april 20, 2024, 14:26:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1957 Polarsilver Oval Ragtop - Rullende prosjekt  (Lest 30809 ganger)
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: november 19, 2014, 06:38:08 am »

Har vært litt usikker på om jeg skal legge ut en tråd om bilen min på forumet her eller ikke, men for å få litt innspill og ideer fra dere andre så gjør jeg det Glad
Fant en annonse godt gjemt på denne bilen i sommer, og tok turen for å kikke på den da jeg "var i området" som jeg sa til dama. To timer kjøretur senere, til Gol, en dag etter jeg var ferdig på jobb i Hønefossområdet så sto jeg der og så bilen.

En flott VW Type 117 i fargen Polarsilver. Bilen er en orginal soltaksbil med, USA fangere, litt bredda bakfelger og orginalt interiør, noe jeg har sett for meg tidligere.
 
Bilen har en oppusset 1300 fra ca .1969 i ganske god stand. Hadde en oljelekkasje i sommer som jeg fikk ordnet rett utpå høsten og fikk kjørt bittelitt før den ble parkert i garasjen.
 
Dette skal ikke bli noen bil å ta på stripa på Gardermoen og heller ingen banebil for å jage rundetider. Skal enkelt å greit brukes for å ha kjøreglede på solskinnsdager Har hatt ca 50 mil i den hittil i år, må få satt av litt tid til det ved siden av husoppussing og bruksbilen.
 
To brukbare bilder, tatt 28. juni på vei hjem fra Gol når jeg hentet bilen i sommer:



Planer:
 - 4" smalnet forstilling
-  Dropspindler
 - Luftunderstell
 - Bredere bakfelger og framfelger
 - Større motor
 - Masse kjøreglede(!)

Siste bildet jeg tok før jeg kjørte den inn i garasjen for vintern:

 
Kommer nok noen oppdateringer underveis, så følg med Glad Slik bilen står nå får jeg bare takke forrige eier for at jeg har fått kjøpe en så god bil og jobbe videre med så den blir slik jeg vil ha den Glad
« Siste redigering: januar 22, 2016, 12:10:43 pm av simenokstad » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 19, 2014, 18:21:38 pm »

Gratulerer med flott bil!

Har en Ragtop selv som er ganske ombygget og skal bli enda mer potent i motsatt retning av det du planlegger Gliser (Her er det jaging av rundetider og høy fart på bane)

Selvsagt må jeg skyte inn litt ang luftfjæring og smalnet forstilling. (Ikke skyt meg Gliser )
Jeg mener det vil ødelegge mesteparten av kjøregleden. Man får selvsagt ferdige og gode forstillinge med luft, i så fall ville jeg brukt 2" på det smaleste.
(Selv har jeg en forstilling som totalt er ca 3-4" breiere enn originalt)
Hadde det vært opp til meg så ville jeg gått for pumaforstilling med standard bredde, senkespindler, casterforinger sluppet ned til kjørbar senk foran og bak.

Uansett er det knallgøy å kjøre boble Gliser LYkke til med prosjektet.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: november 19, 2014, 21:47:30 pm »

Gratulerer med flott bil!

Har en Ragtop selv som er ganske ombygget og skal bli enda mer potent i motsatt retning av det du planlegger Gliser (Her er det jaging av rundetider og høy fart på bane)

Selvsagt må jeg skyte inn litt ang luftfjæring og smalnet forstilling. (Ikke skyt meg Gliser )
Jeg mener det vil ødelegge mesteparten av kjøregleden. Man får selvsagt ferdige og gode forstillinge med luft, i så fall ville jeg brukt 2" på det smaleste.
(Selv har jeg en forstilling som totalt er ca 3-4" breiere enn originalt)
Hadde det vært opp til meg så ville jeg gått for pumaforstilling med standard bredde, senkespindler, casterforinger sluppet ned til kjørbar senk foran og bak.

Uansett er det knallgøy å kjøre boble Gliser LYkke til med prosjektet.

Støtter dette innlegget. Luftfjæring øker veldig sjelden kjøregleden.
I noen tilfeller er det gøy en stund. Til man blir lei.
De fleste skaffer seg masse hodebry, og får en mindre kjørbar bil.

