april 27, 2024, 13:32:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Empiboy's korta forstilling.  (Lest 28841 ganger)
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« på: juli 31, 2008, 14:54:59 pm »

Tenkte jeg skulle lage en liten prosjekttråd ang. dette "prosjektet" jeg har startet på.
Jeg har valgt å gå ut i fra en orginal vw stamme av den enkle årsak at jeg ikke greide å få tak i riktig rørdimensjon som er på de orginale stammene. Orginalen har dimensjon Ø52/46 mens det røret man får kjøpt som er nærmest måler Ø51/46. Utgjør bare en halv millimeter i godstykkelsen men endte da opp med å bruke en donor isteden for å lage en helt ny.
Forstillinga jeg bruker er fra en 1956 T1. Den har tidligere vært kappet og sveiset (fast senking). Sveisingen var dårlig utført og man hadde heller ikke greid å få den rett når den ble satt sammen igjen. Men for meg var denne perfekt!


Her er utgangspunktet. Sandblåst for å få bort det meste av gammel moro.


Her er den gamle sveisingen. Tro meg, denne sveisen gikk ikke veldig langt inn i stålet.


Her er stammen kappet. Gjorde dette i fresen for å være helt sikker på at jeg fikk fjernet nøyaktig så mye som jeg ønsket.
127mm (5"). Som man ser av bildene er den ikke delt i senter. Dette fordi jeg har tenkt å frese ut sporet til høydejusteringen i det orginale røret, og sveise den lille braketten fra sway away justeringen til det gamle røret. Da får jeg bare en sveiseskjøt på hvert rør isteden for to som det ville blitt hvis jeg hadde sveiset inn sway away justeringen på vanlig måte.
« Siste redigering: juli 31, 2008, 14:57:05 pm av empiboy » Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #1 på: juli 31, 2008, 15:08:18 pm »

Har fått frest ut sporene idag og begynt plukke deler fra høydejusteringen. Bilder kommer plutselig Blunker Dette er ingen hastejobb så denne tråden vil nok ikke bli oppdatert vær dag, men jeg skal holde vw folket orientert om hva jeg driver med i hulen min. Litt av målet med jobben er å få en 5" kortet aksel med dempertårn på bilen uten å røre karoseriet. Dempertårnene lager jeg helt nye. En kombinasjon av ombygde dempere og disse nye tårnene skal etter mine beregninger smyge seg på bilen med ca 3 mm klaring pr. side. Brakettene som holder stammen til bunnplata lar jeg stå til akselen er sveiset sammen. Så løsner jeg sveisepunktene og flytter disse ut 2,5" hver sin vei. Dette for å ungå at ting "slår seg".  De to små brikkene som sentrerer styresnekka vil også bli flyttet og ikke fjærnet som jeg har sett mange gjør. Skal det gjøres får det gjøres grundig Gliser
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #2 på: juli 31, 2008, 21:08:04 pm »

Rock on Gliser Vurderer å gå for noe smalere jeg også (4") Blir artig å følge denne tråden. Har ventet på den en stund nå Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #3 på: juli 31, 2008, 21:19:21 pm »

dette blir bra empiboy Osteaktig

gleder meg til fortsettelsen
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #4 på: juli 31, 2008, 21:32:50 pm »

Rock on Gliser Vurderer å gå for noe smalere jeg også (4") Blir artig å følge denne tråden. Har ventet på den en stund nå Blunker

Du har måttet vente en stund fordi jeg har brukt MYE tid på å planlegge i detalj hvordan dette skal gjøres. Noen nye ideer etter eget hode og litt nettsurfing samt mye måling på bilen. Målet er å ha den klar før sesongslutt slik at vinterens jobb blir å bytte forstilling og nappe ut motoren for å bytte litt pakninger og sjekke klutsjen. 
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
56 oval
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: skien

Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil

« Svar #5 på: august 01, 2008, 07:45:01 am »

Når du første er igang,så kan du jo lage en til meg å Rekker tunge
Siden jeg har stått for donor forstillinga Gliser Gliser
Loggført

