april 25, 2024, 20:28:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilket sveiseapperat ?  (Lest 2671 ganger)
MariusNoss
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:

Rød Vw Boble 1969 og en Diamantblau 1970.


Vis profil

« på: november 08, 2014, 20:10:30 pm »

Hei

SKal lære meg og sveise på min flotte boble. Den har desverre fått rust og må sveises. Trenger et apperat som kan brukes til og sveise alt på en boble.

Vet eg skal ha tråd som er til stål. Jeg trenger hjelp til valg av apperat. Jeg har så og si 0 erfaring med sveising fra før og vil gjerne sette i gang og lære med dette.

Har hørt det finnes apperater med gass, og elektro apperater uten gass. Hva er forskjellig og hvorfor gass og hvorfor ikke?

Hvilke merker anbefales til førsteapperat til en uten erfaring.
 
Hvilken tråd skal eg bruke.

Annet relevant angående tips til valg av sveiseutstyr osv. Butikker eg får kjøpt det eg trenger osv. Funker Biltema tråder osv?

Takker for alle tips Glad
Loggført
Huleboar
Seniormedlem
****
Innlegg: 328
Bosted:



Vis profil
« Svar #1 på: november 08, 2014, 20:57:16 pm »

Bedre og kjøpe ett proft brukt apparat en biltema fks. Eg kjøpte mitt Telmig brukt for 3000kr kosta 11000kr nytt. Biltema sveisetråd funke fint.
Loggført

VW T2 Camper 76
VW T2 Camper 77
VW T1 Roadster 67
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #2 på: november 08, 2014, 21:32:56 pm »

1. ta et kurs i sveising, så vil du vite hva du faktisk er ute for å bruke penger på !
2. kjøp sveise apparat som det finnes support på i nærområdet, behøver ikke være nytt, heller brukt ''anerkjent merke'' en billig Kina greier som ingen har deler til om 5 år
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
MariusNoss
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:

Rød Vw Boble 1969 og en Diamantblau 1970.


Vis profil

« Svar #3 på: november 09, 2014, 01:01:16 am »

Takker for svar !

Noen som vet hvor eg kan få tatt sveisekurs i Bergen? Da hovedsakelig sveising på bil osv.
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 09, 2014, 14:19:13 pm »

Kanskje du kan høre om Geir vil dra igang på nytt på Starbugs? http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=1640.0;highlight=sveisekurs
Loggført
MariusNoss
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:

Rød Vw Boble 1969 og en Diamantblau 1970.


Vis profil

« Svar #5 på: november 10, 2014, 13:37:07 pm »

Får gjøre det 😄

Du vet vel ikke om en bok/internettside som forklarer om sveising. Før og etterarbeid, innstillinger på apperat osv.



Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: november 10, 2014, 16:48:05 pm »

høyr med kristian gelin om du får taki nokon eldre årgangar av vwacb nytt. eg hadde vel for meg ein eller fleire artiklar om basic sveisevisdom i begynnelsen av dei etterkvart mangen artiklane om rustfix..
ellers kan eg sei at eg støtter forslaget om brukt apparat av kjent merke vist du er ute etter å spara nokon kroner. du må ivertfall ha sveisegass. feks aga sin mison18. apparat utan gass(dvs flusstråd) er noko drit.
tråd 0,6 eller 0,8mm.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: november 10, 2014, 19:27:24 pm »

Eller gjør et søk på forumet her for tips.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
MariusNoss
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:

Rød Vw Boble 1969 og en Diamantblau 1970.


Vis profil

« Svar #8 på: november 11, 2014, 08:46:34 am »

Takker for alle gode svar Glad

Skal se hva jeg får til. Gliser Får kanskje kjøpe meg et prosjekt og øve på.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 11, 2014, 09:01:57 am »

Dette apparatet kan jeg anbefale til den type jobb du skal ut på:
http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/mig-mag-sveiseapparater/mig-sveiseapparat-210045/

Har slikt selv og det er av et kjent merke, grei pris og problemfritt. Du må selvsagt ha gass i tillegg.

Anbefaler også at du koster på deg en sveisemaske av den selvblendene typen. Sparer deg for utrolig mye hazzel med å se skikkelig når du sveiser.

Slik feks http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/verneutstyr/sveisehjelm-212061/

Øv deg på noen stålbiter før du gyver løs på bilen. Et kurs er selvsagt å anbefale hvis en har mulighet til det. Finnes mye god info på nettet også.
Brannsikkerhet er det viktigste å ha i tankene når en sveiser. Blir lett glør som spretter unna og kan ligge å ulme på de mest uante steder. Dekk til alt brennbart, og forlat aldri arbeidsstedet før en god stund etter at du har sveiset og er sikker på at ingenting ligger å ulmer.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
MariusNoss
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:

Rød Vw Boble 1969 og en Diamantblau 1970.


Vis profil

« Svar #10 på: november 11, 2014, 14:29:54 pm »

Dette apparatet kan jeg anbefale til den type jobb du skal ut på:
http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/mig-mag-sveiseapparater/mig-sveiseapparat-210045/

Har slikt selv og det er av et kjent merke, grei pris og problemfritt. Du må selvsagt ha gass i tillegg.

Anbefaler også at du koster på deg en sveisemaske av den selvblendene typen. Sparer deg for utrolig mye hazzel med å se skikkelig når du sveiser.

Slik feks http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/verneutstyr/sveisehjelm-212061/

Øv deg på noen stålbiter før du gyver løs på bilen. Et kurs er selvsagt å anbefale hvis en har mulighet til det. Finnes mye god info på nettet også.
Brannsikkerhet er det viktigste å ha i tankene når en sveiser. Blir lett glør som spretter unna og kan ligge å ulme på de mest uante steder. Dekk til alt brennbart, og forlat aldri arbeidsstedet før en god stund etter at du har sveiset og er sikker på at ingenting ligger å ulmer.

Takker så meget for et kjempe bra svar.

Ja, må øve meg litt. Men tenkte ikkje da og bruke for mye på utstyr da eg sikkert kjøper dyrere etter en stund. Så den der var midt i blinken prismessig Glad

Skal nok kjøpe meg et boble prosjekt og øve meg på før eg hiver meg løs på 69 modellen min når den engang skulle trenge det.

Loggført
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #11 på: november 14, 2014, 21:00:08 pm »

Jeg kjøpte dette på wurtbutikken ,det var ikke så dyrt
Bruker 0,6 tråd


* image.jpg (130.69 KB, 775x581 - vist 177 ganger.)
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
MariusNoss
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:

Rød Vw Boble 1969 og en Diamantblau 1970.


Vis profil

« Svar #12 på: november 15, 2014, 21:54:06 pm »

Tror eg får for en ESAB C171. Ligger på 8899 på Jula.
http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/mig-mag-sveiseapparater/mig-sveiseapparat-210043/
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!