desember 09, 2019, 23:28:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bursdagspresangen...!  (Lest 5284 ganger)
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Drammen


Vis profil

« på: januar 19, 2015, 23:21:38 pm »

Hei folkens!
Fikk denne i presang, VELDIG uventa, da jeg ba inn til feiring av rundt år, de fleste gjetter kanskje hvilket? :-)

* Mobil 056.jpg (54.72 KB. 775x590 - vist 352 ganger.)


De dårlige vennene mine hadde en teft for å vetta hva jeg EGENTLIG ønska meg! Gliser
70 modell, må vel være spareboble dette, uten at jeg er sikker. Smale støtfangere på denne må være spesielt, eller? Enkel inni også. Osloregistrert. Alle skjermer var slutt, har for øvrig bytta front
(for brede støtfangere, innerskjermer foran, bakplate og bakre støtfangerfester.

* 20140729_201300.jpg (31.31 KB. 775x590 - vist 330 ganger.)
Kanalene er uten rust, er bytta fra før.

* 20140729_201206.jpg (26.87 KB. 775x590 - vist 269 ganger.)
Resten tar jeg når karosseriet skal av flyndra. Det som er sveisa er nå grunna med 2k grunning. Får vente på varmere vær før lakk kommer på. Ellers skal skivebremser på rund baut(Kerscher TUVgodkj for 160 hk)sammen med senking 5 cm, WBX skal også inn(surrer med tanker om å få plassert radiator i motorrom(Takk til Jørn som har sjekka blokk og avbalansert veiva).

* DSCF8562.jpg (34.62 KB. 775x590 - vist 350 ganger.)

* DSCF8561.jpg (33.2 KB. 775x590 - vist 289 ganger.)
Her må det tenkes og prøves! Målet er å få den på skilter i løpet av kommende sesong. Blir ingen pen bil i sommer, men må jo kjøre litt også! Så får lakk komme i neste omgang. Har søknad for ombygging hos Drammen Vegstasjon, snakka med en hyggelig mann der, så får vi se hva svaret blir.
Skrur litt på motor nå, og er snart klar til å legge veiva i blokka.
Funker denne til å måle endeslakken?
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Indikatorklokke-191443/
Skal putte på litt bilder og tekst når noe skjer.
Og en ting, .... å være på forumet er inspirasjon big time!! Kult Gliser
Ekstremt lærerikt! Undertegnede blir en lavmålsutøver her, men OK, da får dere vite at det er en til i Drammen som er glad i disse herlige bilene! Blunker

Loggført
Olemann
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted: Skien



Vis profil
« Svar #1 på: januar 19, 2015, 23:38:54 pm »

Gratulerer med både år og Bil! Gliser
Loggført

it ain't cool unless, it's aircooled

1965 Buick Special
1969 Fiat 600 (SOLGT)
Honda PX-R

Ønsker å kjøpe boble eller t-3
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4217
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2 på: januar 24, 2015, 00:41:55 am »

Grattis med skikkelig bil. Vil tro den kan brukes til å måle ja.
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #3 på: januar 24, 2015, 09:42:29 am »

Takker,  Gliser

Venter på plugg til blokka(den i enden av kamakselen) ifra Unneberg. Bygger videre på motoren etter det.

Bilder kommer!
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #4 på: mars 03, 2015, 23:22:11 pm »

Da har det skjedd litt, er glad for Haynes ved min side.  Øyerulling
Monteringa har gått greit, trur jeg, da. Tvilende
Snurrer greit rundt etter sammenskruing av blokka, egtentlig et greit arbeid, men viktig å lese ALLE detaljer...  Glad So far soo good, virker det som.

* 20150122_185450.jpg (33.4 KB. 775x590 - vist 248 ganger.)

Et spørsmål har dukka opp, vippearmene treffer ikke midt oppå toppen av ventilen, som dere ser gjelder det alle på den siden jeg har montert. Hva gjør en her, da? Fins det en måte å shimse dette?


