mars 29, 2024, 13:38:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: vw type 1 og WBX veiv og råde design  (Lest 1137 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: august 23, 2015, 21:11:47 pm »

bl.a 1600 og wbx har jo råder som er offset siden sylinder mot rådetapp  ikke er helt på linje.
(tenker ikke på offset'et som er i stemplene pga mindre slitasje på skjørtene)
men att center av råden ikke er helt i center av krysspinnen
vw løste dette med å lage råder med offset og rådene skal jo monteres i en gitt retning (originalråder)

MEN noen som vet hvorfor?  er alle type 1 slik også de første 1200?
er det en design "feil" som de kompenserte med offset råder eller er det en tanke bak det.
« Siste redigering: august 23, 2015, 21:15:51 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: august 24, 2015, 07:12:02 am »

Du nå begynner jeg å blekne her.. Er det forskjell på pauter journalene i Wiseco stemplene og? Regnet med at alt var symmetrisk?  Sjokkert
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: august 24, 2015, 07:32:49 am »

Du nå begynner jeg å blekne her.. Er det forskjell på pauter journalene i Wiseco stemplene og? Regnet med at alt var symmetrisk?  Sjokkert

Ettermarkedsråder (og stempler hvis ingen ventillommer) pleier være symmetriske, ja.  Blunker
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: august 24, 2015, 07:56:13 am »

Puuuhh... Hadde vært typisk om snekkeren hadde oppdaget dette dagen etter motoren er ferdig..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 24, 2015, 08:58:42 am »

ja med ettermarkeds ting fjærner man ofte "innebygde" ting som var tenkt på i den original konstruksjonen

ved "extrem" trimming i forhold til hva vw tiltenkte de til , bør jo slike ting også være på plass , for å få best mulig utgangspunkt for delene  så jeg prøver å finne litt info (noe fant jeg etter forrige ras  Glad )

fra Gene berg:
 "2mm offset the stock VW rods all have that is required to position the rod on the crank so it properly lines up to case and cylinder bore. "O" offset causes unwanted side loading on the rod bearing and piston, which make wrist pin keepers burr up or come out as well as blow-by."

berg cranks:
"Porsche and Capri type Carrillo or Bugpack Porsche size rods do not have an offset. When we make our Berg forged cranks using those types of rods, we move the journal location for proper centering of the rod in the piston. This means that we increase the cheek thickness from journal to journal more than 2mm than that of the stock VW width"

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!