mai 01, 2024, 22:22:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fuel-cell ( bensintank ) ,,,gjør det selv.  (Lest 15803 ganger)
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« på: august 06, 2008, 19:28:19 pm »

Entusiaster kan gjerne komme borti behovet for en annerledes bensintank  , eller ; fuel cell som det heter på fint utenlands.

Kanskje er behovet der pga plassmangel  , vektfordeling eller simpelthen bare en vil ha noe annet enn den orginale bensintanken i sitt entusiastbygge.

Disse såkalte ”fuel-cells ” kan kjøpes i alskens former og volumer.

Men det kan være at ingen av dem dekker ens behov og en kan måtte behøve å lage en selv.

Det trenger ikke være så vanskelig og med litt fantasi kan det bli riktig så bra.

I dag når Tig- apparatet gjerne finnes i garasjene hos den ivrige horde av bilgalne vil valget på å lage en i Aluminium bli lett.

Jeg tenkte å vise en måte en kan gjøre det på.

Etter å ha definert behovet på volum , funnet fysiske mål og plasseringen titter jeg på hva jeg trenger :

Litt 3 mm alu kapp som jeg fikk bøyd på en knekke ,  samt litt alu-bolt , vinkelhjern og smådill som jeg fant i en container ( fikk lov )

Lokket jeg skal bruke er ett universal  for slike fuel-cells som jeg har kjøpt inn for anledningen og koster 40 dollars på Summit-racing i USA.

Jeg markerer via omriss fra lokket og tusjer opp det som skal sages bort.
( den ovale linjen er referanse for hvor hullet blir ifht chassiet tanken plasseres i så ikke bry deg om den )
Først tenger jeg av og så borer jeg alle hullene for flensene.


Første trinn i jobben er å finne den gamle stikksagen å sage ut ett rundt hull for lokket :


Slik ble det :


Så prøver jeg flensene og sjekker at de passer etter at jeg har boret alle hullene:


Nå skal jeg dreie nipler for bensin ut og inn av tank :


Her er ut-nippel i starfasen

Lager  en liten kon som letter bensinens vei ut av tanken


Dreier til slutt små mothaker slik at slangen henger skikkelig

Nå går jeg videre med å lage ett lite reservoar som skal stå under tanken som skal både holde litt på bensinen ved høye G-krefter i sving/aks og da bruker jeg enda en funnet liten bit som er restene av en gigantisk oljekjølers uttak på ett aggregat.

Her ser en den i fresen og jeg skal til å tilpasse ett hull som ut-nippelen skal plasseres og sveises inn i:


Freser ut hullet :


Her har jeg frest huller og prøver nippelen i hullet :


Ett bunnlokk til reservoaret må jeg ha og til det bruker jeg restene til det hullet jeg først skar ut i toppen av tanken :


Det har jeg nå da sagd ut med stikksagen og det passer fint på reservoaret.


Reservoaret plasseres på tankens bunn og jeg tar ut 2 huller.

Ett for å kontinuerlig la bensinen komme til reservoaret og ett for å hindre luft-blokk i det bensinen entrer kammeret.

Returnippel må lages ( injection systemer må ha en retur til tanken )og den lages også av Alu-bolt :

Nippelen er påbegynt og en fin kon på enden gjør ting bra.

Litt mothold for å holde slangen enda bedre på plass :


Til slutt kapper jeg av nippelen med ett kappstål:


Nå begynner det gøyale med å Tigge biter i sammen.
Reservoarets bunnlokk :


Ut-nippel på reservoaret :


For så sveise fast hele reservoaret på bunnen :


Så syr jeg i sammen hele tanken og da kan det se slik ut på sveisen etterpå :

En bør bestrebe etter en best mulig sveis slik at tanker blir tett.

Returnippelen tigges inn ( ja fydda , det er en ekkel kant der,,,skal skjerpe meg )


Etter helsveis av tanken tar jeg en kjapp test for å se om tanken er tett:

Fyller den bare med vann og venter på at vannet skal piple ut.
Merkelig nok var den tett på første forsøk,,,,snodig

Tanken skal festes i chassiet og til det trenger jeg noen braketter som jeg skal lage i vanlig vinkelhjern i aluminium.
Kan være smart å ha god dimensjon på slike da det kan fort bli noen kg de skal holde.

Er litt lat så jeg kapper dem i fresen slik :


Maskinerer inn litt avlange hull som hjelper med å matche hullene i chassiet lettere :


4 braketter ferdige:


Og jeg kan begynne å punkte dem fast for å så teste om plasseringen er riktig slik at tanken blir plassert der hullene er.


Så er det frem med Tiggen igjen :


Og når den er ferdig er det sånn :

Brakettene kan jo ha all verdens form og karakter , blir avhengig av hvordan en selv vil/ trenger ha det.


Ett lite kapittel for seg selv ble utluftingen.
Liten klaring + behov for 90 graders uttak på plassen den kunne stå resulterte i en litt merkelig utgave av utlufting men ganske praktisk til slutt.
 
