mars 29, 2024, 07:01:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fjerne rust fra bensintank  (Lest 5524 ganger)
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« på: september 19, 2015, 17:22:12 pm »

Skal ha i en eldre bensintank, og den jeg har fått tak i har en del rust innvendig, noen gode tips?

Har ikke lyst til å sandblåse den innvendig hvis det er andre løsninger.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: september 19, 2015, 17:26:31 pm »

Skal ha i en eldre bensintank, og den jeg har fått tak i har en del rust innvendig, noen gode tips?

Har ikke lyst til å sandblåse den innvendig hvis det er andre løsninger.

Sitronsyre og varmt vann i kombinasjon med en meter eller to med kjetting. Sitronsyre kjøper du i små poser hos butikken i hyllen for bakevarer og i store kvanta fra feks Felleskjøpet. 10-20 poser (alt etter hvor mye rust du har) så fyller du på noen liter med varmt vann. Deretter legger du kjettingen i tanken og rister det du er god for. Det er helt klart en fordel at tanken er tett før du starter  Glad Husk å tørk med trykkluft/varmepistol etterpå. Funker utrolig bra!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2 på: september 19, 2015, 17:30:36 pm »

Trenger en tanksealer etterpå..... tenker på eventuelle rester av sitronsyre?
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: september 19, 2015, 17:35:15 pm »

Trenger en tanksealer etterpå..... tenker på eventuelle rester av sitronsyre?

Nei, men jeg gir tanken en god dusj med WD40 hvis den skal lagres en stund før den ser bensin.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #4 på: september 19, 2015, 17:46:03 pm »

Takker :-)

Da er det bare å ta turen ut og kjøpe syre og kjetting.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: september 19, 2015, 17:50:48 pm »

Takker :-)

Da er det bare å ta turen ut og kjøpe syre og kjetting.

Lykke til! Del gjerne noen bilder med oss andre her på forumet i tilfelle andre sliter med det samme. Hvis du har veldig mye rust kan du med fordel la tanken stå med blandingen en god stund før du tømmer den ut. Gjerne noen timer. Varmtvannet speeder opp prosessen men har du i kaldt vann kan du fint la den ligge over natten og riste med kjetting flere ganger.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #6 på: september 19, 2015, 18:03:03 pm »

et lite tips fra en lat mann, er tanken din tett, kan du stroppe den fast på en sementblander (hvis du eller noen du kjenner har en da ) la den tusle rundt med tanken på, så slipper du stå å riste til arma nesten brekker ;-) jeg bruker som oftest bare litt singel/fin grus og litt whitespirit, før den får stå å gå ei stund, snu litt på blanderen, så alle sider får renset seg ;-)
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #7 på: september 19, 2015, 19:20:36 pm »

Da må jeg finne en tynnere/lettere kjetting..... vil ikke lage skader i oval tanken.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #8 på: september 19, 2015, 20:00:04 pm »

Da er sitronsyre handlet inn 5 min før stengetid :-)

Fyller på med kaldt vann/syre i kveld, så får jeg sjekke i morgen...blir spennende, men kanskje vanskelig å ta bilde av, men skal prøve ett før og etter.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #9 på: september 20, 2015, 13:05:18 pm »

Nå har jeg hatt i avfetting og tømt tanken...var litt "grums" i den.

Har nå hatt i sitronsyre og lar den stå en stund, så får jeg begynne å riste, blir kanskje nødt til å kappe ut bunn for å sandblåse innsiden...har aldri sett så mye slagg i en tank før.


* image.jpg (61.41 KB, 800x600 - vist 307 ganger.)

* image.jpg (115.68 KB, 800x600 - vist 281 ganger.)