* 20150122_185516.jpg (39.95 KB, 775x590 - vist 230 ganger.)

* 20150122_190728.jpg (37.38 KB, 775x590 - vist 221 ganger.)

* 20150303_202040.jpg (54.72 KB, 775x590 - vist 237 ganger.)

* 20150303_202051.jpg (48.7 KB, 775x590 - vist 248 ganger.)

* 20150303_211742.jpg (39.36 KB, 775x590 - vist 248 ganger.)

* 20150303_211752.jpg (36.33 KB, 775x590 - vist 217 ganger.)

* 20150303_211838.jpg (41.37 KB, 775x590 - vist 241 ganger.)
Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 535
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #5 på: mars 03, 2015, 23:42:59 pm »

Etter hva jeg har forstått så er det meninga att de skall treffe litt på sia. dette for att ventilen lettere skall kunne rotere.
Rett meg opp på det noen om jeg er på jordet.
Artig prosjekt! Blunker
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad )
88-Audi 90 2,3 Quattro
69-Type 3 Variant
76-Mercedes Bens w123
64-Boble Cal Looker
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #6 på: mars 04, 2015, 14:52:50 pm »

Takk for svar, da veit jeg det! Glad
Dette er et brukt vippestell, der skruene som går ned på ventilene er noe slitte og veldig blanke i enden.
Bør jeg gjøre noe her, sliping eller no? Hæ Øyerulling
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #7 på: september 29, 2015, 20:40:45 pm »

VIRKELIG på tide med litt oppdatering her;
Blir ikke skilter i år, nei...
Har fått gjort litt, da.

Ny bremsepumpe montert, bærearmer(?) med nye bærekuler er også montert, med nye tetninger.

Bakbremser er montert.

Har også montert mer solid clutchgaffel, nytt utløserlager er i posten. Nye bakre girkassefester er også på plass.

Har starta med skivene foran, et dumt spørsmål: Er det slik indre og ytre lager skal monteres?  Øyerulling

Skal få bremser i orden og smelle inn blokka før jeg setter den på vinterlagring. Får prøve å mekke isammen eksos, turbo og innsug i løpet av vinteren/våren.  Kult
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4217
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 02, 2015, 17:17:42 pm »

Stå på..
Riktig montert hjullagere
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 02, 2015, 18:00:46 pm »

La inn spørsmålet på problemløseren og fikk samme svar der. Da er jeg ekstra sikker!  :-) Takk uansett!  Står på det lille jeg kan.  :-)
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #10 på: oktober 26, 2017, 18:09:16 pm »

Her har det blitt snaut med oppdateringer... Øyerulling
Kort info om hva som har skjedd;
Bilen er ferdig sammensatt, har en eller annen lakk overalt, så ruster ikke.
Da det er meninga å sette inn vannkjølt(kremt), er det også montert et lite varmeapparat med vifte under baksetet, kobla opp mot det originale rørsystemet for defrostere og varme. Kjølevannsopplegg til motor, turbo og varmeapparat er gjort, det samme er oljetilførsel til turbo, samt retur.
Videre er det nå 2 bensintilførselssystemer på bilen. En som er original, samt en oppgradert med grovere dim på slanger/rør, elektrisk pumpe og filter montert under bensintank. Disse to kan jeg switche imellom uten å skru stort. Kan nemlig være hendig å kunne sette inn  originalmotor også, viste det seg... Tvilende
WBXmotoren er startet opp og så vidt prøvekjørt(blei en helt annen bil..  Kult), men det noe feil og det tar jeg opp i annen tråd.
Satte derfor inn originalmotor og har kjørt doningen på vinterlagring på Tofte i Hurum. MANGE år siden denne bilen har kjørt så langt(50 km). Turen gikk veldig fint, men tydeliggjorde at det kan bli fint med litt mer krefter... Gliser Likevel syns jeg kraften som fortsatt er i originalmotoren ikke skuffet. Klarte Selvikbakkene i 4. gir. Har fortsatt ikke fått skilter på den, alt er klart, unntatt den nye motoren, som nå ligger i garasjen hejmme. Skal bli flinkere med bilder når denne settes inn i bilen igjen...
Loggført
Blau_Oval
Juniormedlem
**
Innlegg: 72
Bosted: Nøtterøy


