mars 29, 2024, 01:10:14 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dempere bak på Harry Von Kaaten  (Lest 8231 ganger)
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« på: november 25, 2014, 21:29:20 pm »

Hei.

Etter en grei sesong med Harry Von Kaaten på stripa er det tid for noen oppgraderinger.

Ser nå at ting "sitter" som det skal bak i rompa på Harry, men etter et par bra striper på SCC i år ser jeg at stag og "bleie" under motor tar i bakken ved start..

Tror dette kommer av for slakke dempere og vurderer å bytte til noe nytt.
Og her kommer spørsmålet opp, hva bør jeg bruke bak på min bil?
Har i dag KYB GR2..

Kjør debatt  Øyerulling
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: november 25, 2014, 21:34:17 pm »

Hei.

Etter en grei sesong med Harry Von Kaaten på stripa er det tid for noen oppgraderinger.

Ser nå at ting "sitter" som det skal bak i rompa på Harry, men etter et par bra striper på SCC i år ser jeg at stag og "bleie" under motor tar i bakken ved start..

Tror dette kommer av for slakke dempere og vurderer å bytte til noe nytt.
Og her kommer spørsmålet opp, hva bør jeg bruke bak på min bil?
Har i dag KYB GR2..

Kjør debatt  Øyerulling

Ingen debatt men jeg kjøper ikke at det skyldes slakke dempere  Glad Du burde ha stivere torsjoner og dempere som klarer å kontrollere returen. Begynn med 28mm.

Selv kjører jeg med 30mm og dempere som jeg kan justere tur og retur på. 1.42 best 60ft på Tierp med MH DOT dekk.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: november 25, 2014, 21:38:38 pm »

Hei.

Etter en grei sesong med Harry Von Kaaten på stripa er det tid for noen oppgraderinger.

Ser nå at ting "sitter" som det skal bak i rompa på Harry, men etter et par bra striper på SCC i år ser jeg at stag og "bleie" under motor tar i bakken ved start..

Tror dette kommer av for slakke dempere og vurderer å bytte til noe nytt.
Og her kommer spørsmålet opp, hva bør jeg bruke bak på min bil?
Har i dag KYB GR2..

Kjør debatt  Øyerulling

Ingen debatt men jeg kjøper ikke at det skyldes slakke dempere  Glad Du burde ha stivere torsjoner og dempere som klarer å kontrollere returen. Begynn med 28mm.

Selv kjører jeg med 30mm og dempere som jeg kan justere tur og retur på. 1.42 best 60ft på Tierp med MH DOT dekk.

Mvh
BB


Se her ja, Dette var litt av tanken å få tips.
Er gamle dempere og orginale slappe "staver", så du er nok inne på noe her  Glad

Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 25, 2014, 21:46:54 pm »

Jeg henger meg på. Tykkere staver og justerbare dempere er tingen.

Har selv 30mm på ovalen og justerbare Koni (men kun én vei)
Stivt er det, men på svingaksel er det ålreit å ha kontroll på camberen når man skal fort rett frem.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: desember 03, 2014, 14:06:35 pm »

Hei.

Etter en grei sesong med Harry Von Kaaten på stripa er det tid for noen oppgraderinger.

Ser nå at ting "sitter" som det skal bak i rompa på Harry, men etter et par bra striper på SCC i år ser jeg at stag og "bleie" under motor tar i bakken ved start..

Tror dette kommer av for slakke dempere og vurderer å bytte til noe nytt.
Og her kommer spørsmålet opp, hva bør jeg bruke bak på min bil?
Har i dag KYB GR2..

Kjør debatt  Øyerulling

Ingen debatt men jeg kjøper ikke at det skyldes slakke dempere  Glad Du burde ha stivere torsjoner og dempere som klarer å kontrollere returen. Begynn med 28mm.

Selv kjører jeg med 30mm og dempere som jeg kan justere tur og retur på. 1.42 best 60ft på Tierp med MH DOT dekk.

Mvh
BB


Se her ja, Dette var litt av tanken å få tips.
Er gamle dempere og orginale slappe "staver", så du er nok inne på noe her  Glad



Det var samme sak på min bil før jeg byttet staver Finn-Erik.  Blunker
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: desember 03, 2014, 14:13:40 pm »

Husk også at jo høyere bilen er bak, jo mindre behov har du av stivere staver.
« Siste redigering: desember 06, 2014, 17:56:02 pm av Hot Owl » Loggført

Speed is no substitute for direction
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #6 på: desember 05, 2014, 07:35:14 am »

Hvor kjøper dere tykkere staver ?
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 05, 2014, 07:58:22 am »

Statene, jeg handlet fra CB. 

Jeg har nettopp handlet 29mm SwayAway.

Sammen med SwayAway torsjonsplater og AVO rekalibrerte dempere, så blir det iallefall mye bedre enn det jeg kjørte med ifjor (iår).
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 05, 2014, 17:45:37 pm »

Jeg handlet også fra statene. SwayAway fra CB
Endte med 30mm staver og røde koni. Gliser Stutt som en planke, spinner som en drøm Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #9 på: desember 06, 2014, 17:11:20 pm »

 Hvor lang tid bruker delene over havet når man bestiller?  Tror jeg er nødt til å bestille meg et sett.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 06, 2014, 21:31:13 pm »

Hvor lang tid bruker delene over havet når man bestiller?  Tror jeg er nødt til å bestille meg et sett.

Til Norge tar det 3-4dager.

