april 27, 2024, 14:17:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1957 Polarsilver Oval Ragtop - Rullende prosjekt  (Lest 30942 ganger)
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #60 på: februar 19, 2016, 11:13:01 am »

Flott bil, gamle bilen til Mikkel, "Ovalt", dette vell, kjøpte min oval av han jeg og.

Ja dette er gamle bilen til Mikkel. Hyggelig kar å handle bil av han! Glad
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #61 på: april 02, 2016, 15:47:39 pm »

Er litt i gang med å senke bilen bak. Atomwerk fjærplatene skal på:


Gummiforingene som satt der fra før var morkene. Da jeg ikke har nye liggende og må bestille, bør jeg gå for urethane foringer eller standard i gummi? Fordeler / ulemper?
« Siste redigering: april 02, 2016, 15:51:58 pm av simenokstad » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #62 på: april 02, 2016, 19:31:33 pm »

Bruk standard. Du lager jo ikke en racerbil. Og med så mye senk, trenger du all fjæringa du kan få 😉

Ett tips: Sett inn en foring om gangen, dvs først den indre, få sverdet presset på, og deretter den yttre. Ikke tenk på å få på begge samtidig.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #63 på: april 08, 2016, 23:47:55 pm »

Bruk standard. Du lager jo ikke en racerbil. Og med så mye senk, trenger du all fjæringa du kan få

Ett tips: Sett inn en foring om gangen, dvs først den indre, få sverdet presset på, og deretter den yttre. Ikke tenk på å få på begge samtidig.


Takk for tips angående monteringen! Glad

Jeg har derimot bestemt meg for å gå for urethane foringer for å stive opp litt. Blir det for ille så bytter jeg til gummi i etterkant.
Sliter litt med å finne riktige foringer vel å merke. Snakket med Jens-Ole på Unneberg og han mener jeg skal ha fire sånne: https://www.vwheritage.com/shop/AC510004/urethane-grommet-1-3-4-smooth-pair/
Fjærplatene har jeg målt, og de er 51mm / 2" ytterdiameter på røret som torsjonstaget går i. Er det da 2" foringene jeg skal ha: https://www.vwheritage.com/shop/AC510003/urethane-grommet-knobby-2-pair/ ? Går ut ifra at målene som oppgis er innvendige mål på foringene?
Ser på hjemmesiden til Atomwerk at de anbefaler 1,75" foringer http://atomwerk.org/Swing_Axle_Introductory_Plates.html , men får ikke det til å stemme med målene jeg har tatt?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #64 på: april 09, 2016, 11:02:35 am »

Bruk standard. Du lager jo ikke en racerbil. Og med så mye senk, trenger du all fjæringa du kan få

Ett tips: Sett inn en foring om gangen, dvs først den indre, få sverdet presset på, og deretter den yttre. Ikke tenk på å få på begge samtidig.


Takk for tips angående monteringen! Glad

Jeg har derimot bestemt meg for å gå for urethane foringer for å stive opp litt. Blir det for ille så bytter jeg til gummi i etterkant.
Sliter litt med å finne riktige foringer vel å merke. Snakket med Jens-Ole på Unneberg og han mener jeg skal ha fire sånne: https://www.vwheritage.com/shop/AC510004/urethane-grommet-1-3-4-smooth-pair/
Fjærplatene har jeg målt, og de er 51mm / 2" ytterdiameter på røret som torsjonstaget går i. Er det da 2" foringene jeg skal ha: https://www.vwheritage.com/shop/AC510003/urethane-grommet-knobby-2-pair/ ? Går ut ifra at målene som oppgis er innvendige mål på foringene?
Ser på hjemmesiden til Atomwerk at de anbefaler 1,75" foringer http://atomwerk.org/Swing_Axle_Introductory_Plates.html , men får ikke det til å stemme med målene jeg har tatt?

Hør på Jens-Ole du, så blir det riktig. Er ihvertfall de jeg har på ovalen (dog i gummi). De nederste er fra ca 61 og nyere.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #65 på: april 09, 2016, 12:21:42 pm »

Bruk standard. Du lager jo ikke en racerbil. Og med så mye senk, trenger du all fjæringa du kan få

Ett tips: Sett inn en foring om gangen, dvs først den indre, få sverdet presset på, og deretter den yttre. Ikke tenk på å få på begge samtidig.


Takk for tips angående monteringen! Glad

Jeg har derimot bestemt meg for å gå for urethane foringer for å stive opp litt. Blir det for ille så bytter jeg til gummi i etterkant.
Sliter litt med å finne riktige foringer vel å merke. Snakket med Jens-Ole på Unneberg og han mener jeg skal ha fire sånne: https://www.vwheritage.com/shop/AC510004/urethane-grommet-1-3-4-smooth-pair/
Fjærplatene har jeg målt, og de er 51mm / 2" ytterdiameter på røret som torsjonstaget går i. Er det da 2" foringene jeg skal ha: https://www.vwheritage.com/shop/AC510003/urethane-grommet-knobby-2-pair/ ? Går ut ifra at målene som oppgis er innvendige mål på foringene?
Ser på hjemmesiden til Atomwerk at de anbefaler 1,75" foringer http://atomwerk.org/Swing_Axle_Introductory_Plates.html , men får ikke det til å stemme med målene jeg har tatt?

