mars 28, 2024, 21:09:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor dør plutselig.  (Lest 1685 ganger)
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« på: oktober 02, 2015, 21:28:10 pm »

Har aldri hatt problem med tenningen på min 1600 motor fra 1973 (1300S), men jeg tenkte det kunne vere smart å bytte ut litt etter mange år. Byttet ut alle tenningskabler, fordelerlokk, rotor, stift, kondensator, tennplugger. Nå har jeg opplevd 4 ganger at motoren plutselig dør. Av og til kan den starte 1-2 sekund, men så er det dødt. Første gangen riglet jeg på fordelerlokket, så startet den. Andre ganger hjelper det ikke å rigle på fordelerlokket. I kveld stoppet motoren da jeg var ute og kjørte. (Det høres ut som jeg stopper motoren ved å vri nøkkelen) Jeg tok av fordelerlokket og rotoren. Jeg tok av og på kabelskoen til stiften og satte på igjen rotoren og fordelerlokket. Så startet den igjen! Men nå må jeg prøve å finne ut av hva som gjør at den stopper. Kan det vere feil fasong på fordelerlokk/rotor? Stift?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 02, 2015, 21:38:23 pm »

Første jeg hadde sjekket er om midterste pluggledning fra coil til fordeler sitter godt fast slik den skal. Andre sjekkpunter er at senterstiften inni fordelerlokket fortsatt er hel og den lille jordledningen inni fordeler også sitter fast i begge ender. Er jo også en motstand inni rotor som kan feile når den bli varm? Prøve med gamle rotoren og se om feil forsvinner.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 06, 2015, 12:00:23 pm »

Det kan jo også være coilen. Jeg hadde tilsvarende problem på buggyen min for noen år siden. etter bytte av coil er den helt fin.
Loggført
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 14, 2015, 08:24:43 am »

Bytta tilbake til gamle rotoren og fordelerlokket. Har ikke hatt problemer etter dette......
Loggført
VWGunnar
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: desember 05, 2015, 18:21:53 pm »

Motoren fortsatte å dø med jevne mellomrom. Tok av den nye kondensatoren. Der ledningen fra coil og ledningen fra kondensator møtes, viste seg å vere fabrikk montert dårlig. Den ene ledningen kunne jeg bare dra forsikrig ut. Det viste seg og at ledningen ikke var skikkelig avisolert. Det har nok vært dårlig kontakt her, men strømmen har vel hoppet over selv om det var dårlig kontakt, og stoppet med jevne mellomrom når vibrasjon gjorde det til at avstanden ble for stor. Dette var som sagt en helt ny kondensator. Passformen på den plastklumen ledningene går sammen i, var også dårlig formet slik at det ble et stort glis rett under fordelerlokket. (På baksiden) Her kunne vann lett komme inn. Har nå montert på den gamle kondensatoren og bilen går som en klokke igjen. Hvorfor bytte ut en del som fungerer? Anbefaler alle å dra litt forsikrig i ledningene når man monterer nye kondensatorer. Forhåpentligvis var vel dette bare et lite avvik på fabrikken, men en feil som har tatt tid å finne ut hvor den sitter hen.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #5 på: desember 07, 2015, 19:01:04 pm »

opplevde litt samme greia med en helt ny stift. Bilen var et helvete å kjøre og slet leeenge med å finne problemet. Brudd på kabel inni isolasjonen der den var festet på stiften. Billig kina dritt
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!