april 29, 2024, 07:46:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Svingaksel diff  (Lest 928 ganger)
Odde79
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:


Vis profil

« på: november 08, 2014, 13:45:16 pm »

Lurte på om noen har montert en svingaksel diff i en IRS kasse ? Har hørt at dette er mulig.
Noen som har tips eller erfaringer?  Osteaktig
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 08, 2014, 19:12:20 pm »

Om det er en dobbeltlokk IRS er det null problem. Dvs lokk på begge sider av diffen. Senere 1303 kasser kom med kun lokk på klutsjwire siden. Og kan IKKE konverteres til Svingaksel.

Det du trenger:
Svingaksel sidelokk med kulelager
Svingaksel diff komplett med spiderdrev, solhjul, fulcrumplater, stoppeskive og seegringer.
Ett godt utvalg med shims.
Varmepistol eller propanbrenner til varming.
Silikon eller annet fleksibelt tettemiddel.
Mye tålmodighet og god forståelse for mekanikk. Vanskelighetsgrad 8 av 10 på hele jobben. (Da mener jeg ikke at det er vanskelig å bare hive i sammen som ofte blir gjort. Men dette er vanskelig å få riktig)

Diffen shimses i bredden. 0,20mm preload på kulelagerne. Dvs når alt er trukket i sammen med 20nm på sidelokkene og du skrur stegvis boltene tilbake på det ene lokket. Skal du akkurat få inn 0,20mm bladsøker mellom sidelokk og girkassehus. Preloaden endres ettersom hvor robuste sidelokkene er. Weddle sine f.eks er så stive at det holder med 0,10mm. Det var den lette biten.

Du har nå hvor mange shims du skal bruke totalt. Nå må du finne ut hvor de skal. Problemet er å få kronhjulet til å bite riktig i pinionen. Jeg setter alltid opp med null backlash (slark) Dette pga av jeg stort sett driver med girkasser ment til aktiv kjøring. Regner med at vw aksepterte helt opp til 0,2-0,3mm i slark mellom pinion og kronhjul. Ligger den for langt fra eller for hardt på, betyr det meget kort levetid. Jeg shimser meg stegvis nærmere i steg av 0,10mm av gangen. Og når alt er korrekt vil du ha slark når boltene på sidelokket er løse. Mens den forsvinner akkurat når sidelokket får anlegg.

Lykke til...
Loggført

Odde79
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: november 08, 2014, 21:31:21 pm »

tusen takk for supert svar  Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!