april 29, 2024, 15:33:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nye regler for eu kontroll  (Lest 18596 ganger)
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« på: januar 17, 2016, 09:36:48 am »

Nu kommer det nye regler på  eu kontroll på veteranbil, bil over 35 år hvert 5. År bil over 50 år fritak.
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: januar 17, 2016, 09:58:00 am »

Nu kommer det nye regler på  eu kontroll på veteranbil, bil over 35 år hvert 5. År bil over 50 år fritak.

Gjør det? Effektivt fra?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: januar 17, 2016, 10:49:07 am »

Blir reglene slik at fritak/hvert 5. år KUN gjelder biler som har "bevaringsverdig" i vognkortet?
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: januar 17, 2016, 11:31:29 am »

Link til høringsforslaget:

http://www.vegvesen.no/_attachment/985313/binary/1050893?fast_title=H%C3%B8ring+-+Forslag+til+endring+av+forskrift+13++mai+2009+nr++591+om+periodisk+kontroll.pdf

Fristen for høringa var i november, tar nok litt tid før det blir effektivisert. Har ikke sett noen dato for dette.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: januar 17, 2016, 11:42:31 am »

Se der ja. Mye EU tilpassing som seg hør og bør for ett ikke EU land. Og det gjelder, slik jeg leser dem, kun bevaringsverdige kjøretøy.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #5 på: januar 17, 2016, 12:29:57 pm »

Se der ja. Mye EU tilpassing som seg hør og bør for ett ikke EU land. Og det gjelder, slik jeg leser dem, kun bevaringsverdige kjøretøy.

-BB-

Forslaget gjelder som du sier kun bevaringsverdige kjøretøyer. Men det beror først og fremst på en misforstått og feil bruk av begrepet.
De bilene som har "bevaringsverdig" innskrevet i vognkortet er først og fremst importbiler hvor det er gjort unntak fra reglene som gjaldt når bilen var ny. Det har vært mye varierende praksis fra sted til sted men i hovedsak skal det være slik at når en veteranbil importeres skal den enten godkjennes etter reglene som gjaldt det året den ble produsert (feks ikke sealed beam lykter, spiss panserpryd osv) eller det kan gjøres unntak og bilen godkjennes som levert fra fabrikk, da skal den få denne innskriften i vognkortet. Det er først og fremst det uttrykket "bevaringsverdig motorvogn" har vært brukt til når det gjelder biler eldre enn 1971. På biler nyere enn '71 er det mer komplisert, der har man hatt en egen paragraf som krever at bilen er bortimot original for å kunne importere som veteran.

Det faller på sin egen urimelighet at forslaget kun skal gjelde for disse bilene og det er nok heller ikke intensjonen.

Her er høringssvaret fra Amcar:   http://www.amcar.no/Files/Aktuelt/2015/November/HoringssvarPKK.pdf

Det blir spennende å se hvordan det blir til slutt  Glad
« Siste redigering: januar 17, 2016, 12:36:24 pm av Rocket-Racing » Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: januar 17, 2016, 16:32:22 pm »

Min 1979 181 ble importert fra Hellas og ble klassifisert som bevaringsverdig. På grunn at det er en tidligere militær bil ville de ikke klassifisere den som veteran.

Alex
Loggført
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #7 på: januar 17, 2016, 20:57:51 pm »

Gjelder fra første reg i norge, men vi får se hva de blir enige om på berget.
Amcar har gjort en kjempejobb for alle som driver med veteranbiler i norge.
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #8 på: januar 20, 2016, 11:01:00 am »

Se der ja. Mye EU tilpassing som seg hør og bør for ett ikke EU land. Og det gjelder, slik jeg leser dem, kun bevaringsverdige kjøretøy.

-BB-

Her er høringssvaret fra Amcar:   http://www.amcar.no/Files/Aktuelt/2015/November/HoringssvarPKK.pdf

Det blir spennende å se hvordan det blir til slutt  Glad

Er vel ikke mange som kan påstå at de IKKE har et par gode poenger der! Veldig bra.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
magic666
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: Levanger


Vw 1200 -63 mod


Vis profil
« Svar #9 på: januar 26, 2016, 21:50:57 pm »


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153230725436962&set=gm.480151735521562&type=3&theater

Virker som det er tatt ibruk?
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #10 på: januar 26, 2016, 23:20:30 pm »

pussig at det ikke står i lovdata egentlig... https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-13-591?q=kjøretøyforskriften dokumentasjon
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #11 på: januar 26, 2016, 23:43:38 pm »

Han karen viser bare frem merknaden i vognkortet sitt og sier at pga de nye reglene (forslaget) vil han slippe lettere unna. Står vel ikke noe håndfast om at det faktisk har tredd i kraft.

