presset inn. Nedre ytre. På en orginal balljoint forstilling sitter det en kule til, motsatt vei i tillegg som også tar i mot vekt.
Synes innfesting av spindel ser helt likt ut som på bj forstilling. Begge kulene er presset inn nedenifra og opp i armen Får håpe det.. Er ikke gode nok bilder. Men uansett henger hele vekten på ei kule. Tipper levetiden blir kort
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #18 på: oktober 25, 2014, 22:27:51 pm » |
|
Du kan kanskje få litt info i denne tråden (historisk race-boble, 1300 med 120-125 hk på 8000 rpm): http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=556930
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #19 på: oktober 26, 2014, 11:22:54 am » |
|
Jærva: Jeg har enda ikke opplevd at polyforingene knirker og mine er ikke smurt engang Har poly på alt bak der. Slik ser hekken min ut, nesekoner på kassa er også skrudd stumt:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #20 på: oktober 26, 2014, 15:24:56 pm » |
|
quafie-diff (helst en torsen, ikke lsd)
Du mener nok det motsatte, med en torsen diff mister man fremdriften om innehjulet letter fra veien. Noe som fint kan skje ved frisk slalomkjøring.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #21 på: oktober 26, 2014, 18:46:32 pm » |
|
Hehe, ja selvsagt. Går fort i svingene her
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
|
« Svar #22 på: oktober 26, 2014, 19:17:31 pm » |
|
Foreløpig handleliste er satt, i den rekkefølgen, med forbehold om endringer!
Stumme girkasse fester Forsterka girkasse fester Stabstag bak Triangel stag Alle foringer byttes Red9 Coilover bak Red9 Forstilling
I tillegg til dette skal det også bygges en 1915 motor og nye bremser rundt om, så når innkjøp starter er litt uvisst, men mot slutten av vinteren tenker jeg.
|
|
« Siste redigering: oktober 26, 2014, 21:54:09 pm av Jesper1201 »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #23 på: oktober 26, 2014, 20:24:37 pm » |
|
Jeg har et par spørsmål som dukket opp her mtp forstilling: Hvorfor velger du en Red9 i stedet for f.eks en eyeball engineering som ser ut til å ha bedre geometri mtp bump-steer? Jeg tenker dette fordi dette er et problem på den originale forstillingen og red9 har ikke nevnt noe om det. Bump steer er noe av det viktigste å ha kontroll på. Eyeball engineering viser at de har brukt mye tid på å eliminere bump-steer i sin forstilling. Så derfor: Hvorfor bygger du ikke om den originale forstillingen med tannstangstyring i stedet siden red9 mest sannsynlig ikke er mye bedre mtp. bump-steer enn den originale?
Det er mye penger å spare og gode kjøreegenskaper å hente på å forbedre geometrien på den originale forstillingen også. Ved å montere tannstang og styreledd på riktig sted kan man eliminere bump-steer totalt på en original forstilling for en mye billigere penge enn det en Red9 koster.
Dette er selvsagt bare noen synspunkter jeg har, i bunn og grunn lurer jeg på hvilken begrunnelse du legger bak de valgene du gjør ved å velge de delene du lister opp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #24 på: oktober 26, 2014, 20:55:31 pm » |
|
Med girkassa skrudd stumt, blir nok støynivået litt på kanten når onsdagscruisingene blir lange.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #26 på: oktober 26, 2014, 20:59:06 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #27 på: oktober 26, 2014, 21:08:02 pm » |
|
Det forklarer nok hvorfor Dewil ikke hører knirking Har du sett eksosen eller? Drivlinja mi er skrudd stumt, det er ikke drivlinja som er problemet mtp støy hvertfall Høhøhø! Det skal hvine, ule og "raaaape" inni en ræserbil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
|
« Svar #28 på: oktober 26, 2014, 21:21:09 pm » |
|
Med girkassa skrudd stumt, blir nok støynivået litt på kanten når onsdagscruisingene blir lange. Hehe, den tenkte jeg ikke på Da er det mye mulig at det blir endret på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7409
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #29 på: oktober 26, 2014, 21:26:15 pm » |
|
Tror du burde tenke litt gjennom hva du skal bruke bilen til. Blir fort til at f.eks dette med støy gjør at det blir slitsomt dersom du skal bruke bilen mye på "gata". Tenkte jeg kunne dele litt av mine erfaringer med Ghian: Jeg har hatt ett mål om å "bedre" kjøreegenskapene på min bil, og det jeg legger i å "bedre" de er å få den stivere, slik at den ikke krenger så mye i svinger, og generelt "fastere i fisken". Jeg har også planer om å kjøre litt på bane, men mer type sportsvogner på tur til rudskogen, enn hardbarka historisk racing. Min bil har ball-joint forstilling og IRS bak. Det jeg har gjort så langt er: Foran: Justerbare GAZ dempere, stilt ca i midtstilling Org stabstag CSP Urethan fester til stabstag Moderat senking (kan ikke senke en Ghia mye før det subber...) Bak: Justerbare GAZ dempere stilt ca 75% på den harde siden originale torsjonsfjører Stabstag opphengt i urethan Scat (tror jeg, i alle fall ikke CSP) triangelstag mags intermediate girkassefeste HD gummi-oppheng på girkasse Det jeg erfarer så langt er at det knirker UUTHOLDELIG i urethan-foringene, så det skal fikses i vinter. Motoren, spesielt med rettskårne drev, bråker greit mye, men det er utrolig irriterrende med denne knirkinga... I daglig trafikk funker dette veldig bra, og jeg har tilnærmet original fjøringskomfort. Fartsempere er ikke noe problem. I litt mer spenstig svingkjøring krenger det fortsatt noe, men mye mindre enn originalt, og den føles mye tightere. Det jeg har lyst å se nærmere på er dette som Anders nevner med styreresponsen. Med styresnekke og svært EMPI VDM-ratt er det litt mye buss-følelse, så den enkle løsningen er å sette på et mindre GT-ratt, eller lengre pitman-arm på styresnekka, men jeg kunne tenkt meg å få orden på dette med bump-steer også, siden det hender det blir litt vel spennende når man treffer en hump i en sving, og bilen endrer retning.... Felger og dekk er også viktig, og i fjor kjørte jeg først med 185/55 15 på 5.5" felger foran, og da ble den veldig responsiv og fin. I et lite "cal-look moment" satte jeg på 135/15, og der ser kanskje ok ut, men funker dårlig.... Understyrte og føltes mer lett og vag på styringa. Nå i år har jeg kjørt litt mer sportsvogs-utseende på den, og har 155/15 Vredstein sprint classics, men de er for høye og smale og gir mye den samme følelsen som 135. Jeg hadde planer om å legge på et sett med 175/75, men det rakk jeg aldri før vinteren kom... Driver også og skal gjøre klar et sett med hoosier speedster DOT dekk i størrelsen 185x15, så det skal bli spennende å se hvordan det påvirker kjøreegenskapene Skal man ta den "helt ut" med stumt motor- og girkassefeste kan det nok hende den strammes opp enda et hakk, men jeg er i alle fall ikke klar for å oppgi den lille komforten jeg har igjen Jeg liker å kunne bruke bilen litt i daglig trafikk også. Bare mine erfaringer og tanker rundt dette. Lykke til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|