Hør på Jens-Ole du, så blir det riktig. Er ihvertfall de jeg har på ovalen (dog i gummi). De nederste er fra ca 61 og nyere.

Ja han har nok rett. Jeg stusser litt over at det sitter andre foringer på ytre del på min fra før. Er det forskjell på endelokkene og hvilke foringer som passer? Jeg må også ha nye endelokk med 52mm /2" hull hvis noen vet hvor jeg kan finne det til salgs?

Fikk forøvrig svar fra Atomwerk på epost at det er 1 3/4" foringer som skal brukes. Er det ikke indre diameter disse målene er?
« Siste redigering: april 09, 2016, 12:26:26 pm av simenokstad » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #66 på: april 09, 2016, 15:14:20 pm »

Er 2 typer endelokk, den med hull i som er for oval, og den uten hull i som er for 60->. Og skille i foringer sammenfaller med bytte av endelokk.
Er ikke forskjellige størrelser på hulla, såvidt jeg veit. Ikke på Type 1.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #67 på: april 10, 2016, 09:43:08 am »

Er 2 typer endelokk, den med hull i som er for oval, og den uten hull i som er for 60->. Og skille i foringer sammenfaller med bytte av endelokk.
Er ikke forskjellige størrelser på hulla, såvidt jeg veit. Ikke på Type 1.

Sitti og googla litt nå og det må sitte feil endelokk på min.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/507191.jpg
Det endelokket er ikke likt min innvendig, men det er far en 1957. Kanskje det er lukkede endelokk som har fått borret ut hullet på jeg har...
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #68 på: april 10, 2016, 10:36:28 am »

Det ser riktig ut til ovalen


Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #69 på: april 10, 2016, 19:04:17 pm »

Det ser riktig ut til ovalen




Ja, det er desverre ikke de som sitter på min. Lurer på om jeg skal bestille nye fjærplater, eller kjøpe foringer til de jeg har og frese ut hullet litt... Innsiden er jo runde foringer da, den er grei.

Men, er det indre diameter på foringa som kommer opp i målene?


Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #70 på: april 12, 2016, 10:56:42 am »

Ja da er det bare at få den på hjulene igen Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #71 på: april 13, 2016, 05:57:26 am »

Ja da er det bare at få den på hjulene igen Blunker
Delene er på plass hvertfall  Gliser
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #72 på: april 15, 2016, 18:14:55 pm »

Nå må jeg krype til korset og be om tips. Jeg klarer ikke få få fjærplata løsnet fra torsonstaven. Det er er mulig og lirke den litt frem og tilbake, men ikke inn eller ut på torsonstaven. Jeg har dynka det ett par ganger i WD40 og brukt varme ved 3 kvelder uten at jeg får noe særlig mer bevegelse i det.   Skulle gjerne fått av fjærplata uten å plukke av bakskjermen for å få ut torsonstaven så hvis noen har tips som funker så blir jeg veldig takknemlig! Har brukt slegge og banka nok på fjærplata nå føler jeg....
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #73 på: april 15, 2016, 20:36:36 pm »

Hvis du løsner 4-5 bolter på skjermen tror jeg du skal klare å vri den nok ut til side så du får trukket ut staven. Eventuelt en avdrager på fjørplata. da slipper du å ta av hele ihvertfall
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #74 på: juni 03, 2016, 07:18:49 am »

Da har jeg fått bilen på bakken igjen og fikk tatt første kjøretur for året! Glad
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #75 på: juni 03, 2016, 07:22:29 am »

Den så flott ut! Fin cruisehøyde :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
MortenA
Juniormedlem
**
Innlegg: 68
Bosted: Karmøy


Vis profil

« Svar #76 på: juni 03, 2016, 20:28:46 pm »

Kan vel innrømme at jeg er litt misunnelig 😉 Flott bil 👍🏻
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #77 på: juni 17, 2016, 08:15:58 am »

Endelig fått dekk på Fuchs felgene! 165/45 og 195/45 Kumho KU31



Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #78 på: juni 19, 2016, 19:50:40 pm »

..
« Siste redigering: august 17, 2016, 07:52:19 am av simenokstad » Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #79 på: januar 08, 2017, 13:44:15 pm »

Her har det skjedd lite siste året, men nå skal det da bli litt fremgang utover våren Glad

Er det noen her som vet hva dette merket fra Eidsfoss Industrihistoriske Samlinger er for? Noe å spare på? Rive det ut?


Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #80 på: januar 08, 2017, 20:14:06 pm »

Betyr vel bare at bilen har besøkt Eidsfoss historiske samlinger, en liten idyll nord i Vestfold 🙂
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!