Bilen din var for øvrig super fin  Glad
Lykke til hva du enn måtte velge av ombygginger  Glad
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: november 23, 2014, 12:08:12 pm »

Om det blir luftfjæring i første omgang er jeg ikke sikker på da det er mange deler som står på ønskelista. Det vurderes å kjøpe inn en 4" smalnet forstilling og dropplates bak for å få bilen ned til neste år uten luftfjæring, men vi får se Glad Det at kjøreegenskapene blir dårligere med smalnet forstilling er ikke noen hemmlighet, men ønsker ikke at det skal subbe i skjermene når jeg kjører lavt heller. Ser at limebug har kommet med bolt-on luftfjæring bak nå, og det frister jo en del Glad

Hvordan olje vil folk anbefale på gode 1300 motorer? Royal purple, castrol, biltema etc? Tenkte å få tatt ett oljeskift i garasjen nå før jula kommer for at det skal være klart til våren hvertfall.. Har ei handleliste som skal gjennom av smådeler til vedlikehold, og venter litt på Black Friday til fredagen.

Kjøpte også ett Tri-mil eksosanlegg i sommer som skal monteres, også skal det monteres popouts bakruter Glad

Loggført
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: november 23, 2014, 23:40:49 pm »

Vi anbefaler Joe Gibbs HR-3 fullsyntetisk olje som har mye zinktilsetninger.
Dette har vi på lager i oslo go selger for 150,- pr liter.
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
gearn
Juniormedlem
**
Innlegg: 80
Bosted: Drammen


59´


Vis profil
« Svar #5 på: november 25, 2014, 15:54:10 pm »

Pen boble! Få denne litt lenger ned på bakkenivå så blir den helt porno Øyerulling
Vurderer selv luftfjæring på min, du får si ifra hvis du handler!
Må bygge om min 12V før jeg begynner med det.. hehe Glad
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #6 på: november 25, 2014, 19:40:09 pm »

Det er ikke hvor smal forstillinga er som "dreper" kjøreegenskapene eller gleden ved å kjøre en slik bil. Det er fordi bilen blir stivere jo mer du senker den. Det går til et punkt der den bare blir grusom å kjøre pga manglende fjæring:-) Desverre er dette punktet omtrent der bilen begyner å se bra ut... Da får det stå til😄 Koster å være kar😜
Mvh:
En som kjører med 5" for lite mellom bærearmene.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: november 26, 2014, 09:52:06 am »

Pen boble! Få denne litt lenger ned på bakkenivå så blir den helt porno Øyerulling
Vurderer selv luftfjæring på min, du får si ifra hvis du handler!
Må bygge om min 12V før jeg begynner med det.. hehe Glad

Takk for det.
Jeg må også bygge om til 12V før det blir luftfjæring. Det er vel litt av grunnen til at jeg vurderer vanlig senk før jeg legger masse penger i luftfjæringa med en gang Glad Har du sett ut noe sett du vurderer?
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: november 26, 2014, 09:54:46 am »

Det er ikke hvor smal forstillinga er som "dreper" kjøreegenskapene eller gleden ved å kjøre en slik bil. Det er fordi bilen blir stivere jo mer du senker den. Det går til et punkt der den bare blir grusom å kjøre pga manglende fjæring:-) Desverre er dette punktet omtrent der bilen begyner å se bra ut... Da får det stå til😄 Koster å være kar😜
Mvh:
En som kjører med 5" for lite mellom bærearmene.

Veldig klar over at bilen blir stivere jo lavere den blir Blunker Har kjørt nok lave biler så er vel blitt godt vandt med stiv bil også..
5" for lite ja, det var jo veldig mye også Blunker 4" forstilling også dropspindler så blir det vel ca 3" til 3,5" smalere, så tror det blir akkuratt passe, i tillegg til passe lavt Glad Må få tak i noen dropplates også forsåvidt..  Noen som vet om skikkelig gode forstillinger til salgs? Har fått tilbud om en, men kikker jo stadig rundt. Helst komplett ferdig og bolt on..
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: november 26, 2014, 10:09:34 am »

Denne tråden gir noen fine hint til hva man bør tenke på før man kjøper luftfjæring, eller senkespindler for den delen.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,57267.0.html

Du skriver du vil ha bredere felger på bilen, det avhenger veldig av hvilken felgtype du skal ha om du behøver å korte forstillingen for å få de på.
Finnes de med høy ET eller kan du rett og slett velge ET selv? (bredde)
Loggført

