april 19, 2024, 00:12:57 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygge "banebil", trenger tips  (Lest 11056 ganger)
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #30 på: oktober 26, 2014, 20:34:24 pm »

Jeg har et par spørsmål som dukket opp her mtp forstilling:
Hvorfor velger du en Red9 i stedet for f.eks en eyeball engineering som ser ut til å ha bedre geometri mtp bump-steer?
Jeg tenker dette fordi dette er et problem på den originale forstillingen og red9 har ikke nevnt noe om det. Bump steer er noe av det viktigste å ha kontroll på. Eyeball engineering viser at de har brukt mye tid på å eliminere bump-steer i sin forstilling.
Så derfor:
Hvorfor bygger du ikke om den originale forstillingen med tannstangstyring i stedet siden red9 mest sannsynlig ikke er mye bedre mtp. bump-steer enn den originale?

Det er mye penger å spare og gode kjøreegenskaper å hente på å forbedre geometrien på den originale forstillingen også. Ved å montere tannstang og styreledd på riktig sted kan man eliminere bump-steer totalt på en original forstilling for en mye billigere penge enn det en Red9 koster.

Dette er selvsagt bare noen synspunkter jeg har, i bunn og grunn lurer jeg på hvilken begrunnelse du legger bak de valgene du gjør ved å velge de delene du lister opp.

Hovedgrunnen til at jeg lister opp Red9 istedenfor eyeball engineering er prisen. Red9 vil bli 5500,- billigere (eksl. frakt)
Syns opp imot 30'000,- med frakt er i overkant.
Jeg utelukket å bruke org. forstilling siden jeg uansett må bytte, men tanken på å bygge om den org. til tannstang har jeg ikke tenkt.
Jeg må også innrømme at jeg føler ikke jeg har nok kunnskap om styrings- og hjulgeometri til å se hvordan jeg skal få den org. bedre enn den er .
Ang. bakstillinga så lister jeg opp det settet for jeg vil ha en bil som er stivere bak, og samtidig ha muligheten til å justere høyde etter egne preferanser uten å bruke lang tid i garasjen hver gang. Jeg føler og at det settet uansett er bedre enn torsjonsfjører, men godt mulig jeg er på jordet.

Alle synspunkter og tips mottas med stor takk, er derfor jeg spørr her Glad
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #31 på: oktober 26, 2014, 20:42:02 pm »

Jærva:
Jeg har enda ikke opplevd at polyforingene knirker og mine er ikke smurt engang Gliser
Har poly på alt bak der.

Slik ser hekken min ut, nesekoner på kassa er også skrudd stumt:



Med kassa skrudd stumt og en eksos som kanskje ikke er av den stille sorten osv, så skjønner jeg godt at du ikke hører noen knirking fra poly-foringene  Blunker

Med det oppsettet så hører du vel ikke 5 brannbiler på fullesirener bak deg heller...  Osteaktig

Spørs om ikke jeg er litt enig med Grelland når det gjelder det gitt.

Som sagt ga det meg ingen knirkelyder med lithiumfett på bortsett fra de yttre smulteringene.

Når det er sagt så snakker jeg om IRS-bakstilling og det har ikke Dewil. Vet ikke om det kan gjøre noe forskjell
« Siste redigering: oktober 26, 2014, 20:45:17 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #32 på: oktober 26, 2014, 20:51:23 pm »

Takk for at du deler erfaring Grelland.

Bilen brukes ikke så mye, men ser at støyen fort kan bli sjenerende, så prøver nok først med noen forsterka fester til å begynne med.
Noe jeg opplevde på HMR i år var at ved hard inngang i sving fikk jeg omtrent overstyring og understyring annenhver gang, og ved hard utgang løftet indre bakhjul seg, og den krenger noe voldsomt bak.
Foran ligger forstilling i bunn, så krenging er umulig foran, men alikevel fikk jeg dårlig feste på indre hjul. Gopro kamera avslørte dette.
Se bildet under, og til opplysning, de felga er kastet og byttet ut  Gliser
Man ser også godt at ved belastning får jeg mye positiv camber foran.
Siden jeg også ha gått ned i dekk/felg størrelse er det blitt en god del mer plass i hjulbuene og dette vil jeg fjerne, derfor tenker jeg at coilover vil passe bra.

* HMR 2014 #2.jpg (50.15 KB. 800x432 - vist 261 ganger.)

