april 25, 2024, 05:36:25 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Prosjekt "Nullerfaring" -73 Variant  (Lest 7477 ganger)
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« på: mai 03, 2015, 18:05:10 pm »

Som allerede luftet på Facebook-sidene til VW Norge, hentet jeg en VW Variant på fredag 1. mai. Turen gikk fra Stavanger til Askøy utenfor Bergen. Ellers har jeg hatt et par fine turer rundt om og er forsåvidt ganske fornøyd.



Som prosjekttittelen sier, har jeg tilnærmet ingen erfaring med å skru på bil. Like greit å få det sagt, så er det ikke noe tvil hvorfor spørsmålene er som de er. Noen kan kanskje påstå at det er en fordel å ha kompetansen inne for å kjøpe seg en slik bil, men skitt la gå, dette skal bli bra.

Første utfordring er girstangen. Per dags dato er det som å stikke et armeringsjern ned i en 10-liters bøtte og så ser man hva man treffer. Girstangen kan skrues med eller mot klokken, alt etter hva man foretrekker. Om en skal ha revers, kan en gamble som på et casino, rødt eller svart på samme måte som det er 2. gir eller revers.




Som det ble nevnt på FB-siden, mangler det foringer. Fått tips om følgende sider: http://www.vwnorge.no/index.php?PHPSESSID=3i64dso0i7iv5koqqsu2rbtut1&/topic,22328.msg225474.html#msg225474 og https://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=1702.

Men er det kun del nr 11 på bildet som skal løse hele greien? Kan en liten foring gjøre at det er vanskelig å kjenne om stangen er "nede i revers" samt at stangen kan vries i alle retninger? Skulle tro det var noe som burde låse splinten i stangen fast?

Takk for alle tips!  Glad
Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #1 på: mai 03, 2015, 20:12:42 pm »

For den med et trent øye, er lokket for bensintanken sveiset igjen. Tanken ligger nå inni bagasjerommet foran og en må dermed åpne det for å fylle bensin. Det er sånn passe kult når noe gjør at lokket ikke hopper opp slik det skal når en trekker i vaieren.

Samboeren og jeg fikk iallfall noen smilende blikk og vi måtte snu med uforrettet sak.  Øyerulling
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #2 på: mai 03, 2015, 20:28:07 pm »

Grattis med ny bil, kan dessverre ikke bidra i forhold til girproblemene dine, men det er sikkert noen som kan hjelpe deg. Om du legger ut en tråd på forumet under "problemløseren" får du sikkert fort hjelp. Håper å se bilen din på veien når jeg skal til Askøy i sommer.
Jørn.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: mai 05, 2015, 21:20:36 pm »

Håper å se bilen din på veien når jeg skal til Askøy i sommer.
Jørn.

Hyggelig å høre Jørn. Jeg kjører den så mye jeg kan, men vegrer meg litt nå av forskjellige grunner. Mangler lister rundt vinduet på førersiden, girkassen er som sagt meget kranglete og uten å komme til bensintanken, blir det litt køddent. Etter en time fikk vi det opp i går, så har iallfall full tank nå selv om panseret er like fast som tidligere.

Tar med et bilde for at innlegget ikke skal bli så kjedelig. Blir så glad av dette bildet da det er koselig å se bilen skille seg ut blant de andre på fergen.



Bilen har i dag fått nye vindusviskere, da de forrige hadde gjort jobben sin og tok borti pakningen rundt vinduet. Planen for i morgen er å krangle litt med panseret, feste skiltet foran og sikkert tusen andre ting.

Prøvde å sende mail til Unneberg Bil om hva som trengs til "foring-girstang-jobben", men fikk ikke svar, så prøver å bestille den varen som det ble referert til tidligere.

Hei!
Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: mai 06, 2015, 21:31:14 pm »

Putlet litt på videre i dag. Det er ikke de store tingene som skjer, men er kjekt å dille litt med bilen. Bli kjent med den. Fått ordrebekreftelse fra Unneberg på foring og lås, så blir jo en spennende operasjon når den dagen kommer.

