mars 29, 2024, 10:42:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: olje problem  (Lest 6042 ganger)
ole gunnar
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: våler i solør



Vis profil
« på: mars 13, 2015, 17:54:13 pm »

noen som vet hvorfor motoren min blåser olja ut mellom filter å filterholder. ser ut som gummipakkningen blåser ut. sitter 30mm oljepumpe der å slanger ut til filterholder?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: mars 13, 2015, 18:00:20 pm »

For tykk olje og for stor oljepumpe kan føre til oljelekkasje pga for høyt oljetrykk.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
ole gunnar
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: våler i solør



Vis profil
« Svar #2 på: mars 13, 2015, 18:07:45 pm »

er i alle fall noe med oljetrykket. er 20-50 olje på den
Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #3 på: mars 13, 2015, 18:22:16 pm »

20-50 olja er veldig tykk, prøv en tynnere olje. Se også om det kansje ligger 2 pakkninger på filteret ditt, det blir i så fall bare krøll...
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
ole gunnar
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: våler i solør



Vis profil
« Svar #4 på: mars 13, 2015, 18:34:47 pm »

litt usikker om d hjelper å bare skifte olje. trykket virker veldig høyt.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: mars 13, 2015, 19:46:46 pm »

Har lest tråder der erfarne VW-trimmere anbefaler 26mm oljepumpe, mer enn det kan skape problemer og er unødvendig. Er jo ikke så store motoren, egentlig.

Dessuten bør man tenke på at VW/Porsche faktisk konstruerte motoren for å bruke rein 30W olje i norske sommertemperaturer. Leste om en som hadde fått lekkasje på 3 oljekjørere (originaltype) med 20W50 olje, han byttet til 10W30 og hadde ikke problemet lengre. Det er ekstra viktig med tynnere olje med stor oljepumpe, for å unngå for høyt oljetrykk. Tykk olje yter også større motstand i smørekretsen, og motstanden gjør at det utvikles mer varme. Flere har merket seg høyere oljetemperatur med 20W50 enn med tynnere olje, noe som er ganske naturlig når man veit hvordan et smøreoljesystem fungerer (jeg jobber med hydraulikk/flow/trykktesting og har hatt hydrauliske systemer som fag på høyskolen).

Men mange har nok egne tanker om dette.

Ellers bør du sjekke om pakningsflatene er iorden, men regner med at du har gjort det. Og smører inn gummipakningen med litt olje før oljefilteret skrus til.

Lykke til!

 Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: mars 13, 2015, 20:53:29 pm »

På min bil hadde motoren vært overhalt en gang før jeg kjøpte den. Feil oljetrykksbryter var montert, skulle det senere vise seg, og resultatet ble at olje etter hvert tøt ut omtrent overalt der olje kunne tyte ut. Oljekjøleren så sprekkeferdig ut.
Loggført
ole gunnar
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: våler i solør



Vis profil
« Svar #7 på: mars 13, 2015, 20:59:51 pm »

takker for svar å innspill. flata på oljefilteradapter er nok ikke d jevneste j har sett. mye billig ræl å få kjøpt men mistenker heller oljepumpa. er ik lite olje den pumper ut så veldig høyt trykk.
Loggført
Toolmann
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted:


Type-3 Garasjen


Vis profil
« Svar #8 på: mars 14, 2015, 01:40:29 am »

Har du i tillegg til 30mm pumpe montert slik "oljetrykk høyne-sats"?? (stemplel og fjører)

Loggført

1965 1600 TL, Fastback
1970 Boble 1300, Cal-look
1966 Boble 1300, Drag-race
1969 Boble 1300, Bruksbil
1974 1303S BIG, Bruksbil
1974 Boble 1303, German-Look (Prosjekt)
ole gunnar
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: våler i solør



Vis profil
« Svar #9 på: mars 14, 2015, 08:40:49 am »

nei d har j ik. kun orginale fjærer å stempler. hatt dem ute å sjekka så dem ik har satt seg nå også Glad
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #10 på: mars 14, 2015, 09:04:46 am »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4919.0.html
Loggført
ole gunnar
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: våler i solør



Vis profil
« Svar #11 på: mars 14, 2015, 20:22:25 pm »

Har hatt på tynnere olje å da går d bra.MEN ser ut som den presser litt olje ut fra simring bak svinghjul pluss div steder. Kan detta væra for at pumpa pumper mer enn d den trenger slik at den presser overskudde ut? Noen som vet? Er d noen løsning på detta el må j bytte til mindre pumpe?
Loggført
Toolmann
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted:


Type-3 Garasjen


Vis profil
« Svar #12 på: mars 14, 2015, 20:42:10 pm »

Har du målt trykket i systemet?
Loggført

1965 1600 TL, Fastback
1970 Boble 1300, Cal-look
1966 Boble 1300, Drag-race
1969 Boble 1300, Bruksbil
1974 1303S BIG, Bruksbil
1974 Boble 1303, German-Look (Prosjekt)
ole gunnar
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: våler i solør



Vis profil
« Svar #13 på: mars 14, 2015, 20:49:05 pm »

Satte på pljetrykksmåler i dag da j starta den. Var på 6kg på kald motor. Er vell ik så ille d men lurer litt på om d er mengde olje gjennom pumpe som blir problemet.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: mars 14, 2015, 21:23:45 pm »

Hvis pakningene/simmerringene har hatt større trykk før med tykkere olje, kan det ha ødelagt de. Mengden skal ikke ha noe å si for om det lekker, men kan ha noe å si for hvor mye det lekker.


Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
ole gunnar
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: våler i solør



Vis profil
« Svar #15 på: mars 14, 2015, 22:00:06 pm »

ja ik vet j lenger. får starte den å la den gå litt til først
Loggført
ole gunnar
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: våler i solør



Vis profil
« Svar #16 på: mars 15, 2015, 18:46:52 pm »

grunnet type 3 kjølinga på bilen min får jeg noen bøyer å kraftige innsnevringer på kobblingene ut fra oljepumpa. lurer litt på om d er der problemet ligger. går d greit å bare kjøpe pumpe uten filter å bare kjøre uten filter. er en ganske snillt byggd 1915. er jo ik filter orginalt. får heller bytte olje ofte:) noen som kjører uten som vet
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: mars 19, 2015, 11:35:41 am »

Hadde samme problem med min tidligere. Blåste ut pakningen ved oppstart. Samme oljepumpe som deg.
Når motor er kald har jeg over 9 bar trykk. Tomgang og varm har jeg 2bar.
Til den nye motoren har jeg et spesielt pumpelokk fra CSP som regulerer makstrykket til 5bar. Det ligger en ventil som kjører oljen i loop fra inn/ut siden på pumpa av det trykket som overstiger 5 bar.
Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg brukt en 26mm pumpe. Går å legge på en ekstra pakning under lokket, men da må du vite at du har nok trykk ved tomgang/varm motor.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

ole gunnar
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: våler i solør



Vis profil
« Svar #18 på: april 04, 2015, 09:21:13 am »

ik sett innlegget dit før nå formula vee. har nå bytta til 26mm pumpe å alt er i orden. fint oljetrykk å søler ik en dråpe olje. har allerede kjørt noen mil i år.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: april 09, 2015, 07:36:32 am »

Flott :-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!