Legg merke til at det i hans tilfelle dreier seg om en '75 modell, altså nyere enn '71 og godkjent etter paragraf 1-9.
De bilene har det relativt strengt og der har faktisk "bevaringsverdig" begrepet og originalitet en del å si siden de er registrert på særvilkår.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #12 på: januar 26, 2016, 23:54:09 pm »

Men med dette bevaringsverdi kjøretøy greiene i vognkortet, kan man da f.eks. bytte hjul (felger og/eller dekk) eller lakkere om bilen i en annen farge enn den som var på den på tidspunktet den fikk dette skrevet inn i vognkortet?

Si at man importerer en bil i god teknisk stand fra f.eks. usa og man har fått den billig for at en tidligere eier har lakkert den rosa med grønne prikker og satt på felger av typen gulv-peker-bling-bling. Viser man så bilen med dette når den kommer til landet og får dette skrevet inn så må den se slik ut?
Eller er det vil det være slik bilen var orginal som gjelder? Er jo ikke alltid man vet hvilken farge en bil ble levert med fra fabrikk. Og hvordan blir det med f.eks. hot rod'er og custom biler?

Dette med å kun måtte viste bilen vært 5 år er sikkert greit det men for meg ikke spesielt viktig, langt viktigere at den som kontrollerer bilen vet hva en ser på og ikke begynner å påpeke feil som ikke eksisterer eller som ikke gjelder for den bilen (2'er feil for defekt ABS på en bil som aldri har hatt det f.eks.)
Loggført

nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #13 på: januar 27, 2016, 09:55:45 am »

den bevaringsverdig anmerkninga i vognkortet er noe jeg  opplever som en forenkling for registrering av veteranbil, spes nyere enn 73 , da de ellers kan kreve dok på sikkerhetstsbelteinnfestinger, for og bakstilling utslipp og støy. setter man bevaringsverdig i vognkortet, slipper man å fremskaffe dette. har ikke opplevd noen gang, at man må søke, eller at det på noen måte er vanskelig å få dette i vognkortet ved import av veteranbil, jeg personlig serdet som en såppass innskrenkende betegnelse på et kjøretøy jeg vil kunne bruke når det passer meg, at jeg ønsker ikke bil med det i vognkortet, og ser det som negativt for min del, har fjernet det på et par biler jeg har hatt pga dette ... 
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #14 på: januar 28, 2016, 09:12:39 am »

De nye reglene trer ikraft 1/7-2016.
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #15 på: januar 28, 2016, 10:05:30 am »

De nye reglene trer ikraft 1/7-2016.

Vel og bra, men hva er/blir "de nye reglene"?
Det vi har lest tidligere er kun et høringsforslag åpent for innspill, ikke et vedtatt regelverk.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: januar 28, 2016, 10:36:39 am »

De nye reglene trer ikraft 1/7-2016.

Hvor har du fått info om det? Glad
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #17 på: januar 28, 2016, 11:39:50 am »


* image.jpg (39.91 KB. 338x600 - vist 510 ganger.)


Ihvertfall ifølge Solvik Olsen. Glad

Kan jo hende at dette kun gjelder fritak for Eu , men det ville vel vært rart om ikke alle nye regler trer i kraft fra samme dato.

Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #18 på: januar 28, 2016, 22:20:36 pm »

Spennende hva reglene blir da..... Glad Veldig bra innspill fra amcar-miljøet. Håper det blir tatt hensyn til, slik at det ikke bare blir original-folket som får glede av de. Blunker
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #19 på: januar 29, 2016, 02:45:13 am »

Hvis det da er fritak for eu for biler over 50 år, hvordan blir det da med f.eks. en 65 modell som ikke har vært registert siden 1991? Den må vel vises for å bli godkjent igjen uansett, må den vel?
Loggført

StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #20 på: januar 29, 2016, 10:52:31 am »

Jeg tror det er tre sannsynlige løsninger:

1. Alle med veteranbiler må inn og vise bilen (for å sjekke at de innfrir kravene til originalietet), og få ført inn i vognkortet "bevaringsverdig kjøretøy" med det begrensinger det innebærer. Om de er modifisert, må de nok tilbakeføres.....Dette KAN over en kort periode bli et enormt arbeid. Dersom de ikke godtar bildedokumentasjon slik som forsikringsselskapene gjør.

2. Alle med veteraner får fritak/5 år (nyere enn 50år), og de innfører hyppigere kontroller på vei til treff og evt. ved tilfeldige innkallinger. Isåfall KAN folk med modifiserte biler får krav om tilbakestilling eller tap av fritak om de blir tatt, eller må søke om vanlige kontroller for å få beholde bilen slik den er. Da må vel moddingene inn i vognkortet om de ikke er det. Blir iallefall noe mindre jobb for de som skal styre med dette, og det blir fordelt utover tid.