Har skrapet av Volkswagen-skriften i frontruten i dag.



Dette var ikke helt min smak. Ble bedre uten. Nye viskere kan også observeres.



Skiltet er montert på i dag. Det ser riktignok mye "smoothere" ut uten skilt, men det er nå engang sånn at en må ha skilt.



Syns det ble helt greit jeg.



Ellers sett litt under tepper og rundt om i bilen. Mye fukt og en "smuldrete" bunn. Tatt vekk dørmattene som har lagt der under teppene og satt bilen på lufting i garasjen.

Drømmer ennå om hvordan det er å kjøre bilen med normal girveksling.
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #5 på: mai 08, 2015, 18:27:25 pm »

Det er digg å kjøre type 3 som funker Glad Gled deg til foringen er fikset  Glad
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: mai 11, 2015, 09:29:20 am »

Hadde som mål å få fikset foringen i helgen. Fikk løsnet stangen bak i huset, men skjønte etterhvert at hele stangen må taes ut. Jeg er da tilbake til at panseret må åpnes og håper at jeg får tid til det snarest. Målet er Vårmønstringen på torsdag, så det må gå.
Loggført
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #7 på: mai 11, 2015, 15:44:28 pm »

Knallfin bil :-)
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #8 på: mai 11, 2015, 22:54:17 pm »

Knallfin bil :-)

Takk skal du ha. Glad

Vi fikk opp panseret i dag etter en passe dose med banning og diverse trekiler. Når det først var åpent, skrudde vi av panserlåsen og prøvde å se hvorfor den henger. Skal finjustere den i morgen. Fant ut at dekselet på enden av tunnelen er på undersiden av bilen, så da blir det forhåpentligvis et stunt å gjøre der også i morgen.
Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #9 på: mai 13, 2015, 08:34:37 am »

Noe av framdriften er blitt lagt inn i "Problemløseren" og den tråden som har vært der:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,65056.0.html

Fortsetter litt her:

Dette er jo tydeligvis et prosjekt hvor undertegnede lager stien mens jeg går og learn by doing. Utrolig interessant og sånn passe frustrerende. Uansett, her er et bilde da av synderen til panseret var kranglete.



Sett i fra undersiden, ser det ut som den treffer skeivt, så må tilpasse hullene litt for at den skal gli rent og ikke hekte seg fast.

Når det gjelder foringen, fikk jeg brekt ut det lille runde dekselet i fronten og trekt ut hele stangen. Tenkte det var en god idè å tre foringen på for så skyve stangen innover i tunnelen.



Lærdommen var da at det ikke var det smarteste, umulig å få inn i braketten ved selve girstangen og vanskelig å videreføre bakover i tunnelen.

Løsningen ble da så her:



Foring i brakett. Smørte stangen som raskt ga assosiasjoner til andre ting. Nå gikk det selvfølgelig uten problemer. Dette er sikkert logisk framgangsmåte for folk som driver med dette til dagen, for oss andre var det en nyttig lærdom. Glad
Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: mai 13, 2015, 10:52:58 am »

Da ser vi gjerne gliset på Vårmønstringen i morgen . Været truer med opphold så det kan jo bli bra .  Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #11 på: mai 13, 2015, 12:02:41 pm »

Da ser vi gjerne gliset på Vårmønstringen i morgen . Været truer med opphold så det kan jo bli bra .  Glad

Det er det som er målet! Tidsrommet mellom jobb idag og avreise i morgen tidlig har aldri virket mindre. Blunker
Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #12 på: mai 13, 2015, 22:39:19 pm »

Tada!! Klar for Vårmønstringen 2015.

