mars 28, 2024, 18:58:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bremser  (Lest 24516 ganger)
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« på: desember 21, 2007, 20:27:15 pm »

Kjennetegn på en skikkelig Germanlooker er som kjent store bremser.
Dette har jeg tenkt til å ta helt ut og har begynt å sette sammen noe.
Bremsene foran består av firestemplet Brembokalipper fra Mitsubishi Lancer EVO 8.
Bremseskivene er fra Alfa Romeo med 3.2 liter motor. 330 X 32.
Dette smyger under 17" felger, men da uten avballanseringslodd midt i felgen.....
Brakettmal er laget i plexiglass for prøving å feiling.
Vil bli maskinert i aluminium når den tid kommer.


*  (88.34 KB, 845x634 - vist 610 ganger.)

* Big Red.JPG (78.15 KB, 845x634 - vist 602 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Eddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes


Vis profil WWW

« Svar #1 på: desember 21, 2007, 22:14:06 pm »

Kjennetegn på en skikkelig Germanlooker er som kjent store bremser.
Dette har jeg tenkt til å ta helt ut og har begynt å sette sammen noe.
Bremsene foran består av firestemplet Brembokalipper fra Mitsubishi Lancer EVO 8.
Bremseskivene er fra Alfa Romeo med 3.2 liter motor. 330 X 32.
Dette smyger under 17" felger, men da uten avballanseringslodd midt i felgen.....
Brakettmal er laget i plexiglass for prøving å feiling.
Vil bli maskinert i aluminium når den tid kommer.


Reiner du med og få dette godkjent av biltilsynet??
Hva må i så fall til for at det skal gå?
Loggført

Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #2 på: desember 22, 2007, 01:27:53 am »

Reiner du med og få dette godkjent av biltilsynet??
Hva må i så fall til for at det skal gå?

Det tror jeg er ganske umulig, mtp. på at det skal være godkjenningspapirer fra et kontrollorgan (f.eks TÜV) på bremsedeler.
Da må isåfall TÜV teste byggverket da?
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 22, 2007, 01:32:42 am »

her blir det skrubb!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: desember 22, 2007, 02:38:06 am »

Tüf er en "snarvei" til godkjenning, men biltilsynet kan godkjenne ting på egne bein også.
Tror ikke Holmen får problem med å få dette gjennom.
Snyggt jobbat!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Trond Christian
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: desember 22, 2007, 08:07:13 am »

Så snasent ut dette her, men er dette en standard boble-spindel du bygger dette på ?
Vil ikke disse bremsene nesten bli litt overkill på en McPhersson-forstilling (går utifra dette er til en 03) ?
Tenker på kraft x arm ... Når du nå bygger ut til større diameter på skiven, får du jo lenger avstand fra klempunktet og inn til senter av skiva og dermed effektivt en lengre "arm".
Dette i kombinasjon med dekk med bedre gripeflate.
Vil bærekule, bærearm etc tåle påkjenningen ?

Håper uansett du får dette igjennom hos tilsynet. Lykke til !
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 22, 2007, 09:13:39 am »

Her fra en annen løsning som er godkjent.
Audi TT bremser.

Som JHU sier kan Biltilsynet godkjenne egne ting uten TUV velsignelse.
Granadaen på Moi med 11.7 L Twinturbo og 1700 hk er godkjent uten et eneste TUV papir.
Den er hjemmesnekkra i alle hjørner men hver minste ting er godkjent av Biltilsynet.

Ting er mulig selv i Norge om man går den rette veien.

Regner uansett med å må reise til TUV i Tyskland for å få godkjent bilen.
Ingen har gjordt en slik ombyggning før og det er ingen å referere til.



* 17790.jpg (73.94 KB, 640x480 - vist 618 ganger.)
« Siste redigering: desember 22, 2007, 09:24:32 am av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 22, 2007, 10:32:57 am »

Hvorfor gjøre det så tungvint...  Hæ  Ved å bruke bakre bærearmer fra 944 som er bolt on på IRS-bobler  og du har bolt on alle varianter av Porsche-bremser som er både større og mindre enn dem du har tenkt å bruke uten en millimeter med maskinering..  Øyerulling  Men smaken er som baken.., noen liker det spesiellt og en må jo ikke gjøre det enkelt eller som andre..  Blunker

Det er 3-4 forskjellige varianter av 944 armer:
1 -  944 N/A som er fra 82-85 er veldig like de som er på bobla i stål.
2 - One year only 1986 944 turbo er de beste hvis du ikke ønsker større hjulvidde bak da disse er lik 944 N/A bare at de er laget i aluminium.
3 - Bærearmer fra 944 N/A 86-89 er oxo i alu, men har bredere sporvidde og er ubruklige hvis du ønsker orig. skjermer..
4 - Bærearmer fra 944 Turbo 87-91 er ganske like de over med annen innfesting av bla. bremser..