3. De tar til fornuft, og skjønner at alt. 1 eller 2 blir et ENORMT arbeid for alle parter, og innfører enkle regler som kun går på årsmodell uten andre krav. Da blir det som idag, at man kan bli sendt til kontroll på bakgrunn av utekontroll eller mistanke (FB/forum/tips).

Det siste er jo det eneste fornuftige. Man må rett og slett stole på at folk holder seg i tøylene, og holder modifiseringer innenfor forsvarlige og lovliger rammer. Det er jo slik alle med biler eldre enn 59 har hatt det, uten at det har skapt problemer eller forårsaket ulykker.

Jeg er veldig skeptisk til å få bevaringsverdig inn i vognkortet, fordi det gir en mulighet for regulerer bruken av slike kjøretøy enda mer om noen finner det for godt...
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal


Savner Folkevogn klubben Østfold


Vis profil
« Svar #21 på: mars 31, 2016, 14:28:11 pm »

http://www.dinside.no/936311/nye-krav-til-eu-kontrollen#_ga=1.128552394.71068560.1420812566
Loggført

T-1 1959
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #22 på: mars 31, 2016, 14:51:03 pm »


Litt mer omfattende beskrivelser fra dette intervjuet:
Sitat
Nye PKK-krav
Noen kjøretøyer faller ut, mens andre kommer inn. I tillegg kommer det nye krav til de som skal utføre kontrollene.


Fra og med oktober i år skal biler mellom 30 og 50 år kun kalles inn til PKK hvert femte år.

For biler eldre enn 50 år bortfaller PKK.

Kravet er at kjøretøyene er godkjent som bevaringsverdige med bruks-begrensing. Vegdirektoratet antar at det vil gjelde flesteparten av bilene eldre enn 30 år.

Da PKK ble innført på siste halvdel av 1990-tallet var det kun biler førstegangsregistrert før 1960 som ble unntatt PKK.

Ferske tall fra OFV viser at i øyeblikket er bestanden av personbiler registret fra 1960 til 1986 på omkring 90.000 enheter.

Traktor inn
Fra 2018 skal traktorer i kategori T5, det vil si traktorer med konstruktiv hastighet over 40 kilometer i timen og brukes på offentlig vei, gjennom PKK.

Traktorene får samme kontrollhyppighet som personbiler, altså hvert annet år med første kontroll etter fire år.

- Jeg vil anslå at tidsbruken for en PKK av traktor vil ligge noe midt i mellom en personbil og en lastebil. Snittet for personbiler er i dag rundt 50 minutter, mens en lastebilkontroll tar rundt to og en halv time, sier Jan Haagensen.


Jan Haagensen er en av landets fremste PKK-eksperter og driver selskapet Haagensen Holding AS og Kontrollorgan Service.

- Det blir interessant å se hvem som skal utføre PKK på traktorene. Blir det tungbilverkstedene eller landbruksverkstedene? Vanlige bilverksteder blir det neppe da de ikke har bremsetestere som er store nok, sier Haagensen.

Nye kompetansekrav
Vegdirektoratet inviterte i går bilbransjen til et møte hvor de foreløpige planene for det nye direktivet 2014/45/EU ble diskutert.

Direktivet trer i kraft den 20. mai 2018 og det vil fra den dato bli omfattende kompetansekrav til hver enkelt mekaniker som skal utføre PKK.

Hva kravene vil bestå av er foreløpig ikke klart, men var noe av det Vegdirektoratet ønsket innspill på fra bilbransjen i går.

- Vi må gjennom både en forskriftsendring og en lovendring, sier jurist Trond Robert Larsen i Vegdirektoratet (bildet under).

- Dette gjelder blant annet i forhold til personlige kompetansekrav og habilitet. Vi skal ha ut en høring rundt dette som kommer til sommeren, sier han.


Habilitetskrav
Larsen sier at det blir skjerpede habilitetskrav når den nye PKK-kontrollen innføres.

- I dag har vi ikke spesielle habilitetsregler knyttet til utførelse av PKK. Vi vurderer å skaffe nødvendige hjemler for å regulere dette.

- En kontrollør kan ikke kontrollere egne kjøretøy eller nærstående slekt. Det vil vi stenge for i den nye forskriften. I dag er ikke dette veldig utbredt, men det foregår.

Stenger for "egenkontroll"
- Skal vi i fortsettelsen også gi flåteeiere anledning til kontrollere egne kjøretøyer. Det tror vi ikke, men har ikke konkludert, sier Larsen.

Juristen sier at i Danmark er det slik at kontrollene foregår hos flåteeier, men ikke av en kontrollør som er ansatt der.