Fortsatte i dag og det som skulle bli enkelt, ble selvfølgelig ikke det. Stangen var jo allerede ført bak til huset, så i teorien var det jo bare å koble til. I det jeg skulle føre sammen delen, falt den ene gummibiten ned i tunnelen. Etterhvert som jeg prøvde å få fingrene på den sleipe gummibiten, forsvant den lenger og lenger inn i tunnelen. Til slutt var det bare å demontere hele huset og sende inn en støvsuger. En operasjon som skulle tatt fem minutter, endte opp med å ta to timer.

Girstangen er nå på plass igjen og fy søren hvor digg det er! Det er fremdeles ikke perfekt, når den er i fjerde gir kan jeg vri stangen rundt og det er ikke helt rett fram å få den i revers heller. Men men, jeg er fornøyd!

Når det kom til panserlåsen, var det rett og slett å gjøre hullene på "mottageren" større slik at den kunne monteres ennå nærmere frontruten. Etter litt prøving og feiling satt den som en kule. Nå kan jeg faktisk fylle bensin uten å være to personer. Glad

Så da gjenstår bare en vask og litt støvsuging før jeg sikter på Vårmønstringen i morgen. Glad
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: mai 14, 2015, 17:59:21 pm »

Bilen så veldig bra ut da du kjørte inn på Vårmønstringen!  Glad
Kjekt å hilse på deg i rundkjøringen, og kjekt at du fikk bilen klar til treffet.
Håper du koste deg og at du og bilen dukker opp igjen på treff fremover.  Glad

John Harry
(vakten i rundkjøringen)
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #14 på: mai 15, 2015, 00:18:12 am »

Bilen så veldig bra ut da du kjørte inn på Vårmønstringen!  Glad
Kjekt å hilse på deg i rundkjøringen, og kjekt at du fikk bilen klar til treffet.
Håper du koste deg og at du og bilen dukker opp igjen på treff fremover.  Glad

John Harry
(vakten i rundkjøringen)

Takk! Var veldig kjekt å få en slik velkomst og fikk en ellers veldig god velkomst fra mange VWACB-medlemmer.

Var en veldig kjekk dag og stiller nok opp igjen! Glad
Loggført
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #15 på: januar 19, 2016, 21:43:04 pm »

Hepp!

Det har både skjedd mye og lite siden sist. Varianten var med på bursdagsfeiringen til VWACB og det var det som var dråpen for min del. Et trist forsøk på salg, endte nesten i byttehandel med en VW Caravelle Rico -87, men ble ikke noe av. Her en et lite utklipp av annonsen for en ønskereprise av sist tur.

Spikeren i kisten for min del, kom under siste tur. Den lokale klubben hadde bursdagsfeiring, så vi skulle cruise litt gjennom sentrum. Bilen ble startet på vanlig vis ved hjelp av ekstra batteri og dagen som skulle bli temmelig fin, ga et første hint på vei til sentrum. Bilen har gitt et lite host fra seg i ny og ne, men dette har jeg sett på som en sånn veteranbilting, det er jo forgassere så litt rusk her må man vel bare regne med. Problemet var her at det ble verre. Turen gjennom sentrum ble en kamp for å holde bilen i gang og skuddene fra eksosen sang gjennom sentrum på en slik måte at jeg regner med at de eldste i Bergen fikk dårlige minner. Skandalen var et faktum da bilen stoppet i Sandviken og de andre klubbmedlemmene måtte dytte meg ut av veien. Bilen ble kjempet i gang igjen og turen til Breistein ble med et lydspor som en krigsfilm. En av gurene i klubben tok seg en titt og det var vel realiteten gikk opp for meg. Ekte og realistisk ord som "jeg fikk aldri min tilsvarende bil til å gå", "skal du ha denne til å gå riktig, må du ta alt fra hverandre og sette det sammen igjen".