« Siste redigering: oktober 26, 2014, 21:01:11 pm av Jesper1201 » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #33 på: oktober 26, 2014, 21:05:58 pm »

Ang forstilling, så sier du at du ikke har erfaring/kunnskap til å fikse en original, men heller vil legge 30 lapper i en ettermarkeds-sak med tvilsomme egenskaper... Jeg ville kanskje heller vurdere å betale noen av de med peiling til å overhale og sette opp en originalforstilling til deg, da kommer du nok godt innenfor 30 lapper, og du har noe som du kan få hjelp til å sette opp... Er ikke akkurat mindre muligheter til å skru seg bort på den red9-forstillinga... spesielt hvis du ikke har peiling...  Blunker
Loggført
GeirJB
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #34 på: oktober 26, 2014, 21:07:18 pm »

På Varianten har jeg brukt korte Spax Dempere fra Machine 7 i England! De er justerbare i 28 steg, og faes i mange forskjellige lengder!
Har vært vedlig fornøyd med de, ligger ganske bra på og er fremdeles komfortabel! Har kjørt en god del mil med det oppsettet!
Merker at jeg nok burde byttet torsionssfjørene bak!
Nyere gummiforinger i bakstillinga!
Er IRS bakstilling!
Loggført

-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #35 på: oktober 26, 2014, 21:11:55 pm »

Ang forstilling, så sier du at du ikke har erfaring/kunnskap til å fikse en original, men heller vil legge 30 lapper i en ettermarkeds-sak med tvilsomme egenskaper... Jeg ville kanskje heller vurdere å betale noen av de med peiling til å overhale og sette opp en originalforstilling til deg, da kommer du nok godt innenfor 30 lapper, og du har noe som du kan få hjelp til å sette opp... Er ikke akkurat mindre muligheter til å skru seg bort på den red9-forstillinga... spesielt hvis du ikke har peiling...  Blunker

Formulerte meg nok litt dårlig, det jeg mente var at jeg føler ikke jeg har kunnskap nok til å modifisere forstillinga til det bedre Glad
Hjulstillingvinkler ol. er ikke noe problem.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #36 på: oktober 26, 2014, 21:17:40 pm »

Enig med deg her Grelland. Det er lurt å se på hva man skal bruke bilen til. En tur fra Moss til Trøgstad i sommer med ovalen var slitsomt Gliser
Det er mulig jeg har en lavere toleranse for støy Osteaktig

Det hender vel at du er i nærheten, Jesper. Vi kan jo ta en tur med Ovalen en dag så kan du føle litt på lydbildet og andre ting som eksisterer i biler som er så stramt satt opp som den.
Kanskje det blir det enklere å vite hvor stramt oppsett man ønsker å sikte etter.

Modifisering/justering av forstilling kan du få tips og hjelp til i så fall.
Hett tips er å lese mye og innhente forståelse for prinsippene bak de forskjellige delene man monterer. Dyrest eller flottest deler er ikke alltid best. Originaldeler kan funke minst like godt, gi like mye glede og i tillegg være pengebesparende slik at man kan kjøpe mer bensin. Der er tross alt viktigst å få kjørt. Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #37 på: oktober 26, 2014, 21:18:23 pm »

En annen ting er hvis du skal bruke coil-overs bak, så er ikke dempertårnene designet for å ta hele vekta til bilen; det hjelper nok betraktelig med et bra triangelstag, men dette er noe fler har nevnt tidligere i alle fall. Om noen faktisk har erfart at det har skapt problemer å sende all vekta gjennom dempertårnene vet jeg ikke.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #38 på: oktober 26, 2014, 21:21:41 pm »

Tror du burde tenke litt gjennom hva du skal bruke bilen til. Blir fort til at f.eks dette med støy gjør at det blir slitsomt dersom du skal bruke bilen mye på "gata".

Tenkte jeg kunne dele litt av mine erfaringer med Ghian:

Jeg har hatt ett mål om å "bedre" kjøreegenskapene på min bil, og det jeg legger i å "bedre" de er å få den stivere, slik at den ikke krenger så mye i svinger, og generelt "fastere i fisken". Jeg har også planer om å kjøre litt på bane, men mer type sportsvogner på tur til rudskogen, enn hardbarka historisk racing.

Min bil har ball-joint forstilling og IRS bak.