Ellers finnes det oxo noen leverandører av Uni-ball løsning bak til IRS-bobler for de som vil ha coilovers bak i stedet for torsion-staver, men disse er ganske så dyre, men disse har oxo muighet for Porsche (Brembo) bremser.

Det med bremser foran, så kan du bruke kerscher sin adapter( er oxo andre som leverer alt etter størrelse på skiver) med den kjente 130 mm hullavstand som blir brukt helt fra Porsche Bokster og opp til Porsche GT1 eller Porsche Carrera GT om du vil da med keramsike skiver på opp til 380 mm og åtte-stemplede calipere, hvis du vil låse hjula i rundt 200 km/t på en boble  Gliser

Det du skriver at ingen har gjort en slik ombygging før, så er jeg kanskje enig med deg at ingen har godkjent akkurat de Mitsubishi-bremsene, men flere bobler i norge er godkjent med Porsche-bremser som jo er Brembo-bremser (i hvertfall på nyere årgang). Er oxo bobler i Norge godkjent med Porsche 930 bærearmer og Porsche 930 fjærbein foran, så jeg skjønner ikke helt hva du sikter til i så fall..  Blunker

En annen ting som jeg vet og har prøvd er at det er null vits å ha alt for kraftige bremser foran på en boble som er så lett foran.., eneste forskjell er at du kan låse hjula i over 100 km/t i stedet for mindre.. Bobla er som kjent MYE tyngre bak enn foran og mange Porscher (faktisk oxo 944 med motor foran) har større bremser bak enn foran.. Sånn sett burde bobla oxo med fordel ha minst like kraftige bremser bak som foran..  Med en reguleringventil og litt prøving av forskjellige bremser på bane finner en fort ut at en får mer effektiv nedbremsing på en boble med større bremser bak enn en skulle tro var hensiktsmessig.. , uten at du låser bakhjul først..

Her et bilde foran av 993 bremser foran på boble-spindel ikke 1303, men er å få til 1303 oxo :


Og nederst et bilde av 944 turbo bakbremser som er samme som 968 CS og Porsche 993 som er da bolt on på 944 armer..


* 993.jpg (53.88 KB, 768x576 - vist 514 ganger.)

* finalrearbrembos11.jpg (218.1 KB, 1280x960 - vist 637 ganger.)
« Siste redigering: desember 22, 2007, 11:34:35 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 22, 2007, 11:39:31 am »

Hele intensjonen med dette bygget er å bygge en godkjent bil uten bruk av Porsche deler.
Hvorfor? Hvorfor ikke vise at det går an å bygge om en boble uten bruk av Porsche deler.
Bremsene bak blir 330 X 28 med 4 stemplede Brembokalippere samt en egen kalipper for mekanisk håndbrems.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: desember 22, 2007, 13:16:01 pm »

Er det så nøye hvilket bilmerke Brembo caliperne kommer fra?  Blunker
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 22, 2007, 14:24:38 pm »

Nå er det Brembo som lager både dine "Mitsubishi" calipere og Porsche sine, men folk for gjerne bruke lada eller hindustan calipere for min del..  Osteaktig
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 22, 2007, 15:36:40 pm »

Poenget er at jeg ikke skal bruke på Porsche forstilling, bakstilling eller girkasse.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #12 på: desember 22, 2007, 16:06:19 pm »

Syns det er fantastisk artig når nokon vågar å tråkke opp nye stiar, eg.. Vi snakkar nesegrus beundring herifrå, i alle fall.

 Kult
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 22, 2007, 17:08:54 pm »

Kan jo nevne at motoren i denne bilen er noe uvanlig i en Boble.
Ford Cosworth 1993 ccm 16V Turbo - 224 hk
091 (T-2) kasse med sperre og custom innmat


* Cosworth + 091.jpg (105.33 KB, 845x634 - vist 688 ganger.)
« Siste redigering: desember 22, 2007, 18:03:14 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #14 på: desember 22, 2007, 17:20:30 pm »

Og det nevner du sånn bare i en bisetning,,  Glad
lykke til med videre bygging
mvh. jan
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #15 på: desember 22, 2007, 17:47:03 pm »

Hei Holmen! Gleder meg til denne bilen er ferdig! Det skal bli gøy og kjøre mot den på det som er av banetreff her. Den er vel den eneste som kan gi meg litt utfordring på bane her i norge tenker jeg.
Spesiellt etter jeg fannt ut at min motor er en RA Sti utgave med 265 hk orginalt!