Hjemturen var noe av det mest traumatiske jeg har vært gjennom. Jeg var ikke kommet til Hylkje igjen før bilen harket og hostet som vanlig. Bilen humpet som den hatet sitt eget liv og ville ende det fortest mulig og jeg har aldri vært så svett gjennom Fløyfjellstunnelen. Etter hvert kjørte jeg rundt alle tunneler for å hindre avisoverskrifter og folk må virkelig ha fått noen artige bilder hvor en blå gammel bil humper av gårde på motorveien. Enden på historien var at den var nå såpass grei med meg at den holdt helt til den kom hjem på tunet vårt hvor jeg måtte be min tålmodige samboer om å hjelpe og dytte bilen til sengs. Og her har den stått siden, i en tørr og fin garasje.


Som de fleste skjønner, gikk det ikke særlig bra å selge en Type 3 som ikke går på vinteren. Dette var noe jeg skjønte etterhvert og har derfor gått et par runder med meg selv.

Noe av det jeg har syntes har vært vanskelig å ha en veteranbil, er dilemmaet original vs oppusset i bra stand. Altså, å prøve å få denne bilen original er jo et tapt kapittel siden det er gjort noen ting med den som vil gjøre at den aldri bli original igjen. Men jeg så for meg at denne skulle bli tipp topp en dag. Jeg har nå innsett at dette vil den aldri bli i mitt eie og dette av flere grunner. Jeg har ikke/vil ikke bruke så mye penger som det krever og har ikke kompetansen til å gjøre det. Løsningen på det hele kom litt av seg selv da den ikke ble solgt: Ha bilen som den er og kose seg med den! Rett og slett ha det kjekt. Hvis heller stjernene står rett, skal jeg se om jeg orker å fikse noe. Og det gjorde jeg i dag.

Noe som har irritert meg, er den harry sotingen. Synes disse bilene er finest uten. Så da var det å plukke den av. Bilen før action.



Verktøyet var hårføner og "platetoppskraper".



Synes det ble mye bedre.

En annen ting, er de oransje blinklysene foran. Dette er et godt eksempel på tanker som har irritert meg. Det kuleste hadde jo vært å gjøre det litt mer elegant enn hvordan de er montert nå. Felle de inn i fangeren kanskje? Dermed har de bare blitt liggende. Nå er jeg litt mer sånn; spiller det noe rolle da? Er ikke det bare å gi gass?



Sånn var det altså før. Ikke verdens beste bilde, men en ser poenget.



Synes det ble greit jeg.

Når det gjelder å få bilen til å gå igjen, har jeg innsett at jeg trenger hjelp. Har en bekjent som har sagt seg villig til å ha bilen hos seg i vinter og få den til å svive igjen, så vi får se når han har tid.
Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #16 på: januar 19, 2016, 22:46:43 pm »

Så bra at du sakte men sikkert finner frem lysta igjen ! Jeg synes du resonerer bra mtp hva du faktisk kan gjøre med bilen, nemlig å kose deg med den! Glad Jeg synes bilen din er en av kuleste variantene som er i miljøet, nå ble den enda finere uten soting.Mener jeg da ... Blunker

Å ikke ta sorgene på forskudd ang motoren din, det kan faktisk vise seg å ikke være så ille som det høres ut som.
Stå på, bruk miljøet og denne siden for det er verdt.  Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 20, 2016, 20:08:23 pm »

Hold motet oppe!

Du får sortere bort feil. En Type 3 med alt på stell er morsomt.

Husker jeg drev med mye prøving og feilsøking - og kom igjennom.

Vær systematisk og du finner ut av det!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
fiskelandslaget
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted:



Vis profil
« Svar #18 på: mars 29, 2016, 20:26:27 pm »

Litt køddent å loggføre på to forumer, men men..

Fått litt hjelp til feilsøking. Virker som det er en haug av mulige feilkilder. Vi har fått den i gang, men den går ujevnt og ikke på tomgang. Første forsøk var ny coil som dessverre ikke resulterte i noe.

Litt mer utfyllende innlegg:

http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=7828.30

Stemningsbilde fra en samboer som prøver å hjelpe på stemningen og motet..

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!