Starter med å dreie en nippel hvor jeg har stor dia på den ene enden.

Det fordi jeg trenger å få kobling mellom tankens toppdel og ut-hullet i utluftingsnippelen samtidig som den skal kunne sveises fast og bli tett.

Setter nippelen i fresen og freser ned til høyden jeg kan bruke den på:


Etter fresing lager jeg hull fra ene siden til midten og dermed kobler nippelens utside med tankens indre :


Her kan en se passasjen som ble på den ene siden :


Nå er der kobling på den ene siden og stengt på den andre:


Utluftingen er sveiset på , tanken ferdig sveiset , lokket testet og tanken er vakum testet til
 -90 in/hg og funnet tett samt den er klar for å få sin siste touch-up ( lakkering )


Da er endelig tanken klar og med lokk på så blir det litt tøft :


Ifra bunnen med reservoaret :

Reservoaret måtte jeg modifisere litt i høyden fant jeg etter hvert ut

En brakett med huller klargjort for noen detaljer jeg skal ha ,  slengte jeg på til slutt :


Da var jeg ferdig og tanken ser jo nesten proff ut spør du meg:


Da vil tanken dekke mitt behov både mht plassering , volum og funksjonaliteten er opprettholdt med enkel tilgang og påfylling av drivstoff.

Tanken skal få sitt innhold komplettert med såkalt ” fuel-foam ” , dvs en form for svamp som skal hindre bensinen å skvulpe vilt inni der ved kjøring.
Det dytter jeg inni via lokket i toppen av tanken.

Vil en så kan en lage skvalpeplater og masse annet gøy men med slik " foam" er det egentlig unødvendig har jeg funnet ut.

Så hvis det kribler i mekkefingrene så kan jo inspirasjonen komme her til å lage din helt egen utgave av ”fuel-cell " som passer akkurat ditt behov...
Glad











Loggført
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #1 på: august 06, 2008, 19:47:49 pm »

Pent stykke arbeid som vanlig Glad Gøy å se.
(er det nå jeg skal spørre hvor mye det kostet å bygge'n...? he-he)
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2 på: august 06, 2008, 19:51:12 pm »

Finnes det noe regelverk rundt bygging av tank? Er vel ikke bare å møte på biltilsynet med hjemmelaga tank? I motorsportsammenheng kreves vel også en "godkjent" tank eller?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: august 06, 2008, 20:27:00 pm »

Dette ser utrulig bra ut!!!

Fortsett med sånne tråder!! Dei er Virkelig! inspirerande Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #4 på: august 06, 2008, 20:31:17 pm »

lekkert arbe. Blunker var noen "varme" sveise kanter ja  Øyerulling .... hehehe DRIT LEKKERT
Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #5 på: august 06, 2008, 20:33:50 pm »

@Harald L
Takker og bukker for fin feedback Glad
Pris er urelevant siden det er opp til enhver hvordan de vil gjøre dette rent praktiskt.

@H-mek
jeg har selv fått godkjent flere av mine biler med "hjemmelagde " tanker.
De fleste her inne har veteranbiler og dermed er regelverket litt greiere å ha med å gjøre.
Bilsporsreglene er definerte for hver enkelt klasse og de avgjør hvilket krav det er til drivstoffstank.
Noen ganger er det orginal , noen ganger sertifisert og noen ganger fritt jmf regelverket.

@Tistlo
Håper de kan  inspirere andre til å kose seg med hammer og sag Glad

@Martin
joda , sveisen fikser sikkert en proff enda bedre.
Jeg jobber etter ; nok er nok prinsippet
Takk for fin feedback også ifra deg Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: august 06, 2008, 22:34:59 pm »

STILIG-

Ønsker meg TIG til jul...

Stå på
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 06, 2008, 22:44:38 pm »

hvilken diameter bruker du på TIG elektroden ved sveis av de 3mm platene? (eller ved sveis av de colaboksene)
bruker du høyere frekvens på sveisingen av tynnere plate?? (ikke høyfrekvens start men frekvensen på sveisespenningen)
driver å lærer meg litt ALu tig'ing selv.
trenger litt tips.




Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #8 på: august 06, 2008, 22:53:35 pm »

Flott beskrivelse og illustrasjoner. Jeg syns faktisk du har lagt om måten du beskriver ting på ift tidligere så i mine øyne har det kommet noe godt ut av kranglinga vår.  Blunker

"Pris er urelevant siden det er opp til enhver hvordan de vil gjøre dette rent praktiskt." Jeg kunne ikke vært mer enig.

Den fuel foamen du snakker om, er den grei å få tak i? Og i såfall hvor får man kjøpt slikt?

Bra jobba!
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 06, 2008, 23:00:11 pm »

er dette en "varm" sveis??

