mars 28, 2024, 18:37:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW 1300 står fast i 2.gear.  (Lest 2797 ganger)
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« på: juni 21, 2015, 15:08:27 pm »

Var ute og kjørte nå nettopp, og da jeg skulle geare opp fra 2. til 3.gear så ville ikke stanga flytte seg. Det kjennes som om den sitter fast lengre bak (altså ikke fremme i gulvet der hvor selve gearstanga er.  Jeg har hatt ut gearstanga og sjekket at det ikke er noe feil framme mellom setene, men hva gjør jeg videre? Hvor kommer jeg til resten av gearoverføringa? Bilen lot seg helt greit kjøre videre i 2.gear.

Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #1 på: juni 21, 2015, 15:30:51 pm »

På tunnelen under baksetet er det lokk du kan åpne , sjekk der !
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #2 på: juni 21, 2015, 15:35:50 pm »

Takker. Fikk sjekka der også nå, og når jeg beveger stanga så ser det ut til at det sitter fast etter det leddet (krysset) som er under dette lokket.
Vil det si at jeg må ut med kassa for å få fikset dette videre?
Loggført
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #3 på: juni 21, 2015, 16:05:13 pm »

Tipper nosecone må av. Kan høres ut som stanga gjennom nosecone'n har kilt seg mellom gir velger gaflene.
Loggført

Bergrenner

93011499
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #4 på: juni 21, 2015, 16:27:23 pm »

Ja, ut med kassa og av med nesekon slik som Nydal nevner. Kjøp deg pakningsett og nye slite deler til overføringene dine nå, i å med at kassa må ut. Kjiip jobb, men må gjøres .
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: juni 21, 2015, 18:15:56 pm »

Jeg hadde samme feil en gang, og da var jeg heldig at min kasse hadde ryggelysbryter. Skrudde ut ryggelysbryteren og kom til skiftegaflene gjennom hullet til den. Fikk slått skiftegaflene i fri og alt virket normalt flere år etter det.
I mitt tilfelle var det nok en litt for hurtig giring mellom 2. og 3. gir som gjorde at hockeysticken kom i fri, mens skiftegaffelen til 1/2 gir hoppet tilbake i 2. gir. Var vist ikke et ukjent problem i følge en gammel mekaniker.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #6 på: juni 21, 2015, 19:48:07 pm »

Takker for gode svar!
Det var ved et kjapt gearskift fra andre til tredje at dette skjedde.
Jeg har bare hatt ut gearkasse på nyere VW med IRS. Hvordan er dette å gjøre på bi med pendelakslinger? må hele bakakslingen plukkes ned?

Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #7 på: juni 21, 2015, 20:23:39 pm »

Takker for gode svar!
Det var ved et kjapt gearskift fra andre til tredje at dette skjedde.
Jeg har bare hatt ut gearkasse på nyere VW med IRS. Hvordan er dette å gjøre på bi med pendelakslinger? må hele bakakslingen plukkes ned?



På svingakslel må alt ut ja. You can do it!!
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #8 på: juni 25, 2015, 13:11:53 pm »

Hva er normalt greieste prosedyre for å få ut dette for fiks? , er det:
først ut med motor, og så av med hjul, bremsetromler, bremseskjold, løsne akslinger fra fjærplater, og så ta ut gearkassa?
Eller lønner det seg å koble fra bremserørerne og la hjulene stå på akslingene, og så 'trille' gearkasse og alt ut bak bilen?

Jeg regner med å gjøre jobben over en smøregrav, så bilen står på gulvet, men jeg har tilgang på undersiden av bilen.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #9 på: juni 25, 2015, 13:41:29 pm »

Her blir det fort mye jobb, for noe som er gjort på 2minutt...
Skru ut oljepåfyllingspluggen på siden av kassa (17mm umbrako), stikk inn en skrutrekker og vipp sjalteringen tilbake i fri.

Litt tomprat før man kommer til sakens kjerne, men her har du oppskrift:

« Siste redigering: juni 25, 2015, 13:51:41 pm av H-MEK » Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 25, 2015, 14:49:40 pm »

Her blir det fort mye jobb, for noe som er gjort på 2minutt...
Skru ut oljepåfyllingspluggen på siden av kassa (17mm umbrako), stikk inn en skrutrekker og vipp sjalteringen tilbake i fri.

Litt tomprat før man kommer til sakens kjerne, men her har du oppskrift:



Denne metoden står også beskrevet et par steder på nettet.  Lykke til!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #11 på: juni 25, 2015, 15:53:11 pm »

Tusen takk!!!!

2 minutter, som du sier, var jammen ikke langt unna! Jeg måtte lete litt etter 17mm unbrako, så jeg brukte nok nærmere 5minutter. Kassa smatt så lett ut i fri igjen, og giringen føles akkurat som før.  Osteaktig
Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #12 på: juni 25, 2015, 16:15:21 pm »

Sweet ! H-MEK to the rescue!
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #13 på: juni 25, 2015, 16:53:08 pm »

Tusen takk!!!!

2 minutter, som du sier, var jammen ikke langt unna! Jeg måtte lete litt etter 17mm unbrako, så jeg brukte nok nærmere 5minutter. Kassa smatt så lett ut i fri igjen, og giringen føles akkurat som før.  Osteaktig
Flaks du sjekka her en gang til før du reiv ut motor og gir.  Rekker tunge
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 25, 2015, 18:45:48 pm »

Dette er et krem-eksempel hva VW Norge kan hjelpe til  med! Bruk Forumet!!!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #15 på: juni 25, 2015, 19:52:18 pm »

Rasende gode tips å få her, synd min 68 sto over en hel vinter låst i andre gir, før det ble byttet kasse i den så fort snø og is forsvant og det gikk an å ligge ute å skru. Dette var i 1990, så det var før både youtube og forum
Loggført

Seaside VW Klubb
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!