Speed is no substitute for direction
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #10 på: november 26, 2014, 16:43:51 pm »

Denne tråden gir noen fine hint til hva man bør tenke på før man kjøper luftfjæring, eller senkespindler for den delen.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,57267.0.html

Du skriver du vil ha bredere felger på bilen, det avhenger veldig av hvilken felgtype du skal ha om du behøver å korte forstillingen for å få de på.
Finnes de med høy ET eller kan du rett og slett velge ET selv? (bredde)

Har lest luftfjæringstråden der flere ganger tidligere. Når det skal kjøpes luft så blir det nok The.Dub.Lab forstilling med sentermontert belg, men ikke Airkewld sitt kit bak. Er litt interessert i Limebug sitt som skal være bolt-on, men da det er såpass nytt på markedet er jeg litt skeptisk også.



Når det gjelder felger så blir det ikke enda, men 15" bredda stålfelger blir det vel.. Det får man jo i valgfritt impress Glad Først skal det testes med de felga jeg har.
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #11 på: november 26, 2014, 18:46:02 pm »

Hvis du kan gjøre jobben selv så har jeg dempertårn som muliggjør ombygging av standard bredde forstilling til 4" innkortet. Jeg har dessverre ikke mulighet/ tid til å bygge selv for tiden
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: november 27, 2014, 08:31:10 am »

Hvis du kan gjøre jobben selv så har jeg dempertårn som muliggjør ombygging av standard bredde forstilling til 4" innkortet. Jeg har dessverre ikke mulighet/ tid til å bygge selv for tiden

Blir nok å kjøpe en ferdig. Har ikke kunnskaper eller verktøy til å lage forstilling selv...
Loggført
gearn
Juniormedlem
**
Innlegg: 80
Bosted: Drammen


59´


Vis profil
« Svar #13 på: november 29, 2014, 10:09:24 am »

Pen boble! Få denne litt lenger ned på bakkenivå så blir den helt porno Øyerulling
Vurderer selv luftfjæring på min, du får si ifra hvis du handler!
Må bygge om min 12V før jeg begynner med det.. hehe Glad

Takk for det.
Jeg må også bygge om til 12V før det blir luftfjæring. Det er vel litt av grunnen til at jeg vurderer vanlig senk før jeg legger masse penger i luftfjæringa med en gang Glad Har du sett ut noe sett du vurderer?

Har vurdert forstillinga til det dub.lab og belger fra airkewld, også styringa fra accuair Glad
Hørt endel positivt om det og lest mye bra. Får se i løpet av vinteren, det er vel ikke første prioritert på lista mi. Men skal ha det en dag  Øyerulling
Loggført
Eastside
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #14 på: november 29, 2014, 19:33:27 pm »

Det er vel smalere forstilling (kortere torsjonsstål) som gjør forstillingen stivere, ikke om man senker med f.eks Puma i orginal bredde. Bak er bilen like myk og fin uansett hvor mange splines du vrir for å få bilen ned mot bakken. Men til slutt butter det jo..da blir det stivt !

Denne bilen ser jo brutal fin ut Simen, så kapping for å få på luft med sånn forstilling jeg monterte på min (the.dub.lab) ville ikke jeg gjort, men er ikke min bil Glad
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #15 på: desember 01, 2014, 20:25:28 pm »

Det er vel smalere forstilling (kortere torsjonsstål) som gjør forstillingen stivere, ikke om man senker med f.eks Puma i orginal bredde. Bak er bilen like myk og fin uansett hvor mange splines du vrir for å få bilen ned mot bakken. Men til slutt butter det jo..da blir det stivt !