Så bruker Posten 2-3uker på å gi deg pakken.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #11 på: desember 07, 2014, 03:04:01 am »

ok da var det bare å finne ut lengden hvis jeg finner fram linken ti cb sin side som du sendte meg.
sorry for å blande meg inn i tråden finn erik
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #12 på: desember 07, 2014, 10:57:12 am »

ok da var det bare å finne ut lengden hvis jeg finner fram linken ti cb sin side som du sendte meg.
sorry for å blande meg inn i tråden finn erik


Bare fint det. Mere tips til meg  Gliser

Da fikk jeg litt å gjøre i vinter å. Bra er det, for jeg sitter bare i garasjen og drikker kaffe..

Takk for alle innspill  Blunker
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #13 på: januar 29, 2015, 22:07:30 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,63759.0.html      Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #14 på: januar 30, 2015, 00:10:46 am »

Jeg har testet både 30 (Four Play) og 28 (Berserk). Four Play ble etter min mening for stiv bak, noe jeg tror var årsaken til at jeg gjentatte ganger knakk girkasse og drivaksler. Berserk satt bedre i starten, og girkasse og drivaksler har så langt holdt i fem sesonger.

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: januar 30, 2015, 07:58:26 am »

Jeg har testet både 30 (Four Play) og 28 (Berserk). Four Play ble etter min mening for stiv bak, noe jeg tror var årsaken til at jeg gjentatte ganger knakk girkasse og drivaksler. Berserk satt bedre i starten, og girkasse og drivaksler har så langt holdt i fem sesonger.

Hvilken clutch hadde du på Four Play og Berserk?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: januar 30, 2015, 08:47:11 am »

3-puck sinter på begge.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: januar 30, 2015, 08:47:45 am »

3-puck sinter på begge.

Og Stage 1?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #18 på: januar 30, 2015, 08:51:07 am »

Vrir hjernen her....men mener å huske at det var stage 1 (kanskje 2).
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #19 på: januar 30, 2015, 09:01:36 am »

Jeg synes teorien din virker fornuftig Jøran...
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: januar 30, 2015, 09:04:40 am »

Jeg synes teorien din virker fornuftig Jøran...

Del gjerne med oss andre som ikke har ødelagt noen kasser.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #21 på: januar 30, 2015, 09:47:07 am »

Dersom vi holder oss unna luft fjæring og dobbeltvirkende Comfort dempere, er normal jobb for en støtdempere å bremse fjæringens retur. (etter kompresjon). Fjæringen skal ta hovedjobben ved komprimering og støtdemperen skal jobbe når fjæringen har gjort jobben sin. Vanlig fordeling på ikke justerbare er 25% inn og 75% ut. Så myk bil er stort sett fjærproblemer.
Gynger bilen er det dempere. Her har jeg styrt unna alle unntak og bare gitt den "normale" formelen.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #22 på: januar 30, 2015, 10:12:27 am »

Jeg synes teorien din virker fornuftig Jøran...

Del gjerne med oss andre som ikke har ødelagt noen kasser.

Mvh
BB

Kortversjonen slik jeg tolker Jøran, er "soften the blow"!
Loggført

Speed is no substitute for direction
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #23 på: januar 30, 2015, 21:25:02 pm »

Man vil vel kutte tiden med noen hundredeler hvis bilen skyter fart med en gang istede for å sleppe rumpa i bakken før den drar avgårde ?
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #24 på: februar 01, 2015, 19:04:12 pm »

Man vil vel kutte tiden med noen hundredeler hvis bilen skyter fart med en gang istede for å sleppe rumpa i bakken før den drar avgårde ?

Hehe helt riktig, derfor jeg ønsker innspill rundt dette med staver/dempere.
Trenger bare noen hundredeler, så er jeg nede på 11 tallet..  Gliser

Blir innkjøp av 28 mm som et forsøk  Blunker


Hilsen
Finn-Erik
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #25 på: februar 02, 2015, 07:56:40 am »

Du kan kjøpe 29 mm ay meg hvis lengden er riktig. Har helt nye liggende
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: februar 02, 2015, 10:37:32 am »

Man vil vel kutte tiden med noen hundredeler hvis bilen skyter fart med en gang istede for å sleppe rumpa i bakken før den drar avgårde ?

Det avhenger vel om bilen beveger seg fremover mens den komprimerer fjæringen, tid-tagningen starter ikke før strålen blir brutt.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #27 på: februar 02, 2015, 10:53:33 am »

Man vil vel kutte tiden med noen hundredeler hvis bilen skyter fart med en gang istede for å sleppe rumpa i bakken før den drar avgårde ?

Det avhenger vel om bilen beveger seg fremover mens den komprimerer fjæringen, tid-tagningen starter ikke før strålen blir brutt.

De beste tidene får man hvis man klarer å løfte forhjula over strålen slik at den trigges av bakhjula   Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #28 på: februar 02, 2015, 16:53:27 pm »

Man vil vel kutte tiden med noen hundredeler hvis bilen skyter fart med en gang istede for å sleppe rumpa i bakken før den drar avgårde ?

Det avhenger vel om bilen beveger seg fremover mens den komprimerer fjæringen, tid-tagningen starter ikke før strålen blir brutt.

De beste tidene får man hvis man klarer å løfte forhjula over strålen slik at den trigges av bakhjula   Glad
AHA Da Lærte jeg noe nytt.
Seff fordel med høye hjulløft da  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!