VW Entusiast. (o\ ! /o) (o\_!_/o)


Vis profil
« Svar #11 på: desember 25, 2017, 12:59:51 pm »

Gratulerer med Bil Glad
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #12 på: desember 25, 2017, 18:45:10 pm »

Takker, lite oppdatering her på lang tid... Har en historie gående vedr motoren som skal inn i bilen. Les "Mister oljetrykk" . Ellers står bilen på vinterlagring på Tofte, kjørte 5 mil på straken med originalmotoren. Gikk veldig fint! Regner med at det kommer mer her mot sommeren 2018. 😊
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #13 på: august 10, 2018, 23:13:47 pm »

Lite å høre ifra denne kanten, har pussa opp kjøkken og stue ifra reisverk. Sånt tar tid, sjøl om en ikke på langt nær har gjort alt sjøl...;-) Har kjørt hjem bobla, den nye motoren er bygd på nytt, nå med rett dim på lagrene. Denne sitter nå i bilen, har sluttmonert grenrør, turbo, innsugsrør, injectionsystem, kobla opp elektrisk, samt montert kjølesystem(sjekk innlegg på problemløseren). Står igjen å montere eksos etter turbo, fylle olje og bensin, så nærmer starten seg.:-)
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #14 på: juli 01, 2019, 22:26:05 pm »

Fortsatt sakte i svingene her, MEN...: Motor er i gang, prøvekjørt litt; moro! Enda mer moro blei det da vi foretok effektmåling og til slutt gatetuning. Blei et ekstremt snilt oppsett; 0,4 bar, lav tenning, kun 75 prosent spjeldåpning. Må rette på en del detaljer rundt kjølesystem og temperatur på innluft(målte over 70 grader), samt prøve høyoktan. Er foreløpig også usikker på hva 2,2 l sylindersett og standard topper ifra Gowesty gir i kompresjon, så vi la oss på den sikre siden. Takk til TMBryhn som hadde full kontroll på mitt lurvete utgangspunkt, og foreslo akkurat det som kallenavn på bobla. Lurven! Veldig treffende!😃😃😃 Nåvel, den avsluttende gatetuninga var aller mest gøy. Hva kan man forvente av en liten boble med 136 bekreftede HK, når TM ber om "tøm andre gir!"? Joda, latter og opprømt kommentar ifra tredjemann i baksetet(som til daglig triller rundt i Audi A6 med over 400 hjulhester). Ja bobler kan fortsatt gi supre opplevelser.👍👍👍 Har gitt meg sjøl en deadline 7. August, da skal bilen vises første gang. Inntil da må ny Styresnekke, pluss tidligere nevnte detaljer gjøres.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3865
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #15 på: juli 02, 2019, 06:56:40 am »

Dette blir bra!  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 883
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #16 på: juli 02, 2019, 13:26:36 pm »

Fortsatt sakte i svingene her, MEN...: Motor er i gang, prøvekjørt litt; moro! Enda mer moro blei det da vi foretok effektmåling og til slutt gatetuning. Blei et ekstremt snilt oppsett; 0,4 bar, lav tenning, kun 75 prosent spjeldåpning. Må rette på en del detaljer rundt kjølesystem og temperatur på innluft(målte over 70 grader), samt prøve høyoktan. Er foreløpig også usikker på hva 2,2 l sylindersett og standard topper ifra Gowesty gir i kompresjon, så vi la oss på den sikre siden. Takk til TMBryhn som hadde full kontroll på mitt lurvete utgangspunkt, og foreslo akkurat det som kallenavn på bobla. Lurven! Veldig treffende!😃😃😃 Nåvel, den avsluttende gatetuninga var aller mest gøy. Hva kan man forvente av en liten boble med 136 bekreftede HK, når TM ber om "tøm andre gir!"? Joda, latter og opprømt kommentar ifra tredjemann i baksetet(som til daglig triller rundt i Audi A6 med over 400 hjulhester). Ja bobler kan fortsatt gi supre opplevelser.👍👍👍 Har gitt meg sjøl en deadline 7. August, da skal bilen vises første gang. Inntil da må ny Styresnekke, pluss tidligere nevnte detaljer gjøres.
Angående komp,har samme sylsettet og regna ut at det var 9,0 i komp.Bare å kjøre på med mer trykk😉
Loggført