- Vi ser på om det skal bli forbudt for bilforhandlere å kontrollere egne kjøretøyer, eksempelvis bruktbiler som skal fremstilles for salg.

- Sagt på en annen måte. Forbud mot kontroll av biler som bilbransjen selv har økonomiske interesser i, sier Trond Robert Larsen.

ABL positiv
Daglig leder Arild Hansen i Autobransjens Leverandørforening (ABL) deltok også på gårsdagens møte.

- Dette tyder på at vi nå får klare krav til kompetanse til de som skal utføre kontrollen, sier han.

- Jeg vil også berømme Vegdirektoratet for å invitere bilbransjen til dialog på et så tidlig stadium i prosessen.
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #23 på: mars 31, 2016, 15:31:19 pm »

Er en del biler der ute som ikke er stemplet som orginale / bevaringsverdige med kjøre begrensning i vognkortet der ute??
Hvis jeg forstår dette rett, så må biler som ikke er helt orginale, tenker på bremser/ dekk/motor og som er eldre enn 50 år inn til PKK de og??....
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #24 på: mars 31, 2016, 15:56:59 pm »

Slik jeg tolker det så fortsetter reglene for biler eldre enn 50 år at de må inn til kontroll fortsatt, men at biler registrert før 1960 slipper alikevel som tidligere.
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #25 på: mars 31, 2016, 16:10:02 pm »

Det er denne jeg henger meg litt opp !!!
Sitat
Nye PKK-krav
Noen kjøretøyer faller ut, mens andre kommer inn. I tillegg kommer det nye krav til de som skal utføre kontrollene.

Fra og med oktober i år skal biler mellom 30 og 50 år kun kalles inn til PKK hvert femte år.

For biler eldre enn 50 år bortfaller PKK.

Kravet er at kjøretøyene er godkjent som bevaringsverdige med bruks-begrensing. Vegdirektoratet antar at det vil gjelde flesteparten av bilene eldre enn 30 år.

.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #26 på: mars 31, 2016, 16:34:56 pm »

Med andre ord, med mindre du har en bil som er bevaringsverdig så gjelder de samme reglene som idag.  Kontroll hvert 2 år.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #27 på: april 05, 2016, 10:48:09 am »

Her kan man lese litt mer om dette:

http://www.dinside.no/936311/nye-krav-til-eu-kontrollen

"Det er viktig å presisere at de nye kontrollintervallene for eldre kjøretøy gjelder kjøretøy som er registrert som bevaringsverdige og har bruksbegrensning, dette skal fremgå av vognkortet, forteller Leif Halvorsen i Statens vegvesen. Du vil da få begrensninger på bruken av kjøretøyet, hvilket innebærer at kjøretøyet ikke skal være en bruksbil, men fortrinnsvis kun benyttes til spesielle anledninger som eksempelvis motorhistoriske samlinger og løp. For å få kjøretøyet registrert som bevaringsverdig må kjøretøyet være i orginal utførelse og ikke endret kontruktivt eller utseende messig, forteller Halvorsen. "

Med andre ord, er man ute etter nulltoleranse og bruksbegrensninger så er det bare å ta med original veteranen sin og få den registrert som bevaringsverdig. Belønningen er EU kontroll hvert 5 år istedenfor hvert 2 år som idag.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #28 på: april 05, 2016, 13:05:24 pm »

blir intressant å se hvilken fagkompetanse som legges til grunn for dette da ... hvor mange hos BT i dag vet mye om alle biler eldre enn 30 år, og kan vurdere dette riktig.. for min del bryr jeg meg filla om at jeg viser bilene mine hvert 2dre år, da jeg foretrekker å kunne bruke bilene mine som jeg ønsker, ikke bli diktert av staten hva ,hvor og hvordan..  Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #29 på: april 05, 2016, 13:27:33 pm »

Ang krav til bevaringsverdig kjøretøy:
"Dette er ikke det AMCAR foreslo når saken ble løftet politisk av oss, og heller ikke det vi har jobbet for i flere år. AMCAR ville ha et lempeligere krav til PKK for alle veterankjøretøy, uavhengig av godkjenningsregel benyttet ved 1. gangs registrering i Norge. AMCAR har derfor tatt kontakt med Vegdirektoratet som bekrefter at saken ikke er ferdig behandlet, men at en enklere versjon - antagelig den versjon som opprinnelig ble forslått i høringen - er blitt pålagt innført fra oktober 2016. Det er bra at det skjer noe. Og AMCAR setter nå sin lit til politisk ledelse i Samferdselsdepartementet og vår bilentusiastiske Samferdselsminister på ytterligere lettelser når hele saken er ferdigbehandlet."

http://amcar.no/Aktuelt/6083/pkk+og+veteranbil.html
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!