Denne bilen ser jo brutal fin ut Simen, så kapping for å få på luft med sånn forstilling jeg monterte på min (the.dub.lab) ville ikke jeg gjort, men er ikke min bil Glad


Litt usikker når det gjelder tilpassninga for å få plass til luftbelgen til forstillinga ja. Det som er saken er at det er byttet frontplate i bunn der tidligere, og jobben er ikke pent gjort. Skal det være strøkent må det uansett gjøres en sveisejobb der, og da kan det samtidig bygges plass til luftforstillinga Blunker Er i tankeboksen..    Sentermontert belg fungerte jo mye bedre enn Airkewld frontsettet sa du Glad
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #16 på: april 05, 2015, 14:13:54 pm »

Lenge siden forrige oppdatering her, men det har heller ikke skjedd noe særlig siden siste oppdatering. I går ble det fylt litt luft i dekka, og bilen starta på første forsøk! Det er plutselig blitt vår, tørt på veien og sol nok til å kjøre litt  Glad



Loggført
MortenA
Juniormedlem
**
Innlegg: 68
Bosted: Karmøy


Vis profil

« Svar #17 på: april 05, 2015, 15:14:11 pm »

Flott bil, litt senk hadde gjort seg  Blunker
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #18 på: april 05, 2015, 18:09:48 pm »

Flott bil, trenger ikke senk Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #19 på: april 05, 2015, 18:52:53 pm »

Flott bil, trenger ikke senk Blunker


Enig Fin høyde på den der! Blunker Kledde godt de bredda stålfelgene bak og! Kult
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #20 på: mai 02, 2015, 09:01:08 am »

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i viskerblader til denne? Det er av den korte typen, og har ikke klart å finne det hos noen forhandlere.....
Loggført
jayster
Supermedlem
*****
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!


"IN RUST WE TRUST!!!"


Vis profil
« Svar #21 på: mai 02, 2015, 09:29:47 am »

The samba.com
Ebay. Com
West coast classics
Loggført

1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #22 på: mai 02, 2015, 09:35:21 am »

Tenkte hovedsaklig på norske forhandlere....
Loggført
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #23 på: mai 02, 2015, 12:41:06 pm »

Tror Unneberg og Hotshop har. Er det akutt har jeg et nytt sett med viskerarmer hos meg
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #24 på: mai 02, 2015, 13:38:48 pm »

Tror Unneberg og Hotshop har. Er det akutt har jeg et nytt sett med viskerarmer hos meg

Og jeg som bestilte litt deler fra Unneberg her om dagen.. Jaja, ingen hast så tar det bare med på neste bestilling Glad
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #25 på: juni 09, 2015, 14:12:20 pm »

Her går det rolig for seg Glad Bilen har fått ny olje, og motoren ser ut til å være helt tett! Litt markering fra venstre aksel, men det får jeg finne ut av senere...

Var på Right-On i Skien i helga og det var jo en flott dag og kjøre Boble på Glad  Morro og se noen av de andre VW på treffet der også


Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #26 på: juni 09, 2015, 14:48:29 pm »

Jeg er ikke en av disse original "frikene" du finner rundt omkring, tvert imot..
Men jeg syns ikke du skal hive på korta forstilling og luftfjæring, denne bilen er så pen at den fortjener å være det.
Litt(!) senk og litt breiere felger så er den helt perfekt Glad
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #27 på: juni 09, 2015, 17:54:05 pm »

Jeg er ikke en av disse original "frikene" du finner rundt omkring, tvert imot..
Men jeg syns ikke du skal hive på korta forstilling og luftfjæring, denne bilen er så pen at den fortjener å være det.
Litt(!) senk og litt breiere felger så er den helt perfekt Glad

Vi får se Glad Nå om dagen frister større motor mer enn luftfjæring. Men må si meg enig med deg at det hadde gjort seg å fått senka den litt til.  Vurderer CB Dropspindler, er det noen som har erfaring med disse? Og eventuelt hvor det lønner seg å kjøpe de?
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #28 på: juni 09, 2015, 20:13:49 pm »

Kjører med Cb senkespindler😊 fungerer helt knall...
Tipper bilen din vil kle den høyden disse gir helt perfekt😉
Her med puma på topp og senkespindler...

* image.jpg (94.36 KB. 800x485 - vist 459 ganger.)

« Siste redigering: juni 09, 2015, 20:19:34 pm av Svein. » Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #29 på: juni 09, 2015, 20:50:15 pm »

Du kan få litt problemer med senkespindler hvis de bygger litt for mye utover (noe de pleier å gjøre), hvis du har originale ovalskjermer. De vil subbe i skjermkantene i sving ved fjæring/bremsing.

Dette fordi hjulbuene på ovalskjermene/opp til 59 går et par cm lengre ned enn på nyere skjermer.

Fordel  ovalskjermer - ser ikke så høy ut foran originalt.
Bakdel - dårlig plass under skjermene for senking.

Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!