T1 56
T1 63
passat 94
bmw 318 07
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #6 på: august 01, 2008, 08:17:03 am »

Nå tenker jeg vi skal holde oss til en først! Er litt jobb dette her. Mere tidkrevende enn det man kansje skulle tro. Og du som har gått over til heavy-metall felger har jo allerede hjula "under bilen"
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
56 oval
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: skien

Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil

« Svar #7 på: august 01, 2008, 08:19:25 am »

Ja ja tenkte jeg det ikke lite hjelp å få av forbunds brødrene
Loggført

T1 56
T1 63
passat 94
bmw 318 07
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #8 på: august 03, 2008, 23:26:05 pm »

Artig prosjekt!! Jeg får følge med, for nå må jeg vist inn 4-5" selv. Montert CSP skiver på en 2" smala CSP puma forstilling og med Rader kopier så stikker det på utsiden Trist

På ovalen jeg hadde for mange år siden så smalet jeg inn en puma 9cm og det gikk veldig greit. Men moro å se en som er virkelig nøye og ikke bruker vinkelkutter slik jeg gjorde Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #9 på: august 04, 2008, 05:47:02 am »

Tilbake fra en liten helgeferie og tiden er inne for å legge ut noen nye bilder.





Her har jeg fått frest ut sporene. De ble etter mye tenking og prøving plasert likt. Planen var å sette den nedre justeringen vendt (opp ned eller noe sånt) i forhold til den øvre, men bestemte meg til slutt for å sette de likt. I øvre stilling vil bærearmene stå i tilnærmet orginal stilling. Men fortvil ikke! Den vil aldri kunne bli så høy som en orginalbil. Har kjøpt droppa spindler som sørger for det å holde klaringa nede.

« Siste redigering: august 04, 2008, 10:59:07 am av empiboy » Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #10 på: august 04, 2008, 05:53:08 am »



sway away i deler!
Røret ønsker jeg ikke å bruke fordi det har feil dimensjon, og jeg ønsker så få sveiseskjøter som mulig.





Her er de bare lagt løse oppå røret for å ilustrere hvordan dette vil se ut.


Disse skivene (som er en del av sway away justeringen) må være boret i påvirket tilstand. Så her kommer jeg til å maskinere to nye. Synes det skal være likt oppe og nede.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #11 på: august 04, 2008, 05:57:52 am »

For de som er bekymret for sveisingen av selve forstillinga kan jeg berolige med at det vil bli laget DYPE fuger for å sikre en penetrerende sveis og selve sveisingen gjøres med rørtråd av en som har sveisesertifikat på dette.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #12 på: august 04, 2008, 11:11:43 am »

Endelig fant jeg disse!
Hadde gjemt de for fruen for å slippe unna "bokettersyn".



Tenker at disse kombinert med justering og innkorting vil gi gode muligheter for en "grei" senking.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: august 04, 2008, 11:31:31 am »

Arti med sånne tekniske tråder!!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #14 på: august 04, 2008, 11:38:33 am »

Kjempebra tråd! Denne bør "låses på topp" av moderator!  Gliser Gliser
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #15 på: august 04, 2008, 14:20:12 pm »

Dette er en 4" og de sier det er maks smalning dersom man skal kjøre med dempere uten body mods... Denne må bankes på plass.
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=285369
MeanBugs sier det samme...

Hva er dine planer for å få en 5" med dempertårn til å gå klar for innerskjermene?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #16 på: august 04, 2008, 14:28:39 pm »

Jeg har store problemer med å skjønne hvordan en 4" smalet forstilling kan gå klar av innerskjermene. Da min 2" smala forstilling kun har noen få millimeter klaring å gå på. Modifiserer de dempertårna så kraftg at de går klar eller hvordan gjøres dette?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #17 på: august 04, 2008, 14:37:21 pm »