Seaside VW klubb
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #17 på: juli 04, 2019, 18:30:29 pm »

Okayy, da kan TMB roe seg...  Gliser Gowesty bekrefter dette på websida si også, så bør være greit å dytte litt mer Power, når alt annet er på plass.  Kult Kult Kult
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #18 på: juli 11, 2019, 21:55:47 pm »

Da er styresnekka fiksa, luftfilter flytta, så var det kjøling; flytter radiator inn i spoileren på en motorluke som på bildene. Så er spørsmålet om hva gjør man med luftåpninger? Har tanker om å ta hull oppå spoiler, hva er best; store eller små runde hull jevnt plassert over radiatorens areal?  ???Eller firkanta hull med rist oppå. Tips til rist som ikke ser helt jalla ut? Veit ikke hva som blir finest og mest effektivt mtp kjøleeffekt. Videre ta ut lufta bak skiltplate som skrus fast i en avstandsbrakket for å slippe luft forbi. Lage en luftkanal som holder denne lufta adskilt ifra resten av motorrommet. Termostat/bryterstyrt kjølevifte i tillegg. Innspill mottas med takk!  Glad

* 20190711_204216[1].jpg (53.92 KB. 800x450 - vist 72 ganger.)

* 20190711_204155[1].jpg (79.72 KB. 800x450 - vist 89 ganger.)

Forøvrig har Kevin ifra Gowesty bekreftet at denne sylinder/topp komboen gir 8.8 i komp.  Kult

Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #19 på: september 25, 2019, 20:12:07 pm »

Da er bilen godkjent!  Kult
Meeeen, det gjenstår å justere frontlys før jeg kan skru skiltene på den. Mer om det i annen tråd, i problemløseren.  Glad
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4217
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #20 på: september 25, 2019, 21:47:46 pm »

Gratulerer  Glad

Tror jeg hadde gått for store runde hull eller et firkanta hull med radiatoren montert uten rist.
Skjult kanal som slipper ut lufta bak skiltplata høres kult ut, men den må være stor nok så det ikke blir mye struping av luftstrømmen. Vil tro du trenger en heftig vifte for å få vekk all varmen.
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #21 på: september 26, 2019, 13:37:06 pm »

Takk skal du ha.  Glad
Valget blei å lage et stort rektangulært hull, med avrunda hjørner, så stort som mulig. Mulig radiatoren er for liten til motoren(ca 25x50 cm)Hæ Har standard termostat. Biltema vifte(80watt), så den er nok snau uansett. Har for øvrig satt opp noen aluplater rundt åpningen i håp om å fange og lede lufta bedre gjennom radiatoren, men har ikke prøvd ut dette skikkelig. Den innvendige kanalen har jeg ikke starta på enda. Skal selvfølgelig også montere egen tempmåler for kjølevannet, har til nå sett på oljetempmåleren som jo ikke er særlig presis for å måle kjølevannstemperatur... Øyerulling Skal ta et bilde av løsningen.  Glad
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #22 på: oktober 04, 2019, 12:31:53 pm »

Da har skiltene kommet på! På tide, snøen ligger i hagen! 🙃

* 20191004_104647.jpg (48.06 KB. 800x450 - vist 48 ganger.)

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4217
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #23 på: oktober 04, 2019, 19:14:49 pm »

Kjøresesong helt til de salter veiene, får håpe det er en stund til.   Glad
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!