Det jeg har gjort så langt er:
Foran:
Justerbare GAZ dempere, stilt ca i midtstilling
Org stabstag
CSP Urethan fester til stabstag
Moderat senking (kan ikke senke en Ghia mye før det subber...)

Bak:
Justerbare GAZ dempere stilt ca 75% på den harde siden
originale torsjonsfjører
Stabstag opphengt i urethan
Scat  (tror jeg, i alle fall ikke CSP) triangelstag
mags intermediate girkassefeste
HD gummi-oppheng på girkasse

Det jeg erfarer så langt er at det knirker UUTHOLDELIG i urethan-foringene, så det skal fikses i vinter. Motoren, spesielt med rettskårne drev, bråker greit mye, men det er utrolig irriterrende med denne knirkinga...

I daglig trafikk funker dette veldig bra, og jeg har tilnærmet original fjøringskomfort. Fartsempere er ikke noe problem.

I litt mer spenstig svingkjøring krenger det fortsatt noe, men mye mindre enn originalt, og den føles mye tightere.

Det jeg har lyst å se nærmere på er dette som Anders nevner med styreresponsen. Med styresnekke og svært EMPI VDM-ratt er det litt mye buss-følelse, så den enkle løsningen er å sette på et mindre GT-ratt, eller lengre pitman-arm på styresnekka, men jeg kunne tenkt meg å få orden på dette med bump-steer også, siden det hender det blir litt vel spennende når man treffer en hump i en sving, og bilen endrer retning....

Felger og dekk er også viktig, og i fjor kjørte jeg først med 185/55 15 på 5.5" felger foran, og da ble den veldig responsiv og fin. I et lite "cal-look moment" satte jeg på 135/15, og der ser kanskje ok ut, men funker dårlig.... Understyrte og føltes mer lett og vag på styringa. Nå i år har jeg kjørt litt mer sportsvogs-utseende på den, og har 155/15 Vredstein sprint classics, men de er for høye og smale og gir mye den samme følelsen som 135. Jeg hadde planer om å legge på et sett med 175/75, men det rakk jeg aldri før vinteren kom...

Driver også og skal gjøre klar et sett med hoosier speedster DOT dekk i størrelsen 185x15, så det skal bli spennende å se hvordan det påvirker kjøreegenskapene

Skal man ta den "helt ut" med stumt motor- og girkassefeste kan det nok hende den strammes opp enda et hakk, men jeg er i alle fall ikke klar for å oppgi den lille komforten jeg har igjen Blunker Jeg liker å kunne bruke bilen litt i daglig trafikk også.

Bare mine erfaringer og tanker rundt dette. Lykke til


glemte å nevne at jeg kjører med gummi-foringer i torsjonsfjørene, da urethan var helt umulig mtp støy. De var også veldig stive og vanskelig å montere, spesielt siden jeg ikke har senket noe særlig bak, så det er litt spenn i fjørene under montering
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #39 på: oktober 26, 2014, 21:23:19 pm »

Skal love deg at det problemet du har med positiv camber foran er en enkel sak Blunker
For 30 laken skal jeg klare å bygge en sabla grym type1 forstilling til deg Gliser


Kanskje vi bør ta en garasjekveld/kurskveld der man diskuterer løsninger ved understell og kjøreegenskaper i løpet av høsten?
dette er tross alt et meget intressant tema.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #40 på: oktober 26, 2014, 21:34:11 pm »

Skal love deg at det problemet du har med positiv camber foran er en enkel sak Blunker
For 30 laken skal jeg klare å bygge en sabla grym type1 forstilling til deg Gliser


Kanskje vi bør ta en garasjekveld/kurskveld der man diskuterer løsninger ved understell og kjøreegenskaper i løpet av høsten?
dette er tross alt et meget intressant tema.

Hvis du ikke har pakka bort ovalen hadde det vært morsomt å kjent på det Glad
Hvis jeg kan oppgradere er org. forstilling til det tilfredsstillende er det ikke noe i veien for å gjøre det.
Tips på veien er og blir nødvendig isåfall, men absolutt aktuelt.