Får ta meg en tur i ny garasjen din snart!
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: desember 22, 2007, 18:07:31 pm »

Hei Holmen! Gleder meg til denne bilen er ferdig! Det skal bli gøy og kjøre mot den på det som er av banetreff her. Den er vel den eneste som kan gi meg litt utfordring på bane her i norge tenker jeg.
Spesiellt etter jeg fannt ut at min motor er en RA Sti utgave med 265 hk orginalt!

Får ta meg en tur i ny garasjen din snart!

Er vel en eller annen buggy som også kan (kunne) gi deg en utfordring på banen vil jeg tro....

Morsomt lesestoff Holmen! Håper denne kommer på veien... før eller senere. Og så skulle det vært jæskli morsomt å sett den (og Haraune sin) på et street legal stevne eller på SCC. Om ikke annet så stopper derfor hvertfall fort nok  Blunker

Mvh og god jul til deg og familien din,
Kalle
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #17 på: desember 22, 2007, 18:12:40 pm »


Er vel en eller annen buggy som også kan (kunne) gi deg en utfordring på banen vil jeg tro....


Hehe den buggyen kjørte lett fra meg på reve gokart bane. Men den må ha riktig mann bak rattet!
Loggført
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #18 på: desember 22, 2007, 18:34:15 pm »

Hjelper ikke med 265 originalt når man har 150 uoriginalt  Øyerulling Neida, bare for å ripe opp i den litt tragiske bremsingen i sommer, men dog viktige bremsingen for å begynne å feilsøke  Gliser

Lykke til vildere holmen :-)
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #19 på: desember 22, 2007, 19:09:12 pm »

Glemte å si det; lykke til Holmen! Glad
Jeg skal begynne å følge med på prosjektene dine, da jeg er ganske gira på en Euro/Ger-looker sjøl, når penga er tilstede.


Om 10-20 år, i mitt tilfelle... Trist
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #20 på: desember 22, 2007, 19:17:02 pm »

Det er vell Gatebilgeneralen som har rekorden i bremsebenk VM med 921 hk på Cosworthmotor, så motortypen har jo potensiale.
Er litt redd T-2 kassen kan bli litt veik når man nærmer seg 1000 hk.....

Bilen vil bli bygget opp i samme finish som Lindas 1303S så det vil ta "litt tid"
Men Lindas bil skal bli ferdig først, før jeg går inn for fullt på dette prosjektet.

Blir en del prøving og feiling på dette prosjektet og vil derfor ta tid.
Har holdt på i ca 4 år allerede fra første tanke til der jeg er i dag.
Har de fleste løsninger i hodet og en hel perm med dokumentasjon og fakta.

Dette er det 4 settet bremser som er blitt satt sammen og nå tror jeg at jeg er fornøyd.

Bilde viser skivebremser på IRS med Brembo 4 stemplet kalipper fra Fiat Coupe Turbo og BMW M3 skive 315 X 28
Går nå for 330 X 28 fra Alfa Romeo og egen håndrekk kalipper fra Wilwood


*  (70.71 KB, 845x634 - vist 631 ganger.)
« Siste redigering: desember 27, 2007, 20:08:45 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Eddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes


Vis profil WWW

« Svar #21 på: desember 22, 2007, 21:44:37 pm »

Det er vell Gatebilgeneralen som har rekorden i bremsebenk VM med 921 hk på Cosworthmotor, så motortypen har jo potensiale.
Er litt redd T-2 kassen kan bli litt veik når man nærmer seg 1000 hk.....

Bilen vil bli bygget opp i samme finish som Lindas 1303S så det vil ta "litt tid"
Men Lindas bil skal bli ferdig først, før jeg går inn for fullt på dette prosjektet.

Blir en del prøving og feiling på dette prosjektet og vil derfor ta tid.
Har holdt på i ca 4 år allerede fra første tanke til der jeg er i dag.
Har de fleste løsninger i hodet og en hel perm med dokumentasjon og fakta.

Dette er det 4 settet bremser som er blitt satt sammen og nå tror jeg at jeg er fornøyd.