Hvis du studerer linken så ser du at dempertårna er laget i flatjern og at gjengene er på utsiden. Blir jo bedre plass da Glad Tårna er også "bøyd" for å smette utenfor. Men jeg har lest litt på TS forumet og det var visst en pain in di æs å få banka forstillinga på plass (4").
Har også lest at 5" blir MYE stivere enn 4". 4" var visst maks dersom man skulle beholde greie kjøreegenskaper. Men meningene er vel delte ang dette også... som alt annet Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #18 på: august 04, 2008, 19:47:02 pm »

Løsningen er å ikke plukke noe rett fra hylla. Selve demperen min blir ikke ikke mere enn 12mm bred på toppen etter ombyggingen. Støvhetta byttes ut mot en gummibelg. 2X12mm = veldig nære en hel tomme (25,4mm) To orginale dempere bygger 60mm! Det er over 2 tommer! Så tar man litt av alt er det mulig å få kortet utrolig mye. På kortet puma er bare den indre halvdelen av tårnet fjernet. Mine tårn kommer til å bli laget av 10mm flattstål. Disse blir sveiset helt på enden av forstillinga. Disse blir så bukket ut og inn igjen lengere oppe for å gå klar av karoseriet. Tårnet vil også ligge foran demperen helt opp til innfestningen hvor det blir bøyd tilbake i motsetning til orginalen som har tårnet rett bak demperen. Prinsippet blir veldig likt som på den resto cab'n som det er reportasje om i det volksworld bladet som er i salg nå. Jeg har målt bredden på karoseriet bak tårna mine og tegnet opp forstillinga med dempere og tårn i autocad. Jeg vil få ca 3 mm klaring på baksiden. Men på feks. bilen til fatter ville ikke dette gått da denne av en eller annen årsak er nesten en 12mm bredere bak tårna enn bilen min. Trolig pga en gammel skade på bilen hans. Ikke så lett å skrive om, men lett å se av bilder når uppdates kommer.

PS: Jeg har snakket med "meanbeam-mannen" fra sverige og han er også enig i at det er mulig å korte inn så mye når det gjøres på denne måten, men feilen er jo at ingenting lengere blir hyllevare og derfor kan bli vanskelig for folk uten dreiebenk å få kjøpt reservedeler Blunker
« Siste redigering: august 04, 2008, 19:53:11 pm av empiboy » Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #19 på: august 04, 2008, 19:51:00 pm »

Hvis du studerer linken så ser du at dempertårna er laget i flatjern og at gjengene er på utsiden. Blir jo bedre plass da Glad Tårna er også "bøyd" for å smette utenfor. Men jeg har lest litt på TS forumet og det var visst en pain in di æs å få banka forstillinga på plass (4").
Har også lest at 5" blir MYE stivere enn 4". 4" var visst maks dersom man skulle beholde greie kjøreegenskaper. Men meningene er vel delte ang dette også... som alt annet Blunker

Der ser du Nicolai. Bra link. De ENORME hylsen med gjenger i skal ikke jeg ha på min. Jeg gjenger rett i tårnet. Dette lar seg gjøre så lenge ikke tårnet går på baksiden, men foran demperen og demperen blir over dobbelt så smal som orginalen. Bare vent Gliser Gliser
« Siste redigering: august 04, 2008, 19:53:58 pm av empiboy » Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #20 på: august 05, 2008, 20:23:23 pm »

Endelig fant jeg disse!
Hadde gjemt de for fruen for å slippe unna "bokettersyn".



Tenker at disse kombinert med justering og innkorting vil gi gode muligheter for en "grei" senking.
Hå hå,detta blir dyrt for jeg kjenner kona Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #21 på: august 05, 2008, 21:42:43 pm »

Hysj. Jeg har swampcooleren din som gissel så pass opp! Den hadde jeg helt glemt helt inntil jeg for noen dager siden så baki caddylac'n. Der lå den rullet inn i ei jakke. Men uansett så ser du den ALDRI igjen hvis du tyster Blunker
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #22 på: august 06, 2008, 12:38:25 pm »

 Osteaktig Gliser
Loggført
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #23 på: august 06, 2008, 23:40:40 pm »

http://www.volkszone.com/VZi/showpost.php?p=4652061&postcount=14
http://www.volkszone.com/VZi/showpost.php?p=4652986&postcount=16