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: august 06, 2008, 23:19:10 pm »

pm til EBB Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Odd-Einar Johansen
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #11 på: august 06, 2008, 23:44:58 pm »

hoho, jævlig stilig! Sku ønske jeg hadde hatt likt utstyr og fingerferdigheter! Takk for mange kule tips og tråder EBB. Artig lesing om hva man kan få til selv Glad
Loggført

1971 1302 L
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #12 på: august 07, 2008, 07:45:07 am »

@JUHU
Du får unnskylde at jeg bruker : @ til de forskjellige , men det er ryddig synes jeg.


@Grelland
En ac/dc Tig , selv billigste merke ifra Kina kan utrolig nok gjøre underverker.
Når prisene begynner å krype ned mot 6 tusen nkr OG de faktiskt funker burde jo mulighetene være tilstede for mange.
Du får være snill gutt så komer sikkert nissen til deg og Glad

@Knatten Knoten
Til 3 mm funker 2,4  ( hvit )helt greit.
Tynnere plate og jeg bruker 1,6 mm ( hvit )
Frekvens , oppstart , up/down slope osv er nesten umulig å lære bort med ett ord.
Her føler jeg at prøv & feil er det beste.
Men det er 2 ting som betyr mye :

1. Forvarming av emnene til ca 150 rundtom grader

Jeg bruker aller simplest enkle måte , en vanlig hybelkokeplate type dobbel og litt sveise duk til å legge over for å holde på varmen lettere samt bruker duken under sveising for å ikke brenne meg osv.

2.Frekvens og "spredning " ( hvis apparatet ditt har den funksjonen ) er de viktigste å ha kontroll på.
Med disse 2 kan du "trikse " til det meste.

Men jeg er hellig overbevist om at øving gjør flink Glad

mht ditt spørsmål om "varm sveis " så vil jeg si nei....
Jeg hverken er proff eller flink til å Tigsveise , men det illusterer vel gjerne hvor mulighetene for alle andre er tilstede for å kunne klare å få til noenlunde greie sveiser med sitt eget Tig apparat.


@tistlo
pm svart og takker og bukker Glad

@n00ky
Selv takk som tar deg tid til å lese dem og kanskje tar med deg noen tanker til egne fremtidige bravader med verktøyet Glad

Loggført
Keirn
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Malmø


Magister Mundi Sum


Vis profil WWW
« Svar #13 på: august 07, 2008, 10:53:43 am »

Som vanlig en glimrende "howto".

likte den liggende utluftinga Glad
Loggført

Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: august 07, 2008, 11:54:15 am »

Kva er poenget med å varme opp delene før du sveiser dei Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #15 på: august 07, 2008, 14:02:08 pm »

litt ironi her.. syns det var lekkert jeg asså.
Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #16 på: august 07, 2008, 14:06:51 pm »

@Karmann
Fuel foamen kan du kjøpe bl.a hos Summitracing.com eller hos typisk sånne racingsjapper.

@Keirn
Den utformingen  på utluftingen ble helt maks for akkurat mitt bruk så den ble rett ting på rett plass ja.
Takk for feedback

@Tistlo
Når du forvarmer er det flere ting som skjer.
Du kan hindre trekk og bøy i plater , få raskere igang en fin sveis og emnene som skal isammen ved multiple operasjoner er lettere å sy isammen ved lik temperatur ved oppstart på hver del.
+mange andre grunner som er kjedelige som ionevandring bla bla bla........

@Martin
good Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: august 07, 2008, 15:00:11 pm »

Forvarming.. fungerer det på samme måte på mig sveising?? Vist dette kan hindre att plater vert bøygde, så er det jo kjempebra!! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #18 på: august 08, 2008, 07:11:25 am »

@Tistlo
Forvarmingen henger også sammen med Aluminiumens måte å avlede varme på.
"Sveisebadet `s " varme er vanskeligere både å få igang og holde rett temperatur på pga avlednigen.
Når du jobber med stål ( tynnplate antar jeg du mener med Mig ? ) så blir ting litt annerledes men alt handler vel kanskje om å ha en viss "feeling " med akkurat hvilket emne en jobber med.
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #19 på: august 08, 2008, 09:11:32 am »

da
« Siste redigering: november 26, 2011, 14:28:55 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #20 på: august 09, 2008, 20:39:47 pm »

@Racebuggy
Takk for kommentar Glad

Nei , i den er det en ombygd org.tank med en liten ekstra tank som ett "føde-kammer " for pumpen da bilen trekker for mye G-krefter til at rett ifra org-tank og til pumpa var nok.
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #21 på: august 09, 2008, 21:50:31 pm »

Hadde jeg hatt alt det verktøyet så..."drømme, drømme"
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #22 på: august 12, 2008, 06:59:44 am »

@Richard 1302S
Ikke glem at mye kan fremstilles / lages med enkle midler.
En stiksag , en vinkelsliper , en drill , en knekke ifra Biltema og litt pågangsmot og tålmodighet samt en dose med kjekke venner så får en til det utroligste Glad
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #23 på: august 12, 2008, 09:15:21 am »

sant, så sant;)
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!