Bilde viser skivebremser på IRS med Brembo 4 stempled kalipper fra Fiat Coupe Turbo og BMW M3 skive 315 X 28
Går nå for 330 X 28 fra Alfa Romeo og egen håndrekk kalipper fra Wilwood

Dette begynner å bli en veldig interesang tråd, litt kjekt med en tråd om hvordan det er mulig å faktisk få stoppet bilen etter utallige tråder om hvordan vi skal få dem til å gå fortest mulig.
Sikkerhet kan også være kult hvis det blir gjort riktig. Blunker
Jeg har jallefall mye å lære om dette,så jeg er taknemmelig for alle disse gode rådene.
Loggført

Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 27, 2007, 14:51:01 pm »

Dagens prosjekt har vært å lage en brakett i plexiglass.
Bremsekalipperen er noe uvanlig plassert.
Dette på grunn av kraft X arm.
Ved å plassere kalipperen på denne siden får fjærer og dempere mindre moment å jobbe med
og det får man igjen på kjøre egenskaper.


* IRS Brembo.JPG (78.87 KB, 845x634 - vist 551 ganger.)

* Brembo bak IRS.JPG (95.06 KB, 845x634 - vist 623 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 27, 2007, 14:53:11 pm »

Modellbraketten ble seende slik ut.
Men siden jeg skal ha en egen kalipper for mekanisk håndbrems kan jeg ikke få denne maskinert i flyaluminium enda.
Denne må videreutvikles med feste for kalippere med wire.


Jeg er ingen rev i dataverden så alt er konstruert på "Old School" viset: Passer, linjal, gråblyant og skyvelær.....


* Brakett bak.JPG (120.96 KB, 845x634 - vist 521 ganger.)
« Siste redigering: desember 27, 2007, 14:58:45 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: desember 27, 2007, 14:55:35 pm »

Super nice!
Loggført

Speed is no substitute for direction
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: desember 27, 2007, 19:01:55 pm »

Ser meget bra ut så langt ut Holmen.
Hva med Gearkasse?

Magne
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #26 på: desember 29, 2007, 15:42:50 pm »

begynner å komme seg nå.
den teorien om kraft gange arm i forbindelse med plassering av calipperen tror jeg ikke stemmer helt, fordi kraften vil uansett overføres via de fire festeboltene som holder braketten, og da blir det det samme hvor calipperen står.
Dersom meningen var at vekten av calipperen 0,3kg? flyttet i framkant av bærearmen, skulle gi noe utslag, er jeg litt mere med. selv om effekten blir mikroskopisk. (men alle monner drar..)

AAAnnyway:  Kansje jeg kan hjelpe deg med en 3D  Cad tegning av delen, slik at den blir lettere å lage.

Tips: Han derre du veit på biltilsynet var veldig opphengt i TUV papirene da jeg skulle godkjenne min. så dokumentasjon blir nøkkelen her.
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #27 på: desember 29, 2007, 20:01:29 pm »

Ryfylke Aluminium ordner det med tegninger og beregninger, men om du har veldig lyst kan jo du også få lov til å tegne.

Blir nok TUV i Tyskland uansett på denne her....
« Siste redigering: desember 29, 2007, 20:04:49 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #28 på: desember 29, 2007, 20:09:20 pm »

Veldig interessant  dette, Holmen, kan du si noe om hvordan du vil gå frem overfor TUV for å få dette godkjent?

Har du tenkt å stille med styrkeberegninger etc på de brakettene etc du lager selv, og få TUV til å teste dette spesifikke oppsettet på din bil, å så ta med denne dokumentasjonen til biltilsynet?

Evt hva tror du en slik seanse hos TUV vil koste?

Ser du for deg at dette blir generiske TUV papirer som kan brukes av andre, eller vil dette være spesifikt for din bil.

Lykke til, uansett, moro med folk som tenker litt utenfor boksen.

Roy
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #29 på: desember 29, 2007, 21:16:11 pm »

Så langt har jeg ikke kommet enda.
Nå er det først prøving og feiling for å se om dette er fysisk mulig å få til.

Profesjonelle tegninger og beregninger er på vei.
Maskinering vil bli gjordt av et ledende firma innen maskinering.
Kan de maskinere kunstige hofteledd i Titan klarer de nok dette også  Blunker

Disse eventuelle papirene blir nok bare gjeldene for den aktuelle bilen da alt skal godkjennes som en "pakke", men tiden vil vise.
Blir bremsene godkjent uavhengig av bil kan jeg jo alltid få produsert noen sett å selge, men rik blir jeg nok ikke  Trist

« Siste redigering: desember 30, 2007, 11:08:17 am av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!