 Gliser Gliser Gliser
« Siste redigering: august 06, 2008, 23:43:44 pm av VW1965T1 » Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #24 på: august 19, 2008, 11:52:51 am »

Det går SAKTE fremover med prosjektet.
Har nå fått freset nye alu "brikker" til justeringen. De som fulgte med sway away kittet må ha vært boret på en fest. Har også fått sveiset justeringen fast til røra så nå gjenstår bare å sveise de to delene sammen igjen slik at jeg kan løsne og flytte de to festene som holder stammen fast til bilen ut der de skal være og flytte styringene til snekka. Når dette er i boks begyner jeg på de nye dempertårna. Nye dempere er også innkjøpt og ombygging er påbegynt. Så fort jeg får "balljoint" ledda som skal stå på toppen legger jeg ut bilder av hele ombyggingen av disse.







Ønsk meg lykke til Gliser.........

Som man kan se av bildene er skruene til justeringen av noe ulik type. Nye 1/2-20 unf skruer i rustfritt er bestilt. Må jo se ordentlig ut når jeg først legger så my jobb i dette.

« Siste redigering: august 19, 2008, 11:55:13 am av empiboy » Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #25 på: august 19, 2008, 14:05:53 pm »

Hurra! Uniball ledd kom med posten fra Festo idag. Da er det bare å starte dreiebenken å lage custom dempere!
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #26 på: august 19, 2008, 17:28:58 pm »

Ser bra ut det her.
Bare en liten innvending,mulig du har tenkt på det allt..
De forstillingene jeg har kortet så har jeg alltid  dreid en rør stubb som jeg putter inni røra. da blir det rett og solid.
En litt modda(dyp) 52mm hulsag fungere også perfekt til å løsne braketende..
Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #27 på: august 19, 2008, 17:39:04 pm »

Jeg stusser bare på valg av senkere her. Denne typen har jo en tendens til at skruene går i bakken når bilen er lav nok. Hadde du brukt den typen som brukes på puma hadde du sluppet det i større grad. Ellers artig å følge med på prosjektet.
Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #28 på: august 19, 2008, 17:59:21 pm »

Jeg har valgt å bruke denne typen justering forde de er enkle å justere. Tenker å sveise på noen små "ski" på vær side av den nederste skruen slik at ikke skruen får bank ved første subbings. Men jeg ser helt klart poenget ang. klaringen. Men det får jeg nok leve med. Sveisingen av akselen gjøres som jeg har gjort før. Ingen rør inni, men dype fuger og en knallsolid dyp sveis.

Kommet videre med demperene.
Her er noen bilder.



Dette er noen gamle KYB dempere jeg fant i lageret til fatter.



Her er toppen fjernet. Obs: Viktig nå å ikke miste stempelstanga nedi demperen Gliser



Her er den dreid ned til 10 mm ytterst og gjenget med M10x1,25. Mesing hylsa er noe jeg bruker for å ungå merker i stempelstanga når demperen settes i dreiebenken.



Og her ferdig med det nye leddet på toppen. Dette er ikke støvtett, så jeg lurer på å få laget en slags innretning å rundt denne. På stempelstanga skal jeg kjøpe en belg ala drivaksel bare mindre for å forhindre støv å smyge seg inn i demperen, eventuelt lage ei ny støvhylse av stålrør. Men dette må jeg nok se litt nærmere på når jeg setter den på bilen.
« Siste redigering: august 20, 2008, 05:50:59 am av empiboy » Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #29 på: august 19, 2008, 18:06:14 pm »

Mulig jeg også legger inn en slags "bumpstop". Ser for meg ei polyuretan skive og metalskiver i begge ender. Dette legges eventuelt rundt stempelstanga. slik at det ikke smeller så ved en eventuell bunning. Tror ikke det blir noe problem siden jeg skal ha senkespindler og disse demperene nå er ca 50mm kortere enn orginale, men tanken tror jeg ikke er helt dum uansett.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!