mars 29, 2024, 12:39:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nye regler for eu kontroll  (Lest 18336 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #30 på: april 05, 2016, 18:26:54 pm »

Der står det vel også at også biler eldre enn 1960 må på EU kontroll uten bevaringsverdig i vognkortet. Det er vel en liten strek i regninga for noen.

Jeg håper som mange andre at 50 års rullerende regel vedtas uten dette tullet med bruksbegrensinger og eksportforbud som en slik merknad medfører. Min veteran kjøres vel under 100 mil hvert år, i år blir det noe mer da jeg planlegger en 120 mils roundtrip til gardermoen i august :-)
Loggført

1961 T1 - Custom
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #31 på: april 05, 2016, 21:18:58 pm »

Jeg for min del vil heller være nødt til å vise bilen på kontroll enn å ha bruksbegrensninger. Litt rart at veidirektroratet "antar" at de fleste biler eldre enn 30 år har bevaringsverdig i vognkortet. De burde jo ha tilgang til statistikken som mest sansynlig viser at de fleste biler ikke har det.
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #32 på: april 05, 2016, 23:43:12 pm »

Det de antar er vel at de fleste vil vise bilen og får innskriften i vognkortet.

Pr i dag er det et fåtall som har dette. Ingen opprinnelig norske biler og kanskje halvparten av bilene importert etter 30-årsregelen.
Som nevnt tidligere har man hele tiden skulle hatt muligheten til å velge ved registrering av veteranimport om man vil vise bilen som bruktimport eller bevaringsverdig. Ved bruktimport må bilen tilfredstille de krav som gjaldt her til lands det året den ble produsert. Som bevaringsverdig kan det gjøres unntak som feks sealed beam lykter, panserpryd osv.

Så enkelt er det, men de færreste Trafikkstasjonene skjønner reglene og godkjenner i hytt og pine med eller uten merknad.

Det faller på sin egen urimelighet at det kun er disse bilene de nye reglene skal gjelde. Det er snakk om begrepsforvirring og uvitenhet om hvordan regelverket har fungert.

Jeg leste her en dag at en som jobber med saken politisk sa at for å få det gjennom så må regelen om bevaringsverdig gjelde for å få 5 års intervall på 30-50 år gammel bil inntil videre men at det er en oppmyking av regelverket og at dette vil forsvinne etterhvert. Han skrev også at fritak for EU-kontroll for biler over 50 år ville gjelde uansett merknad eller ikke.

Time will show, som vi si
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #33 på: april 06, 2016, 07:29:04 am »

Leste på fjæs at i Norge skal ingen lover og regler ha tilbakevendende kraft. Ergo kan ikke biler som i flere tiår har vært fritatt for PKK plutselig få dette påkrevd. Men jeg er ingen advokat, så vet ikke hva jeg skal tro...
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #34 på: april 06, 2016, 07:31:17 am »

Leste på fjæs at i Norge skal ingen lover og regler ha tilbakevendende kraft. Ergo kan ikke biler som i flere tiår har vært fritatt for PKK plutselig få dette påkrevd. Men jeg er ingen advokat, så vet ikke hva jeg skal tro...

Står det på FB så stemmer det nok sikkert  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #35 på: april 06, 2016, 07:35:24 am »

Leste på fjæs at i Norge skal ingen lover og regler ha tilbakevendende kraft. Ergo kan ikke biler som i flere tiår har vært fritatt for PKK plutselig få dette påkrevd. Men jeg er ingen advokat, så vet ikke hva jeg skal tro...

Står det på FB så stemmer det nok sikkert  Glad

Ja der er alle som ønsker det advokater Blunker Får vel bare vente å se hva som skjer. Enkelt og greit er det to utfall. KRISE eller REVOLUSJON!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #36 på: april 06, 2016, 08:45:26 am »

Stemmer det at ingen nye lover kan ha tilbakevirkende kraft. Står faktisk i Grunnloven Glad

§ 97. Ingen lov må gis tilbakevirkende kraft.


For å si det slik. Om man har hatt hytte i strandsonen, og staten bestemmer seg for at man ikke lenger skal kunne bygge 5m fra sjøen, så betyr det bare at naboen ikke får bygge. Ingen kommer å river din 50år gamle hytte Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #37 på: april 06, 2016, 10:34:38 am »

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1

§ 1-9.Bevaringsverdige kjøretøy

"Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk."

Noen som skjønner hva som menes med dette, og hvordan det blir praktisert? Noen som har fått senket/moderat moddet bil godkjent som bevaringsverdi? Eller må den heves, godkjennes og senkes igjen når man har fått det inn i vognkortet? Hvis den allerede ER godkjent som senket, må den godkjenningen trekkes tilbake FØR man evt. får den godkjent som bevaringsverdig? (Om det ikke var gjort til "spesielle formål" uten at jeg aner hva det skal være....)

