april 26, 2024, 18:35:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bensin og ethanol - Veien til forgasserproblemer!  (Lest 5625 ganger)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« på: desember 31, 2014, 15:49:17 pm »

Jeg ser det blir flere og flere forgasserproblemer. Flere demonterer, renser, vasker og justerer. Men hvorfor? Jo det skal vi se litt på her.

Den store synderen:
Mye tvilsom bensin der ute om dagen. Spesielt er tilsetningen ethanol en skummel greie for oss med luftkjølt vw (og andre biler) med forgasser laget av aluminium og messing, bensintank og rør laget av jern.

Ethanol har den skumle egenskapen at ved kontakt med aluminium eller jern så starter metallet å korrodere, tilsetter man messing i denne blandingen vil reaksjonen aksellerere. Absolutt en uting å ha i en folkevogn med andre ord.

Har selv opplevd endel problemer, spesielt med Statoil sin 95-oktan der spesielt tomgangsdyser tetter seg pga ethanolens reaksjon. Det blir en slags smørje/gelé som er avleiringer av korrosjonen. Denne geléen tetter små åpninger i forgasseren og kan forårsake at motoren går magert, mister effekt eller rett og slett stopper.

Vi har alle et ønske om å holde bilen i best mulig stand, spesielt motoren.
Dagens anbefaling, fyll kun 98-oktan, den inneholder ikke ethanol.

Flere andre har samme problem og her kan man lese litt om hva ethanolen faktisk gjør med drivstoffsystemet ditt.
www.strohmautomotive.com/ethanol.html

Skal man bygge en motor som kun skal gå på ethanol bør man ha bensintank av plast, bensinrør av plast eller rustfritt stål og slanger beregnet for å tåle ethanol og innsprøytningsanlegg med injektorer og bensinpumpe som er laget for å tåle ethanol.

Flere innspill og erfaringer er velkommen.  Spesielt rundt bruk av deler brukt sammen med ethanol
« Siste redigering: januar 01, 2015, 00:29:50 am av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
GeirJB
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: januar 01, 2015, 11:11:38 am »

Jay Leno's Garage om Ethanol problemer...!
Loggført

-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2 på: januar 01, 2015, 15:57:16 pm »

Norsk MotorVeteran har skrevet om temat de siste årene. I nr 11 2014 hadde de tre siders lang artikkel. Etanol leder strøm mye bedre en bensin, Så det oppstår galvanisk korrosjon. kobber stål zink og aluminium sammen blir da en meget uheldig kombo.
 fyller 98 på alt.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #3 på: januar 01, 2015, 18:06:50 pm »

Utfordringen fremover, blir jo at 98 fases ut mer og mer på bensinstasjoner.
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #4 på: januar 01, 2015, 19:31:45 pm »

Nettopp derfor vi må fylle 98  på alt alltid. blir det omsatt så fortsetter de å selge. forhåpentligvis
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #5 på: januar 01, 2015, 20:10:06 pm »

Jeg bidrar på mine 5 veteraner:)
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 01, 2015, 21:32:22 pm »

Nettopp derfor vi må fylle 98  på alt alltid. blir det omsatt så fortsetter de å selge. forhåpentligvis
Absolutt. Dessuten kan man kjøre høyere fortenning og tune motoren slik at den går mer effektivt.
Dette gjelder alle biler, til og med nye motorer med små injektorer får problemer. Ikke lenge siden jeg skiftet motor i en polo, 2004mod. På grunn av en tett dyse gikk motoren magert på én sylinder og eksosventilene gikk i stykker. For høy temperatur på ventilen forårsaket at den sprakk.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 04, 2015, 17:54:50 pm »

Jo jeg er kjent med problemet over lang tid. Men jeg har til nå løst mine problemer ved å rense forgasserene på våren og bruke kondensfjerner en gang i blant. Ja jeg vet at det bare forskyve problemet men det har fungert for meg de åra som Statoil har hatt etanol i bensina si. Mulig at problemet har økt nå?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #8 på: januar 12, 2015, 20:00:50 pm »

Hot Rod magazin tar også opp problemet. Sjekk 10 min og 18 sek ut i serien
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 14, 2015, 21:06:45 pm »

4 mnd med stående E85. Synes ikke dette var dårlig. Mye skvip sist med 98 og..

* image.jpg (29.15 KB. 450x600 - vist 284 ganger.)

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 15, 2015, 12:05:55 pm »

Det er ikke så værst det der nei, men det er jo ikke bra Rekker tunge

Skal snart titte nedi mine egne forgassere. Har stått med Shell 98 V-power i snart 6mnd. Kjørte et par tanker med Statoil 95 i sommer også, det ble bare krøll. Lange gjennomsiktige ormer som tøyt gjennom tomgangsdysene. Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: januar 15, 2015, 12:11:58 pm »

4 mnd med stående E85. Synes ikke dette var dårlig. Mye skvip sist med 98 og..
[ Vedlegg ]

Dette er støv som man enkelt tørker og blåser bort. Igjen vil jeg nevne at man får smøremidler man kan tilsette E85 og etanol som langt på vei forhindrer problemer.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 15, 2015, 12:21:10 pm »

4 mnd med stående E85. Synes ikke dette var dårlig. Mye skvip sist med 98 og..
[ Vedlegg ]

Dette er støv som man enkelt tørker og blåser bort. Igjen vil jeg nevne at man får smøremidler man kan tilsette E85 og etanol som langt på vei forhindrer problemer.

Mvh
BB

Jepp. Det er ikke irr, og støvet lå ikke spesielt godt festet. Skrudde opp en dyse, og de er helt tomme for støv.

Det er brukt noe lurium. Kalle vet hva.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #13 på: januar 17, 2015, 18:24:08 pm »

Hva for smøremidler  Hæ
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 17, 2015, 18:52:39 pm »

Mener det er denne:

http://mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/kjemikalier/additiver-og-tilsetninger/drivstofftilsettning-pa11331no
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 17, 2015, 23:36:28 pm »

Sikkert ikke dumt å fylle sånt på tanken Osteaktig
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #16 på: januar 18, 2015, 10:46:18 am »

Blanding av kondensfjærner og bly erstatning  Blunker
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: januar 18, 2015, 18:01:18 pm »

Blanding av kondensfjærner og bly erstatning  Blunker

Samme f.. hva det er. Det funker og det rekker for meg.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #18 på: januar 18, 2015, 20:59:00 pm »

Her er kammeret strøkent. 98 oktan stått i 3 måneder

* P1040500 (Small).JPG (38.75 KB. 640x480 - vist 219 ganger.)

Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #19 på: januar 19, 2015, 08:44:53 am »

Vil denne tilsetningen være lurt også på nyere bil ?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: januar 19, 2015, 08:49:33 am »

Vil denne tilsetningen være lurt også på nyere bil ?

Hei Espen, SI Alcohol var et tips jeg fikk for en del år siden av mine svenske venner som har kjørt med E85 og dem benytter det også på sine bruksmotorer nå som bensinen også har innblandet etanol. Jeg kjørte SCC bussen til Finland og der hadde vi ikke noe annet valg en å fylle etanolholdig bensin og fikk diverse problemer som en følge av dette (den gikk noen slag etter jeg vrei om nøkkelen for å stoppe motoren). Fylte på litt SI Alcohol og problemet var borte.

Velkommen tilbake forresten  Blunker

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!