* image.jpg (91.5 KB, 800x600 - vist 283 ganger.)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #10 på: september 20, 2015, 23:21:30 pm »

Har nå hatt syre i tanken i 24 timer..... varmet den opp til 60 grader i kveld med en propanbrenner, da begynte slagget å løsne og blanke flekker kom til syne. Kjøper mer sitronsyre i morgen og fyller tanken helt, varmer den igjen og lar den stå ett par dager, så får jeg se hvordan det blir.
Noen av de plassene som slagget løsnet klarte jeg ikke å skrape rene, men med syre og varme ble det bra.
TAKKER SÅ MYE FOR TIPS
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #11 på: september 20, 2015, 23:52:48 pm »

Jeg hadde også noe rust i en gammel tank. Forsøkte å fjerne til den store gullmedalje med rustfjerner osv.
Fikk ut masse skit, men det endte opp med at tanken kun varte en liten stund. Har rusten først fått tak, så er det ikke alltid lett å få tanken i orden igjen. I min tank lå det vann nederst, under bensinen.
Endte med å måtte bestille ny tank. Skjønte at det enkleste var faktisk det beste.

ghia69
Loggført

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #12 på: september 21, 2015, 00:08:47 am »

Har ikke funnet så mye rust enda, men mer enn 1 cm med slagg, ser nesten ut som porøs asfalt og det stinker....

Må allikevel kappe i denne tanken, da den må modifiseres av div. årsaker, bla. noen nye rør til innsprut, lufting og retur (var jo ikke mye innsprut i 55).
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: september 21, 2015, 06:08:35 am »

Har nå hatt syre i tanken i 24 timer..... varmet den opp til 60 grader i kveld med en propanbrenner, da begynte slagget å løsne og blanke flekker kom til syne. Kjøper mer sitronsyre i morgen og fyller tanken helt, varmer den igjen og lar den stå ett par dager, så får jeg se hvordan det blir.
Noen av de plassene som slagget løsnet klarte jeg ikke å skrape rene, men med syre og varme ble det bra.
TAKKER SÅ MYE FOR TIPS

Hyggelig å lese at du begynner å se blanke flekker. Husk at hvis fyller tanken helt så blir blandingen veldig svak med mindre du tømmer Rema, Rimi, Kiwi og Meny for poser Blunker. Sitronsyretrikset er noe jeg lærte av en eldre Hot Rod kar og det funkerer også utrolig godt til å fjerne rust fra diverse smådeler, skruer, skiver osv osv.

En annen syre som er langt sterkere er saltsyre som du kjøper hos fargehandelen/flisebutikken (brukt til betongarbeid osv) Saltsyren begynner å jobbe umiddelbart og det freser, bobler og stinker. Saltsyre krever intens skylling, rask tørking og selvsagt etterbehandling av noe som hindrer rusten å komme tilbake på det bart metall. Du kan ikke la tanken stå med Saltsyre over natta.

En tredje syre er Fosforsyre som du blant annet finner hos FK. Fosforsyre er syren som benyttes i de fleste rustfjernere som feks Ferro-Bet. Bland den ut med vann 25-50% så er den veldig effektiv. Ca 30 kroner kiloen.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #14 på: september 21, 2015, 16:37:22 pm »

Nå har tanken vært en tur i mixeren, men det er enda en del avleiringer i tanken. Det er ikke rust, men ser nesten ut som brun asfalt.....noen tips?

Må jeg fylle med bensin for å løse dette opp?


* image.jpg (87.11 KB, 800x600 - vist 336 ganger.)

* image.jpg (72.46 KB, 800x600 - vist 296 ganger.)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #15 på: september 21, 2015, 19:16:26 pm »

Fantastisk patent Gliser Gliser Gliser Gliser
Loggført

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #16 på: september 21, 2015, 19:30:43 pm »

Det var nobrakes som kom med tipset....måtte bare prøve :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: september 22, 2015, 12:39:42 pm »

Når du er fornøyd med resultatet så bør du kjøpe tanksealer fra Eastwood, da får ikke rusten tak på nytt.
Tror Gasolin har dette på hylla.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: september 22, 2015, 12:42:28 pm »

Når du er fornøyd med resultatet så bør du kjøpe tanksealer fra Eastwood, da får ikke rusten tak på nytt.
Tror Gasolin har dette på hylla.

Og en slik har jeg på hylla hvis du vurderer en slik behandling.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #19 på: september 22, 2015, 13:11:35 pm »

Tanksealer er vurdert, skal sveise en del i tanken, og trykktester alltid etterpå med såpevann, men tanksealer tetter jo eventuelle porer både i sveis og plate, så det må nok handles inn når all tilpasning er klar.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!