Det blir en del spørsmål som dukker opp om dette går gjennom...... Øyerulling
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #38 på: april 21, 2016, 20:27:51 pm »

Heisann! Da datt følgende informasjon inn på min mail:


"Vegdirektoratet informerer:
Bevaringsverdige kjøretøy og EU-kontroll
Vegdirektoratet har gjort forskriftsendringer slik at bevaringsverdige kjøretøy med bruksbegrensninger som er 30 år eller eldre får lengre kontrollintervall mellom EU-kontrollene. De skal ha EU-kontroll når de er 35, 40, 45 og 50 år og deretter er de fritatt for kontroll. Endringene trer i kraft fra 1. oktober 2016.
Bakgrunn
Samferdselsdepartementet ga våren 2015 Vegdirektoratet i oppdrag å utrede en endring av forskriften som regulerer EU-kontrollen slik at kjøretøy som er 30 år eller eldre kunne få en mer lempelig kontrollordning. I en offentlig høring sommeren 2015 foreslo Vegdirektoratet 5-års intervaller for disse. Det ble satt som vilkår at kjøretøyene må være godkjent som bevaringsverdige og ha bruksbegrensninger for å komme inn under ordningen. Vilkårene ble vurdert å være i tråd med kravene i EU’s kontrolldirektiv (dir 2014/45/EU) som Norge etter EØS-avtalen er forpliktet til å følge
Tilbakemeldingene på høringen er positive når det gjelder endring av kontrollordningen for kjøretøy som er 30 år eller eldre, men enkelte høringsinstanser ønsket seg en endring av kontrollintervallet for alle kjøretøyene på 30 år eller eldre uten vilkår om at de må være godkjent som bevaringsverdige og ha bruksbegrensninger. Det kom også innspill om fritak for EU-kontroll for alle kjøretøy som er 30 år eller eldre.

Vegdirektoratet har i oppsummeringen av høringen kommet til at EUs kontrolldirektiv ikke uten videre åpner for en mer lempelig kontrollordning – eventuelt også fritak - for alle kjøretøy som er 30 år eller eldre. Endringen i kontrollintervall for disse kjøretøyene blir derfor avgrenset til kjøretøy som er godkjent som bevaringsverdige og som har bruksbegrensning. Valg av kontrollintervall på hvert 5. år er gjort med grunnlag i opplysninger om hvordan kontrollordningen er utformet i andre EØS-land. Valget er basert på en skjønnsmessig vurdering der hensynet til trafikksikkerheten, bruken av kjøretøyene og behovet for periodisk kontroll har vært de sentrale vurderingstemaene.

Ikrafttredelse og gjennomføring
Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy blir endret slik at endringen først trer i kraft fra 1. oktober 2016. Da skal både kontrollsystemet, registreringssystemet og brukersystemene være endret slik at de takler omleggingen i kontrollintervallene.

For at et kjøretøy som er 30 år eller eldre skal komme inn under ordningen med lengre kontrollintervall, må det være registrert som bevaringsverdig. De har da vanligvis påskrift i vognkortet med «Bevaringsverdig kjøretøy: Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig» og bruksbegrensning som vanligvis er beskrevet med teksten:
«Må bare benyttes
- Ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk»

De av disse kjøretøyene som har frist for EU-kontroll etter 1. oktober 2016 – og dermed er innenfor det nye intervallet for EU-kontroll – vil få en første kontroll som samsvarer med nærmeste 5-års intervall; altså alder på 35, 40, 45 eller 50 år. Deretter blir det hvert 5. år til siste kontroll når kjøretøyet er 50 år. Etter 50 år er kjøretøyet fritatt for kontroll. Bileiere oppfordres imidlertid til å sjekke kontrollfrist på vegvesen.no, men merk at dette må gjøres etter 1. oktober 2016.

Kjøretøy som kommer inn under ordningen men som mangler EU-kontroll eller er begjært avregistrert av samme grunn før 1. oktober 2016, vil ha et krav om godkjent EU-kontroll før de blir omfattet av endringene.

Kjøretøy som er 30 år eller eldre men ikke har merknad om bevaringsverdig og bruksbegrensning, må forholde seg til samme kontrollfrister som i dag. Dersom man har et kjøretøy i original eller tilnærmet original utførelse, kan man bestille tid på en trafikkstasjon for å få vurdert og eventuelt godkjent sitt kjøretøy som bevaringsverdig med bruksbegrensning. Det er et kontrollgebyr for denne kontrollen. Dersom kjøretøyet får nevnte status, vil det komme inn under de nye kontrollintervallene.

Avslutningsvis kan det nevnes at kjøretøy registrert før januar 1960 ikke kommer inn under EU-kontrollordningen, noe som også er beskrevet i tidligere direktiv og i forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy. Disse er dermed fritatt for kontroll uavhengig av endringene"

(sakset fra info sendt ut i disse dager)
« Siste redigering: april 21, 2016, 20:56:38 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #39 på: april 21, 2016, 20:57:56 pm »

Da vil det altså for meg fremdeles være EU vært andre år Glad
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #40 på: april 21, 2016, 21:21:35 pm »

Akkurat som forventet.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #41 på: april 21, 2016, 22:01:19 pm »

Ser Vegdirektoratet henviser til "EU-kontroll", heter det egentlig det lenger ? Trodde alle andre brukte PKK Periodisk Kjøretøy Kontroll  Rekker tunge
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!