Jeg blir med på det, har nok av kvelder å velge imellom Blunker
Alltid greit å høre andres meninger også, så en ikke kjører seg fast.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #41 på: oktober 26, 2014, 21:46:43 pm »

Jeg er med Glad
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #42 på: oktober 26, 2014, 21:51:09 pm »

Send meg en melding en dag Jesper, så tar vi og skremmer noen gamlinger i nabolaget Blunker


Kult det Roy! Skal se om jeg finner noe litteratur og illustrasjoner også, så har vi litt konkret også. Vi kan jo lage en egen tråd og se om flere vil være med.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #43 på: oktober 26, 2014, 22:08:29 pm »

Send meg en melding en dag Jesper, så tar vi og skremmer noen gamlinger i nabolaget Blunker


Kult det Roy! Skal se om jeg finner noe litteratur og illustrasjoner også, så har vi litt konkret også. Vi kan jo lage en egen tråd og se om flere vil være med.


Er egentlig bedre om du finner en dag, så tilpasser jeg meg etter det. Jeg jobber "aldri" senere enn 1400 så kan egentlig hver dag Glad
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #44 på: oktober 26, 2014, 22:11:12 pm »

Ahh, så kjekt. Send meg en melding på face eller pm her så avtaler vi derfra Blunker 
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #45 på: oktober 27, 2014, 16:00:32 pm »

Har hatt urethan foringer alle tenkelige steder på Bobla siden 1999. Hadde litt problemer med knirking på en side da jeg monterte dem uten å smøre dem.. Men etter å ha satt de inn med teflon fett fra Bugpack. Fikk noen tuber fra gutta på HotShop så er det helt borte. De skal i teorien være selvsmørende men trenger litt hjelp i starten.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #46 på: oktober 27, 2014, 20:58:26 pm »

Jeg har brukt Würth sin HHS 5000 Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #47 på: oktober 28, 2014, 07:32:11 am »

Jeg har brukt Würth sin HHS 5000 Gliser
Burde funke fett det
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #48 på: oktober 28, 2014, 17:19:31 pm »

Etter en tur i Anders sin oval blir det nok ikke stumme girkassefester, men stive opp bakstilling er første pri.
Skal diskutere med meg selv hva jeg gjør foran Glad
« Siste redigering: oktober 28, 2014, 18:13:35 pm av Jesper1201 » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #49 på: oktober 28, 2014, 17:56:08 pm »

 Gliser
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #50 på: oktober 28, 2014, 21:46:27 pm »

Høhø Gliser Fikk en morsom luftetur i høstværet. Var dritheldig med været på mandagen, så da ble det litt ratting og sladding gatelangs. Nå kan ovalen demonteres og litt oppussing kan starte.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #51 på: april 04, 2015, 04:48:19 am »

Planen var å få på forstilling innen HMR, men siden min bedre halvdel bestemte seg for å ikke være det lenger blir det litt trangere økonomi, så inntil videre er den satt på hold.

MEN! Jeg hadde en mindre hyggelig opplevelse igår, så en ting er sikkert, jeg må gjøre enda mer bak!

* image.jpg (43.59 KB. 800x600 - vist 215 ganger.)

* image.jpg (42.26 KB. 800x600 - vist 223 ganger.)

* image.jpg (48.84 KB. 800x600 - vist 283 ganger.)


Har til nå fått på gule koni og et stabstag bak, bilen er blitt stiv og fin, men har mistanke om at indre bakhjul løftet seg her.
Har lest litt på utenlandske sider og der er det noen som hardnakket skriver at torsjonsfjøring bak er ubrukelig uansett. Min tanke er at jeg gidder ikke kjøpe nye torsjonsfjærer hvis jeg allikevel må oppgradere til coilovers.
Jeg tenker å bruke slike som er beregnet for bruk sammen med de originale torsjonsfjærene.
Noen innvendinger mot dette?
Er det også muligheter for å bruke dobbelt stabstag bak? Alternativt noe myye kraftigere enn 19mm som jeg har idag?

« Siste redigering: april 04, 2015, 16:04:27 pm av Jesper1201 » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #52 på: april 12, 2015, 20:25:24 pm »

Etter hva jeg har erfart er ikke torsjonsfjæring no dritt, så lenge det blir satt opp riktig. I tilfelle det skulle være noe å gjøre bak ville det være å skifte alt for å få en annen geometri, men irs på boble er ganske optimalt. Stivere fjærer og en lsd er tingen. Drifting med åpen bakdiff funker ikke, det har du jo beviset på der...
Som en enkel løsning frem til midlene er på plass kan du demontere diffen din, så skal jeg sveise den for deg, free of charge Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!